Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  El till sommarstuga - hur mycket med solpanel?  (läst 3319 gånger)

Kiaa

El till sommarstuga - hur mycket med solpanel?
« skrivet: 12 okt-08 kl 18:49 »
Hej,
jag och sambon fundera på att köpa kollonistuga. I stugan finns ingen el men dock en solpanel. Undrar hur mycket el en sådan genererar under sommarmånaderna. Kylskåp, spis och värme körs på gasol. Det vi vill ha solpanelen till är TV, dator och ett par vanliga lampor - ger den tillräckligt med el för detta? Den laddar ett vanligt 12V-batteri om jag förstått saken rätt, antar att det är nån av dom billigaste varianterna av solpanel man kan få tag i.

MVH
Kristina

torbjorn

• Medelpad
SV: El till sommarstuga - hur mycket med solpanel?
« Svar #1 skrivet: 12 okt-08 kl 22:20 »
Det är nog ganska optimistiskt att tro att de minsta solpanelerna på kanske 5 eller 10 W skulle ge så pass med energi att det räcker för den förbrukningen.
Om vi gör en grov överslagsberäkning: säg att solpanelen är på 10 W och lämnar märkeffekt under 6 timmar per dygn. Då tillförs alltså 60 Wh per dygn till batteriet, av det kanske man kan utnyttja 50 Wh.
En bärbar dator drar kanske 25 eller 50 W , den skulle man alltså kunna ha igång 1 eller 2 timmar på den energin.
En liten tv + digitalbox ligger i ungefär samma storleksordning, kanske mindre om det är någon riktigt liten (typ 7" plattskärm avsedd att ha i bil, eller gammal svart/vit husvagns-tv).
När det gäller lampor så är ju glödlampor uteslutet om man vill vara energisnål, det blir alltså frågan om 12 V-lysrör eller LED-lampor.
De vanligaste 12 V-lysrören är på 8 W , två sådana skulle man kunna hålla igång tre timmar. LED-lampor finns för betydligt lägre effekter men då lyser de förstås också desto sämre.

Jag föreslår att du kollar upp närmare vad solpanelen har för effekt. Om det inte finns någon läsbar typskylt på den, ta måtten på den och kolla vad dagens billigaste solpaneler med ungefär samma mått lämnar för effekt.

Vargerik

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 okt-08 kl 23:05 »
En liten vindsnurra är ett bättre tips!

Teacher59

• Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
« Svar #3 skrivet: 13 okt-08 kl 09:42 »
Hej,
jag och sambon fundera på att köpa kollonistuga.

En bra sida att hitta läsbar information på är följande:

http://24volt.eu/solcell.php

Där hittar du många bra lösningar för billig och miljövänlig energi.
L.C.
Med sol i sinne, både ute o inne.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -

andersson73

• Gästrikland
« Svar #5 skrivet: 04 apr-15 kl 20:01 »
******  Reklam ********* /eka
« Senast ändrad: 05 apr-15 kl 20:46 av eka »

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #6 skrivet: 04 apr-15 kl 21:39 »
Känns som ett onödigt dyrt paket, 24volt.eu har större urval och bättre priser. http://24volt.eu/osc2/catalog/index.php?cPath=1_70 Dessutom tror jag att 150 W är i minsta laget.

Med några få LED-lampor och en liten bärbar dator kan det nog funka.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

210 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser