Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni som fått ILT.../ ILT i genbankerna?  (läst 36259 gånger)

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
SV: Ni som fått ILT.../ ILT i genbankerna?
« Svar #120 skrivet: 16 sep-08 kl 15:40 »
mina djur är inte ett dugg dåliga och jag kommer inte att slå ut dom...

lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #121 skrivet: 18 sep-08 kl 05:58 »
Mycoplasma hur vanligt är det ?????

Vet sen tidigare att människor kan få det.

Är det  kanske ILT som blandas ihop ???
« Senast ändrad: 18 sep-08 kl 06:00 av Lycka »
Hedemorahöns

Dollar

• Västerbotten
« Svar #122 skrivet: 22 sep-08 kl 17:02 »
Jag fick ILT för ca 1-2 år sedan. Ingen stort utbrott. Hade ca 30 talet hönor och 5 dog/avlivades. Började som en förkylning med svullna ögon och så. Sen gick det över förutom dom 5 jag tog bort som fick svårt att andas. Beslutatade mig för att vaccinera de återstående. Smittan fick jag in pga 2 inköpta bhramor. Jag säljer inga djur eller skänker bort. Endast ägg har jag nån gång gett bort och då visste personen om att jag vaccinerar mot ILT. Varför jag valde att vaccinera var enkelt. Ville inte hugga huvuden av den fina besättningen jag byggt upp och ville ju naturligtvis kunna kläcka fram kycklingar från dessa till mitt eget behov.

Köper även ibland in avelsägg och kläcker, dessa får då vara i annat utrymme innan de är mogna för att vaccineras och sättas ihop med flocken. Har efter detta inte haft något problem med mina höns och jag kommer att fortsätta göra så här tills den dagen jag inte ska ha höns mer. Kommer aldrig mer att köpa in levande djur igen. Innan detta hade jag absolut ingen kännedom om vad ILT var trodde hönsen bara hade blivit förkylda på något konstigt vis under vintern. Men så var fallet inte....

Det är många som vaccinerar sina hobbyhöns här på forumet men som inte har "kommit fram ur garderoben". Kanske rädd för påhopp av vissa här. Kommer säkert jag med att få nu men jag känner att jag bryr mig inte om detta. Jag sprider iaf inte sjukdomen vidare till andra och jag känner att det är säkert många som vill läsa att dom inte är ensamma om att vaccinera.

Thats my story!
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #123 skrivet: 22 sep-08 kl 18:03 »
Dollar >> Jag tycker du verkar vara en ansvarsfull hönsägare... det kommer inga påhopp från mig, tvärtom! Tycker du hanterat situationen bra!

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #124 skrivet: 19 jan-09 kl 18:14 »
jag har fått ILTV på mina höns... de som påvisar symptom tar jag bort...de friska får gå kvar finns ingen anledning för mig att slå bort dom... om man nu skulle slå bort alla Genbanker med smittasde höns så skulle det kanppast finnas några åsbo, hedemora höns , kinad höns osv... kvar...

glöm inte att även blanadis flockar oxå kan få ILTV...

jag tycker det är upphausat...

Ilt kan smitta via äggen oxå...

lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #125 skrivet: 19 jan-09 kl 19:16 »
ILT kan endast spridas med icke desinficerade ägg! Så om man kör på dem tex Virkon S så är smittan borta sen. Fast det är viktigt att kasta äggkartongen äggen kom i för annars så finns ju smittan kvar i det.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #126 skrivet: 19 jan-09 kl 19:22 »
jag har fått ILTV på mina höns... de som påvisar symptom tar jag bort...de friska får gå kvar finns ingen anledning för mig att slå bort dom... om man nu skulle slå bort alla Genbanker med smittasde höns så skulle det kanppast finnas några åsbo, hedemora höns , kinad höns osv... kvar...

lev väl...

Om man i de flockar som haft ILT plockar ägg och desinficerar dem och kläcker dem i kläckare och sen har dem på annat ställe ett tag kan man ta bort alla smittade djur och sanera hönshuset. Sen efter sanering kan man sätta in kycklingarna i det rena huset och smittan är borta. Efter kan man med gott samvete sälja genbanksdjur igen.

Att ha en genbanskflock som haft ILT och sen sälja djur är ju rena vansinnet, det gagnar ju absolut inget bevarande arbete eftersom en del i genbanksarbetet är ju att sprida generna vidare så att nya flockar bildas. Säljer man smittade djur är ju risken stor att de och ev andra djur hos köparen dör.

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #127 skrivet: 19 jan-09 kl 19:32 »
Det är många som vaccinerar sina hobbyhöns här på forumet men som inte har "kommit fram ur garderoben". Kanske rädd för påhopp av vissa här. Kommer säkert jag med att få nu men jag känner att jag bryr mig inte om detta. Jag sprider iaf inte sjukdomen vidare till andra och jag känner att det är säkert många som vill läsa att dom inte är ensamma om att vaccinera.

Jag fattar inte varför de som vaccinera ska behöva hålla det hemligt!! ???   De är måna och rädda om sina djur och det är definitivt inget att skämmas för, snarare tvärt om.        Kanske är det så att de som inte vaccinerar  skriker högre!!!              :-\

Lycka

• Ångermanland
« Svar #128 skrivet: 19 jan-09 kl 19:41 »
Tacka för att de som inte vaccinerar skriker.
Jag vill inte blanda vaccinerade med mina ovaccinerade.
Det är ju otroligt att de som  vaccinerar inte talar om det.
Fast jag tror att de flesta gör så nu.
Som alltid bättre att köpa kläckägg.
Huruvida genbankerna tillåter ILT vet jag inte.
Bevarar man bara för sitt eget nöjes skull?
Inte för att  föra vidare??

« Senast ändrad: 19 jan-09 kl 19:47 av Lycka »
Hedemorahöns

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #129 skrivet: 19 jan-09 kl 19:47 »
Vad jag vet så får man inte vaccinera eller behandla genbanksdjur över huvudet taget mot nåt.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #130 skrivet: 19 jan-09 kl 19:50 »
Jag är nog dum, för jag förstår inte det hela. ???
Varför skulle de som vaccinerar få på moppo.
Det är väl upp till var och en som har hobbybesättningar.
MEN TALA OM ATT NI HAR VACCINERADE DJUR:
« Senast ändrad: 19 jan-09 kl 19:53 av Lycka »
Hedemorahöns

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #131 skrivet: 19 jan-09 kl 19:55 »
Men man kan väl inte bara skylla på de som vaccinera. Köper man djur måste man väl fråga om de är vaccinerade eller inte.  ???  Det gör jag och jag har svårt att tro att någon skulle ljuga om det.  Min granne har vaccinerat i flera år och INGEN har frågat honom så han tar för givet att alla vet att hans djur är vaccinerade.  :o

Lycka

• Ångermanland
« Svar #132 skrivet: 19 jan-09 kl 20:03 »
Man kan inte ta för givet.
Många är nya i gemet, där har vi alla varit en gång.
Man lär sig hela tiden.
Tycker själv att det är lite luddigt ang. ILT.
Jag har bett vår förening om mer info,
Någon kommer som kan så man får ställa frågor, om både ILT och Marek.
Hedemorahöns

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #133 skrivet: 19 jan-09 kl 20:08 »
Jag kommer troligast att börja vaccinera mina höns i sommar när jag har kläckt klart för jag kommer inte våga ställa ut mina djur igen annars. Fast jag är lite tveksam eftersom nåt av mina djur kan avge vaccinationssmitta och gör de andra djuren som ställs ut sjuka. Det ska i och för sig bara bli en lindrigare luftvägsinfektion av det men i samband med stress och flyttning runt en utställning kan den ändå skörda dödsfall. Nu vet jag inte hur stor risken är men jag vet att den finns och jag måste väga den mot att riskera att mina djur blir sjuka.

Att sälja vaccinerade djur eller djur från en drabbad flock utan att tala om det för köparen är ju ganska taskigt. Jag har djur både från de som drabbats och de som vaccinerar mot ILT men alla de djuren kommer från desinficerade ägg så de har själva ingen smitta.  

Det är viktigt att man informerar om denna sjukdom och att man försöker att stoppa så många spridningsvägar som möjligt så att så få som möjligt behöver drabbas.

Jag ser absolut inte ner på nån som vaccinerar, tvärtom. Jag har flera kompisar som gör det för att skydda sina djur på bästa sätt. Men jag vill att alla som gör det eller har drabbats är ärliga och talar om det när de säljer djur och kanske heller låter bli att sälja om den tänkta köparen har ovaccinerade djur hemma.

Många nya hönsköpare har ingen aning om sjukdomar och vaccineringar av höns så det är upp till oss när vi säljer en höna att tala om det för nya köparen, särskilt om han/hon är ny som hönsägare.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #134 skrivet: 19 jan-09 kl 22:07 »
Jag hade tänkt köpa dagsgamla kycklingar av en här i närheten som säljer och har många olika raser. Nu berättade han att han har fått ILT. Han tänker inte avliva alla djur och börja om ifall jag har förstått rätt.

Han skulle även låtit mig kläcka egna ägg i hans äggkläcklingsmaskin, han har en jättestooor.

Jag tror han är lite slarvig kanske med att desinficera äggen, och då är det ju kört för samtliga kycklingar?

Han sa dessutom att ILT inte smittar så, utan att det är direktkontakt mellan djuren, att det sitter i saliven och att det i så fall inte är så farligt med äggen.

Jag vågar iofs inte riskera något så jag är lite inne på att skaffa mig en egen, liten äggkläckare. Vågar man köpa ägg av honom och desinficera själv (slipper ju risken för äggen att skicka eftersom jag kan åka och hämta) eller är det dumt?

Finns det risk att vi tar med smitta om vi åker dit och går runt bland hönsgårdarna, något vi inte gjort än, vi var där häromdagen i annat ärende, men då var vi bara uppe vid boningshuset och där är aldrig hönorna, de går bara i hönsgårdar, däremot har ju han gått både i hönshusen och vid huset...

En annan liten fråga om ett tidigare inlägg. Om man som det skrevs här har genbank och ILT och samlar ägg, kläcker och har kycklingarna någon annan stans och avlivar och sanerar, kan man ha genbank på de nya då? Säger inte reglerna att man måste ha naturruvat? Eller kan man få specialtillstånd? (Och hur gör man för övrigt med t ex blommehöns som inte är så bra på det där med att ruva?)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

sallyomolly

• Gäst
« Svar #135 skrivet: 21 jan-09 kl 14:07 »
Har han verkligen skickat prov?

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #136 skrivet: 21 jan-09 kl 15:57 »
Jag hade tänkt köpa dagsgamla kycklingar av en här i närheten som säljer och har många olika raser. Nu berättade han att han har fått ILT. Han tänker inte avliva alla djur och börja om ifall jag har förstått rätt.

Han skulle även låtit mig kläcka egna ägg i hans äggkläcklingsmaskin, han har en jättestooor.

Jag tror han är lite slarvig kanske med att desinficera äggen, och då är det ju kört för samtliga kycklingar? Vid ILT-smitta ska både ägg och kläckare saneras med desinfitionsmedel för att inte smitta de nykläckta kycklingarna.

Han sa dessutom att ILT inte smittar så, utan att det är direktkontakt mellan djuren, att det sitter i saliven och att det i så fall inte är så farligt med äggen. ILT är luftburen smitta och virus kan sitta på skalet på äggen och snitta kycklingaen. Vi hade en föreläsning med Oddvar Fossum från SVA för några år sedan och han sa att det enda sättet att vara helt säker var att sanera ägg och kläckare.

Jag vågar iofs inte riskera något så jag är lite inne på att skaffa mig en egen, liten äggkläckare. Vågar man köpa ägg av honom och desinficera själv (slipper ju risken för äggen att skicka eftersom jag kan åka och hämta) eller är det dumt?Du kan lugnt köpa ägg och desinficera dem och kläcka dem i en egen kläckare.

Finns det risk att vi tar med smitta om vi åker dit och går runt bland hönsgårdarna, något vi inte gjort än, vi var där häromdagen i annat ärende, men då var vi bara uppe vid boningshuset och där är aldrig hönorna, de går bara i hönsgårdar, däremot har ju han gått både i hönshusen och vid huset... Det innebär alltid en risk att besöka andra hönsgårdar. Tag för vana att ha andra kläder och skor när du hälsar på hos andra hönsägare. Byt sen om innan du går ut till dina egna.

En annan liten fråga om ett tidigare inlägg. Om man som det skrevs här har genbank och ILT och samlar ägg, kläcker och har kycklingarna någon annan stans och avlivar och sanerar, kan man ha genbank på de nya då? Säger inte reglerna att man måste ha naturruvat? Eller kan man få specialtillstånd? (Och hur gör man för övrigt med t ex blommehöns som inte är så bra på det där med att ruva?)
En genbank som har haft ett ILT-utbrott sprider ju smittan vidare och då riskerar man ju att döda andra genbanksdjur om man säljer så en smittad genbanksflock är ju ändå liksom förlorad. Men om man kläcker och börjar om är ju generna räddade. Man avlar inte bort anlag för ruvvillighet genom att kläcka kycklingar i kläckare. Ruvanlaget avlar man bort om man konsekvent avlar på djur som inte ruvar.

Gamina

« Svar #137 skrivet: 21 jan-09 kl 16:17 »
Jag har köpt en flock Gotlandshöns med genbanksintyg och hade bestämt mig för att starta genbank. När jag läser den här tråden blir jag dock lite tveksam.
Man får inte köpa ägg från genbankssjur och föda upp själv och få genbanksintyg på dem.
Man får inte vaccinera.
Man får inte ta egna ägg avliva sin besättning och starta upp en ny från kläckare vid ev sjukdom.
Lägger man ihop dessa tre faktorer måste det nästan betyda att alla genbankssjur är bärare av t.ex. ILT eftersom man verkligen understödjer smittspridning. Jag kan förstå tanken med att man vill ha så motståndskraftiga djur som möjligt men vad man glömmer är att våra lantraser i en annan tid levde väldigt isolerade och därmed på det sättet var smittskyddade.
Frågan är om man får ett ILT utbrott får man då låna en frisk höna av annan ras och låta henne naturruva äggen eller är det också förbjudet? Är det det så kommer verkligen genbasen att minska om det blir ILT utbrott i några besättningar.
Jag hade faktiskt haft planer att köpa ägg för att få in nytt blod i flocken innan jag fick reda på att det inte var tillåtet. Jag måste säga att jag inte förstår regeln. Med tanke på att det går att märka kycklingarna från dag 1 så blir det ju inga problem att hålla koll på vilka kycklignar som kommer från vilken besättning och man bryter dessutom smittkedjan. Angående argumentet att man inte vill sälja förrens man vet att de är välskapta så kan jag inte förstå att en person som anses vara förmögen att bedöma sina egna kycklingars värde inte skulle vara kompetent att göra samma sak med kycklingar från inköpta avelsägg.
Frågan är om dessa regler i genbanken verkligen gynnar genbankernas arbete eller om det är regler för reglernas egen skull.
Genbank för Gotlandshöns

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #138 skrivet: 21 jan-09 kl 16:28 »
Om man tar kontakt med genbanksansvarige för sin ras och talar om att man har haft ILT men att man vill samla ägg och kläcka och ta bort de smittade och sanera hönshuset har jag svårt att tro att man blir nekad.

Prosit

• Södermanland
« Svar #139 skrivet: 21 jan-09 kl 16:45 »
En genbank som har haft ett ILT-utbrott sprider ju smittan vidare och då riskerar man ju att döda andra genbanksdjur om man säljer så en smittad genbanksflock är ju ändå liksom förlorad. Men om man kläcker och börjar om är ju generna räddade. Man avlar inte bort anlag för ruvvillighet genom att kläcka kycklingar i kläckare. Ruvanlaget avlar man bort om man konsekvent avlar på djur som inte ruvar.
Men man vet ju faktiskt inte vad man missar genom att bryta kedjan. Hur mycket är gener och hur mycket är inlärt av föräldrarna? Är det inte väldigt viktigt att tuppen har en far som sätter gränser när han växer upp? Jag har hittills bara lyckats få en tuppkyckling om året och har då inte haft någon vuxen tupp i flocken och mina tuppar har aldrig varit särskillt trevliga. Förrutom då jag någon gång köpte en vuxen tupp. Den var jättefin! Jag tror det är viktigare än många tror med denna "kultur" som växer fram i en flock som har en lång obruten kedja av föräldrar bakom sig.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

163 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser