Vi diskuterade hemma och kom som vanligt fram till att kanske bäst att göra det själv. Den här gången gäller det vatten och avlopp. Samt lite omfördelning av gamla jordhögar på tomten. Blir troligtvis inte bättre om man gör det själv, men man lär sig i alla fal något samt kanske sparar några kronor?
Egentligen har jag noll koll på detta område, men det vore roligt och lärorikt att prova (och jag misstänker att jag skulle klara jobbet tillslut). Tanken var att skaffa en minigrävare av något slag och gräva det mesta själv.
Såg en liknande tråd men som urartade i traktorgrävare. Det har grannen en halvdålig som han inte vill använda till detta, så minigrävare kanske är en utväg?
När jag kikar på begagnade grävare slås jag av att dom är svindyra och sällan äldre än 5-8 år. Fanns det inga innan dess? Eller försvinner dom bara spårlöst när dom uppnår mogen ålder? Slutar fungera?
Vad kan man tänka sig ha för riktlinjer vid köp? Kommer på några:
Pris? Vill helst komma undan mindre än 50 tusen. är det ens möjligt?
Band eller hjul? Vi har igenväxt åker med många många träd. Inte speciellt brant teräng.
Antal driftstimmar. Motsvarar väl miltal på bil. Vad är rimligt (med regelbunden service) om man vill ha en grävare som inte kräver massa underhåll för att fungera.
Vad kostar dom att äga? Drift och stillastående? Uthyrning kanske?
Skulle fråga mer om jag visste vad jag skulle fråga om