Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder:Edel  (läst 4301 gånger)

Archibald

Foder:Edel
« skrivet: 24 sep-05 kl 07:19 »
Min fru fick en lista med foder man kunde köpa hem via tuna foder.
i listan finns hönsfoder som heter edel.
värp,värp pkr helfoder,värp koncentrat, kycklingstart och kyckling tillväxt. (och kalkongöd och kalkonstart)
någon som testat dessa foder eller vet något om dem?

I@

• Gäst
Re:Foder:Edel
« Svar #1 skrivet: 25 sep-05 kl 16:40 »
Hej!
Edel foder är främst till för fabrikshöns och inte för våra hobbyhöns.

MVH Ia  :)

kalkontupp

• Gäst
EDEL
« Svar #2 skrivet: 29 okt-05 kl 22:57 »
Hej!
Vilka butiker saluför "edel"? Ska det vara ett smakrikt och bra foder? Vad har ni för erfarenheter?

Mina ger jag värpex koncentratet från granngården. De verkar inte tycka om det!
Åsa 8)

cinacarina

• Gäst
Re:EDEL
« Svar #3 skrivet: 30 okt-05 kl 09:19 »
Citera
Vilka butiker saluför "edel"? Ska det vara ett smakrikt och bra foder? Vad har ni för erfarenheter?

Mina ger jag värpex koncentratet från granngården. De verkar inte tycka om det!

Om du absolut vill ha ett färdigfoder så pröva Allfoder från granngården, det innehåller det mesta utom snäckskal. Det innehåller inte lika mycket protein som värpfoder gör. Mycket protein är drivande och gör att hönorna lägger maximalt med ägg men nackdelen med det är att de då lätt drabbas av äggledarinflammationer. I hönserierna har man bara hönorna i ett par år, sen slaktas dom. Om man vill ha sina hönor längre (dom kan bli över 10 år gamla) så tycker jag inte värpfoder är bra.

Citera
Är det ngn ekonomi i det här med hönor.
Eller ligger själva valutan i att äta färska ägg??

Jag tror inte att du tjänar pengar på att ha egna höns, däremot kan man äta äggen med gott samvete för att man vet att hönorna haft det bra.
Om du tar hand om dom ordentligt vill säga  :)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 30 okt-05 kl 11:41 »
Kalkontupp, Forsbäcks i Skänninge har Edel.

nybyggare, man tjänar inte storkovan på liten skala. Men mina fjäderfän bär i alla fall up sin egen kostnad och nyinköp. Plus att jag får gratis ägg och kött.
« Senast ändrad: 30 okt-05 kl 11:42 av Gruff »

kalkontupp

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 31 okt-05 kl 03:01 »
Hej!
Mina höns, pärlhöns, kalkoner, fasaner, ankor och gäss går fritt ute på vår gård, de "drivs" absolut inte upp för att värpa maximalt!! Till hönsen o ph blandar jag värpex ca 20% (bör ligga på ca 35%) 80% bl.a egenproducerat spannmål (korn, havre och ca 10% vete - ej kross) majs (krossad), luzern.

Sen får de frukt och grönsaker och naturligtvis det naturen har att ge.....

Mina hönor lämnar definitivt inte ägg varje dag och inte vill jag det heller.  :)

Archibald

« Svar #6 skrivet: 01 nov-05 kl 08:10 »
Allfoder är det foder som är mest lämpat, eller fenix helväg, som då  innehåller snäckskal det med.

värp är egentligen bara rådligt då man har eget spannmål, och då skall det bladas ut med 30% av minst 3 olika sorters spannmål.

edel tror jag säljs av Tuna Foder

G

• Livet är en plåga.
Re:Foder:Edel
« Svar #7 skrivet: 27 nov-05 kl 19:47 »
Löjligt att påsttå att man inte ska ge sina höns vettigt köpefoder. Mina får Edel koncentrat, och de mår utmärkt. Blandar konc 25% och resten helt korn och havre,(odlat av lokal bonde) hela majskorn och hela solrosfrön. Sedan får de annat som är färskt, ex ärtor, morot, kålrot och vitkål.
De börjar komma i sin vintervila nu.
Någon skrev i ett annat ämne att det var bättre att köpa ägg under vintern och se till att ens egna höns tog vila..... ???
Jag har höns för INTE befrämja äggindustrin. Jag vill äta ägg året runt. Har raser som lägger ägg året runt och raser som inte gör det för att få en mångfald.
Jag tycker inte jag är förfärlig för det..
Ägg som heter ekologiska från frigående höns med en etta på ägget har det MYCKET sämre än mina egna. Vill inte ha med det att göra.
Tilläggas bör att jag gav mina granngårdens koncentrat förut och det gillade de inte. Det kan jag ta.
Edels äter de med stor aptit.

Dela detta:

* Inloggade just nu

108 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser