Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni som fått ILT.../ ILT i genbankerna?  (läst 36270 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Ni som fått ILT.../ ILT i genbankerna?
« Svar #160 skrivet: 22 jan-09 kl 08:14 »
Läser också att man från flera håll har stora problem med de enkla och självklara regler som gäller för genbanken. Varför inte gå till källan och ta reda på hur det ligger till, innan man går ut här och spekulerar?

Vad menar du? Reglerna framstår som idiotiska, snarare än enkla och självklara. Vad får dig att tro att de du påstår "spekulerar" inte har läst reglerna?

Gamina

« Svar #161 skrivet: 22 jan-09 kl 08:33 »
Men, varför måste du få in nytt blod i flocken? Har jag förstått det rätt så har du nyss köpt hönsen?
Flocken jag köpte har liten genbas iom att det endast fanns en tupp. Min tupp är pappa till fyra av hönorna samt möjligen morfar till två av dessa fyra. Av de två kvarvarande (har sex stycken) är med 100% säkerhet en av dem mamma till honom. Det har dessutom enligt förra ägaren nyligen funnits inavelsproblem (små djur) i flocken.
Genbank för Gotlandshöns

Gamina

« Svar #162 skrivet: 22 jan-09 kl 08:57 »
Läser också att man från flera håll har stora problem med de enkla och självklara regler som gäller för genbanken. Varför inte gå till källan och ta reda på hur det ligger till, innan man går ut här och spekulerar?
Jag misstänker att detta till stor del är riktat mot mig och tänker därför försöka svara på det.
Jag förstår inte det självklara i reglerna att man inte får köpa avelsägg från genbank och få intyg på djuren (framförallt inte om man redan har besättning). Jag anser att detta borde vara något man verkligen förespråkade eftersom det effektivt skulle minska antalet sjukdomar och därmed minska lidandet hos djuren samt hos ägarna till djuren. Det sätt vi håller djur på idag är inte naturligt eftersom de flyttas runt i väldigt hög utsträckning därmed sprids sjukdomar på ett sätt som aldrig tidigare skett i historien. Om man är ute efter att avla fram en höna som är motståndskraftig mot allt så är frågan om det ska ske inom genbankerna. Det är garanterat inte det som våra lantraser från början hade som egenskap iom att smittspridningen var mycket mindre.
Angående regler för genbanker så får man tyvärr läsa dessa här, i delar, eftersom det verkar vara lögn i helvete att få någon info från lanthönsklubben. Jag vet att de aktiva gör detta på sin fritid men de frågor jag skickat till dem har för det första i ett fall tagit 1 månad att få svar på och då svaret kom var det endast svar på ca 25% av frågorna. I fall två har jag fortfarande inte fått någon respons trots att det är ca 2 månader sedan frågan ställdes. Hemsidan är inte till någon överdriven hjälp eftersom det som står där är totalt intetsägande om man vill ha lite djupare information om något.
Så tyvärr, jag kan inte läsa på för jag kan inte få reda på exakt de regler som gäller. Jag hoppas på mer utförlig information om min inbetalning för medlemskap fungerat. Jag betalade för ca 1 månad sedan så jag hoppas på att snart få någon kontakt.
Genbank för Gotlandshöns

Charlotte

• -
« Svar #163 skrivet: 22 jan-09 kl 09:07 »
 Jag har heller absolut inga problem med Genbanksregler, dom är helt solklara så länge det gäller att hålla djuren renrasiga och inte selektera (i den mån det går att undvika).
 Men jag tycker det är dumt att inte använda sig av "Modern" teknik (Hur länge har egentligen gamla fotogenkläckare funnits?) som gör att man slipper spridning av en massa sjukdomar. Man skulle ju t o m kunna stoppa dom där inköpta äggen under någon höna i flocken och bara ha kläckaren utifallatt...
 Jag undrar om man inte hämtade ägg hos grannen och la under en surhöna lika gärna som att man köpte en tupp?
                                            Mvh
                                         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #164 skrivet: 22 jan-09 kl 10:17 »
Jag skulle tro att man gjorde på bägge sätten, kanske oftare med ägg för de flesta ungtuppar gick nog till söndagsmiddag tills den äldre behövde bytas ut i alla fall. Det var nog lättare att avvara 3-4 ägg än en middag för hela familjen skulle jag tro.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #165 skrivet: 22 jan-09 kl 10:27 »
Här är den av SJV godkända planen.

Lanthönsklubben.pdf

Lycka

• Ångermanland
« Svar #166 skrivet: 22 jan-09 kl 10:43 »
Måste bara ställa mig frågande:
Dolvis skriver att det fick maskinkläckas blommehöns pga att de var så dåliga ruvare.
Hur går det ihop.
Maskinkläckta tar ju bort ruvbarheten, . ??? ???
Om det är långa avstånd är rätt förståligt.

Det är väl bra att genbankerna diskuteras,
då får man ju reda på hur det förhåller sig.
med reglerna alltså,
 Hur det är i verkligheten är en annan
Ronny  är väl ansiktet utåt, för att befrämja genbanker.
Ifrågasätta är sunt.
Det  blir alltid genbanken mot oss som tycker och ifrågasätter.
Kul att det är många som reagerar.

« Senast ändrad: 22 jan-09 kl 12:08 av Lycka »
Hedemorahöns

Gamina

« Svar #167 skrivet: 22 jan-09 kl 11:04 »
Tack Ulric för läken.
Jag tycker inget av det som står i det dokumentet är fel inte ens det som står om försäljning av kycklingar. Om man ska läsa exakt vad som står där så står det inget om att man inte får sälja ägg utan bara att man inte får sälja kycklingar före 8 veckors ålder. DET tycker jag är en mycket vettig regel ur djurskyddsperspektiv.
Jag misstänker dock att det finns mer detaljerade regeler nedskrivna också eftersom detta mer kan ses som grova ramar för "avelsmålen".
Genbank för Gotlandshöns

Mitcha

• Gäst
« Svar #168 skrivet: 22 jan-09 kl 11:35 »
Jag tycker denna diskussion har kantrat, för att vara snäll. Havererat är nog en bättre beskrivning. ILT är ett sällsynt problem i rena lantrasflockar. Genbank eller inte genbank. De allra flesta av dessa flockar hålls för hushållet och/eller för att bevara en gammal utrotningshotad lantras. Vill man vara med i bevarandearbetet går man med i genbanken. Det är inget krångligt eller konstigt med det. De som är med håller sig i de allra flesta fall till en ras eftersom de inte finner något nöje eller mening med att samla på sig en massa olika raser och hybrider.

Nån gång emellanåt kanske de skaffar en ny tupp. anledningen till detta är förmodligen att de är rädda för inavel. De gamla raserna är i verkligheten mycket okänsliga för sånt, men inavelsskräcken är inrotad och ibland blir den för mycket och man vill ta in nytt blod. Anledningen till att lantrashönsen alltid har varit och fortfarande är härdiga och motståndskraftiga mot både sjukdomar och inavel är säkert att man alltid sorterat bort alla djur som visat ärftlig svaghet eller sjukdomstecken. Denna process är inget påhitt från min sida utan kan benämnas med det vetenskapliga uttrycket "Purging". Vaccinerar man djuren i en flock så döljer man djurens verkliga hälsotillstånd. Man vet då inte vilka som inte är motståndskraftiga i sig själv och kan då heller inte slå ut dessa. Man sitter fast i ett ekorrhjul och måste fortsätta att vaccinera om man inte vill riskera att en sjukdom som tex marek eller ILT bryter ut med förödande kraft.

Håller med Ronny.
Varför ens debattera om att frångå regler som är till för att främja den bana lanthönsklubben vill?
Ni kan ju köpa svarthöns från fjäderfäföreningar som har tvärtomregler.
Jag måste säga att lanthönsen är lite drabbad (känner inte till ngt fall själv) som fått ILT.
Vi köper inte in nytt blod varje år av skräck för inavel och inavelsproblemen är inga hittills därför slipper vi många problem + att vi då slipper införsel av ILT och andra sjukdomar.
tack vare genbanken så har vi sluppit många problem.

Själv har jag fler raser och under mina år så har det uteslutande varit andra raser utanför genbanken som blivit sjuka medans mina genbanksdjur hållt sig intakta och det säger ju allt.

Sluta nu att få genbanken att ändra sina "utmärkta" regler och skaffa er djuren/avelsägg på något annat sätt för sjutton istället. Vi kommer inte någonstans med dessa för alt emot regler ändå.

Jag blir mer rädd nu att många "emot" kommer in i genbanken och börjar sälja med avelsägg och etter värre är att avliva allt som inte är kolsvart i sin kam :P
Nä håll er till det som ni gör nu och köp en SVARTHÖNA el ÄGG från varandra som ni gör nu.

tack för mig leverpastej ;)

Gamina

« Svar #169 skrivet: 22 jan-09 kl 11:48 »
Varför ens debattera om att frångå regler som är till för att främja den bana lanthönsklubben vill?
Ni kan ju köpa svarthöns från fjäderfäföreningar som har tvärtomregler[...]
Sluta nu att få genbanken att ändra sina "utmärkta" regler och skaffa er djuren/avelsägg på något annat sätt för sjutton istället. Vi kommer inte någonstans med dessa för alt emot regler ändå..
Jag anser att en regel som inte kan försvaras är fel och jag anser dessutom att man inte kommer någonstans om man inte ifrågasätter. Vad är det som säger att dagens regeler för genbanken är de bästa? Att ifrågasätta och diskutera brukar leda till utveckling (och då menar jag itne utveckling av rasen utan av reglerna).

Jag blir mer rädd nu att många "emot" kommer in i genbanken och börjar sälja med avelsägg och etter värre är att avliva allt som inte är kolsvart i sin kam :P
Nä håll er till det som ni gör nu och köp en SVARTHÖNA el ÄGG från varandra som ni gör nu.

tack för mig leverpastej ;)
Kan DU förklara för mig varför det vore så hemskt om man kunde köpa genbanksägg för att kläcka under egen höna. Jag kan faktiskt inte i min vildaste fantasi förstå det nämligen. Bara för att man vill köpa avelsägg så betyder det inte att man vill avla på rashönsvis enligt strikt uppställd standard.
Enligt dig är jag inte välkommen i genbanken eftersom jag inte säger "ja och amen" till allt utan ifrågasätter det jag tycker är fel. Kan du förklara hur DU anser att det skulle gynna våra lantrasdjur när jag vill "avla" precis enligt de mål som Lanthönsklubben har men anser vissa regler vara konstiga.
Genbank för Gotlandshöns

Charlotte

• -
« Svar #170 skrivet: 22 jan-09 kl 15:42 »
 Fast det är väl ändå liiite ::) överdrivet att dra parallellen att man skulle vara intresserad av "utställningsavel" för att man vill starta/få in nytt blod i sin Genbanksbesättning på det säkraste sättet?
 Det är lite som vanligt i Lantrassammanhang, (Tyvärr, för det avskräcker, och jag trodde vitsen var att få större stammar av djuren och därmed ett säkrare bevarande) en misstro mot nystartare (med ideer)...
 Jag funderar också på om inte kanske Blommehönsen (med lägre ruvningslust) är de som är bäst bevarade som de produktinsdjur Lantraserna faktiskt ÄR?!? För vilken gammal Bondmora från "Förr" ville ha en flock med höns som ligger som ruvande paddor hela sommaren? Förmodligen nöjde man sig med en eller ett par "Hönsmammor" i flocken, från dom övriga var nog ägg mer välkommet en en drös kycklingar....
Mina maskinkläckta Orpington kom fån Ruvgalna linjer så om jag skulle få äta ägg ifrån dom fick det bli på vårvintern, dom var väldigt trevliga, men inte var det några värpande självförsörjarhönor direkt...
                                                Mvh
                                              Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

• -
« Svar #171 skrivet: 22 jan-09 kl 15:49 »
Själv har jag fler raser och under mina år så har det uteslutande varit andra raser utanför genbanken som blivit sjuka medans mina genbanksdjur hållt sig intakta och det säger ju allt.
Har också haft en massa raser men inte köpt in något annat än ägg på en massa år och INGA har blivit sjuka eller drabbats av ohyra, det säger också en del ;)
                                        Mvh
                                      Charlotte

Vurre

« Svar #172 skrivet: 22 jan-09 kl 21:07 »
Om man ska ha genbankshöns ska man enligt Ronny bara ha genbankshöns och inga andra raser. D.v.s. att om man är lagd åt genbankshönshåll så är man ointresserad av att ha höns som är ekonomiskt intressanta eller intressanta av andra skäl. Man har sina genbankshöns och inga andra.

När det gäller frågan om att kläcka var det för många negationer för att jag just ikväll ska klara av vad som gäller:

Naturlig uppfödning prioriteras framför artificiell. För att kunna upprätthålla kontrollen över ruvningsförmågan, skall maskinkläckning inte ske utan genbanksansvarigs medgivande för raser som inte är antalsmässigt hotade och/eller som uppvisar normal till stark ruvningsförmåga.

Men om jag läser rätt så är lantraser med genbank som inte är hotade fria att maskinruva och därmed att byta ägg mellan genbanker. De som är hotade får man inte maskinruva eller köpa ägg ifrån. Syftet är att bevara inte hönsrasen utan dess ruvningsförmåga.

Så ruvningsförmågan är mer central i bevarandet är generna?

Jag kan hålla med om att ruvningen är en viktig del i bevarandet, men jag kan inte förstå varför man inte får köpa ägg för att låta en egen höna ruva.

Att man inte får sälja kycklingar innan 8 v ålder är väl ok, men varför får man inte sälja ägg från ruvvilliga lantraser? 

Jag tror att det beror på att genbanksfolket vill ha kontroll. Det handlar inte om att bevara gener i aolola fall.

"Vi har våra regler och vi har våra regler, därför har vi våra regler"

För raser som är hotade och som är ruvvilliga bör i så fall inte genbanksansvarigs tillstånd krävas.

snus? vad är priset på en pris?

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #173 skrivet: 22 jan-09 kl 22:39 »

Jag tror inte att den genomsnittliga "genbankshönsägaren" har några större problem med de här reglerna eftersom det är rätt så ovanligt att man tar in nya djur. Tar jag  mig själv som exempel så skaffade jag mina höns (2 hönor och en tupp) för ungefär 10 år sedan. Har inte tagit in några djur sedan dess, och heller inte åkt runt och visat upp dem. De har gått här hemma och värpt och förökat sig sedan dess, helt problemfritt.

De som har problem med reglerna verkar vara den stora hönsbytarskaran som inte bryr sig särskilt mycket om bevarandet, utan ser lantraserna som "vilken ras som helst" och ännu en kul ras i samlingen.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #174 skrivet: 22 jan-09 kl 23:07 »
De som har problem med reglerna verkar vara den stora hönsbytarskaran som inte bryr sig särskilt mycket om bevarandet, utan ser lantraserna som "vilken ras som helst" och ännu en kul ras i samlingen.

De som har problem med reglerna är naturligtvis sådana som bryr sig både om bevarandet och smittskydd. Alla ser inte ILT, koccidier, spolmask, gapmask, springmask, hårmask, marekvirus, newcastlevirus, fågelinfluensavirus, infektiös bronkitvirus, loppor, löss, hönskvalster och fotskabbskvalster som kul raser att ha i samlingen.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #175 skrivet: 22 jan-09 kl 23:09 »
De som har problem med reglerna är naturligtvis sådana som bryr sig både om bevarandet och smittskydd. Alla ser inte ILT, koccidier, spolmask, gapmask, springmask, hårmask, marekvirus, newcastlevirus, fågelinfluensavirus, infektiös bronkitvirus, loppor, löss, hönskvalster och fotskabbskvalster som kul raser att ha i samlingen.

Nä, det är förvisso inga kul raser!  ;D Men det jag menar är att om man inte är med i "bytessvängen" så är risken minimal att man får in sådana.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #176 skrivet: 22 jan-09 kl 23:19 »
Men det är ju det som är grejen. Vi har ett femtiotal äckligt friska dvärgkochinhöns som aldrig har träffat och aldrig kommer att träffa några höns utifrån. Nytt blod tas in enbart i form av ägg. Jag skulle kunna tänka mig att nacka hela gänget för att ha genbank för någon utrotningshotad ras, men aldrig i livet för att hysa någon sorts cocktail av ovanstående äckelpäckel. Kommer inte att hända.

Jag är helt övertygad om att jag inte är ensam. Regelverket hotar utrotningshotade raser genom att utestänga alla som inte är villiga att sprida sjukdomar helt i onödan.

Vurre

« Svar #177 skrivet: 22 jan-09 kl 23:34 »
Regelverket hotar utrotningshotade raser genom att utestänga alla som inte är villiga att sprida sjukdomar helt i onödan.

amen
snus? vad är priset på en pris?

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #178 skrivet: 22 jan-09 kl 23:50 »
Men det är ju det som är grejen. Vi har ett femtiotal äckligt friska dvärgkochinhöns som aldrig har träffat och aldrig kommer att träffa några höns utifrån. Nytt blod tas in enbart i form av ägg.

Ja, jag är säkert korkad nu, men jag tycker det låter ganska likt min situation. Skulle heller inte få för mig att ta in djur "hur som helst", men eftersom jag inte haft behov av att ta in en enda höna sedan jag skaffade de första, så ser jag inte det som ett problem. Tar du in nytt blod via ägg ofta? Behövs det?

OM jag skulle få problem med inavel eller råkade bli av med alla mina tuppar eller hönor till rovdjur så jag skulle vara tvungen att ta in nya djur, så skulle jag förmodligen köpa några ungdjur från en annan genbank, helst från någon som haft hönsen länge och inte håller på och byter djur, sedan hålla de nya djuren i karantän ett bra tag. Men om det händer en enda gång under min "hönskarriär", så tror jag att jag kan stå ut med det.
« Senast ändrad: 22 jan-09 kl 23:52 av Mmmm »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #179 skrivet: 23 jan-09 kl 00:02 »
OM jag skulle få problem med inavel eller råkade bli av med alla mina tuppar eller hönor till rovdjur så jag skulle vara tvungen att ta in nya djur, så skulle jag förmodligen köpa några ungdjur från en annan genbank, helst från någon som haft hönsen länge och inte håller på och byter djur, sedan hålla de nya djuren i karantän ett bra tag. Men om det händer en enda gång under min "hönskarriär", så tror jag att jag kan stå ut med det.

Du skulle göra det trots att du vet att du riskerar djurens hälsa och trots att du vet att det är lätt att undvika? Varför i all världen då?

Dela detta:

* Inloggade just nu

128 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser