Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni som fått ILT.../ ILT i genbankerna?  (läst 36254 gånger)

Mitcha

• Gäst
SV: Ni som fått ILT.../ ILT i genbankerna?
« Svar #200 skrivet: 25 jan-09 kl 21:42 »

Själv har jag sen en tid bestämt att jag inte ska ha genbankshöns, för jag tycker att reglerna verkar så knäppa men är villig att låta mig övertalas, om genbanksfolket är intresserat av att hitta nya genbankshållare.

Tack för att du inte är intresserad av att gå med genbanken. Nä ingen vill övertala dig kan jag lova. Vi som är med är nöjda och vill följa arbetet som det är.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #201 skrivet: 25 jan-09 kl 21:44 »
Men... *tar mod till mig och skriver ned mina tankar nu... *  :-[

Har hört att det inte ska gå och resistensavla bort ILT men...
Om vi t.ex. har en flock med höns som får ILT och några dör och några överlever... Då är ju överlevarna smittbärare men också motståndskraftiga. Om dessa får ungar som också visar sig vara motståndskraftiga osv så borde man ju till slut, även om det kommer ta tid och det kommer kosta många liv få fram djur som tål ILT = immuna mot sjukdommen...
Om människan hela tiden tar bort och vaccinerar djur så får de aldrig chansen till att bygga upp nåogn motståndskraft och då kommer det bara att fortsätta som det gör nu.
Anledningen till att genbankshönsen är så härdiga är väll just att man inte har hållit på och vaccinerat och tagit bort symtomfria djur... De har skapat en motståndskraft mot sjukdommen och insjuknar inte själva men kan smitta höns som inte är motståndskraftiga.

Om man skulle sluta vaccinera och börja avla på djur som är motståndskraftiga istället för att ha ihjäl dem så kanske man tillslut får stopp på sjukdomen?
Den "utrotas" inte utan de kommer bära på den...  Men är immuna. För jag tror faktiskt inte att om vi fortsätter som vi gör nu... (vaccinerar och sådant) Så kommer vi aldrig få ett stopp på det för det är för många som inte är medvetna eller bryr sig.

I naturen är det ju de starkaste som överlever... Där kommer inte människan och slår ihjäl eller vaccinerar överlevarna... De får leva och få avkommor, som sina föräldrar också kanske blir starka överlevare.

Angående kläckning i maskin och det här med att maskinkläcka är exakt som naturruvade kanske inte eller stämmer. För oss kanske de ser ut att beteé sig som vilken höna som helst, men tänk om det är något som vi stör som vi inte kan se med blotta ögat. Hm.. jag vet inte... Men att börja kläcka genbank i maskin... Det är något i magen som inte känns bra när jag hör det. Jag vet inte varför, det bara gör det.  :-\

Nå?  :-\ *döda mig inte med elaka påhopp för mina tankar nu, snälla... Det var tillräckligt svårt att ta mod till att skriva detta på grund utav rädsla för påhopp  :'(*
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Mitcha

• Gäst
« Svar #202 skrivet: 25 jan-09 kl 21:46 »
Snälla Gamina du passar inte alls som genbank med dina tankar.

Hoppas genbanksansvariga motar olle i grind när de läser hur folk vill in och skulle lätt förstöra hela arbetet med lantraserna.
Då skulle jag gå ur.

Mitcha

• Gäst
« Svar #203 skrivet: 25 jan-09 kl 21:47 »
Men... *tar mod till mig och skriver ned mina tankar nu... *  :-[

Har hört att det inte ska gå och resistensavla bort ILT men...
Om vi t.ex. har en flock med höns som får ILT och några dör och några överlever... Då är ju överlevarna smittbärare men också motståndskraftiga. Om dessa får ungar som också visar sig vara motståndskraftiga osv så borde man ju till slut, även om det kommer ta tid och det kommer kosta många liv få fram djur som tål ILT = immuna mot sjukdommen...
Om människan hela tiden tar bort och vaccinerar djur så får de aldrig chansen till att bygga upp nåogn motståndskraft och då kommer det bara att fortsätta som det gör nu.
Anledningen till att genbankshönsen är så härdiga är väll just att man inte har hållit på och vaccinerat och tagit bort symtomfria djur... De har skapat en motståndskraft mot sjukdommen och insjuknar inte själva men kan smitta höns som inte är motståndskraftiga.

Om man skulle sluta vaccinera och börja avla på djur som är motståndskraftiga istället för att ha ihjäl dem så kanske man tillslut får stopp på sjukdomen?
Den "utrotas" inte utan de kommer bära på den...  Men är immuna. För jag tror faktiskt inte att om vi fortsätter som vi gör nu... (vaccinerar och sådant) Så kommer vi aldrig få ett stopp på det för det är för många som inte är medvetna eller bryr sig.

I naturen är det ju de starkaste som överlever... Där kommer inte människan och slår ihjäl eller vaccinerar överlevarna... De får leva och få avkommor, som sina föräldrar också kanske blir starka överlevare.

Angående kläckning i maskin och det här med att maskinkläcka är exakt som naturruvade kanske inte eller stämmer. För oss kanske de ser ut att beteé sig som vilken höna som helst, men tänk om det är något som vi stör som vi inte kan se med blotta ögat. Hm.. jag vet inte... Men att börja kläcka genbank i maskin... Det är något i magen som inte känns bra när jag hör det. Jag vet inte varför, det bara gör det.  :-\

Nå?  :-\ *döda mig inte med elaka påhopp för mina tankar nu, snälla... Det var tillräckligt svårt att ta mod till att skriva detta på grund utav rädsla för påhopp  :'(*

Precis precis så tänker jag och många med mig :)

Charlotte

• -
« Svar #204 skrivet: 25 jan-09 kl 22:06 »
Jag hittade en artikel som egentligen handlar om uppfödning av Gotlandskaniner...
http://hem.passagen.se/gotlandskaninen/uppfodning.html
Men den stämmer precis in på vad jag tycker förekommer i vissa "Lantraskretsar" oavsett djurart, Lantrasfundamentalism... Fundamentalisterna är också lite lätt paranoida och tror att alla andra vill luras eller (Hemska tanke) tjäna pengar på sina Lantrasdjur. Själva har dom djur för välgörenhet och är dom enda som verkligen vet hur man bevarar...
 Och man kan inte riktigt bestämma sig för om man ska bevara tamdjur som dom levde "Förr" eller om man ska "Härda" dom till att bli "Vilda" igen och tåla regn, åska, hagel och drivis, helst utan ordentligt med mat också ::)
  MEN, det är ju inte FÖRENINGARNA som förespråkar detta utan enskilda människor i det flesta fallen, det får man lov att tänka på. Föreningarna vill att man tar hand om sina djur på ett bra sätt.
 För mig handlar inte bevarande om att skapa "Superdjur" som ska klara av "Livet i det fria" under extremt snåla förhållanden... Eller vara resistenta mot sjukdomar som det inte går att resistensavla mot...Sjukdomar dom inte ens utsattes för under de mer isolerade förhållanden som fanns då...
 Men egentligen handlade väl tråden mycket om det onödiga att utsätta djur för lidandet av sjukdomar när det är så enkelt att kläcka ägg och slippa sprida ILT och flera andra sjukdomar vidare?!?
                                 Mvh
                             Charlotte

« Senast ändrad: 25 jan-09 kl 22:18 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Mitcha

• Gäst
« Svar #205 skrivet: 25 jan-09 kl 22:41 »
Jag hittade en artikel som egentligen handlar om uppfödning av Gotlandskaniner...
Men den stämmer precis in på vad jag tycker förekommer i vissa "Lantraskretsar" oavsett djurart, Lantrasfundamentalism... Fundamentalisterna är också lite lätt paranoida och tror att alla andra vill luras eller (Hemska tanke) tjäna pengar på sina Lantrasdjur. Själva har dom djur för välgörenhet och är dom enda som verkligen vet hur man bevarar...
 Och man kan inte riktigt bestämma sig för om man ska bevara tamdjur som dom levde "Förr" eller om man ska "Härda" dom till att bli "Vilda" igen och tåla regn, åska, hagel och drivis, helst utan ordentligt med mat också ::)
  MEN, det är ju inte FÖRENINGARNA som förespråkar detta utan enskilda människor i det flesta fallen, det får man lov att tänka på. Föreningarna vill att man tar hand om sina djur på ett bra sätt.
 För mig handlar inte bevarande om att skapa "Superdjur" som ska klara av "Livet i det fria" under extremt snåla förhållanden... Eller vara resistenta mot sjukdomar som det inte går att resistensavla mot...Sjukdomar dom inte ens utsattes för under de mer isolerade förhållanden som fanns då...
 Men egentligen handlade väl tråden mycket om det onödiga att utsätta djur för lidandet av sjukdomar när det är så enkelt att kläcka ägg och slippa sprida ILT och flera andra sjukdomar vidare?!?
                                 Mvh
                             Charlotte

Starta din egna förening med Ulric vetja? om det är så att du tror att vi inte ens ger våra lantraser mat med. Nu är du ute och cyklar och detta blir ju på dagisnivå.
Kläck dina ägg hur du vill, inte bryr jag mig om det el ngn annan heller för den delen.
Nä tack för kaffet det smakar beskt.

Gamina

« Svar #206 skrivet: 26 jan-09 kl 00:09 »
Snälla Gamina du passar inte alls som genbank med dina tankar.

Hoppas genbanksansvariga motar olle i grind när de läser hur folk vill in och skulle lätt förstöra hela arbetet med lantraserna.
Då skulle jag gå ur.
Så kom ytterligare ett personligt påhopp istället för motivieringar till reglerna.

Varför passar inte mina tankar in i bevarandet av lantraser? Är det för att jag kan tänka självständigt?
Det kanske bara är att inse bevarande av lantraser är kanske enbart för de som har sett ljuset och blivit frälsta. Halleluja!!!
Genbank för Gotlandshöns

Prosit

• Södermanland
« Svar #207 skrivet: 26 jan-09 kl 09:52 »
Gamina! Du kan säkert gå med i genbanken, bara du får svar på dina frågor. Du kan ringa till de genbanksansvariga tex. Då får du garanterat svar.

Nu måste du ju bara förstå skillnaden. Ring dem när du har frågor om genbanken och ställ frågor om höns skötsel mm här. Här kan du inte få riktiga svar om genbanken - bara rykten.

Lycka till!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Prosit

• Södermanland
« Svar #208 skrivet: 26 jan-09 kl 09:53 »
Linkoso: Tack! Du uttrycker precis mina tankar! Härligt att vi är fler som tänker likadant!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Prosit

• Södermanland
« Svar #209 skrivet: 26 jan-09 kl 09:58 »
                                 Mvh
                             Charlotte

Det där är elaka påhopp! Inget av vad du skriver är sant! Att man drar jämförelser av vad djuren utstår i det fria betyder inte att de ska leva så och ditt dravel om drivis och att skapa superdjur mm är inte ens värt att kommentera. Adjö!

Vurre

« Svar #210 skrivet: 26 jan-09 kl 10:34 »
Starta din egna förening med Ulric vetja? om det är så att du tror att vi inte ens ger våra lantraser mat med. Nu är du ute och cyklar och detta blir ju på dagisnivå.
Kläck dina ägg hur du vill, inte bryr jag mig om det el ngn annan heller för den delen.
Nä tack för kaffet det smakar beskt.

Man tycker att det borde finnas gränser... Jag tror inte att Mitcha har genbank, jag tror att Mitcha är ett nytt litet troll som är här för att jävlas. Om inte hoppas jag att nån från lantrassidan tar Mitcha i örat, och det ganska hårt.
snus? vad är priset på en pris?

Gamina

« Svar #211 skrivet: 26 jan-09 kl 10:46 »
Det är möjligt att det är ett troll dock finns det saker som talar emot det bla att registreringen av nicket skedde långt innan första inlägget skrevs (ca 1 månad).
Jag hoppas dock att det är ett troll för jag är seriöst intresserad av att ha genbank t.o.m. mycket intresserad. Just nu håller jag dock på att tappa lusten eftersom jag helt enkelt inte känner mig välkommen trots upprepade försök att ta kontakt på ett vänligt sätt (ja jag vet attjag är sur och grinig nu).
Genbank för Gotlandshöns

Charlotte

• -
« Svar #212 skrivet: 26 jan-09 kl 11:16 »
 Jag vill bara upprepa IGEN att jag inte sagt att Lantrasförening=Lantrasfundamentalist.
Men jag har träffat på ganska många LantrasÄGARE som tror att djuren ska leva på lite och inget under trista förhållanden för att dom hade det så "Förr".
Prosit: Jag vet inte riktigt hur många Lantrasägare med olika djurslag som du träffat på? Kanske du missat fundamentalisterna, det har inte jag.
 Och nu ska dom dessutom "Härdas" för sjukdomar så att de i praktiken är levande pesthärdar för friska fåglar.
 Ingen som inte ÄR Lantrasfundamentalist kan väl ha någon anledning att känna sig påhoppad ???
Så jag fattar inte varför Mitcha och Prosit känner sig påhoppade?
    Jag bifogade en länk som enligt mig beskriver ganska bra hur vissa resonerar (men det kan ju vara som författaren skriver i Teorin) så att man i praktiken sköter djuren som man ska? Men är lite romantiker och gärna vill berätta att djuren klarar sig på gräs och pinnar?
 Men jag vill ÄNNU en gång poängtera att det inte är Lantrasföreningen som skrivit de mest rabiata inläggen, TÄNK på DET! Det är ju enskilda personer som uttrycker sina åsikter.
                                       Mvh
                                      Charlotte
« Senast ändrad: 26 jan-09 kl 11:23 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Vurre

« Svar #213 skrivet: 26 jan-09 kl 17:44 »
Men så fortsätt sabla ner allt vad bevarande heter då!!

Jag har aldrig hoppats kunna eller ens eller försökt övertyga någon av er som diskuterar här, eftersom ni redan har bestämt er för att bevarande är skit, genbank är skit och föreningar är skit.

För min del är diskussionerna här definitivt avslutade. Jag hoppas att de som råkar läsa den här tråden och är seriöst intresserade kontaktar föreningen för det djurslag ni är intresserade av (ja, det gäller inte bara Lantrashöns utan alla lantraser - en så utbredd fientlighet mot genbanker och bevarande som frodas här i forumet är fanimej både skrämmande och sorglig!).

Med tanke på tonen är det konstigt att nån överhuvudtaget vill arbeta med genbank.

Jag tycker att bl.a. Gaminas frågor är relevanta och förtjänar svar.

Kanske det är så att lantraserna inte är hotade och då är det ju inget problem. Skulle det däremot finnas utrymme för fler flockar är det ju synd om inte de som är insatta i genbanksfrågor vill svara på frågor eller förtydliga regelverket för dem som kanske skulle vara intresserade.

I den här diskussionen har jag inte sett nån som sablat ner bevarandefrågor, vad har jag missat? Tvärtom, det finns fler som liksom jag i alla fall har varit intresserade av genbank. Av förklarliga skäl har mitt intresse för att hålla genbank svalnat till fryspunkten, inte minst efter Mmmms och Mitchas dumheter. Att de uttrycker så föraktfullt gentemot intresserade men kanske inte initierade personers frågor hoppas jag inte är ett uttryck för lanthönsförenings ståndpunkt. Jag väntar med spänning på responsen från föreningen.

Och jo, en bättre hemsida skulle nog kunna underlätta för alla parter.

snus? vad är priset på en pris?

Prosit

• Södermanland
« Svar #214 skrivet: 26 jan-09 kl 21:19 »
Du har rätt jag har inte träffat särskillt många. (Men att känna sig påhoppad av dina tidigar inlägg är ganska lätt.) Jag brukar tala om att Åsbohönan klarar ner till 30 minusgrader (Jag vet att många säger emot här men jag har läst det i Kackeltidningen) men har naturligtvis värme i hönshuset - annars blir det för jobbigt och dyrt mm. (otrivsamt) så nog kan du har rätt i att man gärna påpekar hur härdiga djuren är. Det är lättare att skriva en sak än att verkligen göra det - så minns att här för vi diskussioner mellan olika "nick" (heter det så) och vilka vi är i verkligheten får vi upptäcka när vi ses.

(Inte genbank eller lantraskunnig på något sätt men intresserad och läser allt jag kommer över - i böcker och på nätet.)
« Senast ändrad: 27 jan-09 kl 18:57 av Prosit »

Mitcha

• Gäst
« Svar #215 skrivet: 26 jan-09 kl 21:28 »
Man tycker att det borde finnas gränser... Jag tror inte att Mitcha har genbank, jag tror att Mitcha är ett nytt litet troll som är här för att jävlas. Om inte hoppas jag att nån från lantrassidan tar Mitcha i örat, och det ganska hårt.

Nä lantrasklubben ser saken precis som jag det är därför jag gått med. Man går inte in i en förening med att ifrågasätta hur de arbetar utan då går man till en annan som funkar för ens egna behov...inte sant.
Aga är inget just vår förening sysslar med så är det så du funkar så får du vända dig till en sekt ;)

Tur vi har trevligt folk och håll er utanför med ert otrevliga sätt mot genbanksfolk.
Nu kan ni diskutera vidare utan genbanksanslutna som gillar läget.

Hoppar vidare ut ur denna långkörare nu för jag inser som tur är att ni inte kommer "in"

Ingemar

• Gäst
« Svar #216 skrivet: 31 jan-09 kl 20:22 »
Nä lantrasklubben ser saken precis som jag det är därför jag gått med. Man går inte in i en förening med att ifrågasätta hur de arbetar utan då går man till en annan som funkar för ens egna behov...inte sant.
Aga är inget just vår förening sysslar med så är det så du funkar så får du vända dig till en sekt ;)

Tur vi har trevligt folk och håll er utanför med ert otrevliga sätt mot genbanksfolk.
Nu kan ni diskutera vidare utan genbanksanslutna som gillar läget.

Hoppar vidare ut ur denna långkörare nu för jag inser som tur är att ni inte kommer "in"

Härligt Mitcha, Mmmm, Ronny, Linkoso, mfl :=) skönt att se att det finns fler som jag ;)

För övrigt tycker jag att det är lite underlig inställning att som nyfiken utanför genbankerna/SLK visa en så total brist på ödmjukhet och brösta upp sig så som en del gjort i denna tråd. Reglerna för genbankerna har ju sedan länge diskuterats fram av de som tog hand om spillrorna av det som fanns kvar av den svenska lanthönan på olika platser. Skulle nog själv i den sitsen ha haft stora öron och mindre mun om ni förstår, inte gått in i polemik utan att veta bakgrunden till de bestämmelser som finns.

Det handlar inte om någon modern av industri/hobby-odlare framställd ras, utan om härdiga brukshöns som av de flesta av oss på liknande sätt som de alltid hållits. Vi skickar inte djur mellan besättningarna i hysterisk inavelsrädsla. Vi har friska djur. Om inte gör vi som man alltid gjort - hönssopa :=)

Morsning korsning ;)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #217 skrivet: 31 jan-09 kl 20:31 »
Bunkermentalitet. Är du för eller emot smittspridningen?

Ingemar

• Gäst
« Svar #218 skrivet: 31 jan-09 kl 20:44 »
Bunkermentalitet. Är du för eller emot smittspridningen?

Ödmjukhet ?
Smittspridning? Eftersom de flesta av oss har sin gårdsflock som man startar med och sen inte tar in eller byter djur för ofta - eller aldrig - kan jag svåreligen förstå din oro Ulric. Vi åker inte på utställning och avlar på utseende så att resistensen hotas.
Ha ett bra liv !

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #219 skrivet: 31 jan-09 kl 21:07 »
Vi åker inte på utställning och avlar på utseende så att resistensen hotas.

Är det avel på utseende som sprider ILT, koccidier, spolmask, gapmask, springmask, hårmask, marekvirus, newcastlevirus, fågelinfluensavirus, infektiös bronkitvirus, loppor, löss, hönskvalster och fotskabbskvalster? Vilka av ILT, koccidier, spolmask, gapmask, springmask, hårmask, marekvirus, newcastlevirus, fågelinfluensavirus, infektiös bronkitvirus, loppor, löss, hönskvalster och fotskabbskvalster är dina höns resistenta mot?

Sanningen är att metoder som gynnar smittspridning leder till smittspridning. Att konsekvent undvika ämnet ändrar inte på verkligheten och ger ingen trovärdighet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

151 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser