Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min vaktelhöna kan inte gå!  (läst 2464 gånger)

Jorduggla

Min vaktelhöna kan inte gå!
« skrivet: 17 dec-08 kl 12:29 »
Hej
Min ena höna kan inte gå.. Hon sprattlar mest och hasar på golvet. Detta visade sig imorse.Måste detta var fölamning/mareks sjukdom?
Eller kan den ha brytit ett ben eller fot?
Om man sätter henne på benen ramlar hon framåt. Hon verkar inte ha koll på balansen.
Någon som vet nåt eller har sett nåt liknande? Måste man avliva? smittar det till de andra? De bor med skiljevägg mellan burarna eftersom de andra hackade bort hennes fjädrar på ryggen.
Hon är nog inte i yngsta laget. Hon ser äldre ut. Har köpt henne för en månad sen, men frågade inte om ålder.
Någon som vet nåt`?Hon är jättetam o mysig, men hon verkar inte tycka det här är nåt kul alls.

Sara

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Min vaktelhöna kan inte gå!
« Svar #1 skrivet: 17 dec-08 kl 13:29 »
Om hon har varit bra innan är det nog troligast att hon har brutit ben eller fot. Om mna tar upp dem brukar man kunna känna om man är försiktig om allt är helt. Är det de sätt henne i en liten bur med mat och vatten där hon inte kan röra sig så mycket. Blir hon inte bättre inom de närmaste dygnen skull jag ta bort henne.

Jag har aldrig haft nån förlamning på mina, ibland kan man se att nån är lite hängig men oftast hittar man nån död bara uten att man sett nåt fel tidigare.

Jorduggla

« Svar #2 skrivet: 17 dec-08 kl 15:52 »
Tusen tack för svaret!
Jag ska kolla fötterna o benen. Hon krokar ihop tårna o det ena benet verkar mer slappt än det andra.
Hon sitter för sig själv nu för de andra hackade henne. Jag hoppas det är nåt brutet, och inte förlamning.
 Hur lång tild tar det för det att läka isåfall?
MVH Sara.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #3 skrivet: 17 dec-08 kl 17:21 »
Är det brutet är det svårt att laga. Man kan försöka med tejp men jag skulle nog hellre ta bort henne då. Om man tejpar är det ju viktigt att det kommer i rätt läge och det är ju svårt utan att göra henne mer illa. Skulle man lyckas läker det nog på ett par veckor.

Jorduggla

« Svar #4 skrivet: 19 dec-08 kl 07:09 »
Nu två dagar senare kan hon forfarande inte gå o benen viker sig under henne. Balansen är obefintlig. Hon kan inte ens plocka sig utan att ramla, så hon ligger mest på sidan och man får ge henne mat ur handen och hålla henne vid vattnet. Hon kan ju inte behöva ha det såhär längre, stackaren.....Så jag får nog avliva henne...:( : (
Synd ..Hon hade blivit jättetam och gullig.. man kunde ta upp henne och klappa henne o ha henne i knät....

Jag antar att det är nån sorts förlamning eller nervskada. eftersom hon inte har någon kontroll på benen alls... Hon är helt normal i huvet och övriga kroppen , det är det som känns så tråkigt. äter som vanligt (liggandes vid skålen)

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #5 skrivet: 19 dec-08 kl 18:29 »
Det låter inget vidare  :'(

Det är nog bäst att ta bort henne då så hon slipper lida mer :'(

Jorduggla

« Svar #6 skrivet: 23 dec-08 kl 00:49 »
Nu har lilla Agda fått sin vila. Hon kunde inte alls stå tillslut. Undrar om hon inte helt enkelt var gammal och sliten. Hon hade ju haft långa dygn med mycken värpning och avel där hon bodde innan vi köpte henne.
Synd bara att man fäster sig så vid dem,  men vi har ju en höna och en tupp kvar, så vi får se om han är för jobbig för henne, kanske vi kläcker fram egna små... ( risken är ju att det blir tuppar dock, och vi har dem ju inte för att äta dem)

Hur länge efter värpning kan man ruva fram kycklingar? Hur ska äggen förvaras? kallt eller rumstemp?

Mvh  Sara.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #7 skrivet: 23 dec-08 kl 20:07 »
Det är alltid svårt att ta bort ett djur. En vaktel lever inte så länge. Värper de mycket vrkar det som om de lever lite kortare tid. Mina vilar mycket på vintern så jag har haft nån som blivit över 2 år men annars lever de ca 1-1½ år.

Man kan spara ägg ganska länge men antalet kläckta minskar med tiden. Ca 2 veckor ger bra med kyckligar om äggen är befruktade förstås. Väntar man längre så visst blir det nån kyckling men antalet minsakr lite.

Jag har mina i ett skafferi där det är ca 10-14 grader medans jag sparar ihop. Men dygent före de ska in i kläckaren så tar jag ut dem i rumstemp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

101 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser