Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Älgjakten har börjat...  (läst 28428 gånger)

hobbe

SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #100 skrivet: 11 okt-08 kl 10:05 »

Jag tror skillnaden bla kan ligga i hur man betraktar döden.
Jag tror inte döden är det farligaste här i världen, det är lidande innan döden som kan vara hemskt.
Efter döden ingår vi i ett kretslopp för att ätas. Vore det inte för att det är olagligt och förmodligen skulle vara jobbigt för anhöriga (?) så kunde jag väl bli rävmat när jag är död istället för mikroorganism och maskmat.

Intressant svar...  ;)

Men livet är mycket värt för oss alla...
Vi kan kämpa ganska hårt för att behålla livet. både människa och djur.

Du har inte övertygat mej...   ;)

Moraggarn

• -
« Svar #101 skrivet: 11 okt-08 kl 10:39 »
Jag själv har ju sett ett stort antal under de senaste åren men ingen av jägarna har sett något.

Där syns det!! Det är inte bara att gå ut i skogen och skjuta sig en älg. Jag får många gånger höra att "Det är så mycket älg hemma,dom är i trädgården varenda morgon och äter upp allt som finns".

Visst,men det kanske är dom enda älgarna som finns på marken för tillfället OCH det kanske finns en anledning till att dom dragit sig till bebyggda områden. Vidare frågar jag om det vore okej att nån satte sig i trädgården för att skjuta dom och då brukar det bli ett nekande svar.

Moraggarn

• -
« Svar #102 skrivet: 11 okt-08 kl 10:49 »
Nä, nu måste jag fråga er kära jägare en sak, för jag tycker ändå att det finns någon slags dold dubbelmoral...

Som jag skrev tidigare så har jag en kär vän i min katt, där jag med tiden allt mer fått se en underbar personlighet växa fram.
Det tar lite tid innan man lär känna ett djur, men alla djur har en själ och en egen underbar personlighet, naturligtvis även så vilda djur...
Eller hur? Håller ni med mej så långt?

Att jag skulle köra en kniv (eller en kula) i min katt är naturligtvis en sjuk tanke...
Men att jag istället ska lyfta ner min katt på golvet och ta upp geväret, öppna ytterdörren och skjuta ihjäl en älg på gården utanför... bara för att jag inte har lärt känna personligheten hos det djuret.

Ni älskar era jakthundar men vill inte se personligheten hos det djur ni dödar?
Det är dubbelmoralen som jag undrar om ni blundar för?
Är det här något som ni inte vill se?

Jag kan förstå de "djurrättssaktivister" som är känsliga människor och uppfattar det här väldigt tydligt.
För dem så måste jakten bli lika hemsk som att se människor gå ut i krig och döda andra människor.

Där har dom min sympati...

Själv har jag inte riktigt tagit ställning i den här frågan, och själv äter jag ju falukorv ibland så moral har jag inte heller.  ;D
Men jag vill åtminstonde kunna se klart vad det är jag (vi) gör, mot djuren...

Svara så ärligt ni kan, ni som jagar, för jag antar att ni måste ha tänkt på det här, även om jag kan tänka mej att många snabbt "skjuter" det ifrån sej... (ja,ja dålig ordvits).  ;)

I Sverige har vi en annan syn på hundar och katter jämfört med många andra länder.Om det ansågs "normalt" att äta hund och katt tror jag inte det vore så konstigt om man dödade dom för köttet,då hade det ju varit en resurs att ta tillvara på liksom grisar kor får mm mm. Det skulle vara helt andra känslor då och lika normalt att döda en hund som att skjuta en älg eller ett rådjur. Vi har gjort dessa djur till våra kelgrisar.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #103 skrivet: 11 okt-08 kl 11:44 »
Jag själv har ju sett ett stort antal under de senaste åren men ingen av jägarna har sett något.

Där syns det!! Det är inte bara att gå ut i skogen och skjuta sig en älg. Jag får många gånger höra att "Det är så mycket älg hemma,dom är i trädgården varenda morgon och äter upp allt som finns".

Visst,men det kanske är dom enda älgarna som finns på marken för tillfället OCH det kanske finns en anledning till att dom dragit sig till bebyggda områden. Vidare frågar jag om det vore okej att nån satte sig i trädgården för att skjuta dom och då brukar det bli ett nekande svar.

Anledningen till att en hel del älgar drar sig in till bebyggda områden är att det finns gott om mat där.

Älgstammen (och rådjursstammen) är så stor att den på en del håll omöjliggör en naturlig föryngring av skogen, undantaget gran. Gran är inte gott. Det innebär också att det planteras, och har planterats, mest gran där det tidigare växt tall och blandskog. Tall och sly är gott! Detta innebär att det på sikt blir ÄNNU mindre mat till älgarna och annat vilt.

Älgstammen hålls med avsikt så stor, och med en dominans av hondjur, för att jägarna vill maximera den årliga reproduktionen och därmed även avskjutningen. Tyvärr innebär jägarnas beteende att tall- och blandskogarna sakta ersätts med monokulturer med gran. Och att födotillgången för det vilda sakta minskar. Jägarna styr alltså indirekt utseendet på våra skogar.

Det korkade är att detta på längre sikt är till nackdel även för jägarna. Skogen kan föda mindre vilt. Så jo, visst är en del jägare lite speciella...

Lösningen är att låta populationen av älg och rådjur variera så som den skulle gjort om vi hade haft vilda rovdjur. Men en sådan naturlig viltvård skulle innebära att det blir väldigt få djur att skjuta vissa år. Och jobbigt många andra år. Ett enkelt knep skulle ju vara att vissa år i första hand skjuta hondjur. Det skulle snabbt minska reproduktionsförmågan. Men vilken jägare skulle föreslå något sådant? Men det skulle gynna viltstammen på sikt och minska problem med viltskador på skogen, parasiter och sjukdomar på det vilda.

A.

Rosten

• Närke
« Svar #104 skrivet: 11 okt-08 kl 11:55 »
Och vem bestämmer vilka djur som skall vara lovliga? Jo, det gör jaktvårdsområdena! Och vilka är det? Jo det är jägarna!!!  ::)

Inte fan vill de skjuta av rubbet! De vill ha så stor reproduktion som möjligt. Så många djur att panga på som möjligt.

En markägare som inte jagar, utan anser att stammen är för stor, har inte mycket att säga till om i de sammanhangen. Där kan man verkligen prata om att jägare är ett lite speciellt släkte...

A.
Nu talar du inte sanning.
Enligt lagen så har markägare och jägare samma ansvar. Om du inte bevakar din rätt som markägare sä är det inte jägarnas fel. Det är ditt fel.
När var du senast på ett möte ihop med jägarna????

Har du som markägare gått ihop med dom andra markägarna för att bli starkare och få fram era åsikter på ett bättre sätt?
Eller tillhör du den stora delen markägare som bara gnäller och klagar men är nöjd när arrendepengarna från jakten kommer in i ett litet "svart kuvär" direkt i bakfickan? ;)

Rosten

• Närke
« Svar #105 skrivet: 11 okt-08 kl 11:58 »
Nä jag har ingen koll över vad de ljuger om. Mina få hektar jagas inget på utan får bara stå till tjänst för avbetning av plantor.
Jag har tillgång till en liten stuga i närheten av en göl och på väg dit och hem ser jag mycket. Vissa älgar flyttar knappt på sig eller reagerar inte alls när man kliver ur bilen eller kommer på cykel. Eller vad menar du?

Om det inte jagas på din mark då förstår jag att älgarna trivs där. ;D

Då får du verkligen skylla dig själv när du inrättar en fridlyst älgmatningsmark. ;D

Sätt igång och jaga istället för att sitta här på forumet och gnälla. ;)

Rosten

• Närke
« Svar #106 skrivet: 11 okt-08 kl 12:08 »
I Sverige har vi en annan syn på hundar och katter jämfört med många andra länder.Om det ansågs "normalt" att äta hund och katt tror jag inte det vore så konstigt om man dödade dom för köttet,då hade det ju varit en resurs att ta tillvara på liksom grisar kor får mm mm. Det skulle vara helt andra känslor då och lika normalt att döda en hund som att skjuta en älg eller ett rådjur. Vi har gjort dessa djur till våra kelgrisar.
Fast här på alternativ så är det många som äter kanin. Vilket också klassas som keldjur bland den vanlige "Svensson"

Själv så har jag inet imot att skjuta mina katter om det blir nödvändigt. Dom växer upp på gården och begravs på gården.
Om jag finge välja så skulle jag strös för vinden på gården. För jag vill att mitt stoft skall finnas kvar på marken för evigt. ;)

Att grävas ner på en kyrkogård där man knappt satt sin fot under hela sitt liv är helt sjukt.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #107 skrivet: 11 okt-08 kl 12:16 »
Nu talar du inte sanning.
Enligt lagen så har markägare och jägare samma ansvar. Om du inte bevakar din rätt som markägare sä är det inte jägarnas fel. Det är ditt fel.
När var du senast på ett möte ihop med jägarna????

Har du som markägare gått ihop med dom andra markägarna för att bli starkare och få fram era åsikter på ett bättre sätt?
Eller tillhör du den stora delen markägare som bara gnäller och klagar men är nöjd när arrendepengarna från jakten kommer in i ett litet "svart kuvär" direkt i bakfickan? ;)

Kruxet är att många jägare har blandade intressen. De är både markägare och jägare. Ofta med mest gran på sina marker...

Och jag har fört fram mina åsikter på möten. Men det tas INTE väl emot. Så man lär sig MYCKET snabbt att tiga. Och var man inte är välkommen. Som sagt, visst är jägarna ett lite speciellt släkte... Mitt enda påtryckningsmedel är att vägra tillträde till min mark för jakt, men det vinner jag inte heller något på. Min mark räknas med i jaktvårdsområdet ändå... Och det innebär väl inget förbud mot ett drev en promenad rakt över min mark i samband med älgjakten.

Och jag sysslar inte med "svarta kuvär" direkt i bakfickan.

A.
« Senast ändrad: 11 okt-08 kl 12:19 av (Anders) »

Rosten

• Närke
« Svar #108 skrivet: 11 okt-08 kl 12:23 »
Området är för litet för att någonsin kunna jaga älg och av princip deltar jag helst inte i kollektiv. :) Det är fritt fram för jaktlagen omkring att jaga av området om man har lust. Ingen har någonsin frågat, vilket betyder att man förmodligen redan gör det.  Det är inget reservat, det är bara jag som inte jagar. Men visst har du rätt.

Ingen mark är så liten att man inte får jaga på den.
Du får skjuta älgkalv på en vanlig villatomt. Så länge du uppfyllar alla regler.

Ännu bättre skulle det vara om marken var på minst 20 hektar.

Men om du har en mark på typ 1 hektar eller större så går det att jaga älgkalv på den. Så här säger lagen.

Oregistrerat kalvjaktsområde: Ett område där man bara skall jaga älgkalv under kort tid behöver inte registreras. Antalet kalvar som får skjutas är inte begränsat men jakten får pågå högst 5 dagar. Området skall vara beläget utanför detaljplanelagt område på en plats där skottloss-ningstillstånd inte krävs.

Pong

« Svar #109 skrivet: 11 okt-08 kl 18:19 »
Anledningen till att en hel del älgar drar sig in till bebyggda områden är att det finns gott om mat där.

Älgstammen (och rådjursstammen) är så stor att den på en del håll omöjliggör en naturlig föryngring av skogen, undantaget gran. Gran är inte gott. Det innebär också att det planteras, och har planterats, mest gran där det tidigare växt tall och blandskog. Tall och sly är gott! Detta innebär att det på sikt blir ÄNNU mindre mat till älgarna och annat vilt.

Älgstammen hålls med avsikt så stor, och med en dominans av hondjur, för att jägarna vill maximera den årliga reproduktionen och därmed även avskjutningen. Tyvärr innebär jägarnas beteende att tall- och blandskogarna sakta ersätts med monokulturer med gran. Och att födotillgången för det vilda sakta minskar. Jägarna styr alltså indirekt utseendet på våra skogar.

Det korkade är att detta på längre sikt är till nackdel även för jägarna. Skogen kan föda mindre vilt. Så jo, visst är en del jägare lite speciella...

Lösningen är att låta populationen av älg och rådjur variera så som den skulle gjort om vi hade haft vilda rovdjur. Men en sådan naturlig viltvård skulle innebära att det blir väldigt få djur att skjuta vissa år. Och jobbigt många andra år. Ett enkelt knep skulle ju vara att vissa år i första hand skjuta hondjur. Det skulle snabbt minska reproduktionsförmågan. Men vilken jägare skulle föreslå något sådant? Men det skulle gynna viltstammen på sikt och minska problem med viltskador på skogen, parasiter och sjukdomar på det vilda.

A.

Det är knappast jägarnas fel att skogbrukarna väljer att odla skog. Skogägarna vill ha skogsåkrar med gran och tall för det är det mest lönsammaste. Det är ingen skogsägare som planteras blandskog idag, blandskog är inte ekonomiskt.

Wainamoinen

• Gäst
« Svar #110 skrivet: 11 okt-08 kl 18:22 »
Jag har en kompis som at en skogsmus som hade drunknat i en hink med vatten over natten. Han grillade den over oppen eld och at den som frukost. Jag foreslog dom andra i vart kollektiv att vi skulle bjuda hit honom som den slutgiltiga losnegen pa musproblemet. Det mottogs inte sa val. Dom ar veganer...  ;D

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #111 skrivet: 11 okt-08 kl 19:11 »
Det är knappast jägarnas fel att skogbrukarna väljer att odla skog. Skogägarna vill ha skogsåkrar med gran och tall för det är det mest lönsammaste. Det är ingen skogsägare som planteras blandskog idag, blandskog är inte ekonomiskt.

Den enda skog som är lönsam att plantera är gran. Annan skog blir uppäten, om den inte hägnas. Även tallen. Och det är viltets fel. Så du har helt rätt. Men detta påstår jag är jägarnas fel.

Tall är mumsfilibabba för älgen (och rådjuret), men det är inte granen.

Med periodvis mindre viltstammar skulle självföryngrad tall vara ett utmärkt komplement inne i de rena granskogsplantagerna. Uppblandat med lite löv. Kanske man rent av skulle kunna plantera tall på vissa platser? Med gott om vildsvin i skogen kan självföryngringen kanske fungera ännu bättre?

Och visst tusan kan blandskog vara mycket ekonomisk för en aktiv skogsägare. Du kan skörda lövet innan granen blir stor. Granen som sekundärträd GILLAR att stå under björk och tall. Du kan få nästan dubbel utkomst av marken, minskar risken för rotröta, ökar näringen i förnan och gynnar viltet samtidigt. Kräver lite arbete, bara. Men inte mer än vad som är rimligt med tanke på vad du kan vinna. Men så länge viltet tillåts vara på en ständigt hög nivå är det inte lätt att klara utan omfattande viltskador.

A.
« Senast ändrad: 11 okt-08 kl 19:17 av (Anders) »

kreatören

• Vegetarian, odlare, konst och hantverkare.
    • Södermanland
« Svar #112 skrivet: 11 okt-08 kl 19:15 »
Intressant svar...  ;)

Men livet är mycket värt för oss alla...
Vi kan kämpa ganska hårt för att behålla livet. både människa och djur.

Du har inte övertygat mej...   ;)

Inte mig heller...
Lev idag... imorgon - kan det vara försent... Och månen - ramlar aldrig ner på oss - vi måste agera - göra.

skum

• Dalarna
« Svar #113 skrivet: 11 okt-08 kl 19:41 »
Det är lätt att ha förakt mot jägare men vem ropar du på när du kört på ett djur och det ska avlivas.
Skum

Moraggarn

• -
« Svar #114 skrivet: 11 okt-08 kl 19:46 »

Håller absolut inte med... det är lika illa, som att kunna döda andra levande varelser. Vi hade en gång en mupp i byn, empatilös, hans katt fick kattungar, och han tog alla dom små pipande rädda nystanen bort från sin mamma, och la dom i en jutvävssäck, och gick sen ut med den pipande säcken, och stoppade ner dom i regntunnan utanför, dränkte dom... med bara en iskall förklaring, att han ville inte ha flera kattor o mata än den han hade. Han hade exakt inga känslor alls. Bara kall, kylig, rent praktiskt uttalat, inget mer med det... *sen var den saken överstökad*.... han vandrade runt i stugorn *stugsittare* o bjöd in sig själv lite här o där o använda andras ytterdörr till svängdörr... gärna då han visste, att klockan var slagen för middag hos den eller den... då kom han ångande o *råååkade* komma förbi... och *jassåååå* ska ni äta nu... egoist... ingen skam i kroppen, ingen medkänsla, ingen inlevelse, inget ansvar för något av hur han själv bar sig åt, bara klampade runt... över gränser... å detta med kattungarna, sedan den dagen, så avskydde jag honom, när jag såg vem han var... iskall samvetslös typ. *BURR* Alla visar sig... insidan som det handlar om...  

Bla bla bla!!!  Inget onormalt med att göra sig av med kattungar.Fast en sak kan jag faktiskt hålla med dig om och det är sättet han gjorde det på,inte det skonsammaste precis. När jag var liten så sköts kattungarna,snabbt och effektivt.Har själv katter men det är tre kastrerade hankatter,så jag slipper bekymret med att ta bort oönskade kattungar. Men när väl tiden är ute för dom jag har så anser jag att det är det mest "humana" att skjuta dom,det är både snabbt och smärtfritt,detsamma gäller hunden när den dagen kommer. Inte för att jag på något sätt tycker det är kul utan för att jag anser det vara det bästa snabbaste och skonsammaste sättet att avliva på oavsett djur.

Moraggarn

• -
« Svar #115 skrivet: 11 okt-08 kl 19:47 »
Det är lätt att ha förakt mot jägare men vem ropar du på när du kört på ett djur och det ska avlivas.

MAMMA!! ;D ;D

kreatören

• Södermanland
« Svar #116 skrivet: 11 okt-08 kl 20:49 »

Håll dig till ämnet... det var inte bilar och biltrafik det var tal om. Du spånar i väg i periferin... fokus.
Lev idag... imorgon - kan det vara försent... Och månen - ramlar aldrig ner på oss - vi måste agera - göra.

kreatören

• Södermanland
« Svar #117 skrivet: 11 okt-08 kl 20:52 »
Bla bla bla!!!  Inget onormalt med att göra sig av med kattungar.Fast en sak kan jag faktiskt hålla med dig om och det är sättet han gjorde det på,inte det skonsammaste precis. När jag var liten så sköts kattungarna,snabbt och effektivt.Har själv katter men det är tre kastrerade hankatter,så jag slipper bekymret med att ta bort oönskade kattungar. Men när väl tiden är ute för dom jag har så anser jag att det är det mest "humana" att skjuta dom,det är både snabbt och smärtfritt,detsamma gäller hunden när den dagen kommer. Inte för att jag på något sätt tycker det är kul utan för att jag anser det vara det bästa snabbaste och skonsammaste sättet att avliva på oavsett djur.

JÖSSES... *say no more*.... har du inte råd att anlita en veterinär som ger sömnspruta??? Isåfall, bör man inte ha husdjur... det är det lindrigaste minst smärtsammaste sättet och mest humant, och inte blod o kladd eller dåligt heller... en spruta, är humant, få somna in... Ska du själv sen ta reda på resterna efter dina skott o allt blod efter dina egna husdjur?? *magstarkt, fruktansvärt måste jag säga*

Vargerik

• Gäst
« Svar #118 skrivet: 11 okt-08 kl 20:58 »

Håll dig till ämnet... det var inte bilar och biltrafik det var tal om. Du spånar i väg i periferin... fokus.

Självironi?

eka

• Värmland
« Svar #119 skrivet: 11 okt-08 kl 21:16 »
Ska du själv sen ta reda på resterna efter dina skott o allt blod efter dina egna husdjur?? *magstarkt, fruktansvärt måste jag säga*

Visar att du inte vet vad du pratar om, en avlivning med gevär/slakmask gör ingetdera  ::)
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Dela detta:

* Inloggade just nu

84 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser