Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hängig kyckling  (läst 9002 gånger)

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
SV: Hängig kyckling
« Svar #20 skrivet: 10 dec-08 kl 11:57 »
Ja fy ja, har läst det. Är rädd att det är marek på denna också. Men den är lite för bråkig än och verkar inte ha ont så vi avvaktar några dagar till. Grannen misstänkte coccidios så vi provar nu att behandla för det och se om det blir någon skillnad. Det är den där uppburrade hängigheten som gör att jag inte får det till marek, men är det invärtes tumörer så är det ju klart att den blir påverkad.
Håll oss uppdaterade... jag vill veta hur det går för kycklingstackaren!

Eline77

« Svar #21 skrivet: 14 dec-08 kl 10:17 »
Håll oss uppdaterade... jag vill veta hur det går för kycklingstackaren!

Tog bort lilla kycklingen i förrgår. Den blev ännu sämre och jag orkade inte se den lida mer. :-\

Hoppas samma höna får nya nästa år, för det var en riktig minikopia av sin mamma och henne tycker jag jättemycket om, men hon börjar bli till åren. Så det var extra tråkigt att denna inte gick att rädda.
Bor i ett gammalt hus på landsbygden med ett litet stall och en del djur: tre hästar, hund, två katter, två marsvin och höns.

Eline77

« Svar #22 skrivet: 14 dec-08 kl 20:26 »
Näe, nu slutar jag med höns!!!! Idag låg en av mina halvgamla tuppar död på golvet. Samma hände en bror till denna för någon månad sedan. Vad är det som händer i mitt hönshus?? Denna är inte i samma flock som kycklingen som dog nyss. Igår var alla pigga och friska.

Nu tycker jag det är gruvsamt att gå ner till hönsen, vem blir dålig nästa gång eller har dött. Fy farao vad less jag blir!

Är supenojig nu, är jag den enda som har sån otur?

Bor i ett gammalt hus på landsbygden med ett litet stall och en del djur: tre hästar, hund, två katter, två marsvin och höns.

Cecilia i Hillsjöstrand

• Gästrikland
« Svar #23 skrivet: 14 dec-08 kl 21:57 »
Näe, nu slutar jag med höns!!!! Idag låg en av mina halvgamla tuppar död på golvet. Samma hände en bror till denna för någon månad sedan. Vad är det som händer i mitt hönshus?? Denna är inte i samma flock som kycklingen som dog nyss. Igår var alla pigga och friska. Är supenojig nu, är jag den enda som har sån otur?

Jag kan tänka mig några olika anledningar... dels har du ju tagit in vuxna höns i flocken ett par gånger - sånt kan ju tydligen medföra smittor. Sen verkar det ju vara så att alla har otur till och från med kycklingar och höns... är det inte rovdjur, så är det sjukdomar. Själv känner jag mig lyckligt lottad som inte haft några problem hittills.

Hur funkar det i hönshuset? Det är inte rått och kallt där nere? Hur mycket ljus har hönsen? Vad får de för foder? Kan det vara nåt sånt som gör att de inte är så motståndskraftiga?

Eller så är det bara ren otur.

Sirpa

• -
« Svar #24 skrivet: 14 dec-08 kl 23:24 »
Något som är viktigt att ha jämt hos dom är snäckskal.

Det stämmer inte, vill minnas att någon skrev om att man inte ska ge snäckskal till kycklingar.
Utan det skulle man ge först när hönorna börjar värpa.
Höns och Liljor i min trädgård.

Eline77

« Svar #25 skrivet: 15 dec-08 kl 05:34 »
Ska skicka in kycklingen och tuppen til SVA idag så får vi se vad de säger. Kallt är det inte, lite fukt har det varit men det är klart bättre när det blev kallare ute. Nu är det behagligt ljummet där inne.

Har pratat med flera som tagit in vuxna djur hur som helst och inte haft några problem alls, men idag blir det storsanering med Virkon och nytt strö.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #26 skrivet: 15 dec-08 kl 08:05 »
Det verkar som om Merek har blivit vanligare.
Fler kanske har hobbyhöns också.
Hedemorahöns

Eline77

« Svar #27 skrivet: 15 dec-08 kl 09:03 »
Det verkar som om Merek har blivit vanligare.
Fler kanske har hobbyhöns också.

Det sabla viruset trivs väl extra bra i det här övermilda klimatet som det blivit på senare år.  >:(

Lycka

• Ångermanland
« Svar #28 skrivet: 15 dec-08 kl 10:42 »
Vi har kallt och 5 dm snö.
Vackert :D
Hedemorahöns

Kajsa Kavat

• Värmland
« Svar #29 skrivet: 15 dec-08 kl 18:19 »
Jag har också haft oturen att förlora kycklingar som jag kläckt fram själv. Jag har haft alla kycklingar tillsammans och inte tagit in nya djur från andra besättningar. Utav 18 kycklingar så har jag förlorat fyra araucana, en mille fleur och två silke. De har alla levt under samma förhållanden med mat och boende och de har också varit burriga och trötta fast ändå ätit och druckit. Ingen diarré eller blodblandad avföring, ingen snuva eller hosta och ingen vinglighet eller förlamning. Bara burriga och trötta.De elva som finns kvar är alla pigga och alerta så jag är som ett levande frågetecken. Jag har heller inget drag i hönshuset och har ett element som gör att temperaturen ligger mellan 10 och 14 grader. Kycklingarna har inte dött samtidigt utan med några dagar eller veckors mellanrum. Men nu hoppas jag att det inte ska hända igen.

Eline77

« Svar #30 skrivet: 22 dec-08 kl 11:50 »
Tänkte jag skulle uppdatera med hur det gått.

Ungtuppen som självdog hade visceral gikt och kronisk nefrit, alltså njurproblem. Han var utmärglad stackaren, men har ändå inte visat några symptom på att vara sjuk  :'(  Klämmer tyvärr för lite på mina höns, de är inte speciellt handtama.

Kycklingen hade Marek som jag trodde, med invärtes tumör.

Nefriten kunde uppkomma av bristfälligt vattenupptag, förgiftningar och vissa infektioner. Men har inte lyckats härleda det till något speciellt i deras levnadsmiljö.

Cecilia i Hillsjöstrand

• Gästrikland
« Svar #31 skrivet: 22 dec-08 kl 14:20 »

Ungtuppen som självdog hade visceral gikt och kronisk nefrit, alltså njurproblem. Han var utmärglad stackaren, men har ändå inte visat några symptom på att vara sjuk  :'(  Klämmer tyvärr för lite på mina höns, de är inte speciellt handtama.

Nefriten kunde uppkomma av bristfälligt vattenupptag, förgiftningar och vissa infektioner. Men har inte lyckats härleda det till något speciellt i deras levnadsmiljö.
Vad skönt att få veta vad det var... du hade helt enkelt otur då :( Hoppas det går bättre med övriga framöver...

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #32 skrivet: 22 dec-08 kl 17:04 »

Håller med ovanstående talare. Jag vet hur det känns, några av våra omgångar med kycklingar och höns har bara dött av utan synbar anledning. Tycker inte du ska ge upp för att du har haft otur nu, det går säkert bättre nästa gång.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Eline77

« Svar #33 skrivet: 22 dec-08 kl 19:08 »
Har läst på lite om den där njursjukdomen och den är visst rätt ärftlig! Inte konstigt då att två bröder dött knall och fall. SKÖNT att få veta vad det är! Ingen av de fem hönorna i samma hägn verkar sjuka så det vore konstigt om det var något i miljön som tog kål på dem.

Hoppas att sista brorsan klarar sig, det är så vacker färg på dem. :-*

Eländiga Mareken får vi försöka avla bort  De två sista kycklingarna är pigga än så länge och det är två hönor, så vi hoppas de får leva.

Cecilia i Hillsjöstrand

• Gästrikland
« Svar #34 skrivet: 22 dec-08 kl 19:35 »
Har läst på lite om den där njursjukdomen och den är visst rätt ärftlig! Inte konstigt då att två bröder dött knall och fall. SKÖNT att få veta vad det är! Ingen av de fem hönorna i samma hägn verkar sjuka så det vore konstigt om det var något i miljön som tog kål på dem.

Hoppas att sista brorsan klarar sig, det är så vacker färg på dem. :-*

Eländiga Mareken får vi försöka avla bort  De två sista kycklingarna är pigga än så länge och det är två hönor, så vi hoppas de får leva.
Jamen dåså... inte så konstigt då, om två dött. Och absolut, tänk på det så - de du har kvar, är ju troligtvis och förhoppningsvis resistenta mot Marek - då klarar de sig i framtiden! Och deras avkommor med. Inte alls dumt.

Eline77

« Svar #35 skrivet: 22 dec-08 kl 21:14 »
Fyra kycklingar dog, till och med. De två tupparna verkar inte fått marek tack och lov, men såklart att de ska drabbas av njurfel bara för det.  >:(

Uscha, hoppas att du klarar alla dina.

spinnoviftas

• Värmland
« Svar #36 skrivet: 15 jun-14 kl 11:46 »
Gammal tråd, men kycklingar ska INTE ha snäckskal! Det ska värpande hönor om behöver extra kalk för skltillverkning på äggen. Kycklingarna kan få utvecklingsrubbningar i skelettet av snäckskal då det kan bli för mycket. Det kalk dem behöver finns i fodret

karsan

• Södermanland
« Svar #37 skrivet: 16 jun-14 kl 19:04 »
Spinnoviftas - menar du att kcyklingar inte får ha tillgång till snäckskal?  Jag har alltid läst att om man har en blandad flock med värphönor och kycklingar  så ska man ha snäckskal separat från fodret.  Då äter hönorna som behöver och kycklingarna kanske smakar men sätter inte i sig några mängder. Detta stämmer också med min erfarenhet. Annorlunda om kycklingar blir tvingade att äta kalk för att det finns blandat i fodret - det är inte bra.

Tovajobarkhöns

« Svar #38 skrivet: 16 jul-14 kl 07:59 »
GE DEN DRUVSOCKER 👍 VI HAR OCKSÅ HAFT SÅ EN GÅNG OCH DET FUNKAR BRA M DRUVSOCKER (dextro) PÅ DOM FLÄSTA LYCKA TILL🐣

Dela detta:

* Inloggade just nu

269 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser