Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni som fått ILT.../ ILT i genbankerna?  (läst 36212 gånger)

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Ni som fått ILT.../ ILT i genbankerna?
« Svar #60 skrivet: 07 sep-08 kl 11:33 »
Citera
mina höns
har antikroppar mot ILT min besättning mår bra... och jag behöver inte slå ut mina djur  dom

lev väl...

Får man vara med i genbanken med höns som har varit utsatta för ILT smitta?
Och får man sälja höns från en sådan genbanksbesättning?
Jag måste nog ringa en genbanksansvarig och fråga.

« Senast ändrad: 07 sep-08 kl 17:43 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #61 skrivet: 07 sep-08 kl 13:21 »
Det är väl solklart, att man inte kan sälja djur ,som har ILT smitta.
Vare sig man har genbank eller ej.
Hedemorahöns

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #62 skrivet: 07 sep-08 kl 17:44 »
Citera
Det är väl solklart, att man inte kan sälja djur ,som har ILT smitta.
Vare sig man har genbank eller ej.
För dig och mig kanske det är solklart men tyvärr ska man inte tro att det är lika solklart för alla andra.

carmen

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 07 sep-08 kl 20:37 »
För dig och mig kanske det är solklart men tyvärr ska man inte tro att det är lika solklart för alla andra.

Nej, just det är själva problemet...
Det är inte solklart för alla och en del t o m nonchalerar det hela.
Otur för oss andra så nu måste man verkligen kolla upp allt....trist att inte kunna lita på folk!
*Sedan finns det ju dem som inte har en aning om vad ILT är...Hur mycket säljer dem?
*Sedan har vi dem som vaccinerar och bara lägger av, vad säljer dem?

Köp ägg istället för att gardera er.

mvh
carmen

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #64 skrivet: 07 sep-08 kl 22:35 »
Jodå kolla med genbanks ansvarige .. det är klart från deras sida att ha djur...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

sultan

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 08 sep-08 kl 07:07 »
Sedan har vi dem som vaccinerar och bara lägger av, vad säljer dem?

Förhoppningsvis till dem som bara vill köpa vaccinerade djur.
Fattar inte varför folk är så "misstänksamma". Köp av en seriös uppfödare där det råder ordning och reda. De är rädda om sitt rykte och lurar deffenetivt ingen med avsikt.  :)
« Senast ändrad: 08 sep-08 kl 07:10 av sultan »

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #66 skrivet: 08 sep-08 kl 11:37 »
Men vad säger dom Genbanksansvariga då ?

Om man
inte får vaccinera genbanksdjur mot ILT, kan det väl inte vara ok att sälja genbanksdjur som har ILT !!

Låter motsägelsefullt  ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

fjäderfän

« Svar #67 skrivet: 08 sep-08 kl 11:41 »
jag vet en som hade genbank och fick ILT och dom fick gå ur genbanken.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #68 skrivet: 08 sep-08 kl 16:39 »
Hur som hellst så är jag med i genbanken.. det är inte bara hedemotror som har.. läs ett gammalt nummer av hanegället... det är spritt bland andra lantraser oxå... Jag säljer inga djur på några år  men får vara kvar som genbank i af... det är synd att slå ut djur som det inte är fel på... dom visar ju inga  sjukdoms symptom... såg jag några sådan så tog jag bort de djur på en gång...

lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

fjäderfän

« Svar #69 skrivet: 08 sep-08 kl 17:26 »
det är så här att ILT kan gå rätt omärkt förbi och så kan det bli att nästan alla dör det är väldigt olika men har man en gån stöt på ILT så finns det alltid där tills man slaktar ut och sanerar.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #70 skrivet: 08 sep-08 kl 17:41 »
Citera
Jodå kolla med genbanks ansvarige .. det är klart från deras sida att ha djur...

Jag har kollat med genbanksansvarig och det är tillåtet att sälja djur med antikroppar mot ILT men det är inte tillåtet att sälja sjuka djur.

Det har gjorts en undersökning av många genbanker av olika raser och större delen av de testade genbanksdjuren hade antikroppar mot ILT.

Jag visste att sjukdomen "i det stora hela" var mycket vanlig men jag trodde inte att den var så vanlig och accepterad i genbankerna. Lite fundersam blir man...eller?

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #71 skrivet: 08 sep-08 kl 17:56 »
Nu har jag bestämt mig för att ta detta här med ILT med ro! Jag ska INTE oja mig och vara rädd för ILT, men samtidigt kommer jag INTE att köpa djur från ställen som jag inte har besökt för att kolla den allmänna standarn på stället och samtliga djur. Tänk, jag kan ju faktiskt själv ha ILT utan att jag vet om det!

Tack för ert tålamod med mina dryga frågor!  ;D
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

sultan

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 08 sep-08 kl 19:52 »
Bra Exotica, sunt förnuft tycker jag. Man ser och lär mycket genom att titta sig omkring där man köper djuren. Alltså inte på köp och bytmarknaden   ;)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 08 sep-08 kl 21:33 »
Jag har kollat med genbanksansvarig och det är tillåtet att sälja djur med antikroppar mot ILT men det är inte tillåtet att sälja sjuka djur.

Det har gjorts en undersökning av många genbanker av olika raser och större delen av de testade genbanksdjuren hade antikroppar mot ILT.

Jag visste att sjukdomen "i det stora hela" var mycket vanlig men jag trodde inte att den var så vanlig och accepterad i genbankerna. Lite fundersam blir man...eller?

Det är fullständigt rubbat, det är vad det är. Det finns ingen anledning att acceptera spridning - medveten spridning! - av farliga sjukdomar.
« Senast ändrad: 08 sep-08 kl 21:35 av Ulric »

carmen

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 09 sep-08 kl 01:02 »
Sedan har vi dem som vaccinerar och bara lägger av, vad säljer dem?

Förhoppningsvis till dem som bara vill köpa vaccinerade djur.
Fattar inte varför folk är så "misstänksamma". Köp av en seriös uppfödare där det råder ordning och reda. De är rädda om sitt rykte och lurar deffenetivt ingen med avsikt.  :)

Jag är inte misstänksam, men orolig.
För på det här viset slutar det med att vi alla måste vaccinera våra djur mot allt snart. Jag vet flera uppfödare som har slutat vaccinera också, även de s k seriösa. Så seriöst var det!

Jag tycker att de flesta håller ordning och reda på sina djur, inte heller tror jag att man medvetet vill lura folk.

Genbanken, t e x, trodde jag var alla seriösa uppfödare med garanti på att få rena, friska djur.
Jag blir chockerad av att de tillåter försäljning av smittbärande djur utan sjukdomssymtom.
Fruktansvärd besvikelse!

mvh
carmen

Dolvis

• Östergötland
« Svar #75 skrivet: 09 sep-08 kl 12:17 »
Angående genbank och ILT: Vi var med i genbanken (kindahöns) och fick ILT av att vi köpte några hönor (av annan ras). Vi kollade också upp detta med fortsatt medlemskap och fick beskedet att det var ok att vara med i genbanken, dvs föra statistik etc för att fortsätta smala info om rasen, men vi fick inte sälja höns. Vi valde då faktiskt att inte vara kvar, då det inte var lika roligt att inte kunna byta höns med andra inom genbanken, och dessutom blir man ju inte användbar som en genbank i praktiken då, och det gör en mindre motiverad liksom.

(för att förtydliga: vi byter inte höns med andra heller, men vi skaffar kläckägg ibland och tycker det är roligare att blanda olika raser än att bevara en...)

Intressant iakttagelse var att av våra höns var det störst överlevnad av kindahönsen, de andra raserna (ej lantraser) klarade av viruset mycket sämre.

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #76 skrivet: 09 sep-08 kl 13:44 »
Citera
Nu har jag bestämt mig för att ta detta här med ILT med ro! Jag ska INTE oja mig och vara rädd för ILT, men samtidigt kommer jag INTE att köpa djur från ställen som jag inte har besökt för att kolla den allmänna standarn på stället och samtliga djur.
Citera
Bra Exotica, sunt förnuft tycker jag. Man ser och lär mycket genom att titta sig omkring där man köper djuren. Alltså inte på köp och bytmarknaden   

Men ni kan inte se på djuren om de bär på smittan latent.
Sedan kan uppfödaren vara hur seriös som helst och hönsen och hönsgården hur fina som helst.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #77 skrivet: 09 sep-08 kl 13:53 »
Men ni kan inte se på djuren om de bär på smittan latent.
Sedan kan uppfödaren vara hur seriös som helst och hönsen och hönsgården hur fina som helst.

Nej, just det! Eftersom jag har höns (vet inte om de har ILT, men de har inte uppvisat några tecken på det) och gärna vill ha höns i framtiden så kommer jag att fortsätta som vanligt, men vara lite mer observant och inte köpa på marknader etc. Skulle det sen bryta ut ILT hemma hos mig så får jag ta ställning till det då! Eftersom det enda sättet att gardera sig mot ILT är att böja med en besättning som man har kläckt fram artificiellt så är ju detta inget alternativ för mig. Jag går inte och nackar mina höns fall ifall jag skulle ha ILT. Den dagen den sorgen ... men jag behöver ju samtidigt inte bjuda in till det!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #78 skrivet: 09 sep-08 kl 22:16 »
Genbanken, t e x, trodde jag var alla seriösa uppfödare med garanti på att få rena, friska djur.
Jag blir chockerad av att de tillåter försäljning av smittbärande djur utan sjukdomssymtom.
Fruktansvärd besvikelse!

mvh carmen

Kunde inte uttryckt det bättre själv. Jag känner likadant !  :-\
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #79 skrivet: 09 sep-08 kl 22:23 »
Ska genbankshönsen vaccineras eller ska de inte vaccineras? Antingen måste ALLA genbankare testas eller så får naturen ha sin gång. Att vi med vanliga dödliga höns stryker med har jag faktiskt överseende med, men det är värre när det handlar om våra lantraser (tror jag).

Den som söker han finner! Ibland har vi för vana att lägga oss i naturens förlopp! Ibland har vi skapat problemen genom vår avel, djurhållning etc! OM ingen vaccinerar mot ILT/ alla vaccinerar mot ILT - hur blir läget då?

Dela detta:

* Inloggade just nu

172 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser