Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Än en gång om Marek!!!  (läst 3597 gånger)

Cizzi

• Anders, Faverolletupp
Än en gång om Marek!!!
« skrivet: 12 dec-08 kl 02:54 »
Om en höna har överlevt en "släng" av Marek, smittar hon då resten av sitt liv, eller  ??? ???
Bor med sambo och son och djuren, två Schäfer damer,två katter mor och son,akvariefiskar och höns, Faverolle,laxfärgade och svarta,Holländska vithättor,svarta,vit,blå och blå/spättad,RIR,Araucana,blandade färger,Marantupp,blå/koppar och blandraser

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
SV: Än en gång om Marek!!!
« Svar #1 skrivet: 12 dec-08 kl 09:58 »
Vad jag lärt mig så smittar hon sina kycklingar genom äggen.  Har jag fel??

sallyomolly

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 dec-08 kl 10:00 »
Nej det gör hon inte, tar du ägg och sprayar med virkon s och kläcker i maskin smittar hon dem inte.

Lägger du dem under henne så smittar hon fort de kommer ut ur skalet. Men smittan finns i dammet i ditt hönshus, den är svår att få bort.

Så det bästa är att resistensavla.

Cizzi

• Anders, Faverolletupp
« Svar #3 skrivet: 12 dec-08 kl 16:42 »
Nej det gör hon inte, tar du ägg och sprayar med virkon s och kläcker i maskin smittar hon dem inte.

Lägger du dem under henne så smittar hon fort de kommer ut ur skalet. Men smittan finns i dammet i ditt hönshus, den är svår att få bort.

Så det bästa är att resistensavla.

Vad är resistensavla ??? ???
Bor med sambo och son och djuren, två Schäfer damer,två katter mor och son,akvariefiskar och höns, Faverolle,laxfärgade och svarta,Holländska vithättor,svarta,vit,blå och blå/spättad,RIR,Araucana,blandade färger,Marantupp,blå/koppar och blandraser

Cizzi

• Anders, Faverolletupp
« Svar #4 skrivet: 12 dec-08 kl 16:44 »
Vad är resistensavla ??? ???
Nu var jag för snabb att fråga  :-[ jag fattar .. avla på dom som är resistenta!

Mvh Cizzi

sallyomolly

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 dec-08 kl 19:16 »
Ja låt det vara och avliva alla som visar symtom, de som överlever avlar du på nästa år och då får du fler och fler som är resistenta. Enligt sva är det inte många hobbyhönsflockar som inte har marek så det är bättre att resistensavla annars får man börja från scratch med nytt hönshus och kläcka kycklingar och sen låta dem vara isolerade. Inte ens nån annan som har fjäderfä kan gå in för det smittar via damm.

Så det är nästan omöjligt att inte få in det, jag har fått in det i år, haft stora förluster men det börjar gå över.
En del sällsynta känsliga fåglar har dött bara så det är inte roligt.

Cizzi

• Anders, Faverolletupp
« Svar #6 skrivet: 12 dec-08 kl 20:25 »
Om en höna har överlevt en "släng" av Marek, smittar hon då resten av sitt liv, eller  ??? ???
STORT TACK för era svar, "Sallymolly" och "Linslus"  :D
Mvh Cizzi

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 29 jan-09 kl 15:26 »
Bild på Marek som visar sig på ögonen.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #8 skrivet: 31 jan-09 kl 14:00 »
Blev lite nyfiken på det här med marek och att sedan sälja djur... Hur rensonerar och gör man? Iom att detta finns kvar i flocken med dammet? Hur har du gjort, sallymolly?
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

sallyomolly

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 31 jan-09 kl 15:10 »
80% av alla som har höns som de köpt el som de köpt av nån som ställer ut har marek. Eftersom jag vet många som haft utbrott av marek som ställer ut, jag fick det så, så vet jag ju att alla har det redan.

Mina svenska djur var inte påverkade av det, endast importer.

Jag brukar tala öppet om det och jag pratar om hur det funkar oftast en gång till om det kommer nån och köper höns.

Resistensavel är nåt bra och folk borde inte vara rädda för marek utan alla andra sjukdommar.

Som du förstår så har jag ju haft det hela tiden utan att veta, innan jag kläckte djur som inte kommit i konstakt med marek, det är då man märker det.

Man måste bestämma hur man ska ha det, ska man kläcka ägg så ska man endast göra det och aldrig ha haft inköpta djur. Man får då inte heller ta emot besök utan att vara säker på att de inte för med sig smitte.

Ska man köpa djur så kan jag garantera att de bär på marek, men vad gör det? Hellre ha resistenta djur än att få världens utbrott. Det är skillnad att bära på marek och att ha ett utbrott.

Så köper man ägg ska man ALLTID spraya med virkon om man bara har hemmakläckta djur hemma för att vara säker, dessutom ska man spraya kläckaren också om den är begagnad, helst ska man köpa en ny tycker jag.
Sen gäller det at ALDRIG köpa hem djur, kycklingar el höns. Går man på utställning så duschar man och tvättar sina kläder. För att få hem smitta det är lätt.
Besökare smittar lättare än vad man tror.

Melica

« Svar #10 skrivet: 04 feb-09 kl 01:15 »
I fjol köpte jag ägg som jag fick med posten. Det kläcktes 9 kycklingar. När de var fyra veckor gamla började den ena efter den andra att vingla, och blev så dåliga att jag fick ta bort dem. Den sista jag tog bort tror jag blev nio veckor. Det slutade med att jag hade EN kyckling kvar. Som tur är så har hon blivit en mycket trevlig höna.

Jag blev ju väldigt ledsen, och förstog inte alls vad som hände. Frågade här, och minns jag rätt så fick jag svaret att det inte var marek. Efter att ha läst allt möjligt själv, är det enda jag kan komma fram till att jag måste ha haft mareks bland mina hönor. Äggen måste ha kommit från en flock som inte stött på sjukdomen och inte har någon resistens alls mot den. När kycklingarna kläcktes blev de smittade med sjukdomen av mina symptomfria hönor. Eftersom kycklingarna nästan helt saknade resistens mot mareks, så blev de sjuka.

Jag har inte sålt några djur, men jag resonerar som Sallymolly. Sjukdomen finns överallt, så det är bättre med djur som klarar av den än med sådana som blir sjuka av den.

Jag fortsätter gärna att köpa ägg som skickas med posten, tror nog att de flesta flockar i allafall är ganska tåliga. Däremot skulle jag gärna vilja ha fler hönor av samma ras som den ensamma, men vågar inte beställa från samma ställe någon fler gång. Det var för jobbigt att gruva sig för om någon skulle vara död varje gång jag gick ut till hönsen.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 04 feb-09 kl 02:02 »
Köp en vuxen tupp till den ensamma och sätt dem för sig själva och spara ägg el låt henne ruva så får du väl resistens från hönan. Sällan dör ju vuxna djur i sjukdommen, inte vad jag märkt i alla fall.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 04 feb-09 kl 11:56 »
Vi hade vårat utbrott för ca 7 år sedan... Självklart så drabbades favoriterna.  :'( Nu har vi aldrig haft av sjukdomen något mer.
Vi har kört på att kläcka och kläcka och kläcka... Antar att hela högen är resistenta nu.  :)

Så säger... Om ni får marek. Ta inte bort alltihopp och börja om igen... Risken är väldigt, väldigt stor att dina nya också blir drabbade. Som sagt så är det väll nästan (omöjligt?) att bli av med sjukdommen helt på annat sätt än att skaffa resistans mot den?  ??? (när man väl fått in den)

Så... Avla på de motståndskraftiga!  ;D För oss så tog det bara en sommar att få fram djur som tydligen klarade av sjukdomen. Vi drabbades alltså en enda gång och då dog ca 7-8 stycken... (de var mellan 7 månader och 3 år gamla) De som blev kvar fick kycklingar och "tada"! Aldrig några problem med skiten längre!  :)
« Senast ändrad: 04 feb-09 kl 11:58 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Lotus

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 11 feb-09 kl 13:02 »
 :'(

Igår dog en Australorp. Idag vinglar en Orphington och är halvsidesförlamad... Antar att det är Marek. Hur gör jag nu, ska jag avvakta och se hur allmäntillståndet blir eller kommer hon att dö (= ska jag nacka henne på en gång)? Jag har ingen erfarenhet av sjuka höns och vore tacksam för råd! Har varit inne på SVA:s hemsida för att ställa diagnos iaf.

Och så en fråga till: är det så att hela besättningen är bärare?

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #14 skrivet: 11 feb-09 kl 13:09 »
Djur som uppvisar symptom sprider viruset. Det bästa är om man kan flytta bort sjuka djur från flocken vid minsta tecken. Resten av flocken är smitbärare men en del av dem blir resistenta utan att själva bli sjuka och dessa ger sen resistent avkomma  :D enstaka sjuka djur kan dyka upp längre fram i tiden också med det blir aldrig så många då.

Lotus

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 11 feb-09 kl 13:16 »
Tack Nettis!
Jag vet inte riktigt hur jag ska isolera den nu sjuka hönan. De bor i ett hus på 5 kvm med utegård. Har ingen "egen" sjukstugedel i huset och jag antar att hon fryser ihjäl om hon får stå ute? Har en rastgård med tak men inget krypin.

Förslag på vad jag kan göra? Antar att de andra börjar hacka på henne snart också eftersom hon är lite klen till sättet.. Ledaren dog igår så de kanske passar på och visar framfötterna i mobbingandan som mina bruttor tyvärr har då de saknar tupp...

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #16 skrivet: 11 feb-09 kl 13:40 »
Är man säker på att det är Marek så tycker jag att det bästa för djuret att bli förpassad till hönshimmelen. Det känns jobbigt ibland men jag tror att de andra hönsen tjänar på det. Har man ett annat utrymme kan man ju flytta på det sjuka djuret och se om det blir bättre men det är sällan ett Marekinsjuknat djur blir bra igen.

Det är svårt  och man vill ju sä gäran att de ska bli bra igen. Varje höna är ju en kompis ändå i vart fall för oss som har våra höns för att det är kul. Skillnad för de som har hönsen för att få en inkomst.

Jag hade jättesvårt att ta bort mina kycklignar som fick Marek när jag var ganska färsk som hösägare. De som blev sjuka var ju också de som jag helst ville ha kvar. Nu får jag nåt enstaka fall ibland men då är det oftast vuxna djur, fast det gör det inte lättare att ta bort dem men jag har lärt mig att jag måste för deras och övriga i flocken skull.

Dela detta:

* Inloggade just nu

121 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser