Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ohyra - ogiftiga medel?  (läst 4118 gånger)

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
Ohyra - ogiftiga medel?
« skrivet: 06 aug-08 kl 22:08 »
Näää, det är inga skonsamma saker som levereras! Det kanske är så om man vill ha kvick fix! Örter tar ju lite längre tid. Har därför varit och plockat massor av renfana idag så jag kan förebygga! Vi får se hur det går i framtiden. Med tanke på att man kanstöra mycket i hönornas nervsystem och deras gener är nu de starka  :-\ gifterna helt uteslutet för min del! För min del alltså! ;) :-*
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

sallyomolly

• Gäst
SV: Ohyra - ogiftiga medel?
« Svar #1 skrivet: 09 aug-08 kl 13:27 »
Ja det är bara förebyggande och finns det inget annat än dessa medel att ta till så är man tvungen annars kallar jag det djurplågeri.
Man kan väl inte låta hönsen ha löss heller, vi lever på 2000-talet!

Jag skrev ett inlägg  i denna tråd innan som jag tog bort men jag måste säga att de som tycker hönsen ska ha löss borde få det själva.

När mina fick det fick jag några på mig och hua vad det kliade!!

Prosit

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 21 aug-08 kl 21:47 »
Det ringde en köpare till mig idag som ska köpa mina kycklingar när de vuxit till sig lite. Han sa att om han får löss så bränner han svavel i hönshuset. Ta ett stormkök och häll på svavel så blir det rökutveckling som har ihjäl kvalstren. Den metoden finns beskriven i Hanegället också. 

Sen tvättar han hela hönorna i grön såpa och ljummet vatten! Det älskar hönorna som har ohyra! Det är bara att fylla på vatten och sätta i hönorna så stannar de i vattnet för det tycker de är så skönt! Det ska i alla fall jag testa om jag får löss/lopper på mina igen!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

orkidea

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 aug-08 kl 21:59 »
Den metoden funkade verkligen inte hos mig :-\ så så olika kan det va! det var ingen höjdare för hönsen att bli så våta heller så en värmelampa är att rekommendera om man ska testa.

2 ggr under en vecka sen blev det Etotal så de slapp lida. Tur att det finns att ta till. Men klart att man kan testa nya el gamla ideer.

//Orkidea

Prosit

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 21 aug-08 kl 22:02 »
Nä hä :-\ Så synd. Hur gjorde du då? Tog du för lite såpa kanske?
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

anders 67

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 21 aug-08 kl 22:23 »
Det är inte skamligt att få loppor och löss på sina djur,det bara händer.
Men att inte göra någonting åt problemet,det är skamligt......
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

sallyomolly

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 aug-08 kl 09:23 »
Såpa hjälper inte mot löss. Då skulle inga barn få hårlöss. Så som vi tvättar håret. Vilka dumheter.

Stackars höns!

Prosit

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 22 aug-08 kl 11:19 »
Det vore ju synd om inte det gick att mekaniskt få bort lössen men att använda en massa gifter är inget jag eftersträvar men jag har också använt det när mina har fått löss. Och som sagt - har man frigående djur och inte slaktar ur och desinficerar stallarna en gång per år är det sådant som händer. Men kunde vi hitta en alternativ behandling som inte förgiftade hönsen och deras kycklingar och miljön så vore det bra tycker jag. Nästa gång (om det händer) så ska ialla fall jag testa. Är det inte borta dan efter och en vecka efter så får man ju lov att behandla med de förbjudna gifterna. :-\

orloff

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 aug-08 kl 12:01 »
Sen tvättar han hela hönorna i grön såpa och ljummet vatten! Det älskar hönorna som har ohyra! Det är bara att fylla på vatten och sätta i hönorna så stannar de i vattnet för det tycker de är så skönt! Det ska i alla fall jag testa om jag får löss/lopper på mina igen!

Tvättar man dem i såpa tar man bort deras naturliga fett som de behöver för att hålla sig rena. 

Prosit

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 22 aug-08 kl 12:34 »
Jo, efteråt måste man ju såklart låta dem torka i värme och jag skulle nog inte göra det om det är dåligt väder utan bara på vår/sommaren. Sen återfettar dom sig på ett par veckor. ;)

sallyomolly

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 22 aug-08 kl 12:53 »
Usch vilka dumheter, precis som vi skulle börja tvätta barnens hår i såpa när de fått löss i skolan, hör ni inte hur fånigt det låter?

Prosit

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 22 aug-08 kl 13:04 »
Om man aldrig testar något nytt så slutar utvecklingen och vi får fortsätta med dessa gifter för evigt. DET vill jag i alla fall inte.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 22 aug-08 kl 13:40 »
Du får gärna testa men låt inte hönorna gå med löss länge bara. Hade löss gått bort med såpa hade det varit vedertaget.

orkidea

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 24 aug-08 kl 13:55 »
Jo, efteråt måste man ju såklart låta dem torka i värme och jag skulle nog inte göra det om det är dåligt väder utan bara på vår/sommaren. Sen återfettar dom sig på ett par veckor. ;)

Hönsen blir väldigt skrämda av ett bad :-\ och eftersom mina inköpta höns med löss inte blev hjälpta så måste jag starkt påpeka att den metoden e kass :P

De som låter sina höns ha löss utan att få behandling hoppas jag blir anmälda till Miljö och Hälsa! och får djurförbud//orkidea

johe71

« Svar #14 skrivet: 24 aug-08 kl 19:21 »
utan att få behandling

problemet är väl att det inte finns några godkända medel att använda... så risken finns väl att man får djurförbud om de kommer på en med att använda otillåtna medel på hönorna?

Det skulle vara intressant om någon ringde upp miljöförvaltningen i någon kommun och frågade dem hur man ska göra...

orkidea

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 25 aug-08 kl 13:12 »
problemet är väl att det inte finns några godkända medel att använda... så risken finns väl att man får djurförbud om de kommer på en med att använda otillåtna medel på hönorna?

Det skulle vara intressant om någon ringde upp miljöförvaltningen i någon kommun och frågade dem hur man ska göra...

Där har du fel! Etotal är inte otillåtet medel utan ett medel som framtagits till mink och testat av hobbyodlare och det funkar. Det har inte Miljökontoret något att säga om.

Att skylla på att det står MINK på en burk och låta djur lida är inte tillåtet. Eftersom hönsens löss försvinner så vad är problemet???????

Vill man inte behandla sina djur så är man en dålig djurhållare och får nedslag om Miljö o Hälsa kommer på besök var så säker på det.

//Orkidea

johe71

« Svar #16 skrivet: 25 aug-08 kl 14:28 »
Där har du fel! Etotal är inte otillåtet medel

då kan ju du upplysa Statens Veterinärmedicinska Anstalt om detta...  ;)

för det här är det som står på deras sida
* "Observera att det för närvarande i Sverige saknas läkemedel som får användas mot löss hos fjäderfä."
* "Observera att det för närvarande saknas godkända läkemedel och bekämpningsmedel mot fågelloppor hos fjäderfä i Sverige"
* "För närvarande saknas läkemedel som får användas mot röda hönsvalster hos höns"
* "Observera att det för närvarande dock saknas godkända läkemedel mot fotkvalster hos fjäderfä i Sverige."

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 25 aug-08 kl 17:11 »

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #18 skrivet: 25 aug-08 kl 18:45 »
Hmm... nu blir jag väldigt väldigt konfunderad? Har jag startat detta ämne? Det måste jag ha gjort i sömnen då för det har jag inget minne av. Hur kan det bli så? Är det en moderator som har delat på en tråd? Måste de inte skriva en rad om det i så fall?

Så folk inte går och tror att jag har fått för mig att man kan ta bort ohyra med såpa t ex... så pinsamt det vore...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

orkidea

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 27 aug-08 kl 08:49 »
då kan ju du upplysa Statens Veterinärmedicinska Anstalt om detta...  ;)

för det här är det som står på deras sida
* "Observera att det för närvarande i Sverige saknas läkemedel som får användas mot löss hos fjäderfä."
* "Observera att det för närvarande saknas godkända läkemedel och bekämpningsmedel mot fågelloppor hos fjäderfä i Sverige"
* "För närvarande saknas läkemedel som får användas mot röda hönsvalster hos höns"
* "Observera att det för närvarande dock saknas godkända läkemedel mot fotkvalster hos fjäderfä i Sverige."

OCH?

Du vet lika bra som jag att det inte forskas på våra höns o dess sjukdomar än i annat fall när vi pratar storproduktion och de har inga bekymmer med löss.
Därför har vi inga godkända medel men tar de medel som hjälper och många hobbyodlare tar till.

Stackars dina djur :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

143 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser