Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilder på färgvariationer  (läst 73250 gånger)

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #100 skrivet: 01 jan-11 kl 21:47 »
och så min viltfärgade(nybadade) drake som jag köpt av Schaman  ;D Kan även nämnas att de båda drakarna på dom förra bilderna är till salu ;D
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #101 skrivet: 02 jan-11 kl 12:40 »
j.i.sfjäderfä: Han ser ut att ha det gott hos dig!  :)

Ankorna på närbilderna är blåbrokig, silverbokig och ännu en blåbrokig. Alla kommer att få vitt huvud och den silverbrokiga har den dominanta genen för vitt huvud.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Rottis

« Svar #102 skrivet: 02 jan-11 kl 15:21 »
Har funderat lite till och försöker knyta ihop säcken...

Viltfärgat torde formellt i utställningskretsar syfta till en typ som mångt och mycket påminner om utseendet hos den vilda myskanden. Tolkningen om hur en vild myskanka skall se ut kanske kan variera lite bland de som ställer ut sina fåglar och hur man prövar detta i olika länder. Som jag har fattat det använder vi "vilt" begreppet lite slarvigt i Sverige och t.ex. den "viltfärgade" som jag la upp en bild på är inte något som överensstämmer med den vilda typen utan snarare någonting annat mer övergående...

Tycker oavsett att de riktigt vilda myskänderna är jättefina och hoppas att någon som satsar på viltfärgat(enligt utställningsmodellen) kan lägga upp lite exempelbilder framöver så att vi får se hur de egentligen ser ut.
Skriver av vad som står i rasstandarden vad som gäller för utställnings djur:
Viltfärgade:
Grundfärg: svart, på ryggen med en svagt metallgrön ton och på vingpennorna övergående i stålblått. På undersidan ej så glänsande utan övergående i purpurbrunt. De stora vingtäckfjädrarna till största delen vita (det vita partiet ökar med åren). Något vitt på huvudet och på bakre delen av halsen tillåtes på äldre djur.
Ögon: ljusbruna.
Näbb: vid roten svartbrun och övergående till blåaktigt köttfärgad framtill med mörk näbböna.
Ben: svarta.
Tår: ljusare nästan gula.
A-fel: mycket vitt på huvud och hals.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #103 skrivet: 02 jan-11 kl 17:41 »
Yepp, så är det.

I Sverige finns det få myskankor som lever upp till "rasstandarden" på grund av alla vita inslag. Men jag är övertygad om att det kommer bi bättre med tiden då fler och fler intresserar sig för att avla fram riktigt vackra och "färgrena" exemplar utan vitt.

Nu verkar ju den svenska rasstandarden vara plankad från någon internationell dito så det kanske är en förklaring varför "rasstandarden" inte stämmer så väl överens med den svenska verkligheten.

Som en liten parantes bör nämnas att utseende som ser ut som de riktiga vilda myskänderna inte finns med i "rasstandarden" då de med för mycket svart på karunklarna också dissas.

Hursomhelst hoppas i vart fall jag att det kommer fram fler typer som bl.a. medgör traditionella utställningsmöjligheter(om man är intresserad av detta). Sen finns det ju många som vill ha helt svarta myskankor av andra orsaker, t.ex. för att de mest liknar den vilda myskanden.

De riktigt svarta är mycket intressanta ur ren avelssynpunkt då de med framgång kan användas för att jobba bort de vita inslagen. Finns tyvärr väldigt få riktigt svarta myskankor i Sverige just nu men det kommer...

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #104 skrivet: 02 jan-11 kl 17:49 »
Läste på någon hemsida att det var en i Holland tror jag som hade helt bruna och helt silverfärgade myskankor helt utan vita fjädrar. finns det sådana i sverige eller har alla mer eller mindre vita inslag?

Schaman: Kan man ställa ut t.ex fume på svenska utställningar eller är det ingen godkänd färg här? :)
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #105 skrivet: 02 jan-11 kl 17:55 »
Läste på någon hemsida att det var en i Holland tror jag som hade helt bruna och helt silverfärgade myskankor helt utan vita fjädrar. finns det sådana i sverige eller har alla mer eller mindre vita inslag?

Schaman: Kan man ställa ut t.ex fume på svenska utställningar eller är det ingen godkänd färg här? :)

Det finns helfärgade/enfärgade utan vitt i väldigt många länder runt om i världen men inte alls vanligt i Sverige. Men jag har nu bl.a. en helt sepia brun hona helt utan vita inslag.

"Fume" finns inte med i någon rasstandrad men om man vill kan man jobba få att med dem också. Fume är de facto en genetisk variant som fått en vetenskaplig beskrivning. Sepia/Faiogeno som är en del av Fume(Blue Faiogeno=fume) kallas för "bronze" i Australien där den också finns med vid utställningar.

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #106 skrivet: 02 jan-11 kl 18:06 »
Okej :D skulle man inte kunna starta någon form av myskanksklubb?(om det inte redan finns en) :) ::)

F.D. j.i.sfjäderfä

Rottis

« Svar #107 skrivet: 02 jan-11 kl 18:47 »

Du kan ställa ut en ny färg under nyuppförande, då ska du ställa ut minst tre djur under tre år och kunna visa att avkommorna ser likadana ut under de tre år (och sen också naturligtvis). Sista året ställer man ut ett äldre par samt fyra ungdjur. Man måste också skicka in en beskrivning på hur de ska se ut om det inte finns med i den nationella standarden.
Glöm inte att du måste vara medlem i SRF för att få ställa ut och att fjäderfäna måste vara ringmärkta med SRF´s fasta fotring.
Lycka till.

Rottis

« Svar #108 skrivet: 02 jan-11 kl 18:54 »

Du kan ställa ut en ny färg under nyuppförande, då ska du ställa ut minst tre djur under tre år och kunna visa att avkommorna ser likadana ut under de tre år (och sen också naturligtvis). Sista året ställer man ut ett äldre par samt fyra ungdjur. Man måste också skicka in en beskrivning på hur de ska se ut om det inte finns med i den nationella standarden.
Glöm inte att du måste vara medlem i SRF för att få ställa ut och att fjäderfäna måste vara ringmärkta med SRF´s fasta fotring.
Lycka till.

Rottis

« Svar #109 skrivet: 02 jan-11 kl 18:54 »
Skumt det blev... ???

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #110 skrivet: 02 jan-11 kl 19:04 »
Detta kanske är en dum fråga men finns det eller skulle man inte kunna ta fram spättade myskankor?? ::)

F.D. j.i.sfjäderfä

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #111 skrivet: 02 jan-11 kl 20:23 »
Om man korsar blå på blå får man ju silver blå och svart och med höns blir det spättad, blå och svart.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Rottis

« Svar #112 skrivet: 03 jan-11 kl 09:20 »
Detta kanske är en dum fråga men finns det eller skulle man inte kunna ta fram spättade myskankor?? ::)
Nu kan jag inte så mycket om höns och vet därför inte riktigt hur spättad ser ut....Lägg gärna in en bild. Sitter här med den svenska standarden och i den finns förljande färgvarianter på mysk: vita, svarta, pärlgrå, vit med svart hjässa, viltfärgade, blå/viltfärgade, brokiga (svart och blå). Kan hända att det finns ytterligare några godkända färger i den nationella standarden, men det är inte så vanligt att man ställer ut myskankor. Har varit så gott som ensam i några år med att ställa ut mina vita som jag hade.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #114 skrivet: 03 jan-11 kl 10:21 »
Lycka till.
Dom reglerna gäller om man har en ny ras. Myskanka är redan godkänd så om jag inte minns helt fel gäller, ett år, 6 djur (tre av varje kön) alla måste ha minst 92poäng och 2 måste ha 94p eller mer. Kan minnas fel på poängen men är rasen/färgen redan godkänd i något annat land är reglerna inte lika svåra.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #115 skrivet: 03 jan-11 kl 10:40 »
En spättad myskanka borde vä vara det som vissa kallar för "dubbelblå" eller Silver. Genetiskt Pearl-Grey, eller pärlgrå enligt den svenska fjäderfästandarden.

*Silverdrake*

*Silverhona*
« Senast ändrad: 03 jan-11 kl 10:50 av Schaman »

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #116 skrivet: 03 jan-11 kl 10:47 »
Rottis: Det finns väl även helt blå?  ???
Sen undrar jag vad skillnaden är mellan svarta och viltfärgade i den svenska rasstandarden?

Azoo-Lina: Gäller detta även om typen finns med i ett land utanför Europa, t.ex. Australien?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #117 skrivet: 03 jan-11 kl 10:54 »

Azoo-Lina: Gäller detta även om typen finns med i ett land utanför Europa, t.ex. Australien?
Det står i standarden under Nye raser/färgvarieter punkt 1
"Raser eller färgvarianter som inte finns i den nuvarande standarden men som det finns en internationell standard på visas på landsutställningen i ett skandinaviskt land för en värdering bedömning och kritik....."

Jag antar att Australien eller USA räknas som internationell men vet inte säkert  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #118 skrivet: 03 jan-11 kl 11:15 »
Finns Sepia bruna myckankor i standaren??
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Rottis

« Svar #119 skrivet: 03 jan-11 kl 11:23 »
Rottis: Det finns väl även helt blå?  ???
Sen undrar jag vad skillnaden är mellan svarta och viltfärgade i den svenska rasstandarden?

Som sagt sitter jag bara med den svenska standarden och här finns ingen blå i den... Skillnad mellan svarta och viltfärgade:
så glänsande svart som möjligt utan vit teckning.
Ögon: ljusbruna.
Näbb: vid roten svartbrun och övergående till blåaktigt köttfärgad framtill och med mörk näbböna.
Ben: svarta.
Tår: ljusare nästan gula.
A-fel: Stora svarta fläckar i ansiktet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

213 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser