Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  worm castings på gräsmattan !??  (läst 2404 gånger)

soulflow

• lilla tärnö
worm castings på gräsmattan !??
« skrivet: 19 aug-08 kl 16:39 »
hei hei *

dundrar in en förmodligen riktigt dum fråga. men jag har funderat länge på detta så jag tar chansen här på forumet där jag är någorlunda anonym :) worm casting eller mask "bajs" är ju en riktigt bra jordförbättrare och går såklart att köpa för dyra pengar. men nu undrar jag,.. efter varje regn här på tomten så kryllar gräsmattan av små högar som maskarna (förmodar jag) skapar då dom kryper upp när det blir för blött i jorden. högarna ser ut som små högar av porös spagettiliknande lera. ni har säkert sett dom själva. är detta worm castings eller är det bara typ grävhögar :) ?? någon som vet. kan lätt få ihop en hink efter ett skyfall så det kan vara värt besväret. behöver inga mängder. mest till krukplantor.

allt jag kan samla och slippa köpa är bra :)

någon som orkar svara ?? :)

jenz
CITY LIFE IS A SHITTY LIFE

Filip Skräplund

SV: worm castings på gräsmattan !??
« Svar #1 skrivet: 19 aug-08 kl 17:16 »
Det kan vara värt besväret, om man värderar motion och frisk luft.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Vurre

« Svar #2 skrivet: 19 aug-08 kl 22:20 »
Jag tror desvärre att Soulflow har missförstått det där med daggmaskars funktion.

Hittar man bra bajshögar på sin gräsmatta är det för att det gått höns där, och vill man lägga hönsbajs i sina blomkrukor kan man ju göra det.

Jag skulle nog köpa Biobact till mina krukväxter, om jag hade några.
snus? vad är priset på en pris?

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 19 aug-08 kl 23:21 »
Sån "worm-casting" man kan köpa dyrt kommer från maskar som levt i rena gödselhögar (oftast ko- eller hästdynga), dom ger ett bra och koncentrerat gödselmedel. Sån daggmaskhögar du hittar i gräsmattan är nog mest fiber och mycket lite näring.

Prova om du har möjlighet på ett enkelt sätt, men vänta dig inga underverk.  :)

soulflow

• lilla tärnö
« Svar #4 skrivet: 20 aug-08 kl 09:27 »
hei igen *

frisk luft och motion är alltid bra filip och att se/känna/veta skillnad på hönsbajs och maskhögar är heller inga problem. daggmaskars funktion vet jag inte mycket om, men det jag vet är att för oss och andra djur så håller dom jorden lucker och förbättrar den genom att käka jord och bajsa ut den. så vad har jag missförstått ? vurre, en alternativare som dessutom är forumveteran och rekomenderar att köpa biobact, skärpning :)

ok, så worm casting skall alltså komma från antingen speciella dyngmaskar eller speciella hushållskompostmaskar för att var riktigt bra. vanligt wormcast är wormcast light :) får väl bli att starta en maskkompost då :)

tack för era tankar *

jenz
CITY LIFE IS A SHITTY LIFE

Tapio

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 20 aug-08 kl 10:22 »
vurre, en alternativare som dessutom är forumveteran och rekomenderar att köpa biobact, skärpning :)

Halaj!

Inte så dumt alls. Jag har för mig att biobact är en avfallsprodukt från massatillverkning.
Recycling!
Dessutom tror jag att den säljs som en ekologisk produkt.

Och om du ser din fastighet som ett system så kommer nettosumman att vara noll med ditt bajsplockande. Men du utarmar ju faktiskt gräsmattan!
Med biobact kommer du totalt att berika ditt ekologiska system som du har inom tomtgränserna.

//T

Dela detta:

* Inloggade just nu

111 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser