Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vart tog äggen vägen?  (läst 1352 gånger)

gröten

vart tog äggen vägen?
« skrivet: 14 okt-08 kl 13:39 »
Hej!
Mina två hönor värpte normalt hemma hos sig, ruvade och fick kycklingar. Nu är kycklingarna nästan lika stora som hönorna men hönorna har fortfarande inte värpt ett ägg sen de kom...
har de slutat för säsongen eller har de börjat värpa någon annanstans?
Har inte hört något ägg-kackel heller...
någon som har en aning?

Sally

SV: vart tog äggen vägen?
« Svar #1 skrivet: 14 okt-08 kl 15:55 »
Går de fritt? I så fall kan de lägga äggen lite varstans...det gör i alla fall mina. Det gäller att lära sig tänka som en höna  ;) för att klura ut tänkbara ställen som; under rabarberbladen, i den kasserade kaninburen, i halmförrådet osv.

Sally
Går det...så går det!

gröten

« Svar #2 skrivet: 15 okt-08 kl 02:14 »
men gör de uppehåll i värpningen när de tar hand om kycklingarna?

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #3 skrivet: 15 okt-08 kl 08:19 »
Ja det gör de! Och sedan dröjer det ytterligare innan äggläggningen kommer igång igen.

Min höna började inte värpa förän hennes kycklingar var 14-15 veckor trots att de då varit självständiga ungefär halva den tiden!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

gröten

« Svar #4 skrivet: 15 okt-08 kl 16:03 »
Ja, det var väl det jag tänkte för de trivs bra i sitt hus och brukar värpa där.
Då kommer de nog inte komma igång igen innan vintern. det får bli köpe-ägg ett tag då. suck.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #5 skrivet: 15 okt-08 kl 18:09 »
Just nu ruggar många höns också och under den tiden kommer det heller inga ägg.

Herrarna i hagen

• Naturnära upplevelser för hbt-personer.
    • Herrarna i Hagen
« Svar #6 skrivet: 07 jan-09 kl 19:55 »
Halkar in lite här på denna tråd med min fråga.

Har en chabo som nyligt avbröt sitt ruvande (jätte tråkigt det var bara en vecka kvar) och jag undrar när hon kan tänkas börja lägga ägg igen. fick henne i höstas och hon har ihärdigt lagt ägg tills hon surnade till. Vill ju att hon ska börja lägga ägg igen så hon kanske surnar till igen inom kort.

Kan hon ha kännt på sig att det skulle bli 30 minus inom kort så det var därför hon avbröt?

Mvh/Herrarna
Glada hbt:are på landet.

gröten

« Svar #7 skrivet: 20 jan-09 kl 20:40 »
det är inget bra att de ruvar mitt i vintern för de får feber för att hålla värmen och kycklingarna har dålig förutsättning att klara sig. det är bättre att du tar äggen tills det blir varmare.
hon var nog smart som gick av.
mina hönor hade bytt plats, så de satte igång ganska snabbt. de fortsätter också att värpa och har gjort så hela vintern.

Dela detta:

* Inloggade just nu

148 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser