Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge ligger hönan?  (läst 4226 gånger)

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
Hur länge ligger hönan?
« skrivet: 20 jan-09 kl 20:22 »
Ännu en fråga som jag inte tycker att litteraturen svarar på!

Jag har läst att man kan lägga gipsägg som hönan kan få "komma igång" på, och när man ser att hon verkligen surar, så kan man byta mot riktiga ägg.
Men hur fungerar det, ligger hönan tills det blir nåt eller sluter hon automatiskt efter 30 dagar?

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Margit

• Gäst
SV: Hur länge ligger hönan?
« Svar #1 skrivet: 20 jan-09 kl 20:27 »
Ännu en fråga som jag inte tycker att litteraturen svarar på!

Jag har läst att man kan lägga gipsägg som hönan kan få "komma igång" på, och när man ser att hon verkligen surar, så kan man byta mot riktiga ägg.
Men hur fungerar det, ligger hönan tills det blir nåt eller sluter hon automatiskt efter 30 dagar?

Agnetha

En del hönor kan ruva ihjäl sig  :( så det finns nog ingen övre gräns för hur länge de kan hålla på.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #2 skrivet: 20 jan-09 kl 21:21 »
Om en höna lägger sig på ägg och dessa inte kläcks eller om det är tex gipsägg kan hon ligga bra länge. Det är ljudet av kycklingarna som får henne att gå upp. Jag har nån gång när jag fått en ruvhöna tagit befruktade ägg från kläckaren och lagt under henne. Ibland har hon bara legat någon enstaka dag innan de har kläckts och det har gått bra.

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #3 skrivet: 20 jan-09 kl 23:07 »
En del hönor kan ruva ihjäl sig  :( så det finns nog ingen övre gräns för hur länge de kan hålla på.

:o
nej, vad läskigt. vad gör man om hon gör det?
Eller alltså.. när blir det farligt? vad kan man göra?
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 20 jan-09 kl 23:14 »
En utav våra hönor ruvade nästan ihjäl sig.
Hon var likblek i ansiktet och mager.

Äta ville hon inte eller.... Så jag fick tvångsmata henne... Dagen efter var hon pigg igen och hade dessutom gett upp ruvningen!

En höna i somras låg i 11 veckor innan hon fick sina små kycklingar.... (först 3 veckor utan ägg... Sedan 3 veckor på ett ägg som aldrig kläcktes (ungen dog).... Ytterligare några veckor gick innan jag hade samlat ihop en rejäl hög åt henne. 

Hon måste varit väldigt lycklig när hon väl fick sig en stor hög av fluffiga dunbollar!  ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

40+

• Våran "lilla" Ida
« Svar #5 skrivet: 20 jan-09 kl 23:38 »
Har en stor Brahma som bara ligger o ruvar. Brahma ska vara dåliga ruvare enl. alla "vetare " men jag har fått fixa andra reden så dom andra kan lägga ägg åt oss , nu har jag tagit bort "konst" ägget som jag hade så hon började att lägga . Har jag gjort rätt  ??? Vill inte ha kycklingar på vintern om jag ska ha så får det bli på sen vår sommar.
Nybliven gårdsägare

Margit

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 jan-09 kl 08:31 »
:o
nej, vad läskigt. vad gör man om hon gör det?
Eller alltså.. när blir det farligt? vad kan man göra?

Det är nog bara att hålla koll, just nu har jag en höna som har legat sedan i fredags utan att gå upp för att äta, dricka eller skita...idag tänker jag tvinga ut henne. Jag har gett henne majs ur handen, men på sätt och vis får ju även det henne att ligga kvar...för då behöver hon ju inte gå upp för att äta.

Jag har försökt nästan allt för att få mina hönor att bryta ruvning (dvärgkochin såklart  ::)) men det är väldigt svårt att få dem att sluta. Så det humanaste är att peta under ett par ägg tycker jag, så att de får utlopp för sina instinkter  :).

Dessutom lägger de ju inga ägg när de ruvar, så det är lika bra att få det "överstökat".

Tindranu

• Småland
« Svar #7 skrivet: 21 jan-09 kl 08:52 »
Vi fick två tips av en som hållit på med dvärgkockin länge.
Antingen ta ut hönan ur redet strax innan man släcker på kvällen, då blir hon kvar ute under natten ialla fall....
Eller ha någon slags bur med nätgolv o låta henne vara i nån meter upp i luften...

Det sista känns väl inte helt hundra för mig.
men, det första har vi testat men det funkar sådär.
VILL de ruva så gör de det, oavsett vad jag gör känns det som.

Vi KAN inte ge dem ägg mitt i vintern, det är för kallt för eventuella kycklingar.....
Så vi lyfter ut dem, så ofta vi är där, o de stånkar, äter o dricker lite o går tillbaks o lägger sig  :-\
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 21 jan-09 kl 10:18 »
Det där med ta ut och släcka funkar inte för oss.

Hönsen trevar sig fram i mörkret och lägger sig ändå.
Lika när de värper. En dag så var det ingen som hade tänt åt dem och på kvällen när jag kom hem så var det full rulle på dem i kolsvarta mörkret. En höna låg och boa och värpte i ett rede och det låg massor med ägg, fortfarande ljumna värpta på sen eftermiddag när det var mörkt i några andra reden.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #9 skrivet: 21 jan-09 kl 15:34 »
Har en stor Brahma som bara ligger o ruvar. Brahma ska vara dåliga ruvare enl. alla "vetare " men jag har fått fixa andra reden så dom andra kan lägga ägg åt oss , nu har jag tagit bort "konst" ägget som jag hade så hon började att lägga . Har jag gjort rätt  ??? Vill inte ha kycklingar på vintern om jag ska ha så får det bli på sen vår sommar.

De Brahma jag känner till som ruvar är mycket bra på det. Har en höna från en ruvande stam och hon är ätteduktig och det är de hönorna i hennes födelseflock också.

Det man kan göra är att flytta dem till en annan bur eller nåt i några dagar för då brukar de stiga upp. Jag brukar oroa mina lite så de kliver upp om jag inte vill att de ska ruva precis då.

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #10 skrivet: 21 jan-09 kl 17:20 »
våra dvärgkochins är mycket engagerande när det gäller ruvande (även tuppen engagerar sig tyvärr så han blir mycket upprörd när någon hoppar av). Jag gör mitt bästa för att vara så irriterande som möjligt. Knuffar ut dem, knycker deras ägg, klappar på dem och pratar entusiastiskt när de ilsket skricker som små flickor åt mig från sitt rede. Ibland stänger jag också av reden och/eller lyfter av taket så det blir ljust och omysigt. Jag skulle inte säga att de låter sig påverkas nämnvärt av mitt tjat.
ofrivilligt hönslös

Dolvis

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 21 jan-09 kl 22:57 »
Angående diskussionerna om vad man gör om hönan inte vill sluta ruva. Vi brukar göra så här:

Vi sätter hönan i en (ca 1,5 m2) nätbur med nätbotten en solig eller i alla fall regnfri dag. Buren ställer vi ut utomhus bland de andra hönsens om går och pickar, och ser till att hönan har fri tillgång till proteinrik mat och vatten i sin bur. På kvällen ställer vi in buren i hönshuset, och så ut igen nästa dag. På kvällen släpper vi ut henne och kollar om hon går och sätter sig på pinnarna med de andra. Om hon går och lägger sig i redet blir det tillbaka till buren ett dygn till. Sedan brukar de alltid ha avbrutit ruvningen.

Det är ljuset och proteinerna + att hon inte har något bra undanskymt och mysigt hörn att ligga i som gör att hon svalnar av har jag läst.
När jag började med höns gick jag internetkurs hos lanthönsklubben, och på deras forum tyckte de erfarna att man absolut inte skulle göra så här, det var djurplågeri att ha hönan instängd i en liten bur. Men deras råd (ta bort hönan, ta bort äggen, släppa ut hönan etc) fungerade ju inte på våra, och jag tycker det verkar mycket mera plågsamt för dem att ligga med feber ( som de ju faktiskt har när de ruvar), äta för lite mat och samla på sig ohyra som ofta händer när de ligger så himla länge. Sedan behöver man ju inte ha en så liten bur, anledningen till att vi har det är för att den ska gå att bära för en person.

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #12 skrivet: 22 jan-09 kl 20:57 »
Tack för tipset! Allt är värt att pröva, de är så hopplöst envisa! Charmigt men man börjar ju tycka synd om dem efter ett tag.
ofrivilligt hönslös

Dela detta:

* Inloggade just nu

137 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser