Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Älgjakten har börjat...  (läst 28455 gånger)

Moraggarn

• -
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #80 skrivet: 10 okt-08 kl 18:43 »
Vilket rabalder det måste bli med griniga gamla gubbar med gevär och goretex som just fått 16-taggarn bortskrämd av en djurrättsaktivist...

Hos en del skulle nog inte ett "vådaskott" ligga långt borta i det läget ;D ;D

Som du säger, en livlig diskussion lär det nog bli

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #81 skrivet: 10 okt-08 kl 19:09 »
Tycker älgjakten är totalt fel.. har jägare i släkten och är ej rädd för att öppna käften te dessa.. dom får inget stöd ifrån mig.. sett, hört hur dom skryter hur dom föll denna älg eller vad det nu är för djur, hur dom sköt, hur det träffade, hur upp eggade dom är för att skjuta.. sjukt..

Att det handlar om viltvård, fine.. det behövs men det skulle staten sköta. Inte skjutglada idioter som gläds åt att skjuta och döda en annan varelse. Dom jag känner gör det knappast för köttets skull, även om det är en bonus.. dom gör det för dom gillar att hålla ett vapen i handen, avlossa ett dödande skott och glädjas åt att en annan varelse får slut på sin livsgnista..

Sjukt att släppa ut "svensson pappor (mammor) i skogen för att döda... låt staten ha viltvårdare som sköter detta och sälj sedan köttet till butiker för statens räkning. Då blir det mer kontrollerat och seriöst.. som det är nu känns det som mest.. "fan va kul att gå ut och skjuta en älg".. idioti..  >:(
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Charlotte

• -
« Svar #82 skrivet: 10 okt-08 kl 19:18 »
 Nej det är ju klart att det känns bättre för älgarna om jägarna går och snyftar och gråter i skogen.
Och skulle det vara bättre om staten anställde Riktigt SUPER-ONDA legosoldater som fick frossa i mord dagarna i ända?
 Ännu en gång när jag läser såna här trådar undrar jag VAR alla dessa konstiga, okunniga, mordlystna och ibland fullständigt galna jägarna egentligen finns? Jag har hittills aldrig träffat på någon. De jägare jag känner är ganska normala, förutom att dom gillar Goretex ;)
Ändå verkar alla jagande släktingar och bekanta till de som INTE gillar jakt vara på det viset mer eller mindre, konstigt!
                                 Mvh
                               Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #83 skrivet: 10 okt-08 kl 19:34 »
Jag gillar inte att jaga. Så jag har arrenderat ut jakten. Får in lite pengar den vägen. Jägarna är några trevliga skåningar. Låter dem hänga kroppar i jordkällaren eller hjälper dem att ta vara på styckat i min frys. Funkar hur bra som helst.

A.

Margit

• Gäst
« Svar #84 skrivet: 10 okt-08 kl 19:59 »
Tycker älgjakten är totalt fel.. har jägare i släkten och är ej rädd för att öppna käften te dessa.. dom får inget stöd ifrån mig.. sett, hört hur dom skryter hur dom föll denna älg eller vad det nu är för djur, hur dom sköt, hur det träffade, hur upp eggade dom är för att skjuta.. sjukt..

Att det handlar om viltvård, fine.. det behövs men det skulle staten sköta. Inte skjutglada idioter som gläds åt att skjuta och döda en annan varelse. Dom jag känner gör det knappast för köttets skull, även om det är en bonus.. dom gör det för dom gillar att hålla ett vapen i handen, avlossa ett dödande skott och glädjas åt att en annan varelse får slut på sin livsgnista..

Sjukt att släppa ut "svensson pappor (mammor) i skogen för att döda... låt staten ha viltvårdare som sköter detta och sälj sedan köttet till butiker för statens räkning. Då blir det mer kontrollerat och seriöst.. som det är nu känns det som mest.. "fan va kul att gå ut och skjuta en älg".. idioti..  >:(

OK, synd att du har en sådan inställning.
Själv tycker jag att det är bra att just "Svensson-mammor" och Svensson-pappor" får chansen att vara med på älgjakten, jag tycker INTE att avskjutningen ska läggas på staten, det är tillräckligt kontrollerat som det är...

Återigen poängterar jag att jägarkåren står för en hel del viltvård, det är ju inte DBF som gräver ut vattenhål och sätter ut saltstenar till älgarna i alla fall  ::)

Jag vet inte hur många meter gammal taggtråd vi (jaktlaget) har samlat upp, stödutfodring bistra vintrar, grannen kör upp vägar i skogen vintertid som leder fram till utfodringsplatserna. Spårning halva nätterna efter trafikskadat vilt...

Jag vet inte hur man ska få folk att förstå att jägare är helt vanliga människor, inte hatiska mördare. Människor som brinner för djur och natur, som vill vårda och skörda av naturens gåvor på rätt sätt.

Idioter finns det överallt, kanske är det en sådan du är släkt med Palleman?

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #85 skrivet: 10 okt-08 kl 20:45 »
OK, synd att du har en sådan inställning.

Idioter finns det överallt, kanske är det en sådan du är släkt med Palleman?

Kanske jag är, tyvärr verkar det ej bättre.. dels mina släktingar och mitt ex, svärfar levde upp under dessa dagar man får skjuta. Såg glöden i deras ögon, tjoandet, skrattandet och festandet för att man fällt ett djur..

Kan ej själv se det framför mig att man gläds åt att ta död på nånting. Visserligen vego men säger ingenting om att man äter kött, vill man så skall man.. (sen är det ju en annan debatt om klimat smart elelr ej), Men förstår mkt väl att det är nödvändigt att "gallra i viltbeståndet" men det jag tycker är fel är just (endast min egen erfarenhet) att ha nöjet att skjuta, döda.. U name it, kalla det vad ni vill. Just det som stör mig.. säger inte att det finns bra jägare som gör det för att just.. Viltvård.. men dessa jag känner gör det knappast för viltvården utan nöjet att ta död på ett annat liv lagligt..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Vargerik

• Gäst
« Svar #86 skrivet: 10 okt-08 kl 22:13 »
Jag blir så förbannad för varje år är det samma sak.Dessa s.k djurrättsaktivister håller på med ditten och datten,sågar ner jakttorn,springer runt och stör under jakten osv osv.Har dom inget vettigare att göra?!!Dom har väl jobb att sköta,fast dom tar väl semester bara för att kunna sabotera.

Tänker dom nån gång på vad dom ställer till med tro? Släppa ut minkar och kaniner i massor det är grejer det!! Dom springer iväg som yra höns rakt ut på närmsta väg och SPLATT!!! så kul blev deras liv i frihet. Dom borde tillämpa det 11:e budet lite oftare "sköt dig själv och skit i andra".Låt oss som jagar få hålla på med det ifred,det blir bäst så.
Sant Raggarn, samma folk som gapar om mördande av oskyldiga djur... ::) Suck. Men å andra sidan, synar man dessa belackare i fogarna rör det sig aldrig om några som är att räkna med ändå. Ytterst få har varken utbildning/allmänbildning eller jobb. Däremot finns det en massa vanföreställningar, hat, avundsjuka och fria fantasier. Ok, jag har också åsikter om jakt som görs på ett oetiskt eller snyggt sätt. Men detta grälsjuka skrikande? Fattar inte...

kreatören

• Vegetarian, odlare, konst och hantverkare.
    • Södermanland
« Svar #87 skrivet: 10 okt-08 kl 23:23 »
Vargerik Rent folkvett, och att skilja på rätt och fel, socialt, samspel mellan människor, vart gränser går till att bli rena rama påhopp, gå över gränser som gäller, angripa andra människor muntligen, där ser man, vem, som innehar medfödda kvaliteer eller ej, det skiljer en del från andra... (det går inte att läsa in i en bok, hörsägen) Folkvett, är man född med... eller ej...

Citerar  Men å andra sidan, synar man dessa belackare i fogarna rör det sig aldrig om några som är att räkna med ändå. Ytterst få har varken utbildning/allmänbildning eller jobb. Däremot finns det en massa vanföreställningar, hat, avundsjuka och fria fantasier.

VAD kallar du detta i folkmun? Detta, säger mer om dig själv, än om andra... i hur du själv uttalar dig, om andra. Du går själv, över gränser...

Var mera tyst, om andra... det är mitt råd. Det finns gränser socialt o verbalt, som gäller, som aldrig bör beträdas, man gör bort sig själv bara.  ;) ... gränser, per automatik, som gäller...

« Senast ändrad: 10 okt-08 kl 23:26 av kreatören »
Lev idag... imorgon - kan det vara försent... Och månen - ramlar aldrig ner på oss - vi måste agera - göra.

Rosten

• Närke
« Svar #88 skrivet: 10 okt-08 kl 23:38 »
Inför denna älgjakten har jag nu varit ute och säkrat spår med kameran. Färsk älgskit, nya stora avtryck av minst två olika älgar så detta året får man svårt att påstå att det inte fanns några att skjuta. :)
Vad är det som säger att just dessa två är lovliga?????  Då du inte har sett dom.

Djuren måste ju vara lovliga annars så får man ju inte skjuta. Även om du har fotat spåren. ;)

Vi får skjuta en kalv från ko med dubbelkalv. Kommer det en ko med endast en kalv eller helt utan kalv så  är dom fredade.

Älgtjur får vi skjuta om den har mer än fem taggar. Vilket absolut inte finns på marken.

Så i princip är det inget som vi får skjuta.

HJFF

• Västerbotten
« Svar #89 skrivet: 10 okt-08 kl 23:41 »
GoreTex är superbra, förstår inte varför man förknippar en sorts textil med var den moraliska gränsen går...

Däremot kan det sticka i ögonen på vissa, när storfräsarna kommer i flotta jeepar och utrustning värt en förmögenhet.

Goretexmaterialet får bära älghuvudet denna gång  :) och symbolisera de jägare som rest med flyg för att delta på en representationsjakt, kanske åt ett svenskt skogsföretag, dom träffas kvällen före jaktstarten och trycker i sig dyr mat och dryck, det samtalas in på småtimmarna på olika språk och viltet som beskrivs blir större och större.
Tidigt på morgonen tar dom flesta sitt graverade vapen och smyger ut i hägnen...

Rosten

• Närke
« Svar #90 skrivet: 11 okt-08 kl 00:01 »
Goretexmaterialet får bära älghuvudet denna gång  :) och symbolisera de jägare som rest med flyg för att delta på en representationsjakt, kanske åt ett svenskt skogsföretag, dom träffas kvällen före jaktstarten och trycker i sig dyr mat och dryck, det samtalas in på småtimmarna på olika språk och viltet som beskrivs blir större och större.
Tidigt på morgonen tar dom flesta sitt graverade vapen och smyger ut i hägnen...

Du är kul du. ;D ;D ;D ;D ;D

Goretex är varmt men tyvärr så prasslar det.  Så vill man skjuta mycket på nära håll för att få max adrenalin så är goretex värdelöst.

Hur många tror du det är som har ordentligt graverade vapen i skogen????
Den normale direktören har oftast en lite lyxigare Huskvarna från Italien med maskingravyr. Då har jag betydligt dyrare vapen helt utan gravyr. ;)

Sedan pratar du om hägnjakt.
Vet du något om hägnjakt?????????
Vi pratar om älgjakt. Vad jag vet så finns det max 5 älgar i hela sverige som går i hägn och dom har man som turistattraktion för tyskar. Så dom kommer att självdö till slut.

För övrigt så är den vanliga hägnjakten inget för amatörer.  Djuren blir fruktansvärt duktiga på att hålla sig undan och minsta lilla prassel från kläderna avslöjar dig direkt.

Sen har jag svårt att förstå varför hägnjakt på kuperad träng i hägn som ligger på 80 hektar skulle vara fel.
Då hägn på 4 hektar med lika många hjortar betandes på en äng utan minsta lilla träd som skugga verkar vara helt okej. För dom djuren får ju åka den trevliga djurtransporten till slakteriet tillsammans. Istället för att den mordiske jägaren skjuter en av dom. ;D
« Senast ändrad: 11 okt-08 kl 00:04 av Rosten »

Vargerik

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 11 okt-08 kl 00:07 »
Vargerik Rent folkvett, och att skilja på rätt och fel, socialt, samspel mellan människor, vart gränser går till att bli rena rama påhopp, gå över gränser som gäller, angripa andra människor muntligen, där ser man, vem, som innehar medfödda kvaliteer eller ej, det skiljer en del från andra... (det går inte att läsa in i en bok, hörsägen) Folkvett, är man född med... eller ej...

Citerar  Men å andra sidan, synar man dessa belackare i fogarna rör det sig aldrig om några som är att räkna med ändå. Ytterst få har varken utbildning/allmänbildning eller jobb. Däremot finns det en massa vanföreställningar, hat, avundsjuka och fria fantasier.

VAD kallar du detta i folkmun? Detta, säger mer om dig själv, än om andra... i hur du själv uttalar dig, om andra. Du går själv, över gränser...

Var mera tyst, om andra... det är mitt råd. Det finns gränser socialt o verbalt, som gäller, som aldrig bör beträdas, man gör bort sig själv bara.  ;) ... gränser, per automatik, som gäller...

Jag ser att du adresserar mig, men som vanligt har jag svårt att uttyda vad du menar. Jag säger vad jag tycker, vare sig du gillar det eller inte. Precis som du.

Rosten

• Närke
« Svar #92 skrivet: 11 okt-08 kl 00:11 »
Lovliga? Jag vill ju att de skall skjuta av rubbet ju. :) Nä, jag tror nog att någon av dessa är lämplig. Den ena är nog den samma som syntes på vägen härom veckan. Är den inte det så finns det ju ytterligare någon förutom de spår jag sett. Jag är bara lite trött på den eviga lögnen om att det inte fanns ett liv i skogen och inte ett spår efter nån älg. Hur kan man förresten ha beräknat tilldelningen om man inte ens känner till vad som finns i skogen? Jag själv har ju sett ett stort antal under de senaste åren men ingen av jägarna har sett något.

Jag går mycket ofta ute i skogarna även under tidiga mornar och framåt skymningen. Jag har sett och mött många djur men aldrig någon jägare.
Om du är markägare så måste du vara bra korkad om du inte är med när jägare och markägare bestämmer vilka djur som skall skjutas av.
Eller varför verkar du ha så dålig koll på vad dom sysslar med? Bor du i en lägenhet i centrala Stockholm??????

Om du skulle få se mig när du är ute och vandrar runt i markerna. Då skulle jag ge upp direkt.  ;D
För då hade djuren sett mig för länge sedan.

HJFF

• Västerbotten
« Svar #93 skrivet: 11 okt-08 kl 00:30 »
Den normale direktören har oftast en lite lyxigare Huskvarna från Italien med maskingravyr. Då har jag betydligt dyrare vapen helt utan gravyr

Men direktörernas vapen ser coolare ut :P

Citera
Sedan pratar du om hägnjakt.
Vet du något om hägnjakt???

Nej tyvärr inte så mycket, men det måste vara väldigt populärt söderut för efter E-4 an var det mil efter mil med stängsel.

Citera
Vad jag vet så finns det max 5 älgar i hela sverige som går i hägn och dom har man som turistattraktion för tyskar. Så dom kommer att självdö till slut.

Som sagt, jag vet inte så mycket om hägnjakt men det förefaller ju omöjligt att få skjuta en älg i dessa enorma hägn, dom är ju så stora att man inte vet om dessa 5 älgar är utanför eller innanför, du kanske har missuppfattat det hela och sanningen är att alla älgar utom 5 är i hägnen ;)

Citera
Vi pratar om älgjakt

OK ::)

Citera
Då hägn på 4 hektar med lika många hjortar betandes på en äng utan minsta lilla träd som skugga verkar vara helt okej. För dom djuren får ju åka den trevliga djurtransporten till slakteriet tillsammans

Varför surrar du om hjortar då vi pratar om älg ???

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #94 skrivet: 11 okt-08 kl 03:46 »
Vad är det som säger att just dessa två är lovliga?????  Då du inte har sett dom.

Djuren måste ju vara lovliga annars så får man ju inte skjuta. Även om du har fotat spåren. ;)

Vi får skjuta en kalv från ko med dubbelkalv. Kommer det en ko med endast en kalv eller helt utan kalv så  är dom fredade.

Älgtjur får vi skjuta om den har mer än fem taggar. Vilket absolut inte finns på marken.

Så i princip är det inget som vi får skjuta.

Och vem bestämmer vilka djur som skall vara lovliga? Jo, det gör jaktvårdsområdena! Och vilka är det? Jo det är jägarna!!!  ::)

Inte fan vill de skjuta av rubbet! De vill ha så stor reproduktion som möjligt. Så många djur att panga på som möjligt.

En markägare som inte jagar, utan anser att stammen är för stor, har inte mycket att säga till om i de sammanhangen. Där kan man verkligen prata om att jägare är ett lite speciellt släkte...

A.
« Senast ändrad: 11 okt-08 kl 03:50 av (Anders) »

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #95 skrivet: 11 okt-08 kl 07:38 »
Citera
Nej tyvärr inte så mycket, men det måste vara väldigt populärt söderut för efter E-4 an var det mil efter mil med stängsel.
Jag vet inte hur långt söderut du menar, men här i norra skåne som vi bor i har många vägar viltstaket. Och det är till för att förhindra viltolyckor och inte för att hägna in djuren :)
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

hobbe

« Svar #96 skrivet: 11 okt-08 kl 09:21 »
Nä, nu måste jag fråga er kära jägare en sak, för jag tycker ändå att det finns någon slags dold dubbelmoral...

Som jag skrev tidigare så har jag en kär vän i min katt, där jag med tiden allt mer fått se en underbar personlighet växa fram.
Det tar lite tid innan man lär känna ett djur, men alla djur har en själ och en egen underbar personlighet, naturligtvis även så vilda djur...
Eller hur? Håller ni med mej så långt?

Att jag skulle köra en kniv (eller en kula) i min katt är naturligtvis en sjuk tanke...
Men att jag istället ska lyfta ner min katt på golvet och ta upp geväret, öppna ytterdörren och skjuta ihjäl en älg på gården utanför... bara för att jag inte har lärt känna personligheten hos det djuret.

Ni älskar era jakthundar men vill inte se personligheten hos det djur ni dödar?
Det är dubbelmoralen som jag undrar om ni blundar för?
Är det här något som ni inte vill se?

Jag kan förstå de "djurrättssaktivister" som är känsliga människor och uppfattar det här väldigt tydligt.
För dem så måste jakten bli lika hemsk som att se människor gå ut i krig och döda andra människor.

Där har dom min sympati...

Själv har jag inte riktigt tagit ställning i den här frågan, och själv äter jag ju falukorv ibland så moral har jag inte heller.  ;D
Men jag vill åtminstonde kunna se klart vad det är jag (vi) gör, mot djuren...

Svara så ärligt ni kan, ni som jagar, för jag antar att ni måste ha tänkt på det här, även om jag kan tänka mej att många snabbt "skjuter" det ifrån sej... (ja,ja dålig ordvits).  ;)

Charlotte

• -
« Svar #97 skrivet: 11 okt-08 kl 09:34 »
 Då måste ju jag som djuruppfödare vara ännu värre?
Jag KÄNNER ju faktiskt de som jag "mördar" för att få mat.
Och allvarligt talat känner jag mig inte värre än de som äter opersonliga älgar eller falukorvar ;)
Det är självklart inte "kul" att slakta, men jag äter kött och lever i en trakt där det passar utmärkt att ha betesdjur för att använda naturens resurser på bästa sätt.
 Jag tror skillnaden bla kan ligga i hur man betraktar döden.
Jag tror inte döden är det farligaste här i världen, det är lidande innan döden som kan vara hemskt.
Efter döden ingår vi i ett kretslopp för att ätas. Vore det inte för att det är olagligt och förmodligen skulle vara jobbigt för anhöriga (?) så kunde jag väl bli rävmat när jag är död istället för mikroorganism och maskmat.
                                 Mvh
                              Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

hobbe

« Svar #98 skrivet: 11 okt-08 kl 09:51 »
Ja Charlotte, visst gäller den här frågan även djuruppfödning för slakt, men jag nämnde det inte för att göra frågan för omfattande, liksom...
Trådstartaren pratar ju om älgjakten,så....

Charlotte

• -
« Svar #99 skrivet: 11 okt-08 kl 09:58 »
 Okej, visst är det så.
Men ta bort raderna  om att jag föder upp mina djur som jag äter så gäller det förmodligen älgjakt också...
                                        Mvh
                                    Charlotte

Dela detta:

* Inloggade just nu

81 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser