Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vart tar alla grejer vägen  (läst 6807 gånger)

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Vart tar alla grejer vägen
« Svar #20 skrivet: 26 okt-09 kl 23:09 »
Hade en kund som kom in veckan efter att han haft bilen på service och "lämnade tillbaka" lilla spärrskaftet som han ofrivilligt lånat...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

gammal_volvo

• oh dear god.., Behold MY world!
    • Skåne
« Svar #21 skrivet: 27 okt-09 kl 16:10 »
Om det nu är hustomten eller småfolket som tagit sakerna funkar det bäst att lägga ett par kronor på golvet som lösen, lite senare hittar man sakerna på något ställe där man VET att man inte lagt dem själv. Med denna metod slipper man bli ännu mer ovän med den bättre hälften som städat undan sakerna efter att ha tröttnat på att snubbla över skiten...
jord som oss fostrat har och fäders aska gömmer,
folk som ärvt hjältars land och deras dygder glömmer.

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 27 okt-09 kl 16:17 »
Om det nu är hustomten eller småfolket som tagit sakerna funkar det bäst att lägga ett par kronor på golvet som lösen, lite senare hittar man sakerna på något ställe där man VET att man inte lagt dem själv. Med denna metod slipper man bli ännu mer ovän med den bättre hälften som städat undan sakerna efter att ha tröttnat på att snubbla över skiten...

;D

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
« Svar #23 skrivet: 28 okt-09 kl 23:22 »

Vad gör man när någon halkar på pengarna då?
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

gammal_volvo

• oh dear god.., Behold MY world!
    • Skåne
« Svar #24 skrivet: 30 okt-09 kl 09:14 »
...pengarna har redan skatan tagit..! (Skatan, alltså fågeln inte sambon..)   ;)
jord som oss fostrat har och fäders aska gömmer,
folk som ärvt hjältars land och deras dygder glömmer.

Bonnläppen

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 06 nov-09 kl 22:16 »
Jag har i 10 år levt med min man som inte kan lägga tillbaka grejjerna där dom ska vara. Jag har hittat en lösning som funkar ganska bra. Jag har köpt en egen verktygslåda. Inte världens bästa kvalitet, men de duger till att sköta det vanligaste. Han är portförbjuden i den lådan, och jag hittar verktygen jag behöver -  varje gång!

Sågaren

• Medelpad
« Svar #26 skrivet: 05 dec-09 kl 17:34 »
detta är felet med att bo i ett överflöds land, grottmänniskorna hadde säkert inte slarvat bort den enda stenhammare dom ägde.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Rosten

• Närke
« Svar #27 skrivet: 06 dec-09 kl 10:03 »
Efter att ha varit förbannad i stort sett hela livet och använt 1000-tals svordommar.
Beslutade jag att det var dax att testa hur det var att ha ordning på sakerna efter 45 år av kaos.
Så jag städade i flera veckor. Åkte till Clas Ohlsson och köpte verktydstavlor och massor av krokar.
Efter många rundor till Clas Ohlsson så hängde till slut alla saker på en bestämmd plats.
Efter det så har svordommarna och vredesutbrotten minskat drastiskt.
Nu när jag hittar vertyg som hustomten har släpat runt på så kör jag ner dom i fickan.
Så fort jag passerar verkstaden så tömmer jag fickorna.
Så här fint blev det till slut.
Fördelen var nu att helt plötsligt upptäckte jag att jag hade massor av det mesta så jag slapp köpa flera dubletter när jag inte hittade sakerna.
På så sätt fick jag pengar över att köpa andra saker som jag aldrig ägt förut. ;D
« Senast ändrad: 06 dec-09 kl 10:09 av Rosten »

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #28 skrivet: 06 dec-09 kl 11:53 »
Nog skulle man behöva verktygstavlor alltid, men en sak jag brukar reta mej på är att attiraljer för verktygsförvaring är så förbenat dyra.
Det är ju bara stansad plåt och lite böjda trådkrokar, hur low-tech som helst.
För att inte tala om såna verktygsvagnar med kullagrade lådor, man får ju mycket verktyg för samma kostnad.
Jag funderar på att skaffa några låsbara plåtskåp, ungefär som på bilden ovan, och inreda dom för verktygsförvaring.
Nåt som är smidigt i verkstadsutrymmen är en verktygsvagn av den typ som bilmekarna brukar ha, då slipper man mycket spring mellan verktygsförvaringen och arbetsobjektet.
« Senast ändrad: 06 dec-09 kl 12:46 av Foppas fot »

torbjorn

• Medelpad
« Svar #29 skrivet: 06 dec-09 kl 12:41 »
Det har börjat dyka upp rätt billiga verktygsvagnar på t ex Rusta och Ö&B. Men jag har inte tittat närmare på dem.

Rosten

• Närke
« Svar #30 skrivet: 06 dec-09 kl 15:17 »
Nog skulle man behöva verktygstavlor alltid, men en sak jag brukar reta mej på är att attiraljer för verktygsförvaring är så förbenat dyra.
Jag hade förut billiga krokar från Biltema. Men när jag tog ner ett verktyg så följde krokarna med och hamnade på golvet.
Biltema har slutat med dom krokarna.
I dag så använder jag krokar som man skruvar fast.

Jag köpte ett par kroksatser till min tavla.
Hängde upp dom saker som gick med satserna och sedan kompletterade jag med lösa krokar till det blev bra.
Dyrt men värt varenda krona.
För det blir inte billigare att köpa nya saker när man inte hittar dom gamla.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 06 dec-09 kl 16:35 »
Biltema säljer också tretumsspik, med användningsområde liknande verktygskrokar men till en tiondel av priset.

Rosten

• Närke
« Svar #32 skrivet: 06 dec-09 kl 17:37 »
Det har börjat dyka upp rätt billiga verktygsvagnar på t ex Rusta och Ö&B. Men jag har inte tittat närmare på dem.

Jag har tittat på Clas Ohlsons verktygsvagn med utdragbara lådor.

Och det var inte så svårt att bestämma sig för att inte köpa den. ;)
Fanns knappt någon styrsel i den.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #33 skrivet: 06 dec-09 kl 17:44 »
Det är en sån här jag menade, rymmer en hel del:

Man kan också sätta en sån här gammal hederlig fem- eller sjufacks verktygslåda av plåt, på en kärra med stora hjul och draghandtag, så att den är lätt att rulla omkring i verkstan, och även utomhus:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=136136010

Nästan bättre än första vagnen, man kommer åt fast man ligger ner, och mycket billigare.

« Senast ändrad: 06 dec-09 kl 18:01 av Foppas fot »

Rosten

• Närke
« Svar #34 skrivet: 06 dec-09 kl 19:26 »
Jag har en liknade vagn fast för proffs som jag köpte begagnad för några år sedan.
Tyvärr så är det jättesvårt att hitta krokar till den. :'(
Så jag gav min son vagnen.
Annars funkade den rätt bra. Förutom att det var svårt att få plats med allt man ägde.
Det vart gärna fullt på ovansidan efter att man hade mekat. :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

61 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser