Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  blåtunga vaccination  (läst 1335 gånger)

Putte E

blåtunga vaccination
« skrivet: 27 okt-08 kl 20:55 »
någon som vet hur pass nyklippta tackorna måste vara för att dom ska kunna spruta dom i halsen?har hört att en del fått sätta dom på rumpan å dom prutat dom i ljumsken..
hälften av mina tackor är högdräktiga är inte så värst sugen på att vaccinera dom just nu
dom är 3 mil härifrån nu å vaccinera så risken är väll att dom kommer hit snart

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: blåtunga vaccination
« Svar #1 skrivet: 01 nov-08 kl 22:27 »
Det ska väl vara klippt den senaste veckan skulle jag tro. Kan inte tänka mig att de behöver sättas på rumpan för vaccinationen. Om de inte är helt sjövilda. När jag tog MV-prover (eller vet gjorde) så gick det bra att hålla dem med huvudet böjt åt sidan.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

agge

« Svar #2 skrivet: 02 nov-08 kl 08:08 »
Fick vaccinerat för några veckor sedan.
Vaccinet ges i halsen under huden.
Mina var ganska nyklippta vet. tyckte det var bra men det är inget krav , de behöver inte ens vara klippta vid halsen som vid MV vacc.
Vi var 3 man en skickade fram fåren, till nästa som höll fast dem o den tredje släppte ut dem.
Om man har dem trångt o använder någon sorts hanteringsränna el. trång gång så  märker de  inte att de blir vaccinerade.

Ulricaa

• -
« Svar #3 skrivet: 02 nov-08 kl 13:52 »
Mina var inte klippta alls, dom fick sin spruta ibenvecket...funkade det oxå.
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Torsabjörke

« Svar #4 skrivet: 10 nov-08 kl 10:58 »
 :)Pratade just med ett vaccinationsteam. Fåren behöver inte klippas innan. Glömde dock att nämna att ett par tackor är dräktiga, är det någon som vet om det är okej att vaccinera trots dräktighet?

:)
4 barnsfamilj, arbetande drömmare med, värmlandsfår, blommehöns, myskankor, linderödare, katt.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #5 skrivet: 10 nov-08 kl 11:23 »
:)Pratade just med ett vaccinationsteam. Fåren behöver inte klippas innan. Glömde dock att nämna att ett par tackor är dräktiga, är det någon som vet om det är okej att vaccinera trots dräktighet?

Beror på vem du frågar! Att vaccinera dräktiga djur får du/ska du göra, men huruvida det är bra eller inte råder det delade meningar om. Om du vill/måste vaccinera, försök få dem att komma till våren istället. Dels är ju risken för blåtunga över för denna säsong och dels kan du isf ta med lammen i vaccinationsprogramet. Vaccinerar du dräktiga djur finns ändå risken att lammen föds med blåtunga.

Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Putte E

« Svar #6 skrivet: 10 nov-08 kl 19:19 »
vi ska vaccinera på fredag dom är klippta för tre månader sedan så dom borde kunna spruta dom i halsen..men hade helst väntat med vaccinering nu för mina tackor ska börja lamma om 10-15dagar

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #7 skrivet: 11 nov-08 kl 07:44 »
vi ska vaccinera på fredag dom är klippta för tre månader sedan så dom borde kunna spruta dom i halsen..men hade helst väntat med vaccinering nu för mina tackor ska börja lamma om 10-15dagar

Försök få uppskov! Enligt lag får man inte transportera högdräktiga djur inom 21 dagar före beräknad förlossning. Att man ska hålla på och vaccinera dem (när det inte finns risk för blåtunga) är ju ännu större risk enligt mig (hantering + vaccin).
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Dela detta:

* Inloggade just nu

30 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser