Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP!!!! Det ska komma grannar i närheten av mitt hus. :(  (läst 1506 gånger)

Tant Jansson

• Östergötland
Hej!

Jag har hyr ut en del av min mark till en bonde. Fick precis höra av en granne att bonden ska bygga hus (generationsskifte) på sin mark, i närheten av min mark. :( Jag har nu ingen insyn på min tomt och det trots att det bor fyra familjer cirka 150 meter bort. Bonden ska bygga vidare på den byn där grannarna bor.

Jag ska prata med bonden i morgon. Men just nu är jag inne på att återta min mark. Har totalt 9140 kvm. Och göra en häck längs min kant - mot nybygget.

Men vad ska jag göra häcken av??? Fruktträd? Syrén? Vill ju ha en hög häck SNABBT. Men ingen Pil eller barrträd, tack.

Och vad ska jag göra med resten av tomten?

Kram

Tanten
Tant inte fru, om jag får be. :D

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
Ask- växer snabbt. Typ ogräs.
Något långsammare men vackert rön.
Vildnyponros, vacker, hög, bred och ogenomtränglig.
Palissad av något material där du kan ha olika klängväxter.
En länga till ex för ved, höns mm.
Använda marken, ja det är lite klurigare. Har du väl fåt upp din ridå då kan du väl fortsätta att hyra ut den?

Vurre

Jag skulle bli jätteglad om fler ville bo kvar här istället för att flytta till stan eller fastlandet.

En bra häckväxt är sibirisk ärtbuske, även kallad häckkaragan. Alla växter tar några år på sig att etablera sig, så lite tålamod får du ha. Ett gott grundarbete ger bra förutsättningar, liksom flitig vattning första året. Ärtbusken kan vara friväxande eller klippas och formas, tål allt och växer bra. Ganska billig har jag för mig.

Varför skulle du ta tillbaka marken? Det framgick inte, inte så att jag begrep i alla fall.
snus? vad är priset på en pris?

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
Hybridasp. Blir manshög på ett år. Slutavverkningsklar efter 20 år, då är den 20 meter hög, 20cm i diameter.

Skjuter hundratals rotskott när den blir fälld.

Beställ från någon av skogsplantskolorna. Är du inte företagare kan du fejka. Säg att du vill pröva hundra plantor eller ngt, för att se om de fungera på dina marker. Sätt dem på 2m mellanrum, tätare än enligt föreskrifterna som väl är fyra meter.

Bör hägnas in för att undvika betesskador, men kanske inte ett problem i ditt fall.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Dela detta:

* Inloggade just nu

108 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser