Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge dräktiga?  (läst 6350 gånger)

Vercinos

• Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
Hur länge dräktiga?
« skrivet: 12 dec-08 kl 19:04 »
Nu börjar det dra ihop sig för killning och det är bara sååå spännande  :)(och hemskt, för tänk om något går fel?).
Jag har en liten fråga ang. dräktighets tiden. Ca 150 dagar har man ju hört. Men när det gäller t.ex. hundar som är dräktiga i 9 v. säger man att +-5 dagar är helt normalt. Människor har ju +-14 dagar. Hur länge är alltså en get dräktig?
Gift 36-åring med fem barn, fyra hundar, fem Sv. lantrasgetter, två katter, tre marsvin, undulater, samt höns och fransk vädur.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: Hur länge dräktiga?
« Svar #1 skrivet: 12 dec-08 kl 19:51 »
På fiascofarm.com står det "Gestation = 143 to 155 days" En alldeles ypperlig site, kan tilläggas.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 12 dec-08 kl 22:47 »
Mina lantrasgetter gick 148 dygn +/- 5 dygn.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 dec-08 kl 23:41 »
Fiascofarm.com är den bästa getsida jag någonsin sett och lämpar sig för alla stadier, speciellt för nybörjare, i getskötsel. Även om det handlar om den "öronlösa" LaManchageten, ges en så fantastiskt undervisning om gethållning i allmänhet. Där finns en superbra "calculator" (Excel) som räknar ut datum för killning om du matar in datum för betäckning. Du kan också se filmade killingfödslar. Rekommenderas varmt!
« Senast ändrad: 13 dec-08 kl 10:33 av Sussilo »

Trollmor

• -
« Svar #4 skrivet: 13 dec-08 kl 22:10 »
Lyckades inte hitta någon film.  Antagligen hade sidan jobbigt att komma igenom modemet.

Sussilo

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 dec-08 kl 23:31 »
Går kanske bättre vid ett annat tillfälle. "Killningsvideon" finns kvar på siten, har just kollat. Scrolla ner en bit på 1:a sidan, klicka på "New page: Goat videos just added - a goat giving birth". Eller scrolla ner till "Does & kidding" så finns den på "Birth Video".

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 13 dec-08 kl 23:44 »
Här!

http://www.fiascofarm.com/goats/goat_videos.htm#birth

Själv förstår jag inte varför hon ska dit och peta, lägga sig i och gapa så dant. Allt går ju normalt till och getter klarar det där bäst själva, utan en uppspelt människa bredvid sig. Bättre att "finnas till hands" utanför där geten befinner sig och svara henne med lågmäld röst.
« Senast ändrad: 13 dec-08 kl 23:52 av Gruff »

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 14 dec-08 kl 03:27 »
Ja, ja, visst var Molly lite beskäftig, fast jag tror inte Goldie Jr. brydde sig så mycket, utom när hon drog i killingen i stället för att hålla emot de utspända vävnaderna kring vulva.  När bogen sträcks ut tar den större plats, och det gör förstås ont inne i geten.  Assistenten orsakade föderskan lite extra smärta där, men Goldie Jr. verkade ju nöjd när det hela var klart, och Molly var ju välvillig, så slutet gott allting gott.  (Fast vem som föder - delivers - framgår ju av bilderna?)

Filmen visar endast utdrivningsskedet.  Geten lyfter överläppen när hon krystar, dock har denna getfamilj tydligen en skada på generna som gör att öronen är förkrympta.  Därför syns inte den karaktäristiska bakåtböjningen av öronen vid krystningen.  Jag har fått rådet att låta blåsan vara om det går, ty den hjälper till att öppna.  Filmen visar inte hur efterbörden ser ut, det hör ju till.

Men jag ska nog inte klicka på filmer.  Denna behövde ungefär en halvtimme för att klämma sig igenom modemet.  Om jag bara kunde spara filmen i min dator skulle det vara värt det.  Nån som kan lära ett korkat troll? :P

Sussilo

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 14 dec-08 kl 08:18 »
Molly vet vad hon gör. Hennes undervisning följs av getuppfödare, stora som små, inte bara i Usa utan också i England, Australien, Nya Zeeland, Schweiz m.fl. länder. Mollys snackande är riktat till den publik hon filmar för. Hon talar om att "där är blåsan, där är en fot och där kommer en fot till".  Hela sajten är uppbyggd som en information/undervisning. Fler killingfödslar med mindre mänsklig inblandning och tydlig bild på efterbörden finns på andra platser på sajten. Tekniken att hjälpa till vid krystningarna genom att dra utåt/nedåt i benen växelvis är ju gammal som gatan och väl beprövad vid både fölningar och kalvningar och av både veterinärer och "vanliga".  Givetvis måste man anpassa hjälpen till behovet. LaManchagetternas öron finns i två varianter, som en tight liten "rulle" eller s.k. alföron som är mycket små. De videos som finns på sajten kommer fram snabbt här, ingen väntetid. Men tekniken lever ibland sitt eget liv. Jag kan varken lära troll eller människor, har ibland fullt sjå med att behärska mig och inte kasta ut anläggningen genom fönstret!
« Senast ändrad: 16 okt-11 kl 09:45 av Sussilo »

Vercinos

• Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
« Svar #9 skrivet: 14 dec-08 kl 09:19 »
Nu har jag kollat sidan och där finns så mycket info att en novis som jag kan spendera en god stund vid datorn (har inte tid med barnkalas idag :)). Ungarna satt länge i går kväll och kollade sidan, mycket trevligt lördagsnöje.
Tack för tipsen
Gift 36-åring med fem barn, fyra hundar, fem Sv. lantrasgetter, två katter, tre marsvin, undulater, samt höns och fransk vädur.

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 14 dec-08 kl 13:44 »

Javisst talar hon till publiken, inte till geten.  Det talet kan med fördel läggas på efteråt.  När hon drar i klöven, sträcks hela frambenet ut, och bogblad och rörben ändrar läge inne i förlossningsvägen.  Naturligtvis är detta bättre än om killingen fastnar, men, som Molly själv påpekar, detta är en lätt förlossning.  Modern verkar ju också nöjd efteråt.  Men trött, de flesta av mina slickade stående!

Även jag känner ibland en lust att drämma hammaren i skärmen, men någon påpekade riskerna med löslöpande el och kemikalier, så jag återgår till knappande.  Modem är en anordning som sätter mig i förbindelse med Internet via den vanliga telefonlinjen, och det är INTE lika snabbt som bredband.  Därför är jag sparsam med att klicka på filmer och annat som ser "stort" ut.  Filmen med Goldie Jr. var klart sevärd, det var därför jag ville spara den och titta igen senare.  Nu sparade jag hundra stillbilder, det kan jag åtminstone!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #11 skrivet: 14 dec-08 kl 16:44 »
Detta är lite OT. Men det finns ett program som man kan sno youtubefilmer med. Minns inte namnet dock i skrivande stund. Återkommer om det.

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 14 dec-08 kl 17:44 »
Även jag har en liten get som går i väntans tider o det är såååå spännande, men oooo så läskigt. Jag hoppas att hon fixar allt själv.Fast visst så vill jag va med oxå.
Kan ju trösta mig med att Gruffs mob nr ligger nära till hands om jag behöver goda råd ;D ;D
Idag tycker jag att hon har hållt sig tätt intill mig och varigt väldigt kelig, vilket hon inte brukar vara så frikostig med då hon brukar hålla sig på sin kant ;)
Vi får väl se om det betyder nått !!!
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Trollmor

• -
« Svar #13 skrivet: 14 dec-08 kl 23:42 »
Även jag har en liten get som går i väntans tider o det är såååå spännande, men oooo så läskigt.
Ja, man vänjer sej aldrig.  Tyvärr kan jag inte vara bakjour åt dej för närvarande.  En ringsignal mitt i natten skulle störa andra människor.  (Jag menar, de människor som just nu hyser ett troll i sin bostad!)  Filmen som diskuteras ovan visade ett normalt utdrivningsskede, och ljuden var också normala.  Tiden för öppningsskedet (oro, lägger sig, reser sig, inte bekvämt på någon sida, krafsar) brukar vara cirka två timmar.  Utdrivning omkring en halv timme.  Slickar första killingen, och nummer två kommer efter 10 - 20 minuter.  Efterbörden ska Du kolla att den är hel, den bör komma ut inom ett dygn.
LYCKA TILL!!!
 :D

Trollmor

• -
« Svar #14 skrivet: 14 dec-08 kl 23:43 »
Om att spara filmer:  Tack, Gruff!  Vi kan ju ta det någon annanstans om Du vill.

Vercinos

• Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
« Svar #15 skrivet: 15 dec-08 kl 08:07 »
Jag tänkte göra som Mollys: ha Gruffs mobilnr till hands alltså :), den största nackdelen med att låta mig köpa getter av dej, Gruff ;D. Jag jobbar bara två dagar till nu, sedan är jag mammaledig (åt både barn och getter) i nästan tre veckor, härligt! Vill inte missa en sekund!

Trollmor

• -
« Svar #16 skrivet: 15 dec-08 kl 12:53 »

:D Ja, Gruff är kunnig.  Och rör det sig om hans "barn" så är han nog villig också.  Då ser vi fram emot eventuella bilder på småttet!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #17 skrivet: 15 dec-08 kl 13:52 »
Om jag bara fått bilen ur diket tills dess, så kommer jag på stört vid behov.

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #18 skrivet: 16 dec-08 kl 09:08 »
Och HUR har bilen hamnat där ??? ???
Har du inte fått lära dig att köra på vägen ;D ;D
Hoppas den inte hamnade där när du varit här sist och hälsat på. ;)
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Vercinos

• Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
« Svar #19 skrivet: 16 dec-08 kl 09:21 »
Dra upp den fort då, för snart är det dags :D!

Dela detta:

* Inloggade just nu

158 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser