Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billiga elektrodsvetsar på Biltema/Jula..  (läst 18835 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Billiga elektrodsvetsar på Biltema/Jula..
« skrivet: 14 sep-08 kl 15:34 »
Morsning!
Jag tänkte byta ut min gamla elektrodsvets som förmodligen är från c:a 60-talet, den har börjat bli något alldeles förbaskat svår att "starta", den bränner fast ideligen.

Jag svetsar väldigt sällan och när jag gör det blir det mest lite grövre grejor och inget direkt finlir.. Tror ni att ex. denna svets från Jula skulle kunna duga?
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=210015
eller denna från Biltema.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=879&iItemId=87343

Det blir ju lite redskap som ska svetsas o.s.v..
« Senast ändrad: 14 sep-08 kl 15:38 av _Mårten_ »

torbjorn

• Medelpad
SV: Billiga elektrodsvetsar på Biltema/Jula..
« Svar #1 skrivet: 14 sep-08 kl 15:40 »
Jag misstänker att du får precis samma problem med Jula-svetsen som med din gamla, nämligen att den har svårt att tända.
Det är typiskt för enfas-svetstransformatorer där tomgångsspänningen ligger runt 50 V. Det finns svetselektroder som går att använda för växelström och med så låg tomgångsspänning, men utbudet är högst begränsat.

Bättre då att handla en billig invertersvets eller en begagnad svetslikriktare (eller möjligen begagnad större svetstransformator). Se till att tomgångsspänningen ligger på minst 65 V.

Om din gamla svetstransformator har fungerat bra men blivit sämre med tiden, så kanske det är enklare att felsöka och reparera den än att byta ut den?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 sep-08 kl 15:50 »
Tackar för svaret!
vad tror du om denna invertersvets då?
priset var ju bara några hundralappar extra..
http://www.drift-underhall.se/#showProduct.php?pid=2909

torbjorn

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 14 sep-08 kl 20:36 »
Den är nog inte alls dum.

Det man får se upp med när det gäller billiga invertersvetsar är att elektroniken i dem ofta är dåligt skyddad, de mår inte bra om t ex kylfläkten suger i sig en massa rondellslipdamm eller spån som sen ställer till kortslutning. Ett bra knep är att försöka få dit en bit filtervadd över fläktens luftintag (fungerar bara om fläkten suger luft in i lådan). Och man ska inte vänta sig att de tål att kastas omkring, stå ute i regn osv lika bra som en invertersvets som kostar 5 gånger så mycket.

trädman

« Svar #4 skrivet: 14 sep-08 kl 22:42 »
Berätta gärna vad du tyckte om invertersvetsen om du köper en. Har själv funderat på att skaffa en liten inverter som komplement till den extremt klumpiga svetslikriktaren, men det har inte blivit av än...

När det gäller små svetstransformatorer håller jag med Torbjörn.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 sep-08 kl 01:39 »
Japp, jag postar i tråden igen efter att jag köpt den.
Inköpet får dock förmodligen vänta tills nästa lön pga lite pengabrist för tillfället..  :)

Körven

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 15 sep-08 kl 10:16 »

Om man har utrymme så är en gammal 360 3 fas det bästa som tänkas kan. En kommpis köpte en sådan från ett reperationsvarv för 500 Kr,det är ju ingen behändig sak att flytta runt, men att svetsa med  är som en dröm.
Jag har en liten ESAB 240 volt den är jag nöjd med,men dom kostar några tusenlappar mer.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #7 skrivet: 16 sep-08 kl 06:34 »
Hejsan!
Vilka elektroder använder du?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 sep-08 kl 07:43 »

ingvar2

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 sep-08 kl 08:51 »
Ja, det är ju rätt avseende växelström, men jag tycker den är i grövsta laget.. Kör du svetsen på 1-fas? Jag har en sån där humla till akuta reparationer, eftersom den är lätt att bära med sig, men jag kör den på 3-fas och svetsar sällan grövre pinnar än 2,5mm..  Om du inte har alltför många pinnar kvar så kan du ju testa OK43.32 från Esab, dom är rätt lätta att köra med en sån där..
Annars får du ju kolla på blocket, där brukar finnas mängder med svetsar i olika priser..

T.ex
http://www.blocket.se/vi/18081687.htm?ca=17_s

http://www.blocket.se/vi/17961197.htm?ca=17_s

torbjorn

• Medelpad
« Svar #10 skrivet: 16 sep-08 kl 21:55 »
En annan Esab-elektrod som är direkt avsedd för små dåliga svetstransformatorer är OK 53.25 . Men man får se upp med att den är en basisk elektrod, den är alltså mer känslig för fukt än rutilelektroder som t ex 43.32 .

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #11 skrivet: 16 sep-08 kl 22:29 »
Gamla svetsar bruker ha en högre tändspänning än de flesta nya modeller. Det fanns nämligen ingen säkerhet i 60-talet. Så det skulle vara enklare att tända elektroderna med en gammal svets.
Ytterligare har de flesta gamla svetsar koppar spolar i stället för aluminium. Läs: bättre kvalité.

Mest lämpliga elektrod till bondbehov är rutril A. Liten svårare att tända och att svetsa med, men användbar till det flesta. Mest enklast att svetsa med är rutil C, men den är bara för att svetsa "under handen" och under bra förhållande. Däremellan ligger rutil B.
Basisk elektod använder man för svetsning ovanför huvud, för att stapla eller om man vill lägga ett starkt första lager i en V eller X svets. Denna elektrode är svårt att tända och att köra med.
Jag vet inte vilka koder står på förpackningen numera men det är värd att göra liten forskning på detta.
Esab har bra elektroder. Kvalitéskillnaden mellan olika märker kan vara stort. Spara inte på elektroder, köp en bra kvalité.

En elektrod blir också svår tändbar när den är förfuktig eller om den har en skadat mantel.
Tänd elektroden lungt som en tändsticka och börjar inte hacka, det skadar manteln.
Börjar med liten högre ampèrage och dra ner om elektroden börjar steka och blir svart.

Jag har svetsat med många olika svetsar, gammal och ny, och har aldrig haft problem med svetsen själva. Det är mest elektroden och svetsaren som orsaker problemet. Training är viktigt.

Lycka till!!

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 17 sep-08 kl 09:02 »
jag måste bara säga.......  jag har en kraftig 3fas esab mig ock den är suverän till det mesta på gården ja vet att till riktigt grovt så är den inte lämplig men om man slipar upp rejäla diken med vinkelslipen så tycker jag att det duger.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #13 skrivet: 17 sep-08 kl 21:39 »
Det är inte bara säkerheten som avgör vad en svets har för tändspänning.
På en enkel svetstransformator eller likriktare utan reglerutrustning så gör ju en kraftig nedtransformering av nätspänningen (alltså låg tändspänning) att man kan ta ut en högre svetsström utan att riskera att säkringarna går. Det är speciellt tydligt på enfasdrivna svetstransformatorer där man vill kunna kräma ut så mycket svetsström som möjligt men ändå kunna driva svetsen från ett vägguttag som är avsäkrat med 10 A.

Jag har mätt tändspänning på två invertersvetsar, en gammal kraftig sådan från slutet av 80-talet (alla märkskyltar har ramlat av eller målats över men uppenbarligen svensktillverkad, att döma av rester av mörkgrön originalfärg kan den möjligen ha sålts under namnet Kamasa), den lämnar 56 V , och en billig Telwin, köpt på ÖoB omkring 2003-2004, den lämnar 74 V.

TW

• Finland
« Svar #14 skrivet: 19 sep-08 kl 08:08 »
För en tid sedan bytte jag upp mig från en Esab TDH 180 transformator kopplad på tvåfas till en Unitor 200A likriktare kopplad på trefas. VILKEN SKILLNAD!!!
Likriktaren är stor och väger över 100 kilo, men nu går det plötsligt att svetsa nästan vad som helst.

Jag kör med Elga elektroder.
P51 till transformatorn och P48 till likriktaren. Jag punktar ofta med sura elektroder, till exempel P46 men använder dem inte till annat för med dem blir svetsfogen kallskör.

Esab transformatorn är betydligt bättre än de där simpla transformatorerna som säljs i billigvaruhusen. Den är till salu om någon är intresserad. Billigt.
« Senast ändrad: 19 sep-08 kl 08:11 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #15 skrivet: 19 sep-08 kl 20:14 »
Tackar för svaret!
vad tror du om denna invertersvets då?
priset var ju bara några hundralappar extra..
http://www.drift-underhall.se/#showProduct.php?pid=2909

Hej
Jag tror att den svetsen kan vara bra för det priset en kemmpi kostar dubbelt och en lincon kostar ca 4000.
Vi har mest kemmpi på jobb de är super ,små och driftsäkra.
Men vissa problem finns alltid,lång 230 sladd ger problem och större pinnar än 2,5 är det få små 230 svetsar som klarar att bränna flera pinnar.
Intermittens på 60 procent och 130 ampere tror jag att man får ta med en nypa salt , och ingen lång sladd.
Ett råd ,skall du bara svetsa i.De pajar nästan aldrig ,kan ha nästan hur lång svetskabel som helst ,man kan köra kolbåge med en sådan maskin och det kan vara väldigt bra ibland och slippa att slipa när det är trångt.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 19 sep-08 kl 21:09 »
Tackar för alla tipsen! Idag packade min gamla släktklenod ihop totalt så nu blir jag så illa tvungen att köpa en ny svets inom kort!  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

98 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser