Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni som fått ILT.../ ILT i genbankerna?  (läst 36245 gånger)

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Ni som fått ILT.../ ILT i genbankerna?
« Svar #220 skrivet: 31 jan-09 kl 21:11 »
Nu tror jag att Ulric mest menar de stackaran som köpt genbanksdjur i tron att de skulle vara friskare och sundare än andra höns och fått dem sjuka och döda för att de bar på ILT-viruset när de kom till det nya stället. Jag tror att han vill ha mer konkreta förslag och åtgärdplaner mot smittspridningar.

Vi som ställer ut våra höns avlar på resistenta djur, vi tar bort coccidiosdjur, sent befjädrade, Mareksmittade osv för att få kvar de mest livskraftiga individerna. En flock kan ju inte bli starkare än det svagaste djuret.

Fast ILT klarar vi inte för den sjukdomen kan man inte resistensavla fast vi så gärna skulle önska det.

Gamina

« Svar #221 skrivet: 31 jan-09 kl 21:20 »
Ingemar
Kan du förklara för mig varför det är så farligt att ifrågasätta?
Kan du kanske ge svar på de frågor som jag med flera har ställt i den här tråden?

Jag började inte med att ifrågasätta det första jag gjorde. Jag har försökt få information via kontakt med Lanthönsklubben men misslyckats. Efter några försök blir man rätt så frustrerad framförallt när man försöker få relevant information om vilka regler som gäller så man får reda på hur man ska bygga upp sin anläggning. Det som hänt i den här tråden är helt enkelt att min, med fleras, frustration har tagit sig lite mer drastiska uttryck eftersom vi inte får svar här heller.
Det klagas från SLK medlemmar på att vi ifrågasätter och att vi sitter och gissar vilka regler som gäller men det är tyvärr så att brist på information skapar ryktesspridning och spekulationer och det är det som visar sig här på Alternativ.
Genbank för Gotlandshöns

Ingemar

• Gäst
« Svar #222 skrivet: 31 jan-09 kl 21:27 »
Är det avel på utseende som sprider ILT, koccidier, spolmask, gapmask, springmask, hårmask, marekvirus, newcastlevirus, fågelinfluensavirus, infektiös bronkitvirus, loppor, löss, hönskvalster och fotskabbskvalster? Vilka av ILT, koccidier, spolmask, gapmask, springmask, hårmask, marekvirus, newcastlevirus, fågelinfluensavirus, infektiös bronkitvirus, loppor, löss, hönskvalster och fotskabbskvalster är dina höns resistenta mot?

Sanningen är att metoder som gynnar smittspridning leder till smittspridning. Att konsekvent undvika ämnet ändrar inte på verkligheten och ger ingen trovärdighet.

Varken jag eller någon av mina själsfränder undviker ämnet. Däremot känns det hopplöst att diskutera eftersom man ser så lite av förståelse och så mycket hybris i dessa trådar. Vi skickar inte djur mellan varann förjämnan. Problemet finns icke. Punkt. Har inte stött på några människor med allvarligare sjukdomsoproblem i mina kretsar. Visst kan utbrott av ohyra drabba även en lanthönsbesättning som inte sköts bra, men din stora oro tyder på oförståelse för hur genbanksbesättningarna sköts och lanthönsens historia.

Denna sk diskussion avslutad. Läs innantill och sluta med detta krypskytte. Var bara här för att visa mina vänner stöd. Överlåter åt dig och dina gelikar att hålla vilka djur ni vill, skicka era ägg, vaccinera om ni vill det och beundra varandras avelsarbete.

Trodde detta var ett självhushållarforum där man kan visa varandra respekt, men här finns tydligen tom moderatorer som ids ägna energi en lördagskväll till att kväsa en lantrasentusiast och upprepa sig med en dåres envishet utan att ens försöka förstå hur andra tänker. Kan du tänka dig att lanthönspionjärerna i SLK tänkt mycket noga i flera år för att sedan stadsfästa sina regler?

End of discussion för min del. Ses vänner :=)
Skicka era ägg och kläck dem bäst ni vill ni andra. Låt oss militanta genbanksaktivister vara ;)

Ingemar

• Gäst
« Svar #223 skrivet: 31 jan-09 kl 21:38 »
Ingemar
Kan du förklara för mig varför det är så farligt att ifrågasätta?
Kan du kanske ge svar på de frågor som jag med flera har ställt i den här tråden?

Jag började inte med att ifrågasätta det första jag gjorde. Jag har försökt få information via kontakt med Lanthönsklubben men misslyckats. Efter några försök blir man rätt så frustrerad framförallt när man försöker få relevant information om vilka regler som gäller så man får reda på hur man ska bygga upp sin anläggning. Det som hänt i den här tråden är helt enkelt att min, med fleras, frustration har tagit sig lite mer drastiska uttryck eftersom vi inte får svar här heller.
Det klagas från SLK medlemmar på att vi ifrågasätter och att vi sitter och gissar vilka regler som gäller men det är tyvärr så att brist på information skapar ryktesspridning och spekulationer och det är det som visar sig här på Alternativ.

Om du nu ärligt ville veta vad som gäller vet du nog att du fått svar ganska omgånde om du lyft telefonluren och ringt Ronny på telefontid eller den genbanksansvarige för den ras du är "intresserad" av.

Påstå inte att du försökt, för då kan jag säga att du saknar initiativkraft och borde rycka upp dig. Jag har telefon och vet hur lätt det är att få information och hur lätt det är att med en skopa ödmjukhet få svar på de frågor man vill ha svar på.

Har man en möjligtvis avvikande åsikt på något sätt i SLK, är min erfarenhet (tjugoårig) att den beaktas med samma respekt som man själv visar.

ge er nu och bestäm er för om ni vill vara med och bevara eller om ni vill köra ert egorace!

Gamina

« Svar #224 skrivet: 31 jan-09 kl 21:40 »
Och istället för svar på relevanta frågor så kom det lite mer skäll på dem som inte är så insatta :'(. Fattar inte Lantrasfolket att man får det bemötande man ger ??? Tyvärr har de flesta som håller Lantaser här enbart bemött mig och andra på ett mycket otrevligt sätt, vilket gör att man faktiskt drar sig för att starta genbank. Jag vet att ni (altså de som är otrevliga inte resten) blir glada för det men det är tyvärr Lantraserna som förlorar på det. Om dessa människor kunde försöka svara på relevanta frågor istället för att bara vara oförskämda så skulle nog antalet genbanksbesättningar öka kraftigt.
Ni har inte lyckats jaga bort mig än men ni jobbar uppenbaligen hårt på det. Vilken typ av människor vill ni ska ha genbanker. Efterfrågas inte de intelligenta med hög utbildning som kan tänka själva är det bara jasägare som är välkommna?
Varför likställer man diskution om smittspridning med att inte vilja hålla lantras på ett för rasen bra sätt? Det liknar nästan detta med diskutionen om invandrare. Säger man "Ibrahim är en riktigt otrevlig person" så får man från vissa kretsar höra att man är rasist. Den kommentaren betyder ju inte att man har något emot invandrare i stort utan just en enskilkd individ lika lite som en kommentar som "Kalle är en riktigt otrevlig person" betyder att man avskyr alla svenskar eller alla män eller...
Genbank för Gotlandshöns

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #225 skrivet: 31 jan-09 kl 21:44 »
Problemet finns icke. Punkt

Trams. Punkt. Läs tråden du svarar på.

Kan du tänka dig att lanthönspionjärerna i SLK tänkt mycket noga i flera år för att sedan stadsfästa sina regler?

Och självfallet kommer sig bunkermentaliteten därav. För den som har tänkt samma tanke år ut och år är det bekvämare att uteslutande omge sig med andra som tänker samma tanke än att ta itu med problem. Och istället undvika ämnet, svara yxskaft och säga "end of discussion".

Gamina

« Svar #226 skrivet: 31 jan-09 kl 21:45 »
Nu är det såhär att jag vägrar att ta mina frågor per telefon. Detta av ett antal olika orsaker.
1. Jag tycker det är fruktansvärt jobbigt att ringa folk jag inte känner. Detta gör att jag glömmer stora delar av mina frågor.
2. Jag har ganska fullspäckat program och min AG blir nog inte så glad om jag sitter och ställer frågor om Lantrashöns på arbetstid.
3. Om jag istället skickar mail kan jag ställa all amina frågor när det passar mig inkl mitt i natten och mottagaren kan svara på dessa frågor när det passar denna + att jag får allt nerskrivet vilket gör att jag kan gå tillbaka till svaren för att inte missa och glömma viktig information.

Jag har altså mailat informationsansvarig ett gäng frågor och fick enbart svar på endel.
Lantrasklubben skulle spara ganska mycket arbete om de la ut mer information på sin hemsida då skulle inte alla behöva ställa alla dessa grundläggande frågor.
« Senast ändrad: 31 jan-09 kl 21:47 av Gamina »
Genbank för Gotlandshöns

Ingemar

• Gäst
« Svar #227 skrivet: 31 jan-09 kl 21:57 »
Och istället för svar på relevanta frågor så kom det lite mer skäll på dem som inte är så insatta :'(. Fattar inte Lantrasfolket att man får det bemötande man ger ??? Tyvärr har de flesta som håller Lantaser här enbart bemött mig och andra på ett mycket otrevligt sätt, vilket gör att man faktiskt drar sig för att starta genbank. Jag vet att ni (altså de som är otrevliga inte resten) blir glada för det men det är tyvärr Lantraserna som förlorar på det. Om dessa människor kunde försöka svara på relevanta frågor istället för att bara vara oförskämda så skulle nog antalet genbanksbesättningar öka kraftigt.
Ni har inte lyckats jaga bort mig än men ni jobbar uppenbaligen hårt på det. Vilken typ av människor vill ni ska ha genbanker. Efterfrågas inte de intelligenta med hög utbildning som kan tänka själva är det bara jasägare som är välkommna?
Varför likställer man diskution om smittspridning med att inte vilja hålla lantras på ett för rasen bra sätt? Det liknar nästan detta med diskutionen om invandrare. Säger man "Ibrahim är en riktigt otrevlig person" så får man från vissa kretsar höra att man är rasist. Den kommentaren betyder ju inte att man har något emot invandrare i stort utan just en enskilkd individ lika lite som en kommentar som "Kalle är en riktigt otrevlig person" betyder att man avskyr alla svenskar eller alla män eller...

Jag är både intelligent (papper på det ;) ) och högutbildad :=)
Vilka fördomar spirar här?! Jösses!! Ronny har jag kännt länge och han uppvisar nog så många tecken på tankeförmåga.

Är det fel att tycka lika? Ska jag bunta ihop dig som Ulrics Ja-sägare eller tvärtom?

Ingemar

• Gäst
« Svar #228 skrivet: 31 jan-09 kl 21:59 »
Trams. Punkt. Läs tråden du svarar på.

Och självfallet kommer sig bunkermentaliteten därav. För den som har tänkt samma tanke år ut och år är det bekvämare att uteslutande omge sig med andra som tänker samma tanke än att ta itu med problem. Och istället undvika ämnet, svara yxskaft och säga "end of discussion".

Behåll dina problem Ulric och belägg inte oss med dem ;)

Hälsning från självhushållar/genbanks-bunkern :=)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #229 skrivet: 31 jan-09 kl 22:06 »
Behåll dina problem Ulric och belägg inte oss med dem ;)

Det är inte mina problem, eftersom jag inte tillämpar de metoder som skapar dem.

På sätt och vis är det ju inte dina problem heller, utan dina höns. Men det är du som kan göra något åt dem. Om du vågar.

Gamina

« Svar #230 skrivet: 31 jan-09 kl 22:07 »
Vadå Ulrics ja sägare. Jag är en vrång och envis människa som vill ha FÖRKLARNINGAR på saker. Jag är känd för att aldrig ge mig om jag vet att jag har rätt men bevisar du att jag har fel så är jag även känd för att direkt erkänna att jag hade fel. Ett " Det är så" bevisdar tyvärr inte att jaghar fel utan gör mig bara ännu mer säker på at jag har rätt.
Om någon kunde för det första tala om vilka regler som är missupfattade i denna tråd och förklara varför reglerna är vettiga, istället för att hoppa på alla som ifrågasätter, så kommer jag kanske att tillhöra de som håller med om att reglerna är bra. Tyvärr är det enda jag har fått läsa här " du är en ickeönskvärd idiot" vilket har gjort mig mer och mer misstänksam till reglerna allteftersom tråden framskridit. Den typen av kommentarer brukar enbart ges när ingen motivering finns. Ingen hoppas mer än jag att detta är ett utslag av mindre insatta medlemmar som känner sig hotade när folk vågar ifrågasätta deras kompetens.
Snälla kan inte du svara på frågorna eller be Ronny som du uppenbarligen känner att göra det. Jag är faktiskt intresserad annars hade jag gjort mig omaket att lägga tid på den här diskutionen.
Genbank för Gotlandshöns

Ingemar

• Gäst
« Svar #231 skrivet: 31 jan-09 kl 22:25 »
Vadå Ulrics ja sägare. Jag är en vrång och envis människa som vill ha FÖRKLARNINGAR på saker. Jag är känd för att aldrig ge mig om jag vet att jag har rätt men bevisar du att jag har fel så är jag även känd för att direkt erkänna att jag hade fel. Ett " Det är så" bevisdar tyvärr inte att jaghar fel utan gör mig bara ännu mer säker på at jag har rätt.
Om någon kunde för det första tala om vilka regler som är missupfattade i denna tråd och förklara varför reglerna är vettiga, istället för att hoppa på alla som ifrågasätter, så kommer jag kanske att tillhöra de som håller med om att reglerna är bra. Tyvärr är det enda jag har fått läsa här " du är en ickeönskvärd idiot" vilket har gjort mig mer och mer misstänksam till reglerna allteftersom tråden framskridit. Den typen av kommentarer brukar enbart ges när ingen motivering finns. Ingen hoppas mer än jag att detta är ett utslag av mindre insatta medlemmar som känner sig hotade när folk vågar ifrågasätta deras kompetens.
Snälla kan inte du svara på frågorna eller be Ronny som du uppenbarligen känner att göra det. Jag är faktiskt intresserad annars hade jag gjort mig omaket att lägga tid på den här diskutionen.

Stackars missuppfattade och oerhört intresserade (som ser ner på andra som har en avvikande åsikt som varande outbildade alt. ointelligenta) - lyft luren och öppna öronen om du inte bara är ute efter att misstänkliggöra!!

Ingemar

• Gäst
« Svar #232 skrivet: 31 jan-09 kl 22:30 »
Det är inte mina problem, eftersom jag inte tillämpar de metoder som skapar dem.

På sätt och vis är det ju inte dina problem heller, utan dina höns. Men det är du som kan göra något åt dem. Om du vågar.

Med en dåres envishet :=)
Jösses!!
Jag har aldrig haft de problem du oroar dig för.
Mina höns mår bra :=)
Jag med - i genbanken ;)

Gamina

« Svar #233 skrivet: 31 jan-09 kl 22:31 »
Frustration
Är det något som är hemligt eller varför kan ingen svara?
Genbank för Gotlandshöns

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #234 skrivet: 31 jan-09 kl 22:41 »
Med en dåres envishet :=)

Javisst! :) Inget blir ju bättre av att jag också låtsas som om allt är bra.

Vurre

« Svar #235 skrivet: 01 feb-09 kl 01:38 »
Det är bara att inse att vi som inte är frälsta är inte välkomna i genbanken. Trist. Men det behövs väl inte fler genbankshöns, så det är i så fall inget problem.
snus? vad är priset på en pris?

Charlotte

• -
« Svar #236 skrivet: 01 feb-09 kl 02:02 »
 Fast tänk ännu en gång på att det inte på något sätt är någon som svarat på länge som "är" varken Lanthönsföreningen eller Genbanken.... Även om dom gärna ger sken av att vara det.
Jag börjar ana Troll när någon dyker in i en diskussion på det här sättet...
 Jag har som sagt inte genbank på fjäderfän men har extremt svårt att tro att man blir bemött på det här sättet när man vänder sig till någon som har kunskap och befogenhet att verkligen uttala sig "i föreningens namn". Problemet verkar snarare vara att man inte hinner med och har en hord av "hjälpsamma medarbetare" som jobbar för att skrämma iväg folk...
                                    Mvh
                                  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Vurre

« Svar #237 skrivet: 01 feb-09 kl 02:02 »
Härligt Mitcha, Mmmm, Ronny, Linkoso, mfl :=) skönt att se att det finns fler som jag ;)

För övrigt tycker jag att det är lite underlig inställning att som nyfiken utanför genbankerna/SLK visa en så total brist på ödmjukhet och brösta upp sig så som en del gjort i denna tråd.

Reglerna för genbankerna har ju sedan länge diskuterats fram av de som tog hand om spillrorna av det som fanns kvar av den svenska lanthönan på olika platser. Skulle nog själv i den sitsen ha haft stora öron och mindre mun om ni förstår, inte gått in i polemik utan att veta bakgrunden till de bestämmelser som finns.

Problemet är väl att de som är inne i genbanksarbetet och har kunskaper inte vill dela med sig till andra som är utanför, utan tycker att de som inte redan är invigda ska hålla sig utanför. Att dela med sig av sina kunskaper eller förklara något för dem som inte redan vet allt verkar farligt, såna ska inte vara med i bevarandet. I genbankssammanhang kan man bara acceptera människor som går in i ett kontrakt utan att veta vad kontraktet innebär och som gör som de blir tillsagda.

Det låter Nazityskland i mina öron. Lyd och håll käft.

Om den inställningen är en fungerande grund för ett långsiktigt genbanksarbete vet inte jag, men jag har förstått att man inte vill att jag ska ha genbank på de höns jag har tingat till sommaren - med genbanksintyg.

Varken jag eller någon av mina själsfränder undviker ämnet. Däremot känns det hopplöst att diskutera eftersom man ser så lite av förståelse och så mycket hybris i dessa trådar.

MEn finns det ingen från genbankerna som kan förklara något? Nä. Man öser skit på dem som inte vet men söker kunskap, lika enkelt som gammalt knep.

Trodde detta var ett självhushållarforum där man kan visa varandra respekt, men här finns tydligen tom moderatorer som ids ägna energi en lördagskväll till att kväsa en lantrasentusiast och upprepa sig med en dåres envishet utan att ens försöka förstå hur andra tänker. Kan du tänka dig att lanthönspionjärerna i SLK tänkt mycket noga i flera år för att sedan stadsfästa sina regler?

End of discussion för min del. Ses vänner :=)
Skicka era ägg och kläck dem bäst ni vill ni andra. Låt oss militanta genbanksaktivister vara ;)

På så sätt kan de militanta genbanksaktivisterna se till att det inte blir fler genbanker. Och det är väl bra?

Vurre

« Svar #238 skrivet: 01 feb-09 kl 02:05 »
Fast tänk ännu en gång på att det inte på något sätt är någon som svarat på länge som "är" varken Lanthönsföreningen eller Genbanken.... Även om dom gärna ger sken av att vara det.
Jag börjar ana Troll när någon dyker in i en diskussion på det här sättet...
 Jag har som sagt inte genbank på fjäderfän men har extremt svårt att tro att man blir bemött på det här sättet när man vänder sig till någon som har kunskap och befogenhet att verkligen uttala sig "i föreningens namn". Problemet verkar snarare vara att man inte hinner med och har en hord av "hjälpsamma medarbetare" som jobbar för att skrämma iväg folk...
                                    Mvh
                                  Charlotte

Jag hoppas att du har rätt, men det är ju folk som uttalar sig för lantrasklubbens räkning så man får väl tro att de representerar den, eller hur? Och om inte så bör ju lantrasklubben reagera, för de håller på att förlora en del presumtiva medlemmar.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #239 skrivet: 01 feb-09 kl 11:03 »
Fundamentalist. Idiotiska regler. Nazityskland. Sekt. Militant. Troll. Extremist. Ja-sägare. Bunkermentalitet.

Ja, ni förstår väl att det är kul att svara när man blir bemött med sådana vänliga tillrop.

Dela detta:

* Inloggade just nu

149 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser