Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa minigrävare  (läst 16601 gånger)

Attis

• -
Köpa minigrävare
« skrivet: 19 dec-08 kl 21:37 »
Vi diskuterade hemma och kom som vanligt fram till att kanske bäst att göra det själv. Den här gången gäller det vatten och avlopp. Samt lite omfördelning av gamla jordhögar på tomten. Blir troligtvis inte bättre om man gör det själv, men man lär sig i alla fal något samt kanske sparar några kronor?

Egentligen har jag noll koll på detta område, men det vore roligt och lärorikt att prova (och jag misstänker att jag skulle klara jobbet tillslut). Tanken var att skaffa en minigrävare av något slag och gräva det mesta själv.

Såg en liknande tråd men som urartade i traktorgrävare. Det har grannen en halvdålig som han inte vill använda till detta, så minigrävare kanske är en utväg?

När jag kikar på begagnade grävare slås jag av att dom är svindyra och sällan äldre än 5-8 år. Fanns det inga innan dess? Eller försvinner dom bara spårlöst när dom uppnår mogen ålder? Slutar fungera?

Vad kan man tänka sig ha för riktlinjer vid köp? Kommer på några:

Pris? Vill helst komma undan mindre än 50 tusen. är det ens möjligt?
Band eller hjul? Vi har igenväxt åker med många många träd. Inte speciellt brant teräng.
Antal driftstimmar. Motsvarar väl miltal på bil. Vad är rimligt (med regelbunden service) om man vill ha en grävare som inte kräver massa underhåll för att fungera.
Vad kostar dom att äga? Drift och stillastående? Uthyrning kanske?

Skulle fråga mer om jag visste vad jag skulle fråga om ::)
/Attis

olandstok

• Gäst
SV: Köpa minigrävare
« Svar #1 skrivet: 20 dec-08 kl 09:24 »
försök att få tag på någon som har införskaffat en för liknande ändamål är mitt tips, dvs någon hobbygrävare. och se om du kan hyra den av honom..

bandgrävare är melodin, finns inte många små hjulburna maskiner vad jag vet, och de hjulburna packar marken mycket mer.

mek och maskin och liknande mindre ställen där maskintokar finns borde kunna tipsa dig. att köpa gammalt kan nog bli dyrt vid haveri om man inte har kontakter.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 dec-08 kl 10:06 »
Har man mycket att gräva och under lång tid, dvs att det skulle kräva att man hyrde en maskin i flera omgångar, då är ett köp ett beaktansvärt alternativ, OM den inte går sönder.. :) Maskinerna sjunker inte i värde om det nu inte går sönder , och man kan nog gräva under något år eller två och sedan sälja av den till inköpspriset.

Att hitta en minigrävare under 50 000:- blir nog väldigt svårt, och skulle du hitta en så är det nog inget bra köp. :) En minigrävare går nog på runt 100 000-130 000 iaf. För ett pris under 50' så är det nog traktorgrävare som gäller, eller grävaggregat till en traktor.

När det gäller minigrävare och grävaggregaten så ska man tänka på att de minsta inte klarar av så stora grävdjup. Nu vet jag inte exakt och det skiljer säkert mellan märken men jag har för mig att den jag hade hemma (c:a 1.5 ton) klarade c:a 1.70.

//Mårten

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 20 dec-08 kl 10:19 »
Beror på hur mycket och hur djupt du ska gräva, och hur mycket du kan fixa rent tekniskt på en dylik maskin.

En ny liten som sitter på en traktor kostar ca 75000 + moms (inkl traktor).
Den kan man få minst 40 lakan för efter projektets genomförande, detta pris gäller så länge skicket är OK.

En stor dedikerad traktorgrävare som är för dålig för de stora firmorna, får man för  40-60 lakan.
Denna sjunker inte  direkt i värde, det beror i såfall på skrotpriser.

Detta är för den som kan lappa och laga, denna maskins motor håller många hundra timmar även om den går på ren (rå) begagnad matolja, där finns ett sätt att spara in på drivmedel före det att man skrotar.
3000 - 5000 liter diesel är en del pengar.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #4 skrivet: 27 dec-08 kl 16:26 »
Tänk också på att du skall transportera massorna också. Har du enbart en minigrävare tar detta en evighet. Traktor med frontskopa eller tippkärra är nästan ett måste om du skall enbart ha en minigrävare. En traktorgrävare är väligt mångsidig så de är nog att föredra.

Attis

• -
« Svar #5 skrivet: 27 dec-08 kl 20:18 »
Tack för feedbacken...

Som vanligt hinner verkligheten ikapp. Tänker främst på priset. Det är lite för riskabelt med 100 lök för att gräva lite på tomten. Visserligen kanske man inte förlorar mycket på det i slutänden (om man får den såld). Men det blir lite för mycket pengar för mig. Och för stunden har jag varken tid eller kunskap att mecka/svetsa trasiga delar ::)

Ska hålla ögonen öppna, men tyvärr blir det väl till att hyra. Tråkigt  :-\
/Attis

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 dec-08 kl 20:40 »
Som vanligt hinner verkligheten ikapp.
Ja den där jäkla verkligheten är ett gissel.. Den och jag är inte direkt bästa vänner..  :)

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 27 dec-08 kl 21:11 »
Investera i ett dussin spadar och några rullebörar, du kan betala arbetsfolk upp till hundratusen/år (om du lever med en bättre hälft) och få skatteavdrag på allt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #8 skrivet: 31 dec-08 kl 22:55 »
Kompisenköpte en sån där liten televerksgrävare..
Med den har han grävt grunder till sina hus, alla avlopp samt sandbädden till avloppet...
Tror han gav 25 000:- för den... 

En del småjobb här och där och uthyrning till mig har betalat maskinen
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 14 okt-09 kl 08:30 »
Hm, har provat en sån "televerksgrävare", och jämfört med en tvåtons bandgrävare jag numera brukar hyra så kan man inte kalla den annat än "motorspade"...
Fast man sparar ju ryggen...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 14 okt-09 kl 15:56 »
Vad är en "televerksgrävare"? Antar att det finns något annat namn då det endast ger 2 träffar i Google, varav denna tråd är den ena.. :)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #11 skrivet: 14 okt-09 kl 18:44 »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

trädman

« Svar #12 skrivet: 15 okt-09 kl 01:06 »
Beror på hur mycket och hur djupt du ska gräva, och hur mycket du kan fixa rent tekniskt på en dylik maskin.

En ny liten som sitter på en traktor kostar ca 75000 + moms (inkl traktor).
Den kan man få minst 40 lakan för efter projektets genomförande, detta pris gäller så länge skicket är OK.

En stor dedikerad traktorgrävare som är för dålig för de stora firmorna, får man för  40-60 lakan.
Denna sjunker inte  direkt i värde, det beror i såfall på skrotpriser.

Detta är för den som kan lappa och laga, denna maskins motor håller många hundra timmar även om den går på ren (rå) begagnad matolja, där finns ett sätt att spara in på drivmedel före det att man skrotar.
3000 - 5000 liter diesel är en del pengar.

Vare sig grävtillsats till traktor eller en äldre traktorgrävare är några smidiga maskiner. Tungt klumpligt och långsam hydraulik. Halvmoderna små bandgrävare (tidigt 90-tal) är inte så mycket dyrare än en gammal traktorgrävare och har väsentligt högre kapacitet, är smidigare och lättare att köra. Personligen anser jag att gamal tvåhjulsdrivna traktorgrävare (typ BM 616 etc) är våldsamt övervärderade. Jag tror det är ganska få av bland de som köper dem som egentligen använder frontlastaren i någon omfattning. De är inga vidare lastmaskiner heller, såvida man inte står på en stadig grusplan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

115 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser