Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Älgjakten har börjat...  (läst 28439 gånger)

Fritjoff

SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #120 skrivet: 11 okt-08 kl 21:19 »

JÖSSES... *say no more*.... har du inte råd att anlita en veterinär som ger sömnspruta??? Isåfall, bör man inte ha husdjur... det är det lindrigaste minst smärtsammaste sättet och mest humant, och inte blod o kladd eller dåligt heller... en spruta, är humant, få somna in... Ska du själv sen ta reda på resterna efter dina skott o allt blod efter dina egna husdjur?? *magstarkt, fruktansvärt måste jag säga*

Om man inte kan ta på sig ansvaret att se sina trogna djur till döden, hur fan man än gör det, så ska man inte skaffa djuret.
Om din katt blir påkörd och är levande, men knappt, och lider fruktansvärt.. Ska du då vänta på veterinär, eller ta resterna i bilen då och sticka till en vet. akut? Eller låta kattfan lida ännu mer och vänta tills dom öppnar nästa morgon?

Nej, du ska ta en påk, yxa, pistol eller vad du nu än kan avliva den stackarn med, och döda den.

Med blod. Efter ditt eget husdjur. Och rester. Klarar du inte det, så är du inte redo att ha djur. Då är det du som låter djur lida i onödan. Och inte sådär svävande, på "känsla" att folk är djurplågare, utan rätt så konkret.

covboy

• Gäst
« Svar #121 skrivet: 11 okt-08 kl 21:36 »
Har engång låtit min hund bli avlivad med spruta och så även min häst...

Men som storviltsjägare låter jag aldrig det ske igen ! Här efter avlivar jag alla mina djur själv och även andras om de så vill..Skaffar man djur så då har man tagit ansvar över deras bortgång oxå.

Och jägarkåren finns till för att reglera viltstammen,punkt och slut.
« Senast ändrad: 11 okt-08 kl 21:53 av cowboy »

Huggorm

• Gäst
« Svar #122 skrivet: 11 okt-08 kl 21:55 »
För någon månad sedan såg jag hur en ekorre sprang ut på vägen en bit fram. Bilen som körde före mig såg den också och försökte väja, men ekorren sprang fram och tillbaka på vägbanan och visste inte vart den skulle ta vägen så det slutade med att den blev påkörd i alla fall. Den dog inte, utan låg där på vägen och kravlade och skuttade runt utan att kunna röra sig riktigt. Human som jag är la jag om kursen en aning, och körde över den. Var som att köra över ett vedträ, dom är inte alls så mjuka som dom ser ut. Sedan såg jag i backspeglen att det som var kvar låg still. Hur hade kreatören gjort, kanske ringt till jourhavande vetrinär och bett denne komma ut med en spruta? Eller helt enkelt låtit stackaren dö på egen hand, i egen takt?

Jag pratade för flera år sedan med en jägare, som råkade köra förbi en påkörd älg, eler om det var ett rådjur. Detta var levande, men mer eller mindre orörlig. Han avslutade dess lidande med att sticka kniven i nacken på den, mellan kotorna. Detta är som många vet det mest humana sättet att avliva lite större djur, dom dör ögonblickligen. Jag har sett samer göra detta på renar, och benen bara viker sig under dom, dom är döda innan dom når marken. Ändå råkade denna jägare illa ut, han blev åtalad för djurplågeri. Han skulle i stället ha väntat till någon kom med gevär och avlivade älgen på vedertaget sätt, oavsett hur lång tid det skulle ta.

Det känns som avståndet mellan svenska folket och naturen blir allt större. Det är inte många som längre har fötterna på jorden. Mest fjärran från verkligheten verkar dom som kallar sig veganer eller vegetarianer vara.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #123 skrivet: 11 okt-08 kl 22:02 »
Bla bla bla!!!  Inget onormalt med att göra sig av med kattungar.Fast en sak kan jag faktiskt hålla med dig om och det är sättet han gjorde det på,inte det skonsammaste precis. När jag var liten så sköts kattungarna,snabbt och effektivt.Har själv katter men det är tre kastrerade hankatter,så jag slipper bekymret med att ta bort oönskade kattungar. Men när väl tiden är ute för dom jag har så anser jag att det är det mest "humana" att skjuta dom,det är både snabbt och smärtfritt,detsamma gäller hunden när den dagen kommer. Inte för att jag på något sätt tycker det är kul utan för att jag anser det vara det bästa snabbaste och skonsammaste sättet att avliva på oavsett djur.

Nu är det ju fria åsikter som haglar och skulle jag se en sådan händelse.. ja.. då kan jag nog ej svara för vad jag gör.. eller få höra om det.. då lär den personen få veta att den lever..

Om man inte kan ta på sig ansvaret att se sina trogna djur till döden, hur fan man än gör det, så ska man inte skaffa djuret.
Om din katt blir påkörd och är levande, men knappt, och lider fruktansvärt.. Ska du då vänta på veterinär, eller ta resterna i bilen då och sticka till en vet. akut? Eller låta kattfan lida ännu mer och vänta tills dom öppnar nästa morgon?

Nej, du ska ta en påk, yxa, pistol eller vad du nu än kan avliva den stackarn med, och döda den.

Med blod. Efter ditt eget husdjur. Och rester. Klarar du inte det, så är du inte redo att ha djur. Då är det du som låter djur lida i onödan. Och inte sådär svävande, på "känsla" att folk är djurplågare, utan rätt så konkret.

För det första, brukar man kalla missen för kattfan?
Dyngsnack... blir rent ut sagt f-rbannad då jag läser sådant. EN sådan person som gör detta skall f-n ej ha djur. Förstår ej hur man kan sitta och klappa denne och sen i nästa stund om det är behövligt klubba eller hur man nu tar ihjäl på den kraken.. 
Handlar ej om man är "matcho" nog att klara det eller ej.. varför skall man? Varför skall man ta död på sitt eget djur? Dessutom på ett makabert sätt? När det finns lugnare och humanare metoder.. Jäkla snack asså..  >:(

Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Charlotte

• -
« Svar #124 skrivet: 11 okt-08 kl 22:16 »

Inte mig heller...
Inga problem! Jag är inte ute efter att övertyga någon av er om något alls.
Jag förklarade min inställning till livet och döden, ni får ha vilken ni vill.
                               Mvh
                              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Vargerik

• Gäst
« Svar #125 skrivet: 11 okt-08 kl 22:18 »
Rekord i världsfrånvändhet. Går du någonsin utanför din hyresetta? Det handlar om att SKONA sitt älskade djur från lidande, inte att "ha ihjäl" det. Ingen rolig uppgift men ett jobb man är skyldig att utföra eller låta någon annan utföra.

HJFF

• Västerbotten
« Svar #126 skrivet: 11 okt-08 kl 22:27 »
Har engång låtit min hund bli avlivad med spruta och så även min häst...

Men som storviltsjägare låter jag aldrig det ske igen ! Här efter avlivar jag alla mina djur själv och även andras om de så vill..Skaffar man djur så då har man tagit ansvar över deras bortgång oxå.

Och jägarkåren finns till för att reglera viltstammen,punkt och slut.

Tror nog naturen klarar regleringen själv så länge människan inte stökar till saker och ting.

I ett fungerande kretslopp med rovdjur och normal, naturlig föryngring av skogen skulle älgstammen reglera sig själv, som allting annat.
Den naturliga älgstammen skulle vara liten och att jaga älg skulle kräva mer energi än vad som fås ut av köttet, speciellt om vi i jakten sprang nakna med en spetsig kvist som vapen.

Jägarkåren vill ha en hög Älgstam som kan beskattas hårt, skogsägarna vill ha en liten älgstam men har börjat få upp ögonen för pengarna som årligen strömmar in från utarrendering av marken, det finns väl tom skogsbolag som utfodrar älg?

Varför strider inte jägarkåren för att få reglera rennäringen och dela kakan med "ursprungsbefolkningen", ni kunde ju få samköra deras utfodringslastbilar och nyttja helikoptrarna vid inventering av djuren, ni kunde även stå i enad front mot rovdjuren för det kan inte vara lätt att hålla koll på en stam när yttre faktorer stökar till det.

EDIT// kan tillägga att jag äter kött och är för jakt inom rimliga gränser och så länge djuren vördas och allt tas tillvara på utan ekonomiskt vinstsyfte
« Senast ändrad: 11 okt-08 kl 22:32 av HJFF1969 »

Neiklot

• Gäst
« Svar #127 skrivet: 11 okt-08 kl 22:28 »
Lika länge som människan har jagat..

...lika länge har folk gnällt och klagat över en hel del..

guba

• Gäst
« Svar #128 skrivet: 11 okt-08 kl 22:39 »
skogsägarna vill ha en liten älgstam men har börjat få upp ögonen för pengarna som årligen strömmar in från utarrendering av marken, det finns väl tom skogsbolag som utfodrar älg?
Så fel. om all tallskog växte upp till den sämsta kvalitet som tänkas kan så genererar älgjakten med alla dess synergieffekter inte mer än en tjugondel av det kassa virket.
Inberäknat allt ifrån gore tex kläder, stadsjeepar, bränsle, vapen och alla arbetstillfällen detta skapar.

Älgen är en nationalekonomisk katastrof, punkt slut..

HJFF

• Västerbotten
« Svar #129 skrivet: 11 okt-08 kl 22:47 »
Så fel. om all tallskog växte upp till den sämsta kvalitet som tänkas kan så genererar älgjakten med alla dess synergieffekter inte mer än en tjugondel av det kassa virket.
Inberäknat allt ifrån gore tex kläder, stadsjeepar, bränsle, vapen och alla arbetstillfällen detta skapar.

Älgen är en nationalekonomisk katastrof, punkt slut..

Citera
Varför det är svårt att mata älgen med foder är det ingen som riktigt vet. Men där det råder extremt svåra förhållanden i att hitta foder, där har det gått halvbra.
Att Sveaskog, ett statligt skogsbolag, har börjat visa intresse för detta låter ju bra. Men vad beror detta plötsliga intresse på? Jag tror att det har börjat bli ett märkbart bortfall av ekonomin.

Länk   http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=253756&context=

Du ska även betänka att skogsbolaget inte tar del av synergieffekten som vapen och textilindustrin gör :)

« Senast ändrad: 11 okt-08 kl 22:50 av HJFF1969 »

guba

• Gäst
« Svar #130 skrivet: 11 okt-08 kl 22:51 »
Att en sådan här tråd tillåts härja pål ljugarbänken kan jag inte förstå, vad är det för fel på jakt och fiske tavlan?????

Ljugarbänken skall inte vara seriös!

Förresten, seriös? Är de som jämställer jakt med mördande seriösa eller?
Är de som anser en spruta lindrigare än ett skott eller slag mot skallen seriösa?

Själv hade jag en kull kattungar en gång när veterinären var ute på en kastraktion av en hingst, kattungarna tog veterinären hand om medans sederingen av hingsten tog.
Detta innebar en lugnande spruta, sedan vidtog en sprutning av vitala organ i katungarna, en efter en, som med hjärtskärande skrik bekräftade veterinärens förvarning om att detta inte skulle vara så smärtfritt som lallande fjantar till djurvänner ville göra gällande.

Efter det så har jag en U-balk ständigt redo för smärtfri och omedelbar avlivning av katter, de spinner in i det sista och hinner aldrig lida.

Det finns alldeles för myckert älg och det skjuts alldeles för lite älg, svårare än så är det inte.

Charlotte

• -
« Svar #131 skrivet: 11 okt-08 kl 22:54 »
 Jag vet om några som utfodrar älgarna med rundbalsensilage vintertid för att slippa älgskador på sina nyplanteringar, det har inget med ev. betalande jaktgäster att göra. Enligt dom fungerar det utmärkt, vet inte varför, älgarna kanske är för lata för att beta av salixen själva?
                                       Mvh
                                    Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

• -
« Svar #132 skrivet: 11 okt-08 kl 22:56 »
Att en sådan här tråd tillåts härja pål ljugarbänken kan jag inte förstå, vad är det för fel på jakt och fiske tavlan?????
Du har så rätt så Guba! Jag flyttar den nu.
               Mvh
           Charlotte

guba

• Gäst
« Svar #133 skrivet: 11 okt-08 kl 23:02 »
Du ska även betänka att skogsbolaget inte tar del av synergieffekten som vapen och textilindustrin gör :)
Jo, det var därför jag upplyste om att de tjänar tjugo gånger mer på sämsta kvaliteten a´v furu gentemot älgjaktens intäkter.
Tar vi sedan prima virke så handlar det om femtio till hundra gånger mer.

Älgen är en nationalekonomisk katastrof.

Anledningen till att skogsbolagen börjat inse att det lönar sig med viltfoder  är just det jag sade, att få bra betalt för virket och inte för jakten.
Man röjer helt enkelt tallen i midjehöjd och då framförallt redan betad tall eftersom den är begärlig från början och  kommer att vara mer begärlig i fortsättninneg också. En betad tall besöks om och om igen av älgen vilket man utnyttjar i röjningen genom att skapa "betade" tallar som älgen föredrar framför virkesproducerande friska och fräscha tallar.
Med detta förfaringssätt så räddar man stora virkesvärden trots en alltför stor älgstam.

guba

• Gäst
« Svar #134 skrivet: 11 okt-08 kl 23:04 »
Du har så rätt så Guba! Jag flyttar den nu.
               Mvh
           Charlotte

:D :D Att det skulle behöva ta 140 inlägg ???

Tack o bock :)

HJFF

• Västerbotten
« Svar #135 skrivet: 11 okt-08 kl 23:07 »

Är de som anser en spruta lindrigare än ett skott eller slag mot skallen seriösa?

Själv hade jag en kull kattungar en gång när veterinären var ute på en kastraktion av en hingst, kattungarna tog veterinären hand om medans sederingen av hingsten tog.
Detta innebar en lugnande spruta, sedan vidtog en sprutning av vitala organ i katungarna, en efter en, som med hjärtskärande skrik bekräftade veterinärens förvarning om att detta inte skulle vara så smärtfritt som lallande fjantar till djurvänner ville göra gällande.

Efter det så har jag en U-balk ständigt redo för smärtfri och omedelbar avlivning av katter, de spinner in i det sista och hinner aldrig lida.

Det finns alldeles för myckert älg och det skjuts alldeles för lite älg, svårare än så är det inte.

En tråd om älgjakt hamnar väl på ljugarbänken just för att det aldrig kan bli seriöst (nu flyttades den tydligen medans jag skrev).

Du har dom som aldrig skulle klara av att trampa ihjäl ens en myra, dom kollar noga in varje steg dom tar så att småkrypen ska hinna flytta sig, du har sådana som lever efter mottot att aldrig ha ihjäl nåt utan att ta tillvara köttet och skinnet plus allting annat värdefullt, du har sådana människor som anser att så länge det finns för många av någon sort så skjut, älgar, hundar, katter, spelar ingen roll.

Så länge det finns så olika människor så måste vi respektera andras åsikter och tro!

guba

• Gäst
« Svar #136 skrivet: 11 okt-08 kl 23:17 »
En tråd om älgjakt hamnar väl på ljugarbänken just för att det aldrig kan bli seriöst
Älgjakt är väl seriöst och har därmed inget på ljugarbänken att göra.

Att det sedan finns folk som vägrar se verkligheten och därmed gömmer sig bakom ett sorts romantiskt skynke samtidigt som de har skygglappar för ögonen har jag full respekt för om dock förståelsen för dem inte riktigt vill infinna sig då det allt som oftast drabbar de som de tror sig värna.

kreatören

• Vegetarian, odlare, konst och hantverkare.
    • Södermanland
« Svar #137 skrivet: 11 okt-08 kl 23:20 »
Nu är det ju fria åsikter som haglar och skulle jag se en sådan händelse.. ja.. då kan jag nog ej svara för vad jag gör.. eller få höra om det.. då lär den personen få veta att den lever..

För det första, brukar man kalla missen för kattfan?
Dyngsnack... blir rent ut sagt f-rbannad då jag läser sådant. EN sådan person som gör detta skall f-n ej ha djur. Förstår ej hur man kan sitta och klappa denne och sen i nästa stund om det är behövligt klubba eller hur man nu tar ihjäl på den kraken.. 
Handlar ej om man är "matcho" nog att klara det eller ej.. varför skall man? Varför skall man ta död på sitt eget djur? Dessutom på ett makabert sätt? När det finns lugnare och humanare metoder.. Jäkla snack asså..  >:(

Håller med föregående talare på varje punkt!
Lev idag... imorgon - kan det vara försent... Och månen - ramlar aldrig ner på oss - vi måste agera - göra.

kreatören

• Vegetarian, odlare, konst och hantverkare.
    • Södermanland
« Svar #138 skrivet: 11 okt-08 kl 23:26 »

När jag avlivade min gamla trotjänare, min gammelhund, så fick han en spruta, och han bara somnade, sömnmedel... sen slutade han andas av nästa vätska... inget lidande, inget alls, han bara somnade... och han var glad, när han somnade, trygg, i min famn... det kallar jag värdigt avslut...

Varför skänkte du inte bort kattungarna istället?
Lev idag... imorgon - kan det vara försent... Och månen - ramlar aldrig ner på oss - vi måste agera - göra.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #139 skrivet: 11 okt-08 kl 23:27 »
Nu när tråden visst ska handla om älgjakt i alla fall så har jag en fråga till er som kanske vet. Jag har inte märkt av älgjakten alls i år. Förra året minskade jakten eftersom älgen var fredad (på väg att bli för liten stam) och jaktlaget ägnade sig åt jakt av annat byte istället. Men i år har jag inte hört av någon jakt alls trots att älgarna som jag uppfattar det har blivit fler. Kan det ha med saken att göra att området har blivit "stadsplanemärkt"? Det byggs 300 kåkar i skogen och jag har väntat på att något ska ändras. Fast det vore synd om det inte blir någon jakt på vildsvinen i alla fall ...
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Dela detta:

* Inloggade just nu

75 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser