Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är detta??  (läst 2706 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Vad är detta??
« skrivet: 13 sep-08 kl 17:58 »
?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Frances

• Västergötland
SV: Vad är detta??
« Svar #1 skrivet: 13 sep-08 kl 17:59 »
??
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

anette i bugared

• -
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Frances

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 13 sep-08 kl 18:38 »
Solklart! *rycker genast upp den*

Den har dykt upp mitt på gårdsplan..

hildegard

• Moderator
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 13 sep-08 kl 19:23 »
Fick sådana i år med, på ett ställe där gräset mm blev avbränt i vår. Fröna kanske har legat länge och väntat på rätt tillfälle. Någon mer som har erfarenhet av att spikklubba dyker upp efter värmeinverkan?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 13 sep-08 kl 21:48 »
Den var vacker.

amason

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 13 sep-08 kl 21:58 »
Tror att dom är för giftiga för att man ska koka te på dom. Jag skulle inte våga testa. Jag har odlat dom från frön och tycker att dom är vackra i rabatterna. Odlar även digitalis. Men jag skulle nog inte ha dom om jag hade små barn som vill smaka på allt.
Alla borde läsa om "atomteorin" i Flann O'Briens bok Den Tredje Polisen ;)

Frances

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 13 sep-08 kl 22:03 »
Fantastiskt fin -Men död o begraven numera, för säkerhets skull ;)

mistel

• -
« Svar #8 skrivet: 13 sep-08 kl 22:12 »
Spikklubba är inte speciellt farlig ifall man har små barn den har ingenting som lockar till förtäring. (Inga små barn har förgiftats allvarligt av växter i modern tid att jämföra med de ca 200 barn som förgiftas av tändvätska varje år). Tonåringar är nog de man ska se upp med det var ju några tonåringar som fick föras till akuten för ett par år sedan då de testat att koka te på änglatrumpet som är en släkting till spikklubba.

Det finns många av oss hemodlare som faktiskt köper frö från fröfirmorna och odlar spikklibba för deras utseendes skull. Massor av supervanliga växter i trädgården som man hittar i många trädgårdar är minst lika giftiga som spikklubba så inte måste man slita upp växterna.

Skreddarn

« Svar #9 skrivet: 15 sep-08 kl 11:24 »

Det avrådes att använda spikklubban om rödvinet tagit slut. Nära mellan dos och överdos.
Den har tydligen använts för att tillreda "zombie-dryck" på Haiti, och innehåller skopolamin och alla möjliga trista kemikalier som kan strimla hjärnan på brukaren. Aggressivt beteende, hallucinationer och total minnesförlust ingår i biverkningarna. Inget för salladen alltså.

Jag får den ibland där jag skyfflat undan resterna efter vildfågelblandningen, så den verkar ingå som komponent i fågelmaten. (Man ser ju en och annan bofink som bär sig besynnerligt åt)

Men vacker växt, och som sagt, digitalis är farligare.
Så jag låter den leva.

/Skreddarn

Bo

Jo då
« Svar #10 skrivet: 15 sep-08 kl 18:07 »
Inga små barn har förgiftats allvarligt av växter i modern tid

En kvinna i Dalarna hade plockat tibast som hon spände på pakethållaren och besökte sin väninna. Dennas 4-årige son åt av bären och dog. - Berättade min hyresvärdinna som varit läkare där.

Marie Söderberg

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 21 sep-08 kl 18:07 »
Det var en vacker växt, även om jag följt tråden och  förstår att den inte alltid är önskad.

Wainamoinen

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 21 sep-08 kl 23:32 »
Tror att dom är för giftiga för att man ska koka te på dom. Jag skulle inte våga testa.

Det gör du rätt i. Det kallas för "Devils Weed". Fruktansvärda hallucinationerna, ingen som helst verklighetsuppfattning, ruset kan var i flera dagar... Livslånga men osv...

Frances

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 21 sep-08 kl 23:34 »
 ;D  Men då skulle man väl bara kolla ifall det är verklighet eller drömmar.. Och så vet man  ;D ;D ;D
*rofl* ;D

Wainamoinen

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 22 sep-08 kl 09:18 »
Du kan väl testa och berätta för oss andra om det funka sen-  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

129 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser