Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Starta genbank med ägg?  (läst 3496 gånger)

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
Starta genbank med ägg?
« skrivet: 20 jan-09 kl 20:21 »
En fråga!
Om jag vill starta genbank på tex. hedemora, måste jag köpa in vuxna eller kycklingar då?
Jag tänker så här: Jag vill köpa in ägg och kläcka själv. Om jag köper ägg från genbank, kan de kycklorna då vara med i genbanken?

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
SV: Starta genbank med ägg?
« Svar #1 skrivet: 20 jan-09 kl 20:30 »
Nej, du kan inte köpa in ägg, du måste köpa livdjur.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #2 skrivet: 20 jan-09 kl 21:18 »
I särkilda fall kan man få starta genbank från ägg. Men det är i sällsynta fall och man måste prata med genbanksansvarig först.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 20 jan-09 kl 21:36 »
Det är väl raser som har få individer
och det kan man nog inte säga om hedemora.
Hörde att en kvinna fick köpa ägg från ölandshöna förra året och kläcka.
Berodde nog på avstånd också.
Men det gör man inte hur som haver.
Hedemorahöns

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #4 skrivet: 20 jan-09 kl 21:40 »
Varför får man inte det? Blir det för onaturligt beteende om fåglarna inte är "uppfostrade" av riktiga föräldrar?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 20 jan-09 kl 21:44 »
Hänvisar som Nettis till genbanksansvarig.
De  ger dig svaren.
Hedemorahöns

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #6 skrivet: 20 jan-09 kl 23:07 »
Tack för era svar.
Det som fick mig att tänka var diskussioner i andra trådar om det här med smittor och en del som faktiskt skriver rakt ut att man "aldrig ska köpa vuxna djur" mm. Sånt får en ju att tänka.   :-[
jag ska kontakta genbanken...
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Krågedal

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 21 jan-09 kl 07:02 »
Det är nog bäst att kontakta genbanksansvariga. Angående den som fick kläcka Ölandsägg är nog för den är starkt utrotningshotad, (det är bara i särskilda fall det går, inte nog med med hedemora som det finns rätt gott om....
 Har själv "Kindahöns" det är jättekul att följa när hönan lägger ägg och sen har en stark ruvdríft att få "egna" kycklingar och även följa dem när de lär sig "allt vad en höna bör veta" och hitta mat!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

LaPi

• Halland
    • Digeshults Farm
« Svar #8 skrivet: 21 jan-09 kl 08:05 »
Tack för era svar.
Det som fick mig att tänka var diskussioner i andra trådar om det här med smittor och en del som faktiskt skriver rakt ut att man "aldrig ska köpa vuxna djur" mm. Sånt får en ju att tänka.   :-[
jag ska kontakta genbanken...

Jag har haft samma funderinga som du. Pratade med en tjej från Lanthönsklubben och hon förklarade att man vill se att djuren är rastypiska och inte har några defekter innan man säljer dem. Kan förstå resonemanget... men samtidigt inte! Precis som du är jag livrädd för att få in någon sjukdom, ILT hade ju varit svarta mardrömmen, speciellt när man har höns sedan innan.
Vi får väl se vad som händer  :-\ Lycka till!
Besök hemsidan för info och fina bilder.
http://farmen.digeshult.se

fjäderfän

« Svar #9 skrivet: 21 jan-09 kl 15:24 »
kan man inte kläcka ägg och sen kommer nån genbanksansvarig ut och plockar ut en bra grupp kan ju inte va svårt.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #10 skrivet: 21 jan-09 kl 15:31 »
kan man inte kläcka ägg och sen kommer nån genbanksansvarig ut och plockar ut en bra grupp kan ju inte va svårt.

Problemet är väl att vårt land är långt och de som är genbanksansvariga är som vi, vanliga människor som har andra jobb på sidan. Men i teorin vore det en väldigt bra ide.

Jag fick sälja ägg från mina gula ankor till en tjej som ville starta genbank. Det är långt avstånd mellan oss så ägg var den bästa lösningen. Sen var jag dit på våren efter och då synade jag gruppen och sa vilka som var ok för genbanken. Sen efter kontakt med genbanksansvarige och att jag hade skrivit ett papper om att jag hade sålt ägg och att jag hade varit dit och kollat djuren så var det ok fär henne att bli godkänd.

Nu är dettta säkert lättast att få till om det är en ras ssom är mycket hotad, vissa finns ju ändå i ett ganska stort antal.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 21 jan-09 kl 16:58 »
Måste fråga
Vilka är okey för genbank. ???
Har fått för mig att man inte får gallra., om det inte är direkta defekter.
Är jag ute och cyklar?
Man vill ju ha så stor variation som möjligt elller ?
Hedemorahöns

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #12 skrivet: 21 jan-09 kl 17:28 »
I din egen flock får du ju bestämma själv vilka djur du vill behålla.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 21 jan-09 kl 18:47 »
Nu förstår jag inte alls?
Hedemorahöns

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #14 skrivet: 21 jan-09 kl 18:58 »
Om du har genbank och du kläcker fram kycklingar så bestämmer du ju själv om du vill spara nån och vilka du vill spara. Det enda du behöver tänka på är att de du sparar faller in i rasramen.

Tex som jag som har svenska gul anka då. Ibland kommer det vita ankor av dem. De är ju inte godkända men alla andra gula till bruna nyanser är ok. De vita måste jag ju ta bort och föräldrarna bör jag inte avla mer på heller. Men av de andra ungarna och vuxna djuren bestämmer jag själv vilka jag vill spara och om jag vill spara nån över huvudet taget.

Ska jag köpa in ett nytt genbanksdjur så kan jag välja också vilket djur jag vill köpa ur en flock som är till salu.

Det man ska undvika i tex en Hedemoraflock eller annan ras där olika färger, typer eller annan avikeklse dyker upp är ju att bara spara på en färg, form, fjäderanlag etc men ingen kan ju förbjuda dig till det heller för du bestämmer ju själv om du vill ha 1+2 djur i din flock eller om du skulle vilja 20+100 tex. Det är ju ditt val så att säga.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 21 jan-09 kl 19:13 »
Tack Nettis, för att du ger svar som tom jag förstår ;D
Hedemorahöns

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 21 jan-09 kl 21:52 »
Jag fick sälja ägg från mina gula ankor till en tjej som ville starta genbank. Det är långt avstånd mellan oss så ägg var den bästa lösningen. Sen var jag dit på våren efter och då synade jag gruppen och sa vilka som var ok för genbanken. Sen efter kontakt med genbanksansvarige och att jag hade skrivit ett papper om att jag hade sålt ägg och att jag hade varit dit och kollat djuren så var det ok fär henne att bli godkänd.

Det borde vara idealet att göra på det sättet när det är möjligt. Det minimerar både risken för sjukdomsspridning och risken att få in felaktiga djur i genbanken.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #17 skrivet: 21 jan-09 kl 22:39 »
Det borde vara idealet att göra på det sättet när det är möjligt. Det minimerar både risken för sjukdomsspridning och risken att få in felaktiga djur i genbanken.

Det skulle ju öka antalet genbanksbesättningar tror jag för nu är det många som vill men som har långt till närmaste flock plus att inom en del raser kläcks det inte tillräclkigt med djur heller för att nå upp till efterfrågan.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #18 skrivet: 21 jan-09 kl 23:48 »
Det skulle ju öka antalet genbanksbesättningar tror jag för nu är det många som vill men som har långt till närmaste flock plus att inom en del raser kläcks det inte tillräclkigt med djur heller för att nå upp till efterfrågan.

Avstånd och brist på djur tror jag inte alls är det stora problemet. Betydligt värre tror  jag är att marknaden översvämmas av "ickegenbanksdjur" som folk köper i god tro för att de vill vara med och bevara en gammal ras, för att sedan upptäcka att de inte går att genbanksansluta. Sedan fortsätter de i sin tur att sprida en massa djur utanför genbanken.

Men det har ju inte så mycket med ägg att göra, i och för sig.  :-[

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 22 jan-09 kl 00:37 »

Inte bara för avståndets skull, många avstår ju från genbank bara för att slippa sprida sjukdomar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

133 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser