Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vart tar alla grejer vägen  (läst 6813 gånger)

Körven

• Värmland
Vart tar alla grejer vägen
« skrivet: 19 sep-08 kl 10:14 »

Skulle ta av drivknuten,men hittade inte glidhammaren.........Efter mycket rotande så hittade jag den,men nu hittar jag inte den där fyrkantiga grejen "drivaxelverktyget" som man fäster i drivknuten.
Det är som fan är lös ute i boa........Det märkliga är att det dyker upp rätt vad det är.Samma sak om jag skall ha en 12 nyckel eller hylsa nä det finns ingen sådan,men massor av andra nycklar o hylsor.När jag senare behöver en 13 nyckel då finns det ingen,men fullt av 12 nycklar o hylsor.
Kärringen tyckte att jag skulle städa och hänga upp verktygen,då skulle det gå lättare att hitta saker och ting.Nä det är ju fusk om man gör så,samt att man blir deprimerad......Då kan man se med en gång att man inte äger vad man just då behöver.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Skreddarn

SV: Vart tar alla grejer vägen
« Svar #1 skrivet: 19 sep-08 kl 10:44 »
Amen, broder.

Men hon har rätt.

Och en fördel är att man då kan göra väggfäste och rita konturer till sin spikpistol som man inte har och en tom golvyta för kompressorn som man inte heller har.

Då är det lätt för frun att förstå att man lider, och att budgeten för verktyg måste höjas.

(Jag fick själv en hård ekonomisk knäck när mina ungar upptäckte att andras barn äter varje dag.)

//Skreddarn

ameli_h

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 19 sep-08 kl 12:09 »
Själv anser jag att det är hustomten som lånar saker och lägger tillbaka på fel ställe!

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 19 sep-08 kl 14:08 »
.....

Det är som fan är lös ute i boa........

.....

För den som orkar läsa ...

Tapio

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 19 sep-08 kl 17:44 »
Halaj!

De där tomtarna gör mycket annat än att förlägga verktyg!

//T

torbjorn

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 19 sep-08 kl 21:17 »
Min lösning på problemet med borttappade verktyg och prylar - den fungerar förstås inte i realtid men med några veckors eller månaders fördröjning - är att jag har ett stort papper uppsatt på kylskåpet. Där skriver jag upp allt jag har letat efter men inte hittat, och stryker raderna när prylen i fråga är upphittad och placerad på rätt ställe. Kastar man ett öga på den där lappen då och då så har man hela tiden koll på vad som egentligen är borta så kanske man reagerar när man ser prylarna i något helt annat sammanhang.
Det som enligt lappen är borttappat just nu är:
-Ett kättinglyftblock.
-Bruksanvisning för en komradio.
-En pärm med en massa elschemor och servicemeddelanden för bilar.
-En cd-skiva.

Körven

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 20 sep-08 kl 09:32 »

Jag gav fan i drivknuten och skulle kolla kompen i Volvo Pentan.........Naturligtvis så ligger drivknutverktyget där................
Det är inte att undra på att folk tar livet av sig,när allt alltid jävlas.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 14 okt-09 kl 15:12 »
I alla kalkyler bör man även räkna in Murphy, ni vet han med lagen om alltings jävlighet.
Om man från start kalkylerar med honom blir utfallet ofta positivt...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
« Svar #8 skrivet: 15 okt-09 kl 00:14 »
Vad är det då för mening om man alltid ska räkna med att allt går åt skogen? Ibland blir man positivt överraskad, men på det hela är allt bara ett stort misslyckande då ju ;-)

Jag brukar lösa dylika problem genom införskaffa mer saker. Vissa saker har jag extremt många av, men finns ändå aldrig till hands när det behövs. Typexempel här är 8mm och 13mm hylsor eller fasta nycklar samt "rätt" skruvmejsel.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 okt-09 kl 08:30 »
Jag brukar lösa dylika problem genom införskaffa mer saker.

Samma här. Lik förbannat tar de "slut".

Städade ute i boden och ställde in hyllor och hängde upp verktyg på krokar och tavlor. Det visade sig finnas ett enastående överflöd av verktyg som köpts in genom åren. Bland annat fogsvansar som var "slut" innan städandet började fanns det plötsligt sex stycken av varav en oanvänd. Nu har dessutom Humleblomster flyttat hit sin likaledes oanvända fogsvans och som lök på laxen hittade jag en på vinden som antagligen legat där sedan 60-talet.

Sopkvastar var också "slut" men nu finns det fyra stycken. På det hela taget måste jag säga att det är mera praktiskt på det här sättet.

Aqualize

« Svar #10 skrivet: 15 okt-09 kl 08:49 »
Ja den här tråden var ämnet för dagen för mig. Hade redan planerat att inventera redskapsförrådet av fasta nycklar etc. Alla storlekar finns ju inte och farsgubben har de ju i en låda. Nu ska de som fattas kompletteras och sen ska det upp på väggen!

_ingemar_

« Svar #11 skrivet: 22 okt-09 kl 22:32 »
jag känner åxå igen det där med att verktyg & saker bara upphör att finnas fast jag vet det ska finnas

Yrmff

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 25 okt-09 kl 22:06 »
hmm.. underbart att det finns fler än jag..

mitt problem är att jag ofta vet att jag har hittat något som jag vet var jag hittade det och som jag sedan vet att jag lagt på nåt logiskt bra ställe för att hittas när det behövs.... men var f.. var det nu igen.... :-[

mvh Heikki

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
« Svar #13 skrivet: 26 okt-09 kl 00:10 »
För att undvika att man "glömmer bort var man vet att man lagt nånting för att man inte ska glömma bort det" så gäller det att antingen ha rätt god ordning eller struktur rent allmänt på sakerna (Aldrig lägga någonting där det absolut inte skall vara osv), eller så struntar man helt enkelt i att försöka lägga sådant på minnet och letar varje gång. Man hinner leta en hel del under tiden man annars använder för att fundera på "men var lade jag den?"

Jag tror förövrigt att problemet rent allmänt växer exponentiellt med antalet pinaler man samlar på sig.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Tännlappen

• -
« Svar #14 skrivet: 26 okt-09 kl 14:42 »
Verktygstavla av masonit,ditritat vad som ska hänga där,har man ringnycklar skriver man t.ex nyckelns storlek. Direkt kan man se vad som fattas. Sedan kommer den svåra biten,helt enkelt den egna moralen och ordningssinnet. Själv använder jag detta system och plockar alltid tillbaks verktygen och hänger dom där dom ska vara. Då vet man att man inte glömt kvar något verktyg i motorrummet eller på luftningsnipplarna till bromsoken vilket hänt tidigare. Skriva upp vilket verktyg som fattas är också riktigt bra(som nämnts ovan),hittar man det inte så kanske man kommer ihåg att ersätta det försvunna verktyget med ett nytt. Att alltid behöva leta efter verktygen blir ohållbart i längden,kan gå åt så mycket energi i letandet att man inte orkar med det man skulle göra,eller blivit beckmörkt innan man hittat grejorna.

Yrmff

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 26 okt-09 kl 17:12 »

Jag tror att alla vet hur det ska se ut egentligen ;) det är väl bara så att vi alla är födda liiiiite olika och kanske inte har det här ordningssinnet då som en del perfekta människor tycks tro är sååå enkelt å självklart !!
Det ligger mycket frustration bakom detta tro mig!!!

mvh h

amason

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 26 okt-09 kl 19:06 »
Min sambo klättrade upp på stegen för att kolla vilka verktyg han behövde för att skruva ner en grej. LÄTT!!! Dom grejor som låg kvar där  ;Dpå hyllan sedan han skruvade upp den 10 år tidigare
Alla borde läsa om "atomteorin" i Flann O'Briens bok Den Tredje Polisen ;)

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #17 skrivet: 26 okt-09 kl 21:57 »
Hittade till mitt stora förtret inte smygvinkeln i fredags, fastän jag letade igenom bilen 2 ggr. Blev sedan jätteglad när kollegan hittade den ute på gärdet där jag haft släpvagnen veckan innan  :-[
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 26 okt-09 kl 22:01 »
Ojojoj, snart får ni flytta över till Feng Tjohejj -tråden allihopa.. ordning och reda i vart och vartannat inlägg här ju!!!  ;D

torbjorn

• Medelpad
« Svar #19 skrivet: 26 okt-09 kl 22:21 »
Då vet man att man inte glömt kvar något verktyg i motorrummet eller på luftningsnipplarna till bromsoken vilket hänt tidigare.

När min morfar köpte ny bil (Borgward Isabella) 1955 så visade det sig att det satt kvar en ringnyckel på ett av motorfästena. Undrar om den hade blivit kvar från fabriken i Tyskland eller från någon leveransservice?

Dela detta:

* Inloggade just nu

30 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser