Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Älgjakten har börjat...  (läst 28465 gånger)

Wainamoinen

• Gäst
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #60 skrivet: 09 okt-08 kl 19:07 »
Nä, ingen MÅSTE ju jaga för sin överlevnad idag, men liksom många andra här gillar jag att tillvarata de högvärdiga råvaror som naturen ger. Du dödar morötter och jag dödar djur. Jag äter ju ogärna industrikött då jag är djurvän. Men jag är också Darwinist.
Sportjakt/sportfiske... Kalla det vad du vill, jag skördar av naturens överflöd.

"högvärdiga råvaror" tycker jag visar pa vara olika synsatt. med din logik med att gamfora morotter med algar ar absurd. om inte slutsatsen ar att det OK att doda manniskor ocksa utifran dina premisser...

Vargerik

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 09 okt-08 kl 19:34 »
"högvärdiga råvaror" tycker jag visar pa vara olika synsatt. med din logik med att gamfora morotter med algar ar absurd. om inte slutsatsen ar att det OK att doda manniskor ocksa utifran dina premisser...

Öh, va? Pipan, sa jag.

Tapio

• Västergötland
« Svar #62 skrivet: 09 okt-08 kl 20:07 »
Öh, va? Pipan, sa jag.

Halaj!

Solklart som jag ser det.
Ett kilo älgkött är mer högvärdigt än ett kilo morötter.
Älgen ligger ju högre upp i näringskedjan.
Tänk exergi, vargerik!

//T

Vargerik

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 09 okt-08 kl 20:19 »
Japp, energikvalitet. Dessutom godare!

Rosten

• Närke
« Svar #64 skrivet: 09 okt-08 kl 20:19 »
Min moraliska gräns går vid troféjakt...när man betalar hutlösa summor för att få skjuta ett lejon eller en elefant, eller för att få ett stort horn på väggen.

Trofejakten gör att många nationalparker har råd att betala vakterna som gör att tjuvjägarna inte kan skjuta fel djur.
Så därför tycker jag att trofejakten kan vara bra om den gynnar djurriket och nationalparkerna.

Men den vanliga trofejakten här i Sverige är jag helt imot när man skryter med att man har skjutit en stor älgtjur eller rådjur.
Då den inte gynnar djurriket ett dugg.

Moraggarn

• -
« Svar #65 skrivet: 09 okt-08 kl 20:29 »
Älgjakten har börjat - är det sant att en stor del av dem som tar pappaledighet passar på just nu (så kommer farmor och passar barnen medan pappa kryper omkring i skogen)? Någon som vet?
;)

Fritjoff

« Svar #66 skrivet: 09 okt-08 kl 20:39 »
Intressant diskussion. Kul att den hålls på en sån bra nivå!!1!

Kött är gott. Jag tycker om flottig bacon på vitt bröd, med smör under. Och ovanpå. De e gott. En blodig lamm stek är oxå fint.

Egentligen är ju köttätande väldigt respektabelt mot naturen. Grönsaker är ju liksom finlir. Fåren går ute och äter det där som vi inte riktigt kan smälta och ta till oss, och så gör dom det åt oss!! I princip så är vi köttätare gräsätare. Och det slår väl högt i vegan-cirklar?
(Speciellt jägare, älgar o rådjur är normalt inte uppfödda på soj-pellets o kraftfoder)

Så kött-ätare är lixom en mer avslappnad vegan. Vi äter dom som äter det som veganer inte vill ha!

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #67 skrivet: 09 okt-08 kl 20:52 »
Älg-kalops utan morötter är inget gott...

A.

HJFF

• Västerbotten
« Svar #68 skrivet: 10 okt-08 kl 00:07 »
Halaj!

Solklart som jag ser det.
Ett kilo älgkött är mer högvärdigt än ett kilo morötter.
Älgen ligger ju högre upp i näringskedjan.
Tänk exergi, vargerik!

//T

Så när människan ätit upp älgen bör vi äta människan ???

HJFF

• Västerbotten
« Svar #69 skrivet: 10 okt-08 kl 00:20 »
Jag har både hund och katt och båda står mig väldigt varmt om hjärtat, skulle de bli obotligt sjuka och skadade så vill jag att en jägare jag känner tar bort dem. Det skulle jag inte klara själv.

Min moraliska gräns går vid troféjakt...när man betalar hutlösa summor för att få skjuta ett lejon eller en elefant, eller för att få ett stort horn på väggen.

Jag är också en stor djurvän, och tror faktiskt att de flesta "bryr sig" när de skjuter ett vilt djur...vördnad, att det "bara är ett djur" stämmer inte på mig i alla fall.

Min moraliska gräns går vid ickebehovsjakten och stjärtlappsbyxorna i Goretex material:D, tar man inte tillvara på köttet ska man inte jaga, äter  man inte fisken ska man inte fiska, vördnaden inför ett fällt byte är att ta tillvara på allt det ger.

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 10 okt-08 kl 05:14 »
Ar det inte sportjakt likval som sportfiske om man har det som hobby/intresse. Ungefar som jag och mina morotter. Jag kan knappas pasta att jag inte hade overlevt utan dom. Visst det ar en naturlig drift att skaffa sig foda och for manniskor som behover fett och protein ar andra djur en bra kalla. Andra manniskor brukar inte vara sa bra eftersom det kan leda till galna ko-sjukan (kommer inte ihag det finare namnet pa det)... jaga om du vill. men skjut inte pa mig. don\t shoot the messenger...  men andra ord.

Bara för att man har det som hobby behöver det inte vara en sport. Det är stor skillnad på vanlig jakt/fiske och sportjakt/sportfiske. I vanlig jakt och fiske tar man vara på köttet och det viktigaste är att skaffa föda, om man sedan gillar det man gör är det ju faktiskt ett plus eftersom man då intresserar sig och utbildar sig såpass att man kan göra det hela på ett snyggt sätt.
När det kommer till det senare handlar det ju bara om skryt; vem som kan skjuta mest, störst och dra upp störst fiskar (för att sedan väga dem och kasta i dem igen, usch!).

Ack, jag saknar den tiden då vi hade en jägare i familjen...

Moraggarn

• -
« Svar #71 skrivet: 10 okt-08 kl 07:27 »
 KREATÖREN......Vilken jävla "Snattertrana"!!!  Som många andra har han en bild av att så fort en jägare är i skogen så handlar det om mord och massmord. Han verkar vara en sån som inte fattar att stora delar av alla de jägare som på måndag sätter sig i sina pass, inte ens får se en älg än mindre skjuta och detta gäller all jakt,man skjuter inte något varje gång man är ute i skogen.Man får vara nöjd om man får något överhuvudtaget.Trots alla timmar jag lade ner på att jaga ifjol så sköt jag endast 3rådjur och en älg. Men djurrättsaktivister och andra hippies ska överdriva allt så förbannat. VAD JÄVLA TRÖTT JAG BLIR!!!

HJFF

• Västerbotten
« Svar #72 skrivet: 10 okt-08 kl 11:48 »
KREATÖREN......Vilken jävla "Snattertrana"!!!  Som många andra har han en bild av att så fort en jägare är i skogen så handlar det om mord och massmord. Han verkar vara en sån som inte fattar att stora delar av alla de jägare som på måndag sätter sig i sina pass, inte ens får se en älg än mindre skjuta och detta gäller all jakt,man skjuter inte något varje gång man är ute i skogen.Man får vara nöjd om man får något överhuvudtaget.Trots alla timmar jag lade ner på att jaga ifjol så sköt jag endast 3rådjur och en älg. Men djurrättsaktivister och andra hippies ska överdriva allt så förbannat. VAD JÄVLA TRÖTT JAG BLIR!!!

Slappna av!

KREATÖREN har väl skaffat sig  mördarbilden från media, han har väl sett "jägarna" och grabbarna på Fagerhult, grabbarna var väl inte så mordiska men nog så skrämmande, tänk er att träffa Leif G W Person en höstkväll i skogen!.
Jan Guillou hade en programserie om jakt där han reste till jordens alla hörn för att panga på allsköns djur, i ett avsnitt var han tyst en längre stund, längre än vanligt och gurglade fram nåt om att han inte riktigt gillade det han gjorde, tror han hakade upp sig på att han reste för någon annans pengar långt bort "bara" för att med sitt skarpa intellekt överlista villebrådet, han kanske skriver en bok om sin traumatiska upplevelse snart :)

EDIT// När jag läste Suresh inlägg på nästa sida kom jag att tänka på att grabbarna på Fagerhult jagade väl i hägn, vilket gör att dom hamnar i samma kategori som goretexbrallorna och bok-Janne G.
« Senast ändrad: 10 okt-08 kl 13:33 av HJFF1969 »

Suresh

• -
« Svar #73 skrivet: 10 okt-08 kl 11:59 »

Moraggarn

• -
« Svar #74 skrivet: 10 okt-08 kl 13:19 »
Jag blir så förbannad för varje år är det samma sak.Dessa s.k djurrättsaktivister håller på med ditten och datten,sågar ner jakttorn,springer runt och stör under jakten osv osv.Har dom inget vettigare att göra?!!Dom har väl jobb att sköta,fast dom tar väl semester bara för att kunna sabotera.

Tänker dom nån gång på vad dom ställer till med tro? Släppa ut minkar och kaniner i massor det är grejer det!! Dom springer iväg som yra höns rakt ut på närmsta väg och SPLATT!!! så kul blev deras liv i frihet. Dom borde tillämpa det 11:e budet lite oftare "sköt dig själv och skit i andra".Låt oss som jagar få hålla på med det ifred,det blir bäst så.

Ulric Eriksson

• Gäst

hobbe

« Svar #76 skrivet: 10 okt-08 kl 16:47 »
Jag blir så förbannad för varje år är det samma sak.Dessa s.k djurrättsaktivister håller på med ditten och datten,sågar ner jakttorn,springer runt och stör under jakten osv osv.

Det skulle jag vilja få vara med och se!  ;D  ;D
Vilket rabalder det måste bli med griniga gamla gubbar med gevär och goretex som just fått 16-taggarn bortskrämd av en djurrättsaktivist...
Ser det framför mej. vilken härlig diskussion! haha!  ;D

Margit

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 10 okt-08 kl 18:37 »
GoreTex är superbra, förstår inte varför man förknippar en sorts textil med var den moraliska gränsen går...

Däremot kan det sticka i ögonen på vissa, när storfräsarna kommer i flotta jeepar och utrustning värt en förmögenhet.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #78 skrivet: 10 okt-08 kl 18:37 »
Bara att åka ut i skogen och leta svamp.

Men det finns nog inte tillräckligt många aktivister för att det skall märkas.

Dessutom är de nog inte morgonpigga och regntåliga nog...

A.

SarLa

• Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
« Svar #79 skrivet: 10 okt-08 kl 18:41 »
Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

Dela detta:

* Inloggade just nu

85 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser