Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Halt tacka  (läst 3443 gånger)

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Halt tacka
« skrivet: 05 sep-08 kl 13:41 »
Är lite bekymrad. En tacka haltar fast hon är pigg samt hänger med de andra.

Jag kan inte närma henne då hon går undan.

Min fråga är då? Hur mycket ska jag lägga mig i? Hade benet varit brytet hade hon knappast kunna gå. Har hon stukat benet? Eller har hon gått inflammation i benet? Eller är det klöven?

Någon som kan ge mig lite tips? :-\
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

purelyplatonic

SV: Halt tacka
« Svar #1 skrivet: 05 sep-08 kl 14:02 »
Brytit benet kan hon knappast ha gjort antar jag när hon stödjer på det.

Vi hade en tacka i vintras som haltade och det visade sig att hon hade en pinne, stick eller liknade mellan klöven. Efter att vi hade fått bort den så haltade hon inte längre. Det kan vara så enkelt.

Men juverinflamation kan väl göra så att tackor haltar har jag fattat det som. Hur ser hennes juver ut? Har hon lamm som diar?

Du måste få fatt i henne för att vara säker på vad det är.
Det enklaste sättet vad vi tycker med att få fast i en tacka är att ta in hela flocken i stallet i en hästbox så att de är på en liten yta. Sen är det inga större problem att få tag på den individ man ska få fatt på.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 05 sep-08 kl 14:38 »
Håller med pureplatonic, man ska alltid kolla upp hältor.

Det kan ha fastnat något imellan klövarna eller så kan det vara smittsam klövröta.
Eller i bästa fall bara en uppslitsad klövvägg.

Om dom har juverinflamation kan dom halta på något av bakbenen (samma sida som juverinflamationen)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

christine

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 05 sep-08 kl 19:19 »
Hon haltar på ena frambenet. Ska fånga in henne i morgon.  :)

Lena A

« Svar #4 skrivet: 06 sep-08 kl 19:38 »
Hur har det gått med ditt får?

Mitt ena får haltade för ett tag sedan på ena frambenet. Jag kunde inte känna något på benet (ingen svullnad eller ömhet) och efter någon dag var hon ok igen. Kanske hade hon bara trampat snett.

christine

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 07 sep-08 kl 09:51 »
Hur har det gått med ditt får?

Mitt ena får haltade för ett tag sedan på ena frambenet. Jag kunde inte känna något på benet (ingen svullnad eller ömhet) och efter någon dag var hon ok igen. Kanske hade hon bara trampat snett.

Jo, hon haltar mindre nu. Så förmodligen har hon trampat snett. Fåren går med korna och kalvarna. Numer så stödutfodrar vi pga dåligt med bete. En del får hoppar upp i kornas foderhäck, kanske har hon hamnat snett när hon hoppat ner igen.

I vinter kommer de inte gå tillsammans så då kan jag kanske slippa dylika problem.

ulfg

« Svar #6 skrivet: 09 sep-08 kl 21:47 »
Äldre tackor kan tyvärr få ganska dåliga klövar, runtom klövrand och innerklöv. Innerklövväggen kan vara gropig, smutsig och inflammerad. Klipp rent med vanlig sax, rensa ut inlagrad skit med diskborste och desinfektionsvatten i hink. Ge antibiotika. Kolla givetvis stickor och taggar, pincett bra verktyg.
Locka in henne med havre på bete och ha en klippstol att sätta fast henne i.

Mvh Jonas
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

ulfg

« Svar #7 skrivet: 14 sep-08 kl 00:15 »
Det är lätt hänt att får både stukar sig och rentav bryter benen. Särskilt de små lammen på våren lever farligt när havret kommer fram och alla djur rusar till krubborna. Fick sluta ge havre till tackorna när de gav mjölk, det var för farligt med lammen i ett rätt så trångt stall. Ett lamm fick jag ta bort, som brutit bakbenet. Usch...

Mvh, Jonas
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

83 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser