Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  klövproblem, äldre tacka  (läst 1178 gånger)

ulfg

klövproblem, äldre tacka
« skrivet: 09 sep-08 kl 21:20 »
Hej,
har en gutetacka som tyvärr börjat halta vänster framben. Inget brutet, klöven (-arna) renklippt, rensad, borstad, desinficerad, gett antibiotika. Avvaktar förbättring. Extra trist eftersom det är ledartackan.

Fråga: hur pass vanligt är det med försämrad klövstatus, infektioner och inflammation i innerklöv på medelålders och äldre får? Kan hon anses som "gammal", hon är 5 år och lever som utegångsfår mestadels på naturmarksbete, tillgång till ligghall under vinter.

Mvh, Jonas
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Birgit

SV: klövproblem, äldre tacka
« Svar #1 skrivet: 10 sep-08 kl 08:02 »
En 5-årig gutetacka är defenitivt inte gammal. Frågan är varför hon har problem? Har du sett något sår eller dylikt? Det har ju regnat en del det senaste. Brukar de gå i fuktiga marker? Vissa djur kan ju vara känsligare för det än andra också.

ulfg

« Svar #2 skrivet: 10 sep-08 kl 15:41 »
Hej,
nej det är det som är lite frustrerande, jag ser inga yttre tecken på problem med klöven. Ingen sticka, ingen svullnad eller något. Det "enda" är att innerväggen till klöven, från kanten och uppåt har lossnat, är lite uppflänsad, så att det bildats fickor med skit. Det har jag klippt rent och borstat med desinfektionsmedel och vatten. Hm. Om det inte blir bättre fortsätter jag med en antibiotikakur på henne.

Fler tips, erfarenheter av dessa problem?

Mvh, Jonas

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 10 sep-08 kl 15:46 »
 Är det något sånt här som hänt?
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=27242.msg224236;topicseen#msg224236
                                        Mvh
                                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

hustran

« Svar #4 skrivet: 10 sep-08 kl 17:00 »
Sorry, men jag läste inte hela tråden. Men är du säker på att det är i klöven hon har ont?

skum

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 12 sep-08 kl 15:23 »
hej!

På en äldre tacka med klövproblem har jag fått rådet att bruka tjära för att täta till sprickan.
Det är tydligen vanligt att hästägare brukar det till hovarna

Skum
Skum

ulfg

« Svar #6 skrivet: 12 sep-08 kl 22:41 »
Hej,
tack Charlotte för en extremt bra tråd. Mitt i prick i princip. Dålig klövvägg och bakgrunden till det.

Nu till den goda nyheten: efter 4 dagar med två behandlingar bestående av verkning och borstning med desinfektionsnyheten har Lisa slutat halta.

Jag är så jävla glad, Lisa är ledarinnan och jag slapp att jobba med antibiotikaspruta, sprutskräck som jag har.

Lägger trätjära på minnet och att dåliga klövar är ärftligt och inget man avlar på. Tack Charlotte och övriga proffs.

Mvh, Jonas

freeky

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 sep-08 kl 13:59 »
Kul att höra att det används tjära till får, jag har funderat i dom banorna själv och undrat om det inte borde funka lika bra på får som till hästar! Va bra det här forumet är! :-*

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #8 skrivet: 13 sep-08 kl 15:22 »
Det finns ett utmärkt tjärspray som min veterinär tycker är det bästa i hans "doktorsväska"! Har själv införskaffat mig en flaska av detta spray som heter Tar Plaster och görs av e-vet (salg/at/evet.com)
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #9 skrivet: 13 sep-08 kl 18:53 »
Håller med.. har haft hästar länge och tjärsprayen funkar på alla typer av sår.. till hästarnas hovar har jag använt vanlig tjära (penslat på)..

Har man problem på vintern med hästens hovar (strålar) när man har snösulor så har jag lagt i lite (rörmokar)lin indränkt i tjära under sulan i strålfårorna..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

50 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser