Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hängig kyckling  (läst 9004 gånger)

Eline77

Hängig kyckling
« skrivet: 04 dec-08 kl 09:50 »
Har min första kull framvärpa kycklingar (äkta hönsnybörjare) och de är nu fyra månader gamla.
Känns som om man inte kan ha mer otur. En självdog några dagar gammal, två har jag fått avliva under stor sorg pga Marek. Två är friska än så länge och en blev jättehängig igår.

Den hängiga har jag plockat in i huset och den sover mycket eller ligger och kvittrar lite. Äter med god aptit, är uppburrad, lite darrig på benen och med hängig blick. Inga tecken på marek än så länge, peppar peppar.

Detta är min absoluta favoritkyckling och jag blir så ledsen om denna också nu ska behöva dö! Finns det något man kan göra? Vad kan det vara? Ger multivitaminer i vattnet. Inget snor eller så, bara trött och burrig kyckling. Försökte inte ens komma undan när jag hämtade den i hönshuset.  :-\
Bor i ett gammalt hus på landsbygden med ett litet stall och en del djur: tre hästar, hund, två katter, två marsvin och höns.

Eline77

SV: Hängig kyckling
« Svar #1 skrivet: 04 dec-08 kl 12:15 »
Snälla, snälla, är det ingen som har ett litet råd att komma med?
Bor i ett gammalt hus på landsbygden med ett litet stall och en del djur: tre hästar, hund, två katter, två marsvin och höns.

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #2 skrivet: 04 dec-08 kl 13:28 »
Inga råd direkt... mer än att det är ju bra att den lille stackarn fått komma in. Värme och fri tillgång på mat kan ju få dem att repa sig... håller tummarna!

Therese K

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 04 dec-08 kl 13:32 »
Hej! det är svårt det där.. jag är själv nybörjare på höns, tyvärr så dog en av mina kycklinga med.. vet inte vad det var för fel på henne. Men en värmelampa som den kan gå in under om den fryser är ju bra.. mina gick och nös ett tag, då fick dom vitlök i vattnet, nu mår dom bra. Mina är ca 5 mån. Har inte heller mågra direkta råd.. hoppas det löser sig :)
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Eline77

« Svar #4 skrivet: 04 dec-08 kl 14:07 »
Tack gulliga ni som svarat. Det finns inte så mycket att göra med andra ord, bara vänta och se.  :-\
Hönsmamma har varit super och värmt sina telningar natt och dag,men nu börjar de ju bli stora och har fjädrar. Förkylning verkar det inte vara, men orkar inte med en till med Marek... uscha.

Är så frustrerande när man inte kan diagnosticera. På hund och häst är det ju lite lättare...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 04 dec-08 kl 14:12 »
En till med marek vad menar du ?
Hedemorahöns

Cecilia i Hillsjöstrand

• Gästrikland
« Svar #6 skrivet: 04 dec-08 kl 14:51 »
En till med marek vad menar du ?
Eline77 har haft två kycklingar tidigare som avlidit pga marek.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 04 dec-08 kl 15:01 »
Det var inte kul. :'(
Hedemorahöns

Eline77

« Svar #8 skrivet: 04 dec-08 kl 15:43 »
Men hello Cecilia! Har kikat in på din hemsida några gånger, de växer ju! Inga sjukdomar på dina?

Therese K

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 04 dec-08 kl 16:18 »
Vilken rolig blogg du har Cecilia ;D ;D ;D Kul att läsa om dina och hönsens äventyr, så målande..
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Cecilia i Hillsjöstrand

• Gästrikland
« Svar #10 skrivet: 04 dec-08 kl 18:20 »
Men hello Cecilia! Har kikat in på din hemsida några gånger, de växer ju! Inga sjukdomar på dina?
Inga sjukdomar alls i sikte!! Än så länge (peppar, peppar...) är de friska som nötkärnor. Fast, sisådär 7 tuppar för mycket istället då...  ::) Planerar att ha blodbad inom kort  ;D

ThereseJ >> Tack!! Livet med höns är så roligt att man liksom bara mååste dela med sig av det  ;)  ;D
« Senast ändrad: 04 dec-08 kl 18:27 av CeciliaW »

Eline77

« Svar #11 skrivet: 05 dec-08 kl 08:47 »
Inga sjukdomar alls i sikte!! Än så länge (peppar, peppar...) är de friska som nötkärnor. Fast, sisådär 7 tuppar för mycket istället då...  ::) Planerar att ha blodbad inom kort  ;D

Skönt, hoppas du slipper marekeländet. Det är en gåt ahur mina kan ha fått det, men det måste följt med det där gänget jag köpte i höstas.

Fy för slakt, är inte avundsjuk på dig! Välja vilka som ska få leva och inte...  :'(

Lycka

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 05 dec-08 kl 09:06 »
Min jobbarkompis slutade med höns(pga alla råttor)
Hon gav bort dem till en granne.
ALLA fick marek så nu har inte hon heller några höns. :'(
Fy för den lede >:(
Det är alltid farligt,att sätta ihop grupper från olika håll.
Skulle behöva en ny dvärgtupp men avstår,
 får kläcka fram en egen nästa säsong.
Hedemorahöns

Therese K

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 05 dec-08 kl 10:40 »
hur har det gått för din lilla kyckling? Har den repat sig?

Eline77

« Svar #14 skrivet: 05 dec-08 kl 11:47 »
hur har det gått för din lilla kyckling? Har den repat sig?

Ja den är piggare, men är lite vinglig på benen. Ingen marek än åtminstone, men jag är orolig.  :-\

Förresten, kan man sätta ut den lille i kylan hur som helst igen nu när den varit inne?

Cecilia i Hillsjöstrand

• Gästrikland
« Svar #15 skrivet: 05 dec-08 kl 12:03 »
Ja den är piggare, men är lite vinglig på benen. Ingen marek än åtminstone, men jag är orolig.  :-\

Förresten, kan man sätta ut den lille i kylan hur som helst igen nu när den varit inne?
Vore jag dig skulle jag ha kvar den inne några dagar till, för att se hur det ser ut på sikt... annars kan du ju sätta ut kycklingen till de andra, och ha en värmelampa som den kan värma sig under.

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 05 dec-08 kl 17:53 »
Kycklingar är känsliga under uppväxten och kan råka ut för mycket och jag funderar på varför du tror att det kan vara marek som du haft på dina kycklingar?
Jag har ingen erfarenhet av den men det vanligaste vad jag kan tänka mej är att dom råkar ut för förkylningar, cocsidios och gapmask.

Är hönhuset dragfritt och tort så dom inte har suttit i drag kan man utesluta förkylning.

Går dom fritt ute så dom kan ha drukit skitigt vatten är det troligen cocsidios och då kan det vara lite blod "ev. ser ut som rödbrunt" i avföringen. "Finns ett medel som heter Pegosan"

Har dom gått fritt ute och spralat i gödselstack kan gapmask drabba kycklingarna men dom vuxna klarar dom, gapmaskarna är små små röda tunna maskar som man kan hitta i svaljet.
"Axilur behövs då"

Något som är viktigt att ha jämt hos dom är snäckskal.

Ge kycklingen hackad sallad, potatis, hårdkokt ägg som  kokar i tolv min och som du mosar. ja ge honom så han går upp i vikt.

Lycka till med den lille!
//Lars

Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Eline77

« Svar #17 skrivet: 08 dec-08 kl 15:42 »
Lars på Solbacken:

Varför jag tror det var Marek på de andra två:
Pigga, glada, hungriga kycklingar som plötsligt fick ett ben som inte fungerade. Någon dag senare lade också det andra benet av. Ett framåt och det andra bakåt.  :'(

Kycklingarna har inte varit ute något (pga katten och blöt höst), har fri tillgång till snäckskal och får varierad kost och vitaminer i vattnet en dag i veckan. Förkylning har de inte och mamma höna har varit super och värmt och gullat med dem så de har inte frusit.

Denna är risig men ingen förlamning. Bor fortfarande inne och igår på eftermiddagen hade den nog blivit uttorkad också. Låg på sidan och kom inte upp. :-\  Fick vitaminvatten direkt i näbben och har börjat ge Esbetre också ifall det nu är coccidios. Den var piggare igår kväll men är vinglig och ramlar omkull så nu stöttar vi med en rullad handduk. Äter dock och har inte gett upp så vi försöker ett tag till. 

Ska koka ägg åt den ikväll och ge med potatis så får vi se om det blir lite muntrare. Vetegroddar med olja var rätt okej också.

Tack för tips!

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #18 skrivet: 08 dec-08 kl 15:55 »
Marek kan yttra sig på många vis, behöver inte bara bli förlamade djur. Det kan dyka upp som tumörer och olika balansrubbningar.

Eline77

« Svar #19 skrivet: 10 dec-08 kl 09:10 »
Marek kan yttra sig på många vis, behöver inte bara bli förlamade djur. Det kan dyka upp som tumörer och olika balansrubbningar.

Ja fy ja, har läst det. Är rädd att det är marek på denna också. Men den är lite för bråkig än och verkar inte ha ont så vi avvaktar några dagar till. Grannen misstänkte coccidios så vi provar nu att behandla för det och se om det blir någon skillnad. Det är den där uppburrade hängigheten som gör att jag inte får det till marek, men är det invärtes tumörer så är det ju klart att den blir påverkad.

Dela detta:

* Inloggade just nu

269 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser