Om du har genbank och du kläcker fram kycklingar så bestämmer du ju själv om du vill spara nån och vilka du vill spara. Det enda du behöver tänka på är att de du sparar faller in i rasramen.
Tex som jag som har svenska gul anka då. Ibland kommer det vita ankor av dem. De är ju inte godkända men alla andra gula till bruna nyanser är ok. De vita måste jag ju ta bort och föräldrarna bör jag inte avla mer på heller. Men av de andra ungarna och vuxna djuren bestämmer jag själv vilka jag vill spara och om jag vill spara nån över huvudet taget.
Ska jag köpa in ett nytt genbanksdjur så kan jag välja också vilket djur jag vill köpa ur en flock som är till salu.
Det man ska undvika i tex en Hedemoraflock eller annan ras där olika färger, typer eller annan avikeklse dyker upp är ju att bara spara på en färg, form, fjäderanlag etc men ingen kan ju förbjuda dig till det heller för du bestämmer ju själv om du vill ha 1+2 djur i din flock eller om du skulle vilja 20+100 tex. Det är ju ditt val så att säga.