Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni som fått ILT.../ ILT i genbankerna?  (läst 36257 gånger)

Ronny

• Skåne
SV: Ni som fått ILT.../ ILT i genbankerna?
« Svar #180 skrivet: 23 jan-09 kl 00:26 »
Men om jag läser rätt så är lantraser med genbank som inte är hotade fria att maskinruva och därmed att byta ägg mellan genbanker. De som är hotade får man inte maskinruva eller köpa ägg ifrån. Syftet är att bevara inte hönsrasen utan dess ruvningsförmåga.

Kanslisvenska är inte att leka med, med eller utan negationer. Inte konstigt att den kan missförstås. Så här skulle jag vilja uttrycka det på klarspråk: Öländsk dvärghöna, gammalsvensk dvärghöna, åsbohöna, hedemorahöna, kindahöna och svensk myskanka har bedömts att ha så pass utpräglad ruvförmåga att det inte föreligger någon anledning till att maskinruva av anledning att rädda eller vidmakthålla raserna. Därför får man inte maskinkläcka av dessa raser och sälja med genbanksintyg. 

Övriga lantraser inom genbankerna för fjäderfän (höns, ankor och gäss) får maskinkläckas, men då inte (ursäkta ännu en negation) säljas förrän de är befjädrade och kan hålla värmen själva vid 2 månaders ålder. Höna med egenhändigt kläckt kycklingkull får alltid säljas (mammahönan lånas ibland ut) oavsett ras. Är det nån som kan tänka sig en bättre kycklingstart på livet?

De flesta av våra inhemskt anpassade lantraser bevaras inom s.k. genbanker. Med bevaras menas att dess gener och funktioner är bevarandevärda, även om de kanske inte just för tillfället är populära eller ekonomiska.

Tyvärr behövs regler. Hade vi blint kunnat lita på vad alla påstår eller tror sig ha, hade vi inte behövt några regler. Då hade alla kunnat byta ägg hur som helst.  Verkligheten är en helt annan, jag lovar!

Jo, många fuskar och korsar och är mindre nogräknade - men inte JAG inte - så hörs det för det mesta!

Vad gäller gällande genbanksregler så är det så att ägg kan utväxlas mellan genbanksbesättningar och i enstaka fall även gå från genbank till nyetablerad sådan, om man kommer överens med genbanksansvarig att det föreligger anledning till detta! Skulle problem med ILT uppstå kommer sådana dispenser säkert att öka.

Men det är självklart inte ok att skicka ägg kors och tvärs och till vem som helst och inbilla sig att man räddar och bevarar lantraser genom att okontrollerat sprida dem. 

Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #181 skrivet: 23 jan-09 kl 07:17 »
Är det nån som kan tänka sig en bättre kycklingstart på livet?

Uppenbarligen!

Men det är självklart inte ok att skicka ägg kors och tvärs och till vem som helst och inbilla sig att man räddar och bevarar lantraser genom att okontrollerat sprida dem. 

Kan du nämna någon som har förespråkat något sådant?

Mitcha

• Gäst
« Svar #182 skrivet: 23 jan-09 kl 08:17 »
Jag tror inte att den genomsnittliga "genbankshönsägaren" har några större problem med de här reglerna eftersom det är rätt så ovanligt att man tar in nya djur. Tar jag  mig själv som exempel så skaffade jag mina höns (2 hönor och en tupp) för ungefär 10 år sedan. Har inte tagit in några djur sedan dess, och heller inte åkt runt och visat upp dem. De har gått här hemma och värpt och förökat sig sedan dess, helt problemfritt.

De som har problem med reglerna verkar vara den stora hönsbytarskaran som inte bryr sig särskilt mycket om bevarandet, utan ser lantraserna som "vilken ras som helst" och ännu en kul ras i samlingen.

Kunde inte ha sagt det bättre själv. Hör aldrig att genbanksanslutna tycker att reglerna är konstiga el dåliga.
Man väljer antingen att jobba mot genbankens regler el så struntar man i det.
Jag känner ju folk som har lantraser utanför genbanken och Fel 1, De bestämmer hur de vill gruppen ska se ut. Alltså de selekterar bort färgvariationer. Handlar ägg via posten, och jag vet en som köpt sk "renrasiga" ägg men fått blandis och sen avlar vidare på dem, jaja de är ju rätt färg men de har benbefjädring (vilket rasen inte har.
Ägaren som sålde äggen var SÅ NOGA
Aldrig för mitt liv jag skulle ens önska alt vilja att reglerna ändras om att få byta-sälja-köpa ägg inom genbanken.
Det finns alltid utbrytargrupper men än så länge är de utanför som tur är.

Tycker det är skönt att ni utanför genbanken säger vad ni vill ha ändrat så tröstas jag med att det inte slinker ( vill inte arbeta emot samma mål) in i smyg och frångår reglerna i smyg.
Debatten fortsätter alltså och vi slipper problem med nya genbanker som kan riskera våra lantraser.

Ha det

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #183 skrivet: 23 jan-09 kl 08:36 »
Jag känner ju folk som har lantraser utanför genbanken och Fel 1, De bestämmer hur de vill gruppen ska se ut. Alltså de selekterar bort färgvariationer. Handlar ägg via posten, och jag vet en som köpt sk "renrasiga" ägg men fått blandis och sen avlar vidare på dem, jaja de är ju rätt färg men de har benbefjädring (vilket rasen inte har.

Det du beskriver är ju tillåtet idag och har ingenting med genbanken att göra. Man utfärdar inte genbanksintyg för ägg. Det enda diskussionen handlar om är denna fråga:

Skall det vara en obligatorisk del av genbanksarbetet att sprida sjukdomar?

Om man svarar "ja, det är bra att sprida sjukdomar" så är det bara att fortsätta som hittills. Om man är mindre säker på det så måste man tänka efter en gång till.

Prosit

• Södermanland
« Svar #184 skrivet: 23 jan-09 kl 10:29 »
...
Aldrig för mitt liv jag skulle ens önska alt vilja att reglerna ändras om att få byta-sälja-köpa ägg inom genbanken.
...
Men det är tydligen tillåtet att sälja/byta ägg i genbanken så vad är det egentligen diskussionen gäller?

...Vad gäller gällande genbanksregler så är det så att ägg kan utväxlas mellan genbanksbesättningar och i enstaka fall även gå från genbank till nyetablerad sådan, om man kommer överens med genbanksansvarig att det föreligger anledning till detta! Skulle problem med ILT uppstå kommer sådana dispenser säkert att öka.
...

...Det enda diskussionen handlar om är denna fråga:

Skall det vara en obligatorisk del av genbanksarbetet att sprida sjukdomar?

Om man svarar "ja, det är bra att sprida sjukdomar" så är det bara att fortsätta som hittills. Om man är mindre säker på det så måste man tänka efter en gång till.
Nu får du väl ge dig?! Genbankerna är ju förskonade från sjukdomar!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Charlotte

• -
« Svar #185 skrivet: 23 jan-09 kl 10:57 »
Vem har bestämt att Genbankerna är förskonade? Gud? Jordbruksverket? Lanthönsföreningen??? Läser man i tråden ser man ju att det inte ens är sant...             Mvh
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Gamina

« Svar #186 skrivet: 23 jan-09 kl 11:49 »
Jag har några frågor till Ronny och istället för att skicka PM så tar jag det offentligt eftersom svaren troligen intresserar fler än mig.
För att slippa missupfattningar angående exakt vilka regelr som gäller för genbanken skulle man inte lägga ut hela reglementet på Lanthönsklubbens hemsida. Till detta skulle jag se det som intressant om en specificerad "rasstandard" också lades ut. Enligt tidigare länk ska det finnas sådana dokument.
Jag ska säga att jag är lite fundersam på om mina Gorlandshönor uppfyller "rasstandarden" iom att det finns en sak hos dem som inte stämmer med vad jag läst om Gotlandshönor. Jag har genbanksintyg på alla djuren så de ska vara helt rena och det var genbanksansvarige som gav mig adressen till försäljaren så denna har verkligen genbank för denna ras.
En annan fråga som ingår i denna ovan är
Får man eller får man inte köpa ägg från genbanksdjur för att sedan få genbanksintyg utskrivna på dem?
För att undvika missförstånd ordet RASSTANDARD används i brist på ett bättre ord så inga löjliga påhopp tack.

Jag hoppas alla förstår att jag inte är emot regler utan jag är emot regler som det inte finns någon vettig anledning till. Jag är fullt medveten om att regler behövs annars fungerar inte denna typ av verksamhet alls.
« Senast ändrad: 23 jan-09 kl 11:59 av Gamina »
Genbank för Gotlandshöns

Gamina

« Svar #187 skrivet: 23 jan-09 kl 11:57 »
Tar jag  mig själv som exempel så skaffade jag mina höns (2 hönor och en tupp) för ungefär 10 år sedan. Har inte tagit in några djur sedan dess, och heller inte åkt runt och visat upp dem. De har gått här hemma och värpt och förökat sig sedan dess, helt problemfritt.
Är det verkligen detta man vill med genbanken. Denna typ av avel måste göra genmaterialet väldigt litet. Jag har i min "enfald" trott att genbanker går ut på att man ska ha så många djur som möjligt för att få en så bred genbas som möjligt. Om alla sitter och avlar på detta sätt så förlorar man ju vitsen med genbanken och det skulle i princip räcka med att man har en enda flock som genbank.
Om man avlar upp många djur från bara ett fåtal individer så kommer det att försvinna stor mängder genmaterial på vägen. Djuren kan säkert hålla sig friska men den genetiska variationen bland dem kommer att bli mindre och mindre för varje generation. Det är först när man börjar avla "utåt" som genmaterialet kommer att öka i gruppen igen.
Jag vet att du kommer att beskylla mig för att vara korsningsavlare och andra saker men jag råkar ha läst en hel del om denna typ av problem och anser mig därför fullt kompetent att utala mig inom området.
Genbank för Gotlandshöns

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #188 skrivet: 23 jan-09 kl 12:23 »
Jag ska säga att jag är lite fundersam på om mina Gorlandshönor uppfyller "rasstandarden" iom att det finns en sak hos dem som inte stämmer med vad jag läst om Gotlandshönor. Jag har genbanksintyg på alla djuren så de ska vara helt rena och det var genbanksansvarige som gav mig adressen till försäljaren så denna har verkligen genbank för denna ras.

När man är med i genbanken får man boken "genbanker och rasramar" (det kallas rasram och inte standard, för den är betydligt bredare och mer tillåtande än en standard) där allt sådant står. Fast lättast är kanske att fråga den genbanksansvarige för rasen om man är tveksam om sina nyinköpta djur.

Du skulle göra det trots att du vet att du riskerar djurens hälsa och trots att du vet att det är lätt att undvika? Varför i all världen då?
Ja, jag ser det som ett engångsfall. Yttre och inre parasiter går att behandla så det bekymrar mig inte så mycket i ett sådant fall. Ja, jag skulle känna mig trygg med att hålla det nya djuret i karantän (ihop med någon/några av mina gamla djur). T ex IB kan väl spridas även med ägg, om jag inte har fel för mig, så där hjälper det väl inte?

Gamina

« Svar #189 skrivet: 23 jan-09 kl 12:30 »
När man är med i genbanken får man boken "genbanker och rasramar"

Jo men varför ska ett sådant dokument vara enbart för redan invigda? Jag skulle gärna läst sådant INNAN jag köpte djuren.
Genbank för Gotlandshöns

yrhönan

• Lökshus
« Svar #190 skrivet: 23 jan-09 kl 15:59 »
Får man eller får man inte köpa ägg från genbanksdjur för att sedan få genbanksintyg utskrivna på dem?

Nej, det får du inte, men som Ronny svarade i sitt inlägg nr 181: Vad gäller gällande genbanksregler så är det så att ägg kan utväxlas mellan genbanksbesättningar och i enstaka fall även gå från genbank till nyetablerad sådan, om man kommer överens med genbanksansvarig att det föreligger anledning till detta!
/håller genbanksanslutna blommehöns.

Prosit

• Södermanland
« Svar #191 skrivet: 23 jan-09 kl 19:49 »
Jo men varför ska ett sådant dokument vara enbart för redan invigda? Jag skulle gärna läst sådant INNAN jag köpte djuren.
Den finns på lanthönsklubben! Så det är bara att bli medlem. Du behöver inte ha några djur för det.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #192 skrivet: 23 jan-09 kl 22:06 »
Är det verkligen detta man vill med genbanken. Denna typ av avel måste göra genmaterialet väldigt litet. Jag har i min "enfald" trott att genbanker går ut på att man ska ha så många djur som möjligt för att få en så bred genbas som möjligt. Om alla sitter och avlar på detta sätt så förlorar man ju vitsen med genbanken och det skulle i princip räcka med att man har en enda flock som genbank.
Om man avlar upp många djur från bara ett fåtal individer så kommer det att försvinna stor mängder genmaterial på vägen. Djuren kan säkert hålla sig friska men den genetiska variationen bland dem kommer att bli mindre och mindre för varje generation. Det är först när man börjar avla "utåt" som genmaterialet kommer att öka i gruppen igen.
Jag vet att du kommer att beskylla mig för att vara korsningsavlare och andra saker men jag råkar ha läst en hel del om denna typ av problem och anser mig därför fullt kompetent att utala mig inom området.

Jo, visst riskerar man att fixera alleller när man börjar med så få djur (och jag tänker absolut inte kalla dig för korsningsavlare eller något annat! Möjligen hunduppfödare som läst en del av Sundgren? :P).

Men vänd på hela tanken en gång... genbanken består av massor av små besättningar och ursprungsdjuren kom i de allra flesta raser från en enda isolerad flock, i många fall bestående av bara några enstaka djur, så skadan är väl redan skedd (fast där kommer begreppet "purging" in igen...men det struntar vi i just nu -tillbaks till tankeexperimentet! ).

Om alla besättningar i genbanken cirkulerar djur hela tiden, så har du till sist samma genmaterial i alla djur i hela rasen. Vad gör du då om det blir inavelsproblem i din besättning och alla de andra är i princip lika genetiskt? Eller om man upptäcker att något djur längre bak i stamträdet bär på någon ärftlig defekt och detta djur finns representerat i varenda besättning eftersom alla bytt djur med varandra?
Var ska du då ta nytt blod ifrån?

(ehrm.... nu är vi lååångt ifrån ursprungsdiskussionen, jag vet!  :-[)
« Senast ändrad: 23 jan-09 kl 22:16 av Mmmm »

Gamina

« Svar #193 skrivet: 24 jan-09 kl 22:00 »
Ja nu är vi långt från ursprungsdiskutionen men det är ju här det börjar bli intressant  ;)

För mig finns det ett mellanting mellan att ta en höna från varje genbanksbesättning och korsa ihop dem och att ta hönor från enbart en besättning och bara avla på dem. Det bästa måste ju vara att ta in nytt blod någon gång då och då för att minska risken för att tappa intressanta anlag.

För övrigt är jag defenitivt inte hundmänniska och kan faktiskt inget om hund. Jag är hästmänniska som är allmänt nyfiken och gillar att lära mig saker (bla genom att ifrågasätta  ;D tyvärr verkar vissa intressanta svar utebli  :().
Genbank för Gotlandshöns

Vurre

« Svar #194 skrivet: 24 jan-09 kl 22:49 »
Finns det ingen genbanksintresserad moderator som kan dela tråden på lämpligt ställe för att få en diskussion om hur man håller genbankshöns friska?

Själv har jag sen en tid bestämt att jag inte ska ha genbankshöns, för jag tycker att reglerna verkar så knäppa men är villig att låta mig övertalas, om genbanksfolket är intresserat av att hitta nya genbankshållare.
snus? vad är priset på en pris?

Gamina

« Svar #195 skrivet: 24 jan-09 kl 23:03 »
Jag har ju börjat tveka på om jag ska ha genbank bla på grund av reglerna men framförallt eftersom det är så svårt att få information om vad som egentligen gäller. En säger si och nästa säger så men att få något på "papper" verkar omöjligt.

Helt OT
Varför gör inte Lanthönsklubben något åt sin hemsida och får den rejält informativ. Deras "informationsansvariga" skulle då garanterat slippa svara på samma enkla fråga flera gånger och dessutom få tid att svara på betydligt intressantare frågor.

/Gaimina som betalade medlemsavgiften för 1 månad sedan men fortfarnade inte fått någon respons.
Genbank för Gotlandshöns

Charlotte

• -
« Svar #196 skrivet: 24 jan-09 kl 23:04 »
Finns det ingen genbanksintresserad moderator som kan dela tråden på lämpligt ställe för att få en diskussion om hur man håller genbankshöns friska?

Det finns flera trådar med liknande tema, här är en tex:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=57484.0
 Här finns en till:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=57323.0
 Men en åsikt tycks ju vara att Genbankshöns är oemottagliga för div sjukdomar och problem som andra "klenare" raser ibland drabbas av :-\
                                               Mvh
                                            Charlotte
« Senast ändrad: 24 jan-09 kl 23:19 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #197 skrivet: 25 jan-09 kl 00:21 »
Men så fortsätt sabla ner allt vad bevarande heter då!!

Jag har aldrig hoppats kunna eller ens eller försökt övertyga någon av er som diskuterar här, eftersom ni redan har bestämt er för att bevarande är skit, genbank är skit och föreningar är skit.

För min del är diskussionerna här definitivt avslutade. Jag hoppas att de som råkar läsa den här tråden och är seriöst intresserade kontaktar föreningen för det djurslag ni är intresserade av (ja, det gäller inte bara Lantrashöns utan alla lantraser - en så utbredd fientlighet mot genbanker och bevarande som frodas här i forumet är fanimej både skrämmande och sorglig!).

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #198 skrivet: 25 jan-09 kl 00:56 »
Jag har aldrig hoppats kunna eller ens eller försökt övertyga någon av er som diskuterar här, eftersom ni redan har bestämt er för att bevarande är skit, genbank är skit och föreningar är skit.

Du förvränger. Smittspridning är skit, medveten smittspridning är skit, avsiktlig smittspridning är skit, obligatorisk smittspridning är skit. Det finns ingen skillnad i synen på bevarande, det är bara rökridåer. Det finns ingen anledning alls till att inte formalisera det här som ett helt normalt förfarande:

Jag fick sälja ägg från mina gula ankor till en tjej som ville starta genbank. Det är långt avstånd mellan oss så ägg var den bästa lösningen. Sen var jag dit på våren efter och då synade jag gruppen och sa vilka som var ok för genbanken. Sen efter kontakt med genbanksansvarige och att jag hade skrivit ett papper om att jag hade sålt ägg och att jag hade varit dit och kollat djuren så var det ok fär henne att bli godkänd.

Gamina

« Svar #199 skrivet: 25 jan-09 kl 10:06 »
Men snälla Mmmm
Jag har kontaktat föreningen men får inga svar.
Jag vill bevara Lantraser men det betyder INTE att jag anser att obegripliga regler ska finnas. Att vilja förändra regler (och ha chans att få information om regler) betyder inte att man inte vill bevara.
Jag håller med om en enda sak som du skrivit och det är att föreningar är skit OM de har fallit i den farligaste föreningsfällan nämligen att bli en likriktad organisation som bäst skulle kunna jämföras med en religiös sekt. Tyvärr verkar det för mig som om Lanthönsklubben fallit i den fällangenom:
1. Brist på djupgående information.
2. Idiotförklarande av de som ifrågasätter.
3. Inte förklara varför de som ifrågasätter har fel med annat än irrelevanta beskyllningar.

Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå hur detta kan gynna lantrasernas bevarande. På samma sätt som jag inte kan beripa hur medveten risk för smittspridning kan gynna lantrasernas bevarande.

Nedan tänker jag lista några påståenden jag gjort ochinte fått respons på samt några frågor jag ställt men inte fått ordentligt svar på.
  • Jag kan förstå tanken med att man vill ha så motståndskraftiga djur som möjligt men vad man glömmer är att våra lantraser i en annan tid levde väldigt isolerade och därmed på det sättet var smittskyddade.
    SAMT
    Om man är ute efter att avla fram en höna som är motståndskraftig mot allt så är frågan om det ska ske inom genbankerna. Det är garanterat inte det som våra lantraser från början hade som egenskap iom att smittspridningen var mycket mindre.
  • om man får ett ILT utbrott får man då låna en frisk höna av tex annan ras och låta henne naturruva äggen eller är det också förbjudet? (egna sanerade ägg)
  • Angående argumentet att man inte vill sälja förrens man vet att de är välskapta så kan jag inte förstå att en person som anses vara förmögen att bedöma sina egna kycklingars värde inte skulle vara kompetent att göra samma sak med kycklingar från inköpta avelsägg.
  • Jag trodde att syftet med genbankerna var att bevara gener inte att ägna sig åt meningslöst paragrafrytteri vilket detta känns som.
  • För att slippa missupfattningar angående exakt vilka regelr som gäller för genbanken skulle man inte lägga ut hela reglementet på Lanthönsklubbens hemsida. Till detta skulle jag se det som intressant om en specificerad "rasstandard" också lades ut. Enligt tidigare länk ska det finnas sådana dokument.
    SAMT
    Varför gör inte Lanthönsklubben något åt sin hemsida och får den rejält informativ. Deras "informationsansvariga" skulle då garanterat slippa svara på samma enkla fråga flera gånger och dessutom få tid att svara på betydligt intressantare frågor.
Jag skulle bli väldigt glad om någon (gärna Ronny som verkar vara högt uppsatt i föreningen) kunde svara på frågorna och ge lite respons på det jag skrivit (jag vet att det bitvis är elakt skrivet men jag börjar bli rejält frustrerad av denna brist på information). Det är mycket uppenbart att det är fler än jag som funderar över dessa saker. Vad jag kan läsa i tråden skulle information om detta öka chansen för att Gotlandshönsen skulle få ca 40- 50 djur till ganska omgående + att jag har 2 personer som vill köpa djur av mig i framtiden som säkert gärna skulle starta genbank (+15-30 djur till).
Genbank för Gotlandshöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

153 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser