Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förädla växter?!  (läst 2674 gånger)

Ekub

Förädla växter?!
« skrivet: 25 aug-08 kl 18:40 »
Förädla kanske inte är rätt ord ??? men hur går man tillväga för att få växter som inte växer här naturligt att bli mer "härdade" och tåla vårt klimat här? För det går väl...???

Skytten

• Skåne
SV: Förädla växter?!
« Svar #1 skrivet: 25 aug-08 kl 19:04 »
I början kan de dö i vårt klimat, så de får anpassas i växthus i många fall, så kommer de att anpassa sig efter ett antal generationer.

Försöker du med bananer, tar det mycket lång tid.

Men flera växter har anpassat sig på några årtionden.

Genom att styra fortplantningen med rätt exemplar kan man påskynda.

Som sista möjlighet är att klippa och klistra DNA på köksbordet (det går om man är påläst).

Man ska vara lite försiktig, vissa växter anpassar sig för bra och invaderar landskapet.
Parallellt med problemet med mördarsnigeln.

Finns nog lagar att följa dessutom.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Ekub

« Svar #2 skrivet: 25 aug-08 kl 20:09 »
Hmmm, kanske värt att läsa in sig på :) skulle ju vara väldigt spännande :D men det är klart, vill ju inte påverka naturen negativt :(

...hur menar du med klippa och klistra DNA vid köksbordet ???

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 25 aug-08 kl 20:13 »
Så går det till när GMO framställes, man klistrar in en gen som gör växten tålig för klimatet, istället för att vänta tills det uppstår  av slump.

Ekub

« Svar #4 skrivet: 25 aug-08 kl 20:27 »
GMO som i genmodifierad?! usch, helt plötsligt lät det väldigt läbbigt  :-\ är inte aktuellt med det just nu för mig iaf eftersom vi bor i lght, men var lite nyfiken på hur det går till ;D

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 25 aug-08 kl 21:24 »
Det man som amatör i första hand kan ägna sig åt är enklare traditionell växtförädling. Den byggar på fröförökning. Anledningen är att växternas anlag förändras vid fröförökning, så man kan påverka dem. Man tar alltså frö av de bästa växterna, och sår ut det igen. Så håller man på ett tag, så kan det under gynnsamma omständigheter bli en förändring. Jag rekommenderar dock att börja med växter som är anppassade här. Det funkar i allmänhet bättre, och det finns anpassningsarbete att göra på dem med, eftersom köpefröet till största delen är odlat utomlands, ofta i flera generationer. D.v.s. fröbranschen håller på att anpassa våra växter till ett varmare klimat än vårt.

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 25 aug-08 kl 21:29 »
Vissa växter där ett ex visar sig härdigt, kan  förökas med kloning. Och i vardagen är varje klon en sort, fröförökning ändrar dessa växter så vi uppfattar det som en speciell sort.
Ett bra exempel är potatis.

Självpollinering är en metod på växter där det går.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #7 skrivet: 25 aug-08 kl 22:02 »
Vissa växter där ett ex visar sig härdigt, kan  förökas med kloning. Och i vardagen är varje klon en sort, fröförökning ändrar dessa växter så vi uppfattar det som en speciell sort.
Ett bra exempel är potatis.

Ja, men så har vi också mycket hälsoproblem med potatis, som jag tror delvis beror på den vegetativa förökningen. För övrigt har du rätt, i de situationer där man hittat en sån växt och den kan förökas vegetativt. Men fröförädling är annars huvudvägen att gå.

Citera
Självpollinering är en metod på växter där det går.

En del växter är självbefruktande och de självbefruktas förstås. Korsbefruktande växter mår sällan bra av att inavlas. (Delvis undantag verkar vara kålrötter och pumpor, som tycks tåla en hel del inavel.) Dessutom kan man inavla någon enstaka generation på ett särskilt fint exemplar.

Ekub

« Svar #8 skrivet: 25 aug-08 kl 22:26 »
var tvungen att slå upp vegetativ på nätet :-[ så hittade en finsk sida om växtförädling  :D

Jan lindgren

« Svar #9 skrivet: 26 aug-08 kl 11:47 »
Hej!
Äpplen är ett typexempel på kloning. De flesta fröplantor av äpplen är inte goda. Ibland så uppstår ett bra exemplar och eftersom man inte kan sticklingsföröka äpplen så ympar eller okulerar man det. Naturligtvis så riskerar man att sjukdomar följer med vegetativt förökat material men idag finns det tekniker att rensa förökningsmaterialet från sjukdomar. Det är därför man aldrig hämtar hallonplantor från någon kompis utan köper friska växter.

Vi som håller på med prydnadsväxter jobbar ofta med att få vissa arter mer härdiga.Den vanligaste metoden är att så en förfärlig massa frön. De flesta plantorna fryser bort första vintern men med lite tur så överlever några. Dessa korsar vi sen och gör om proceduren tills vi i bästa fall lyckas. Samma teknik används för att få fram snyggare eller sundare plantor. Det är ett tålamodsprövande arbete så det är mest stora företag som har resurserna.

Ett annat sätt att förädla plantor är att leta efter sporter. Allså en spontan mutation på en befintlig växt. Den processen kan man använda när man microförökar. Man hittar ofta mutationer vid microförökning. På den tiden då jag experimenterade med microförökning av rhododendron så upptäckte jag att om jag ökade koncentrationen av vissa hormoner så utvecklades det plantor från bladceller. Sannolikheten att hitta nya mutationer ökar då. Eftersom jag bara hade ett litet labb i badrummet så kunde jag inte följa upp de plantorna så jag var noga med att kassera alla plantor som möjligen kunde ha muterat. Man kan också öka mutationsfrekvensen med hjälp av naturliga eller syntetiska gifter.
MVH
Jan Lindgren

Dela detta:

* Inloggade just nu

137 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser