Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?  (läst 34822 gånger)

deztiney

• Värmland
SV: SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?
« Svar #60 skrivet: 01 apr-11 kl 09:25 »
När jag ringde min veterinär för att fråga om mask och avmaskning blev han jätteförvånad och frågade om jag verkligen var säker.
Han trodde knappt på mig eftersom "mask hos höns är högst ovanligt"... det var ju ett betryggande svar, tur att detta forum finns!!
Där fick jag sitta i telefon och övertyga en gammal veterinär om att jovisst, jag såg maskarna med egna ögon, jo de var ca 7 cm långa, ja jag är helt säker.  ::)

Suck.

Znibban

• Skåne
« Svar #61 skrivet: 20 apr-11 kl 10:34 »
usch va äkligt..
Har inte haft mina höns så länge och de har inte börjat lägga ägg än..
Men hur gör man när man avmaskar höns?
Vart kan man köpa avmaskningsmedel?
Det finns vissa örtkryddor som fungerar avmaskande. fan att jag inte har något minne >:D, en kompis berättade att hennes hund gick och åt denna krydda (kan ha varit salvia? ??? ) och efter en tid kom det ut massor med mask i avföringen.
Finns det någon som känner till örtkryddornas egenskaper. Får man bara reda på exakt vilken sort så kan man ju utan risk avmaska och servera gottegrönt på en gång!!! ;D

mymlan65

• Småland
« Svar #62 skrivet: 20 apr-11 kl 14:49 »
Det vanligaste "avmaskningsmedlet", i synnerhet till fåglar, är renfana. Vi, och många andra med oss, har i många år plockat, torkat och gett till våra fåglar. Funkar till papegojor, finkar och kanarier o dyl också. Förr brukade man koka te på det och använda till människor också. Det behovet har, tack och lov, inte uppstått här ännu... :D Men fåglarna får det med jämna mellanrum året igenom.
MvH G
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Lillathyra

• -
« Svar #63 skrivet: 24 apr-11 kl 08:43 »
Jamen hjälper det att avmaska pullorna då?

pyromanen

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 24 apr-11 kl 08:56 »
Mask är ju så äckligt, nåt av det äckligaste jag kan komma på faktiskt. (inte daggmaskar altså, utan sånt som bor i djur/människor). För 7 år sedan hade våran son spolmask. STOR sådan, efter en resa till tropikerna då han var knappt två år och hade napp som han tappade lite här o där och ibland han stoppa i munnen igen innan vi han torka av den...  det var så äckligt, så jag som både kan torka spyer, slakta får och nacka en mus med ett vedträ jag blev nästan hysterisk. Han hade öroninflmmation och fick penicillin vilket hade tagit död på masken som han sen bajsade ut  :o :-X

I alla fall. Har haft hobbyhöns i 18 år. Alldrig avmaskad. Alldrig sett nån spolmask varken i avföring hos hönsen eller i ägg.

Nån som vet vilka djur samma mask kan komma från i naturen?  Vi har alldrig tagit in levande djur i våran hönsflock, bara ägg.  Men om mask kan finnas med i äggen är det ju ingen garanti kanske?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #65 skrivet: 24 apr-11 kl 09:16 »
Läs om spolmask och höns på SVAs hemsida:
http://sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Fjaderfa/Parasiter/Spolmask/
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 24 apr-11 kl 09:20 »
I alla fall. Har haft hobbyhöns i 18 år. Alldrig avmaskad. Alldrig sett nån spolmask varken i avföring hos hönsen eller i ägg.

Nån som vet vilka djur samma mask kan komma från i naturen?  Vi har alldrig tagit in levande djur i våran hönsflock, bara ägg.  Men om mask kan finnas med i äggen är det ju ingen garanti kanske?

Om ni fortsätter att bara ta in ägg kommer ni aldrig att se några spolmaskar, för de smittar inte på det sättet.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #67 skrivet: 23 maj-11 kl 22:51 »
Det vanligaste "avmaskningsmedlet", i synnerhet till fåglar, är renfana.

Bra att veta om
RENFANA
LATINSKT NAMN: Tanacetum vulgare L.

GENERELL INFORMATION
Hela växten är giftig och innehåller alkoholer, flavonoider, eteriska oljor mm. Begär efter växten kan utvecklas.

FÖRGIFTNINGSSYMPTOM
Hudinflammation, blödning och inflammation i mag-tarmkanalen, lever- och njurskador med förtviningar, kramper, kastning och även dödsfall. Lokalt retande, även neurotoxisk verkan.
källa:
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Foderforordningar/Giftiga-vaxter/mindre-giftiga-vaxter/Renfana/
« Senast ändrad: 27 jul-12 kl 01:12 av Sirpa »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

mymlan65

• Småland
« Svar #68 skrivet: 23 maj-11 kl 22:57 »
Intressant.... Har nog, som tidigare sagt, använt den torkad i säkert 15-20 år som avmaskningsmedel till framför allt fåglar. HAr alltid funkat utmärkt, och har aldrig sett några bieffekter.... ???
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Mystan

• -
« Svar #69 skrivet: 03 nov-11 kl 19:53 »
Har precis upptäckt att åtminstone en av mina hönor har spolmask. Har en liten hobbyflock med allt från dvärghöns, kycklingar ca 3månader och brahma. Har läst mig till att jag kan avmaska med axilur eller flubenol för hund och katt men lyckas inte lista ut hur jag lättast ska medicinera. Ska jag försöka medicinera dem en och en eller kan jag blanda det i maten?

Vore tacksam för lite tips och råd
Eva

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #70 skrivet: 04 nov-11 kl 08:18 »
Kan du lista ut vilken höna som har mask så räcker det att du avmaskar den hönan och då är det lättast att ge i munnen.

Att ge i munnen är ju säkrast för då vet du ju att varje djur får i sig rätt dos men har du väldigt många blir det lite för bökigt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

empre

• Västerbotten
    • GRODDSKIVAN
« Svar #71 skrivet: 23 jan-12 kl 09:33 »
Hjälp!
Två dagar i rad har avföringen från en av mina höns sett ut såhär. Vad jag vet så finns det inget som hon kan äta som skulle kunna "gå rakt igenom" och se ut såhär. Är det mask? Dom rör sig inte.
Bor på landet med hund, katter, getter, höns , kalkoner och vaktlar.

MariaP

• Norrbotten
« Svar #72 skrivet: 23 jan-12 kl 09:39 »
Ser ut som spolmask.
3barns mor med 2hästar, 2kaniner, 1hund, Dv kochiner och Hedemoror.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #73 skrivet: 23 jan-12 kl 09:40 »
Hur vanligt är det ??
Mina hundar har haft det ngngång eftersom de äter allt.
På hundarna har jag använt AXILUR.
Läste nu att spolmask är vanligt bland tamhöns ???
Visste jag inte.
« Senast ändrad: 23 jan-12 kl 09:48 av Lycka »
Hedemorahöns

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #74 skrivet: 23 jan-12 kl 10:38 »
Väldigt vanligt.
I hönsbesättningar som "får gå ut" har 50% av besättningarna spolmask på djuren.
Med ökad ålder på hönsen ökar antalet spolmaskinfekterade.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

empre

• Västerbotten
    • GRODDSKIVAN
« Svar #75 skrivet: 24 jan-12 kl 11:55 »
Veterinären sa att han inte ofta får frågan om spolmask på höns. I.o.m att jag vet vilken höna det är som är sjuk så tyckte han att jag kunde pröva Axilur. Just den här hönan har inte mått 100% sedan hon ruggade i höstas. Anar att hennes immunförsvar är lägre än hos de andra.
Vi pratade även om ett annat medel som är doserat i påsar (det man ger i vattnet) men det är för mycket stora besättningar.
I.o.m att jag har så få höns så prövar jag nu med Axilur.
Bor på landet med hund, katter, getter, höns , kalkoner och vaktlar.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #76 skrivet: 27 maj-12 kl 10:09 »
Vilken dosering? Gav du flytande med spruta direkt i munnen (näbben)?
Axilur 10% (samma som till hund och katt) ca. 1ml/kg i 5 dagar. Du kan ge i näbben (lämpligen på kvällen när de lagt sig), men det funkar även att ge i dricksvattnet, ge då bara så mycket vatten att de dricker upp det och se till att de inte kan dricka på andra ställen.

Nötis

• Västmanland
« Svar #77 skrivet: 23 jan-13 kl 12:11 »
Hallå!

Vi har hittat vita maskar i bajset hos hönsen nu igen, är väl spolmask om jag har fattat rätt.

För ett par månader sedan så hittade vi maskar i bajset, avmaskade då med axilur som vi blandade i maten. Då försvann maskarna tills nu i veckan. Vad jag har förstått så är det så gott som omöjligt att bli av med spolmaskarna i och med att äggen finns överallt där hönsen vistats, men att det är klokt att avmaska med jämna mellanrum för att hålla nere beståndet.

Jag har läst lite om verminator, vet dock inte vart eller om man får köpa det utan recept. Dessutom är förpackningarna enorma, för en liten hobbyflock på 13 höns. Axilur blir väldigt dyrt tycker jag om man ska avmaska regelbundet.

Vad säger ni och hur gör ni andra?

Tacksam för hjälp.  :)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #78 skrivet: 23 jan-13 kl 12:31 »
Verminator är receptbelagt.
Tror en förpackning räcker till typ 2000 höns ;D

tiefkuhlhuhn

• Norrbotten
« Svar #79 skrivet: 23 jan-13 kl 12:56 »
Hej,

jag avmaska här regelbundet mina höns med Verminator. Gigantiska förpackning med 5? påse a 100g. Behöver 7g per avmaskning. 1g per dagn över 7 dager i vatten. För 70kg hönor.
Funker utmärkt om du har finvåg. Räker 4 år. :o
Axilur blir för dur om du vill/muste avmaska regelbundet. Flubendazol är i båda.
Jag avmaska också mina kaniner med Verminator(har lite nematoder i jorden och kaniner ska kunne går lös i garden) Vill ingen mask har här.  :P

Dosering har jag finns tyvärr bara pa tyska:
http://www.vetpharm.uzh.ch/reloader.htm?wir/00004321/0679_05.HTM?wir/00004321/0679_00.htm

Dela detta:

* Inloggade just nu

127 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser