Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Killning dag eller natt?  (läst 5894 gånger)

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
SV: Killning dag eller natt?
« Svar #20 skrivet: 10 jan-09 kl 11:15 »
Ååååååååååå vad avis man blir, vi vill oxå ha ett "gosedjur".
Den som väntar på nått gott....Vad ska lilltjejen heta tro??

Lycka till!!!
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Nying

« Svar #21 skrivet: 10 jan-09 kl 11:36 »
Cornelia heter hon! ;)
För de som är intresserade av "nu är det nog något snart på gångtecken" så såg vi igår att Amandas juver hade blivit betydligt större men ändå inte särskilt spänt. När vi klappade henne bak på ryggen så knakade det  och knäppte i alla leder som kändes som att de nu satt helt lösa men framför allt så jag henne flämtandas vid flera tillfällen. Vet inte om hon tidigare gått någon profylaxkurs men hon andades väldigt speciellt. Var väl förvärkar skulle jag tro. Så gjorde hon även när vi var ute på en kortare promenad och då vände hon och började gå hem - ifrån oss - vilket aldrig hänt tidigare.
Kram och framför allt - lycka till själv Mollys!   

Sussilo

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 10 jan-09 kl 11:47 »
Gettegrattis till lilla Cornelia! Naturen brukar fungera - om juvret inte är för hårt och killingen kan dia, så får den i sig det den ska ha. Jag brukar raka getternas bakben/ lår både ut- och insidan och runt juvret. Har geten gott om mjölk, brukar jag sno lite råmjölk och frysa in som reserv. Har man fler getter som är närkillande, kan de bli "inspirerade" av lukterna och ljuden när en annan get killar och kan sätta igång att föda.
« Senast ändrad: 10 jan-09 kl 16:24 av Sussilo »

Nying

« Svar #23 skrivet: 10 jan-09 kl 12:18 »
Japp, hon killlade för några timmar sedan!!! ;) Nu är det Alice vi väntar på!

Vercinos

• Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
« Svar #24 skrivet: 10 jan-09 kl 12:42 »
Stort grattis till er, Nying!
Och tack för tipsen.
När får vi se bilder på Cornelia?
Gift 36-åring med fem barn, fyra hundar, fem Sv. lantrasgetter, två katter, tre marsvin, undulater, samt höns och fransk vädur.

Nying

« Svar #25 skrivet: 10 jan-09 kl 15:01 »
När vi får tid så kommer det nog nån´bild! Hon är ju såå sööööt och Amanda är så duktig mamma! Tack vare att hon är så van vid barnen verkar hon inte bry sig särskilt mycket om deras närvaro. Satt och berättade saga tillsammans inne i getboxen förut, med barn omkring sig, en killing i knät och Amanda som promenerade omkring i stallet. Mysigare kan det knappt bli!

Sussilo

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 10 jan-09 kl 15:57 »
Aha, det var Amanda som killade, jag läste lite vindögt och fick för mig att TVÅ getter killat! Sagostund i getboxen låter underbart!

Tant Jansson

• Östergötland
« Svar #27 skrivet: 10 jan-09 kl 22:04 »
Jag bor granne med Nying. Och vid tiotiden i morse fick jag se lillstumpan en kortis innan jag skulle hasta iväg och dyka. Något sötare (naturligtvis) får man leta efter!!!  ;D  Det är nästan så att jag funderar på att getnappa henne hit!

Säga vad man vill om Nying... Men en bättre matte får man nog leta efter. Läser natt(!)sagor även för getternas barn.  ;D  ;D
Tant inte fru, om jag får be. :D

Nying

« Svar #28 skrivet: 11 jan-09 kl 08:00 »
Ja, så får de ju en god gudmor i dig också Tant Jansson - bara så att du vet det! 8)  Just precis - jag skrev de!!! Som du skrev Sussilo så blev nog Alice hemskt avis tillika inspirerad vilket resulterade i att även hon klämde fram en liten raggboll i morse vid 6-tiden ungefär. Så när det väl blir bilder så får det bli på båda!

(Välkommen ner Tant Jansson)

Vilken fantastisk helg!
Med vördnad inför livet
/Maria 

Vercinos

• Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
« Svar #29 skrivet: 11 jan-09 kl 08:24 »
Vad bidde det då? Ja, en killing försår jag ju ;D, men kön?
Gift 36-åring med fem barn, fyra hundar, fem Sv. lantrasgetter, två katter, tre marsvin, undulater, samt höns och fransk vädur.

Sussilo

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 11 jan-09 kl 08:49 »
Ja, livet är fantastiskt! Grattis till killing nr 2!!! Ja, va´ bidde de och vad ska den heta?

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #31 skrivet: 11 jan-09 kl 09:27 »
Jättekul, grattis.
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Nying

« Svar #32 skrivet: 11 jan-09 kl 09:31 »
Det bidde en helvit liten getflicka och en väldigt stolt getmamma! Ja, vad den skall heta vet vi inte ännu. Förslag på flicknamn på C tages emot med tacksamhet!!! :) (Mödrarna börjar på A och deras killingar förra året började på B så vi tänkte fortsätta på alfabetet)

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #33 skrivet: 11 jan-09 kl 11:46 »
Clara är ju fint!!

Sussilo

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 11 jan-09 kl 15:12 »
Två getkillingar på en helg, vilken fantastisk timing! Carla, Candy, Cilla, Cissi?
« Senast ändrad: 11 jan-09 kl 18:28 av Sussilo »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #35 skrivet: 11 jan-09 kl 23:12 »
Om de får tillräckligt eller ej syns på killingen.  Skuttar den som den ska, då har den också fått vad den behöver.  Och även getter kan få foglossning; ibland får man vara lite extra rädd om de högdräktiga.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nying

« Svar #36 skrivet: 12 jan-09 kl 19:45 »
Nu så har vi äntligen lyckats få in några bilder på våran lilla Cornelia och Celina Cleopatra som vår barnatrio enväldigt har döpt henne till efter mycken diskussion... (Cleopatra, som enligt historien för övrigt sägs ha haft för vana att bada i getmjölk för dess föryngrande och förskönande egenskaper.  8) Så för den som har ett för stort mjölköverskott så är det bara att krypa ner... ;)

Bilderna är tagna igår och i förrgår.
http://picasaweb.google.com/zundvall/Killingar2009?authkey=albA1s-u5ew

Skuttiga hälsningar från oss

Vercinos

• Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
« Svar #37 skrivet: 12 jan-09 kl 21:20 »
Gud, så söta!
Än en gång: stort grattis!

Sussilo

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 12 jan-09 kl 22:14 »
Vilka underbara bilder!

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #39 skrivet: 13 jan-09 kl 09:17 »
Jag tycker att kycklingar o ällingar är söta, men detta slår ju allt.Så fina.
Vad är det för getter ni har?Amanda verkar nästan lockig och sen har dom inga horn,det tycker jag är bra.
Med tanke på barnen menar jag, det är så lätt att få ett horn på fel ställe när man är liten.Även om inte getterna stångar barnen så kryper dom ju gärna intill o vill ha gos.
Har ni era getter lösa oxå?

Bara lite nyfiken ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

107 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser