Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp m. tillkoppling av slåtterbalk..  (läst 18464 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Hjälp m. tillkoppling av slåtterbalk..
« skrivet: 16 okt-08 kl 21:02 »
Morsning!
Efter att ha letat halva hösten efter någon skaplig trumslåtter till vettigt pris inom vettigt avstånd har jag nu fått köpa en gammal slåtterbalk istället.. Eftersom att jag suttit många timmar och slagit hö förr om åren med hyffsat moderna maskiner så brydde jag mig inte om att fråga hur denna maskin fungerar.. Min tanke var "hur jävla svårt kan det vara..". Men högmod går före fall som det så vackert heter..   ;D
Innan jag drar igång åbäket skulle jag vilja ha några expertråd..

Om ni kollar på bilderna, är det hela någorlunda rätt tillkopplat?
När man har fällt ned balken, ska hela bladet vila mot backen då?

covboy

• Gäst
SV: Hjälp m. tillkoppling av slåtterbalk..
« Svar #1 skrivet: 16 okt-08 kl 21:24 »
Du har ju vår gamla slåtter som står i vårt lider ;D

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 okt-08 kl 21:28 »
Du har ju vår gamla slåtter som står i vårt lider ;D
Har ni haft en likadan? Då borde du väl veta hur den ska kopplas? Ut med språket nu Cowboy!  ;D

Vargerik

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 okt-08 kl 21:36 »
Jag har en liknande, dom där blir ett brinnande helvete om det ligger gammgräs i botten eller om det är blött.... Slipa tänderna och ordentligt med smorsel. Innan jag karvar sta låter jag den gå i tomme och sprutar på WD40. Är det med fingrar eller är båda tandraderna rörliga?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 okt-08 kl 21:51 »
Fingrar.. tyvärr.. Men den ska bara få gå tills jag hittar någon vettig trumslåtter. vad gäller knivarna så skulle jag behöva byta ut några stycken.. Vad kallas de där stiften som man slår fast dem med? tänkte kolla lite på nätet efter dem..
Jag antar att man slår dit stiften med något slags skålat mothåll..?

Vargerik

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 okt-08 kl 22:30 »
Fingrar är bättre då det går att låta den släpa i backen mer. Synd jag inte kände till dig innan jag gav bort mitt slåtteraggregat. Jag bor på andra sidan skogen...

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 okt-08 kl 22:33 »
Fingrar är bättre då det går att låta den släpa i backen mer. Synd jag inte kände till dig innan jag gav bort mitt slåtteraggregat. Jag bor på andra sidan skogen...
Regna-hållet?

Men är det rätt uppfattat att man ska låta hela slåtterkniven ligga på backen? Man kunde ju justera vinkeln på kniven så jag antar att detta i så fall bli höjdjusteringen eller?

ingvar2

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 okt-08 kl 22:36 »
Du kan på de flesta maskiner utgå från att kraftuttagsaxeln ska gå ganska vågrätt, du har själva maskinen lite lågt tycker jag. Sen justerar du toppstaget så att knivbalken går vågrätt, fingrarna ska inte peka varken upp i luften eller ner i backen..utan just....vågrätt :)

Sen har du ju en rätt stor traktor, så du kan få låsa begränsningsstagen på traktorn, så du får ut slåtterbalken bredvid bakhjulet så du kan utnyttja hela bredden på kniven..
« Senast ändrad: 16 okt-08 kl 22:43 av ingvar2 »

Vargerik

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 okt-08 kl 22:37 »
Flasbjör... Nej det är inte meningen dom ska gå i hela tiden, men det surfar bättre om dom gör det!...ke

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 okt-08 kl 23:08 »
Du kan på de flesta maskiner utgå från att kraftuttagsaxeln ska gå ganska vågrätt, du har själva maskinen lite lågt tycker jag. Sen justerar du toppstaget så att knivbalken går vågrätt, fingrarna ska inte peka varken upp i luften eller ner i backen..utan just....vågrätt :)

Sen har du ju en rätt stor traktor, så du kan få låsa begränsningsstagen på traktorn, så du får ut slåtterbalken bredvid bakhjulet så du kan utnyttja hela bredden på kniven..

Aha.. Nu fattar jag vad alla kedjorna är bra för.. Den längst bak är alltså för att man ska kunna höja/sänka aggregatet i förhållande till kraftuttagsaxeln och de andra två är för att skjuta den i sidled..

Ja då så, då är det bara att ge sig ut i morgon och slå av vallen inför vintern då.

Tack allesammans!

ingvar2

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 17 okt-08 kl 08:53 »
Nja :) Höjden justerar du ju inne i traktorn, du sänker inte ner armarna mer än nödvändigt, många tror att man alltid ska sänka dom i botten, men det är inte alltid lyckat. Kedjan längst bak är en extra lyfthjälp till balken, så att inte yttersta delen av kniven dippar ner när du höjer maskinen, kedjan justerar du så att ytterdelen av knivbalken lyfts i samma takt som innerdelen, dom vill gärna hänga ner lite annars..  Men det löser sig säker hur du än gör ;)men ibland går det sämre eller bättre beroende på hur noga man ställer in grejerna..

covboy

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 17 okt-08 kl 09:26 »
Framkedjorna ställer du höjden och bakkedjan lutningen.. sedan kan man justera balken med en spak som är tandad.

Jag har en kopia av din maskin.. 8)

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 17 okt-08 kl 09:28 »
Nja :) Höjden justerar du ju inne i traktorn, du sänker inte ner armarna mer än nödvändigt, många tror att man alltid ska sänka dom i botten, men det är inte alltid lyckat. Kedjan längst bak är en extra lyfthjälp till balken, så att inte yttersta delen av kniven dippar ner när du höjer maskinen, kedjan justerar du så att ytterdelen av knivbalken lyfts i samma takt som innerdelen, dom vill gärna hänga ner lite annars..  Men det löser sig säker hur du än gör ;)men ibland går det sämre eller bättre beroende på hur noga man ställer in grejerna..

men då förstår jag nog inte riktigt...  :)
Om maskinen på bilden sitter aningen lågt och jag nu justerar höjden på aggregatet med lyftarmarna (så att kraftuttagsaxeln är ung. vågrätt) då kommer ju balken att hamna iaf 15 cm. ovanför backen.. Så vill jag slå ganska nära marken så komer ju vinkeln på kraftuttagsaxeln att bli ungefär som på bilden.. Eller missförstår jag något?  :)

ingvar2

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 17 okt-08 kl 09:51 »
Nja, det brukar vara så att det ska gå, ganske inte så du får axeln helt vågrät, men du ska bara sänka ner den såpass så balken precis lägger sig på marken.. Om du står bakom och tittar så ska det inte se ut som om själva maskindelen ´säckar ihop` bakom traktorn, om det nu lät begripligt.. :)

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 17 okt-08 kl 09:56 »
Nja, det brukar vara så att det ska gå, ganske inte så du får axeln helt vågrät, men du ska bara sänka ner den såpass så balken precis lägger sig på marken.. Om du står bakom och tittar så ska det inte se ut som om själva maskindelen ´säckar ihop` bakom traktorn, om det nu lät begripligt.. :)
Njaaa..  ;D Men jag får väl helt enkelt ta och testa mig fram lite grann.. Nu vet jag ju iaf att det är på ett ungefär rätt.. Kanske traktorn är för stor för att det ska gå att få det riktigt bra, både i höjdled och sidled.. Har lite svårt att se att balken kan komma ut tillräckligt långt ut åt sidan för att man ska kunna utnyttja hela bredden..

Men det är väl bara att ge sig ut på fältet "och skita så länge hängslena håller", som det så vackert heter..

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 17 okt-08 kl 18:40 »
Ungefär som väntat så sket det sig ganska kapitalt omgående.. Jag fick c:a 8 kvadratmeter vall slaget så nu är det bara ungefär 64 992 kvm kvar..

Gräset kilade in sig mellan knivarna och fingrarna direkt, jag åkte väl ungefär 2 meter i stöten innan det tog stopp. Jag tror att jag tidigare i veckan skrev någonstans att det roliga med att ha en gård var att man fick jobba lite och även att tvingas bli lite mekaniker.. Nå, det är ett uttalande som jag skulle kunna ta och stoppa upp där varken sol eller måne skiner!

Knivarna var dock ganska bedrövliga, både slöa och trasiga.. Jag hoppas att det är det som är problemet, har nu iaf vässat upp de knivar som var slöa men jag skulle även behöva slå på nya för att ersätta de 2-3 stycken som var trasiga.

Är det någon som vet vad de där nitarna kallas som knivarna sitter fast med? Är i akut behov av att hitta några sådana i morgon, jag misstänker att Lantmännen Maskin har stängt på lördagar så mitt hopp ligger väl i att det kan finnas något liknande på Jula, Claes Ohlson, Bauhaus eller någon dylik affär..

covboy

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 17 okt-08 kl 19:03 »
Tror du ska till nån som säljer tröskbett,finns nitar och knivar som reservdel.. Är motbettet nitat på fingrarna ? Vill minnas att far lade nya fingrar på vår slåtter.. :)

ingvar2

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 17 okt-08 kl 21:35 »
Just så här års så måste man ha supervassa grejer om det ska funka, gräset börjar bli mjukt och sörjigt, och det är inte lätt att få nåt vettigt gjort. Du måste slipa alla blad och byta trasiga, annars har du ingen chans. Nitarna hittar du troligen bara på lantmännen,  möjligen om du har nån gammal järnhandlare som sålt jordbruksgrjejer, och det är stålnitar du ska ha, absolut inte aluminium eller koppar, dom håller inte och ditt humör kommer att bli ännu sämre ;) Medan du väntar kan du kolla så att knivbladen trycker lagom mot understålen, det ska ju bli som en sax, och det justerar man med anliggarna som sitter ovanpå kniven..

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 20 okt-08 kl 18:05 »
Nu så.. Nu är 50% av knivarna utbytta och resten slipade! Bättre gick det men långt ifrån bra.. Bitvis klippte det riktigt bra, dock kom jag inte så nära marken som jag skulle vilja, toppen dippade lite.. Men det går väl att justera antar jag.
Men jag gav upp tanken på att slå vallarna med balken i år, bitvis var gräset segt och "halvruttet" och då satte det igen sig direkt, det var ett förbannat flängande upp och ner i traktorn på de varven jag orkade med.

covboy

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 20 okt-08 kl 20:52 »
Ska nog gå att fixa höjden med kättingarna... 8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

45 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser