Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bock och lukt  (läst 3365 gånger)

Alore

• Gäst
Bock och lukt
« skrivet: 17 sep-08 kl 14:23 »
Om man kastrerar en bock när han redan varit könsmogen ett tag, fortsätter han lukta då? Har fått erbjudande om att köpa en sån söt angorakille, men jag vill inte ha bocklukt i ullen och kan inte ha en fertil bock ihop med min dvärgget eftersom hon brunstar året om...

Exotica

• Hejdeholms Gård
SV: Bock och lukt
« Svar #1 skrivet: 17 sep-08 kl 15:06 »
Häng en sådan där man sätter i toaletten för att det ska lukta gott i pungen på honom ... det kanske hjälper!  ;D

Skämt åsido! Har själv ingen erfarenhet av detta och när jag googlade det så dök det bara upp ett inlägg på Bukefalos där det stod att bocken var tvungen att kastreras innan han blev könsmogen för att undvika lukt ... men vad vet man på Bukefalos  ;)!

Snart får du nog en massa bra svar!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Alore

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 sep-08 kl 16:44 »
Jo, det har jag också hört, men jag vill ju såklart att någon kommer och säger att han slutar lukta i och med kastrering oavsett när den sker!  ;D

Nu har damen med bocken erbjudit mig att köpa en get som är ranglägst hos henne och behövde nytt hem. Iih! Måste hem och prata med herrn i huset. Men han kanske inte märker om det börjar kuta runt en långhåring bland de andra getterna?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 17 sep-08 kl 17:19 »
Att han luktar beror ju dels på att det är brunsttid och oftast luktar de bara runt de 2 månaderna, övrig tid på året kan jag inte säga att han luktar mer än en vanlig get. Och sen luktar han ju för att han skvätter på sina egna framben helt enkelt. Så jag har mycket svårt att tro att han skulle lukta nåt även om han blev kastrerad efter könsmognad  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Alore

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 sep-08 kl 17:42 »
Att han luktar beror ju dels på att det är brunsttid och oftast luktar de bara runt de 2 månaderna, övrig tid på året kan jag inte säga att han luktar mer än en vanlig get. Och sen luktar han ju för att han skvätter på sina egna framben helt enkelt. Så jag har mycket svårt att tro att han skulle lukta nåt även om han blev kastrerad efter könsmognad  ;)

Det är klart, det låter ju himla troligt! Jag tänkte bara att instinkterna kanske sitter så djupt rotade att han inte slutar kissa på sig själv även om han kastreras... Även om urinen inte luktar lika illa hos en kastrat lär det ju inte lukta pepperkaka med kissig ull ;)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 17 sep-08 kl 17:47 »
Det är klart, det låter ju himla troligt! Jag tänkte bara att instinkterna kanske sitter så djupt rotade att han inte slutar kissa på sig själv även om han kastreras... Även om urinen inte luktar lika illa hos en kastrat lär det ju inte lukta pepperkaka med kissig ull ;)

Sant men mycket av det testosteronstinna beteendet förvinner ju iom kastrering. Det är iaf vad jag hört från olika bockägare så att han skulle fortsätta kissa på sig låter inte troligt  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Goatgirl 1

• -
« Svar #6 skrivet: 17 sep-08 kl 21:52 »
Vi kastrerade bocken här när han var 10 mån, då hade han redan blivit pappa till en liten killing. Efter kastreringen fortsatte han ett tag med sina "griserier", så som bockar gör, men det har slutat med tiden. Han luktar inte heller som en bock längre! Han luktar lika mycket som en vanlig get. Sen vet jag inte om det är samma sak med äldre bockar som blir kastrerade sent, men min har iallafall slutat lukta och slutat vara en gris ;)
Tänk sen på att bockar kan fortfarande bli pappor säkert 2-3 månader efter kastreringen.

Alore

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 18 sep-08 kl 08:03 »
Kimma & festispraline - Oki, tack för info! Det låter ju himla bra. Nu sket sig hela planen eftersom min käre make sätter sig på tvären :( , men det kan ju vara bra att veta... För jag SKA ha en angoraget och jag SKA ha en kastrerad bock. Nån gång...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 18 sep-08 kl 08:05 »
Känner igen detdär  ;D

Alore

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 18 sep-08 kl 08:09 »
Känner igen detdär  ;D

Jag också... förstår inte riktigt när jag ska lära mig att han inte riktigt har samma naiva syn på djur som jag.  :-\

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 18 sep-08 kl 08:12 »
Jag också... förstår inte riktigt när jag ska lära mig att han inte riktigt har samma naiva syn på djur som jag.  :-\

Välkommen i klubben, jag är 36 och har inte förstått det ännu  ;)

Alore

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 18 sep-08 kl 08:40 »
Välkommen i klubben, jag är 36 och har inte förstått det ännu  ;)

Säg inte det till honom, då springer han nog sin väg.  ;D Han tror nog fortfarande att det ska gå över när jag blir äldre. Mwahaha.

dvärggeten

« Svar #12 skrivet: 25 sep-08 kl 09:51 »
 :DTjabba.
Kan säga av egen erfarenhet att vi kastrerade en av våra bockar när han var 2 år och nu luktar han bara gott!Till skillnad från vår avelsbock som man känner lukten av på mils radie....Om jag vore en getdam skulle jag bli avskräckt....

Dela detta:

* Inloggade just nu

111 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser