Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När ska det börjas kläckas?  (läst 2595 gånger)

andersochristine

• Västergötland
När ska det börjas kläckas?
« skrivet: 05 jan-09 kl 21:18 »
Sitter och längtar till våren då jag ska börja kläcka ägg här! :D

Men, kom på att om jag har värmelampa i stallet borde väl jag kunna kläcka fram kycklingar nu?
(Den första tiden bor de i tvättstugan)
Eller är äggen av sämre kvalitet nu i början av året?
Måste beställa ägg via post, men visst borde det gå att påbörja lilla "BB" nu i tvättstugan.
Har tänkt att bara satsa allt på dvärg silke i år...
Kanske ngn frisserad dv. kochin och blomme också?!
(Tips på personer som säljer de äggen/raserna vore perfekt!) :)

Tack på förhand!!
//"Höns-mamman"   (som min make och syster kallar mig, eftersom jag alltid är lika glad varje dag jag hittar ett ägg i hönshuset!)
Alla dessa dagar som kom och gick. Inte visste jag att det var livet!

Weasel

• Skåne
SV: När ska det börjas kläckas?
« Svar #1 skrivet: 05 jan-09 kl 21:20 »
om du måste beställa ägg via post, så vänta tills det blir plusgrader i alla fall, så de inte fryser sönder!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #2 skrivet: 08 jan-09 kl 20:29 »
Hur länge kan du ha dem i tvättstugan? Mina rymdes bara i källaren tills de var 4 veckor, men de behöver extra värme längre tid än så...

Har hört ryktas att det kan vara sämre befruktning på ägg så här års än "till våren"

hönsgalen

« Svar #3 skrivet: 08 jan-09 kl 23:47 »
jag köpte ägg från tyskland vid den här tiden förra året
23 av 25 kläcktes.

hade dom också i tvätt stugan, gick så bra så

Taggis

• vänner
« Svar #4 skrivet: 09 jan-09 kl 00:11 »
Om jag så bara andats om att ha kycklingar i vår tvättstuga hade min gubbe fått frispel tror jag  :P,fast OM jag gör det så kanske mitt halvfärdiga nya hönshus blir klart jättesnabbt  ::) ;D
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

andersochristine

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 10 jan-09 kl 17:46 »
Tvättstugan ligger byggd i en del av verkstaden/garaget men är ändå ett eget rum. Och det blir lika varmt där som resen av huset (hade varit svårt att få tvätten torr annars).
Men under tiden jag har kycklingar där, så har jag lovat resten av familjen att jag torkar tvätten på ett annat ställe. Det gick jättebra de andra gångerna. Hade kycklingarna inne ca 5-6 veckor då. Sen blev det väldigt liv i tvättstugan, så då fick de flytta ut till hönshuset, med egen värmelampa...som de typ bodde under den första tiden.
Men när blir det bättre befrukning på äggen? Mars april?
/Christine
Alla dessa dagar som kom och gick. Inte visste jag att det var livet!

Twiggy

« Svar #6 skrivet: 13 jan-09 kl 14:56 »
Nu är det nära, jag tar det för vad det är, jag har låtit henne vara de sista 4 dagarna nu. Vi får se om det blir något, min flock är "full" hur som helst.

Däremot har jag aldrig varit med om att någon av mina hönor har ätit upp kycklingar, men tidigare har alla ruvat ungefär samtidigt, och jag har slaktat mina två hönor som kom från äggkläckningsmaskin, dom var aldeles för bråkiga. Nu är alla naturruvade och det harmoni i gruppen, men det här är första gången någon får för sig att ruva mitt i vintern.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #7 skrivet: 14 jan-09 kl 20:19 »
Om jag så bara andats om att ha kycklingar i vår tvättstuga hade min gubbe fått frispel tror jag  :P,fast OM jag gör det så kanske mitt halvfärdiga nya hönshus blir klart jättesnabbt  ::) ;D

Har du sån tur att din karl tvättar?  ;)
Trodde inte de kom med den featuren... ;)

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #8 skrivet: 14 jan-09 kl 20:41 »
Min gubbe låter mig ha kycklingar var jag vill och andra djurbebisar oxå :)
Just nu..
Vaktelkycklingar i tvättstugan, de brukar vara i köket på vedspisen men vi eldar där nu så det kan bli lite väl varmt kanske ::)
På fredag kläcks det fler ;D
Ett 4 dagars lamm som springer hej vilt i huset för hon bara skriker om jag stänger in henne och trivs bäst om hon får ligga hos hundarna :-[

Just ja.. har Blomme ;D
Men tyvärr äggpaus just nu och jag skulle nog inte skicka härifrån norr nu ifall bussgods slarvar med paketen när det är kallt.. :-\
Om ett par månader är mer lämpligt att frakta kanske.. :)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #9 skrivet: 15 jan-09 kl 08:29 »
Att det skulle vara sämre kläckresultat beror kanske på att man är för slarvig i ägghanteringen så äggen ligger och blir för kalla??? Jag har iaf alla mina ägg befruktade som jag lagt från just Blomme.
Min blommegrupp är färdig till att ta ägg från och de värper för fullt om det var blommeägg du ville ha. PM mig i så fall.
Mvh Lisa
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Taggis

• vänner
« Svar #10 skrivet: 15 jan-09 kl 14:24 »
JennyN : Nää min gubbe tvättar inte, det vill jag inte att han gör heller därför att han blandar hejvilt & kör allt i torktummlare!
Fast min ägg kläckare tyckte han frst kunde stå i tv.stugan men det ville inte jag,jag vill ju kunna ha koll på när det kläcks & när det väl började kläckas var han den som satt & tittade hela tiden  :).

torpargubbe

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 15 jan-09 kl 14:28 »
JennyN : Nää min gubbe tvättar inte, det vill jag inte att han gör heller därför att han blandar hejvilt & kör allt i torktummlare!
Fast min ägg kläckare tyckte han frst kunde stå i tv.stugan men det ville inte jag,jag vill ju kunna ha koll på när det kläcks & när det väl började kläckas var han den som satt & tittade hela tiden  :).

samma här ;D jag har också tvättförbud av tanten, jag färgsorterar inte heller ,, pst alla karlar som vill slippa tvätta,,bara vräk in all tvätt utan urskillning så får man "tvättförbud" ;D ;D ;D

Taggis

• vänner
« Svar #12 skrivet: 15 jan-09 kl 16:14 »
torpargubbe: Jag har oxå förstått att det var planering bakom det hela  ;D  ;)

Weasel

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 15 jan-09 kl 16:17 »
torpargubbe: Jag har oxå förstått att det var planering bakom det hela  ;D  ;)

Tycker gott att sånna män borde få som straff att tjejen bara tvättar sina egna kläder ;D
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #14 skrivet: 15 jan-09 kl 20:53 »
Min man tvättar, han var tvungen att lära sig, för ett tag jobbade jag så mycket så jag hann inte med något hushållsarbete alls... nu är det nästan tvärtom så nu tvättar jag nog mest, men det är skönt att veta att båda kan allt när det gäller!

ot jag vet...

För att följa ämnet... tänkte skaffa kläckare i år, den jag tänkte köpt dagsgamla kycklingar från har fått ILT... kanske jag kan köpa ägg därifrån och descinficera?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

borka15

« Svar #15 skrivet: 16 jan-09 kl 08:26 »
Jag måste helt klart byta gubbe! Har djurstopp. >:(

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #16 skrivet: 18 jan-09 kl 01:03 »
Det ska ju inte smitta via ägg men jag hade inte riskerat min flock. Köp av någon ILT-fri. I Norge er det A-sjukdom och hela flocken avlivas. Har hänt vänner...  :'(
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Melica

« Svar #17 skrivet: 18 jan-09 kl 02:00 »

VAR får du ha kläckaren då? Vi är nästan klara med vårt nya badrum med tvättstuga. Jag tänkte försöka smyga in kläckaren där till våren, men räknar med protester... Jag har faktiskt fått ha den på vår oinredda vind, men den står härnäst i tur att byggas om.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Taggis

• vänner
« Svar #18 skrivet: 18 jan-09 kl 22:28 »
Jag hade min äggkläckare i storarummet i en hörna där ,kanske inte såå poppis men när det stod mellan att ha den där el. i sovrummet så blev det storarummet fast det var lite protester från gubben frst.

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #19 skrivet: 19 jan-09 kl 15:14 »
Äggkläckare ska stå dragfritt och med jämn temperatur
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Dela detta:

* Inloggade just nu

104 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser