Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni som fått ILT.../ ILT i genbankerna?  (läst 36209 gånger)

carmen

• Gäst
SV: Ni som fått ILT.../ ILT i genbankerna?
« Svar #40 skrivet: 31 aug-08 kl 21:36 »
Hej Gräbban!

Jag förstår hur jobbigt det måste vara, en annan som inte ens är drabbad (ännu?) blir också orolig.
Vi kanske alla skulle ligga lågt med våra djur nu och försöka stoppa med dem vi har, jag tror personligen att det finns mer smittat än vad vi vet om nu, det räcker med att läsa på dessa sidor så inbillar man sig att ens djur har allt...och kanske skulle vi alla skicka in djur för provtagning?

Jag ska faktiskt göra det för att vara säker på att mina är friska, hellre nu än om det blir försent.

Om du behöver ägg sedan så får du gärna av mig! Kanske inte någon tröst just nu men ...

KRAMAR
Carmen

fjäderfän

« Svar #41 skrivet: 31 aug-08 kl 21:41 »
ILT kan man bara testa om dom är sjuka men man kan ju finna massa annnat som man inte vill ha på sina höns även om dom är ok.

mina är provtagna och de är alla helt friska så hemma hos mej kommer det varken in någon eller något för att hålla dom friska.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

carmen

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 31 aug-08 kl 21:49 »
ILT kan man bara testa om dom är sjuka men man kan ju finna massa annnat som man inte vill ha på sina höns även om dom är ok.

mina är provtagna och de är alla helt friska så hemma hos mej kommer det varken in någon eller något för att hålla dom friska.

Jag trodde att det gick att testa även om dem är friska... :o
Men visst, det kan finnas annat som man vill veta så jag gör det ändå, för säkerhets skull.

Hörde att någon hade testat sin besättning och det hade visat att hans djur var immuna mot ILT, är de då smittobärare?

mvh
Carmen

fjäderfän

« Svar #43 skrivet: 31 aug-08 kl 22:05 »
den förklaringen jag fick när jag skulle skicka in så skulle jag skicka det djuret som va sjukast för att dom skulle kunna se om det va ILT och det va det ju då men nu e ju alla dom djure borta och det är sanerat och har testat igen och dom va då friska dom som jag köpt in ägg av.

har djuren en gång stöt på ILT så är dom alltid smittbärare jag vet inte om man kan va imun mot det får vi någ fråga SVA om.

mvh Liisa

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #44 skrivet: 01 sep-08 kl 10:52 »
Hörde att någon hade testat sin besättning och det hade visat att hans djur var immuna mot ILT, är de då smittobärare?

mvh Carmen

Immuna....

Går ni verkligen på allting  ;D ;D ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Fairy Dreamland´s

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 01 sep-08 kl 11:48 »
Immuna....

Går ni verkligen på allting  ;D ;D ;D

För att citera SVA:
En tid efter smittillfället får fågeln antikroppar (immunglobuliner) mot
ILT-virus, vilket kan utnyttjas för att ställa en diagnos.
Både blod och ägg kan undersökas.
Förekomst av antikroppar( immunglobuliner) i blod eller ägg visar att fågeln tidigare träffat på ILT-virus  
men det går inte att avgöra om fågeln sprider smitta.
 ??? Här handlar det ju inte om att "man går på vad som helst.. ILT är ett ämne som förbryllar
många ska jag lova!!

« Senast ändrad: 01 sep-08 kl 12:06 av Fairy Dreamland´s »

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #46 skrivet: 01 sep-08 kl 12:16 »
Citera
ILT är ett ämne som förbryllar
många ska jag lova!!

Ja och det är kanske för att folk inte bryr sig om att ta reda på fakta utan tror på allt som sägs.
Sjukdomar är ju inget kul ämne så många väljer att sticka huvudet i sanden, tyvärr.
Att det är så märks när man läser trådar på detta forum.
Därför är det inget konstigt att sjukdomar sprids.
Hur många här har brytt sig om att ta reda på vad som ligger bakom hönsens "förkylningar" tex?

Ena stunden klagar man oroligt över div. sjukdomar och i nästa bär det av till köp, byt & sälj dagar. Med sig hem har man djur från en el. flera uppfödare men hur många ställer sig frågan: Vad fick jag med mig hem utöver hönsen?  Kanske: ILT? IB? Löss? Kvalster? m.m.

Här kan de som är intresserade av vad ILT är och hur sjukdomen fungerar läsa fakta:
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Fjaderfa/Virussjukdomar/infektios-laryngotrakeit-ILT/
Var rädd om era djur!
Gotlandskaniner, genbank.

Fairy Dreamland´s

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 01 sep-08 kl 12:59 »
Okej, jag omformulerar min sista mening lite...

ILT är ett ämne som förbryllar många..pga att man kan vara hur påläst som
helst, men ändå sitta med massa frågor!!!

Hur många tex. har inte en enda fråga efter att ha suttit på en föreläsning nånstans??

Är väl bra att man kan disskutera och byta erfarenheter med varandra ;D

Sen sägs det ju att, "Det finns inga dumma frågor - Bara dumma svar"
Och det håller jag med om!! Om man inte frågar så får man aldrig reda på nåt!

orloff

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 01 sep-08 kl 13:01 »
Mycket bra skrivit LM. Dessutom måste man tänka på att sätta nya djur i karantän...... :-*

Sirpa

• -
« Svar #49 skrivet: 01 sep-08 kl 14:47 »
Nu vet alla som läser tråden att antikroppar inte betyder immun.

Utan snarare tvärtom
då det då är bevisat att djuret träffat på sjukdomen, överlevt och troligtvis är en kronisk smittspridare.

Köp inte fåglar av säljare som säger sig ha immuna djur.
Höns och Liljor i min trädgård.

Vurre

« Svar #50 skrivet: 01 sep-08 kl 15:38 »
Att en höna är immun mot ILT och samtidigt kan vara smittbärare är väl inget konstigt?

snus? vad är priset på en pris?

Marjano

• Småland
« Svar #51 skrivet: 01 sep-08 kl 21:25 »
Jag tycker att det här är väldigt intressant och vill lära mig mer så... Två små frågor bara i det här sammanhanget om att skicka in och låta SVA undersöka djuren för att finna sjukdomar.

??? Kan man skicka in bara sådär...för att få reda på om djuren är friska eller måste man ha någon misstanke om någon sjukdom först?
 ??? Har SVA så stor kapacitet att de kan kolla alla de får in om de flesta skulle skicka?

Vilket i så fall skulle kunna bli något jättebra!!!

Gräbban

• -
« Svar #52 skrivet: 02 sep-08 kl 06:06 »
.

??? Kan man skicka in bara sådär...för att få reda på om djuren är friska eller måste man ha någon misstanke om någon sjukdom först?
 ??? Har SVA så stor kapacitet att de kan kolla alla de får in om de flesta skulle skicka?

Som någon skrev innan, så måste ett djur visa symptom, åtminstone vid ILT för att man ska hitta något på dom. Mina visade "förkylningssymptom".. Inget dramatiskt blod på näbben eller kvävningsdöd... :-\
Jag tror nog att SVA skulle lösa saken om fler skickade in.
När jag pratade med dom, så lät det som om det var väldigt svårt för dom att hitta "en sjukdom" vilken som helst om dom inte visste vad dom skulle leta efter eller om hönan inte visade tydliga symptom. Jag fick först ett svar att det troligen INTE var ILT, för vid första obduktionen hittade dom inget som tydde på det, men efter diverse odlingar och prover så hittade dom det ändå. Troligen en "mild" variant, men samma sjuka likafullt.  Med samma hemska förlopp. Jag undrade då om de kunde hitta VAD det kunde vara om det INTE var ILT, men det sa dom var svårt.
Ska tillägga att när man nu går ner till hönsen så nyser och hostar var och varannan höna. :(
På torsdag kväll är det slut för dom.
Och jag mår så JÄVLA dåligt!! :'( :'(
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

fjäderfän

« Svar #53 skrivet: 02 sep-08 kl 08:10 »
Jag tycker att det här är väldigt intressant och vill lära mig mer så... Två små frågor bara i det här sammanhanget om att skicka in och låta SVA undersöka djuren för att finna sjukdomar.

Vilket i så fall skulle kunna bli något jättebra!!!

du behöver ringa in till sva för att få hemsikat låda och papper att fylla i för fågen som ska skickas och så kan man ju alltid då fråga dom.

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #54 skrivet: 04 sep-08 kl 13:21 »
mina höns
har antikroppar mot ILT min besättning mår bra... och jag behöver inte slå ut mina djur  dom

lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #55 skrivet: 04 sep-08 kl 13:33 »
mina höns har antikroppar mot ILT  min besättning mår bra...
och jag behöver inte slå ut mina djur  dom lev väl...

Det var ju tråkigt, du som har genbank? :-\

Hoppas du är ansvarsfull och inte säljer några djur... om nu inte köparen vill ha ILT förstås.
« Senast ändrad: 04 sep-08 kl 13:35 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #56 skrivet: 04 sep-08 kl 13:42 »
Hur vet man om man har ILT på sina höns? Om jag har förstått det rätt så kan djuren ha ILT utan att vara sjuka. Detta innebär att det kanske finns folk som är helt ovetande om att de har ILT-höns och säljer vidare.

Om man har ILT, kan man då köpa/sälja/byta höns med andra som vet att de har ILT eller är det då risk för ett nytt utbrott med sjukdom/DÖD?

Är det lönt att testa sina höns för ILT om de aldrig visat symptom? Vad är egentligen vitsen med att vaccinera när ändå alla inte gör det?

Det verkar vara en stark grupp MOT vaccinering och antagligen en tyst grupp som vaccinerar här på forumet! Vill gärna höra mer från BÅDA sidor om hur de resonerar.
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Sirpa

• -
« Svar #57 skrivet: 04 sep-08 kl 13:54 »
Jag tror att det redan finns en sådan tråd där alla berättar varför dom valt att vaccinera eller inte vaccinera sina djur.

Vaccinerar inte/vaccinerar 2007
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=15458.0
Om ILT vaccinering:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=23180.0
« Senast ändrad: 04 sep-08 kl 14:35 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #58 skrivet: 04 sep-08 kl 14:01 »
Jag tror att det redan finns en sådan tråd där alla berättar varför dom valt att vaccinera eller inte vaccinera sina djur.

Näpp! Där berättar alla som inte har vaccinerat att de inte vaccinerar sina djur + en som säger att han/hon vaccinerar hönorna! Men inte varför?!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Gräbban

• -
« Svar #59 skrivet: 04 sep-08 kl 19:03 »
Hur vet man om man har ILT på sina höns? Om jag har förstått det rätt så kan djuren ha ILT utan att vara sjuka. Detta innebär att det kanske finns folk som är helt ovetande om att de har ILT-höns och säljer vidare.
Det är nog många som har det utan att veta om ... Man tror att det är en förkylning eller liknande, eller så har aldrig sjukdomen brutit ut.
Om man har ILT, kan man då köpa/sälja/byta höns med andra som vet att de har ILT eller är det då risk för ett nytt utbrott med sjukdom/DÖD?
Risken är stor att det bryter ut, men varför skulle man vilja ha kvar sina djur när de riskerar att plågas i en sån hemsk sjukdom?? :-\

Är det lönt att testa sina höns för ILT om de aldrig visat symptom? Vad är egentligen vitsen med att vaccinera när ändå alla inte gör det?
 Att vaccinera hjälper ju inte mot spridningen. Dom vaccinerade djuren sprider ju viruset likafullt, men de blir inte sjuka själva.
För tillfället vet jag att det är väldigt svårt att få tag i vaccin, dessutom.

Det verkar vara en stark grupp MOT vaccinering och antagligen en tyst grupp som vaccinerar här på forumet! Vill gärna höra mer från BÅDA sidor om hur de resonerar.
Jag vaccinerar inte främst pga att man kan då ha sjukdomen utan att veta det, och sälja djur som bär smitta vidare.
Hädanefter kommer jag ALDRIG att köpa levande djur, jag kommer desinficera alla ägg och va noga med besökare osv... Jag kommer inte heller efter detta vaccinera, men jag kommer inte heller ha någon anledning att göra det..
Om ett par timmar har jag inte en jävla höna kvar... :'( :'( :'( Jag har lipat hela dan, och mina ögon svider.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Dela detta:

* Inloggade just nu

178 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser