Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kissa i sängen?!  (läst 25178 gånger)

soleskog

kissa i sängen?!
« skrivet: 23 jan-09 kl 18:19 »
Vi har en halvmånaders wachteltik som igår gjorde en alldeles helgalen sak; Efter att alldeles nyligen ha varit ute, följer hon med oss upp till sovrummet. Jag sitter i dubbelsängen och läser saga för barnen, när valpen hoppar upp i sängen bredvid (extrasäng som vi har för att det blir väl trångt med två barn och två vuxna i samma säng, men som hundarna disponerar när vi inte gör det...), hukar sig ned och kissar!!! Detta alltså i den säng som hon normalt sett sover i.
Jycken i fråga är förvisso ganska inkontinent när hon blir glad, men så var det inte i detta fallet. Vi har två hundar till, alla tre trivs bra ihop och verkar inte strida särskilt om platsen i flocken (de andra är en tik och en hane, kastrerade båda). Valpen är en glad och mycket framåt hund, trygg och säker.
Finns det någon slags förklaring på detta infall, eller är en helgalen inställning till toalettvanor något som ska läggas till wachtelhundars minusposter...?
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Margit

• Gäst
SV: kissa i sängen?!
« Svar #1 skrivet: 23 jan-09 kl 18:44 »
Revirmarkering? Dominansförsök?

Totalt osmakligt och oacceptabelt i alla fall, jag skulle INTE låta henne vara i sängarna alls - hon har sin plats på golvet och ska inte närma sig människans revir i sängen...

...men det är min åsikt, och du kommer säkert få höra minst 100 olika.

Weasel

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 23 jan-09 kl 18:54 »
Vår franska bulldog gjorde precis så när hon var ny här. Fick henne från ungern när hon var 8 månader. Fick ju så klart sova i vår säng, men när vi släckt lyset satte hon sig och kissade... Hände ett par gånger, trodde att det kanske inte var meningen.. Sen började hon kissa i soffan också. En kväll när vi märkte att hon just höll på att kissa åkte hon ner från sängen och fick sitta i hallen ensam hela natten. Efter det hanr hon inte kissat här, men när hon är på dagis hos min mamma ibland måste de ha stängt till sovrummen, annars går hon in där och kissar...
Vi är nöjda att hon inte gör det här längre i alla fall, sen får mamma lära henne vad som gäller på dagis :)
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

soleskog

« Svar #3 skrivet: 23 jan-09 kl 19:03 »
Tack för svaren. Jag har förstås funderat på om det har med dominans att göra, men just för att hunden i övrigt inte har problem med det känns det mer osannolikt. Annars är det ju just ledarskap något som man måste fundera extra på med en hund som wachteln, och för oss har det funkat med klassiska övningar som att inte gå först genom dörrar, vänta på klartecken etc. Samt det där som är så svårt att definiera, men som handlar om att vara ledare. Hursomhelst har ledarbiten under kontroll, trodde jag.
Ska kanske sägas att just denne hund har en mycket lättsam inställning till det här med rumrenshet, och nu, efter mycket träning, funkar det, men en av de svåraste hundar att rumsrenhetsträna som jag mött - hon tycker liksom inte att det spelar så stor roll...Men, jag trodde att hon drog gränsen vid sängen... Jag respekterar din syn Margit på hundars vara eller inte vara i sängarna, även om jag inte delar den.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Gräbban

• -
« Svar #4 skrivet: 23 jan-09 kl 19:41 »
Jag tror inte alltid att såna här saker har med ledarskap eller brist på detsamma att göra, även om det är populärt att hävda det..
Jag tror att hundar kan drabbas av "hjärnsläpp", och om hon varit svår att få rumsren, så tror jag att det var det som hände.
Det verkar ju inte som om du i övrigt har problem med henne?
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

soleskog

« Svar #5 skrivet: 23 jan-09 kl 21:08 »
precis så har jag tänkt, att det kanske inte är så enkelt som att det brister i ledarskap. Vi får hoppas att hon fick ett totalt hjärnsläpp, och helt enkelt såg fel på mjuk gräsmatta och säng...Wachtelhundars intelligens är kanske inte på tio-i-topplistan ;).

Margit

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 23 jan-09 kl 21:18 »
Och jag respekterar din åsikt att hunden ska få vara i sängen  :) vilket i sig kan vara mysigt.

Jag tycker bara att det är konstigt att hunden kissar där den (eller någon annan familjemedlem) ska sova  ??? det brukar de ju normalt inte göra, det är bara att hoppas att det var en engångsföreteelse.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 24 jan-09 kl 20:08 »
Jag trodde inte att valpar försökte dominera...?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Gräbban

• -
« Svar #8 skrivet: 24 jan-09 kl 21:56 »
Nej, det lär nog inte va det vanligaste... Men det har blivit otroligt populärt att framhäva hundägarens brist på ledarskap så fort någon har nåt mackel med sin hund. Jag tror helt enkelt inte på det. Kan säkert stämma ibland, men oftast verkar det bara va ett bra sätt att få folk att känna sig otillräckliga på.
Jag själv tvivlar på att jag är en "stark" ledare för mina tre hundar, men behöver heller inte fundera över det då här inte har uppstått några större problem.
Med sunt förnuft kommer man långt, och ibland får man problem och oftast löser man dom.
Kollar man de flesta inlägg här på alternativ där folk ber om hjälp med sina hundar, så dras anmärkningsvärt ofta frågan om ledarskap upp. ::) Det verkar va patentlösningen på allt. ;D
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 24 jan-09 kl 22:06 »
 Det är inte bara på Alternativ, Ledarskap är ett mystiskt ord som nästan alltid kommer fram i hundsammanhang... Div. TV-Program har lyft fram det förlegade ordet igen.
 Jag tror på hjärnsläpp. Jag tror att Halvmånaders är felskriven ålder ;) så hur gammal är hon? Första löpet kanske är på gång med konstiga hormoner och kissnödighet?
          Mvh
       Charlotte
« Senast ändrad: 24 jan-09 kl 22:10 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Margit

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 24 jan-09 kl 23:30 »

Jag läste halvmånaders som halvårs...antar att man inte tar en valp som är 2 veckor?  ???

Min hund löpte första gången vid 6 mån ålder, hon försökte "slingra sig" långt före det - jag var tvungen att vara mycket bestämd och visa mig orädd när hon försökte skrämma mig att låta bli att exempelvis klippa klorna...så visst kan de börja tidigt med att dominera!

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 26 jan-09 kl 12:26 »
Nej, det lär nog inte va det vanligaste... Men det har blivit otroligt populärt att framhäva hundägarens brist på ledarskap så fort någon har nåt mackel med sin hund. Jag tror helt enkelt inte på det.
Det var halvt om halvt med ironi jag ställde frågan.  ;) Jag tror inte på det heller. Men tyckte det kunde vara intressant att se vad svaret blev.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 26 jan-09 kl 13:17 »
Men jag förstår inte logiken med att låta hunden gå sist in genom dörrar, sitta inna man går över gatan, äta efter varsågod osv om man sen låter hunden sova i sängen ??? Det är ju samma sak som att bjuda in hunden i samma rangordning som ägaren själv. Hade jag varit hund hade jag blivit väldigt förvirrad. Sen ska jag inte sticka under stol med att det kan vara mysigt och varmt och skönt med en hund i sängen men trots det får de stanna på golvet, de verkar bli mindre förvirrade då.

För att återgå till frågan tror jag det är ett tidigt "löp-hjärnsläpp". var noga med att markera att det inte är okej så tror jag det löser sig.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gräbban

• -
« Svar #13 skrivet: 26 jan-09 kl 18:48 »
Det var halvt om halvt med ironi jag ställde frågan.  ;) Jag tror inte på det heller. Men tyckte det kunde vara intressant att se vad svaret blev.
Och det var halvt om halvt med ironi jag svarade på den..... ;D

Charlotte

• -
« Svar #14 skrivet: 26 jan-09 kl 19:03 »
Men jag förstår inte logiken med att låta hunden gå sist in genom dörrar, sitta inna man går över gatan, äta efter varsågod osv om man sen låter hunden sova i sängen ??? Det är ju samma sak som att bjuda in hunden i samma rangordning som ägaren själv. Hade jag varit hund hade jag blivit väldigt förvirrad. Sen ska jag inte sticka under stol med att det kan vara mysigt och varmt och skönt med en hund i sängen men trots det får de stanna på golvet, de verkar bli mindre förvirrade då.

För att återgå till frågan tror jag det är ett tidigt "löp-hjärnsläpp". var noga med att markera att det inte är okej så tror jag det löser sig.
Mina hundar har alltid fått sova i sängen om de velat, väldigt praktiskt med valpar eftersom man känner när dom rör sig och slipper "olyckor" på nätterna.
  Jag upplevde väldigt tydligt med BC-valpen att han lärde sig att när jag sov då skulle flocken sova, han har en tydlig På-och-av-knapp idag, alltid "av" när vi är inne och jag sover eller är stilla på annat sätt (sittande vid datorn blir det ju en del av tex :P), det känner jag att jag fått "gratis" utan träning genom att han alltid fick "vara med" i flocken och inte utestängdes nattetid (kan vara "flum" :) men jag upplever det så).
  Jag upplever ingen förvirring, för mig är inte sängen mer "laddad" än någon annan plats, hunden kollar om den får hoppa upp (tar ögon kontakt) är det okej så säger man bara varsågod! Precis som jag gör i de situationer som Kimma beskriver. För mig är dom Kontaktövningar, inte Ledarskapsövningar. Hunden får lära sig att det lönar sig att ta kontakt med mig...
                                      Mvh
                                   Charlotte

"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

soleskog

« Svar #15 skrivet: 26 jan-09 kl 21:20 »
Ibland slinter knapparna, jycken i fråga är alltså ett halvår. Sedan den beskrivna olyckan har inget dylikt hänt, som tur är. Jag kan hålla med om att det alltid pratas om ledarskap, lösningen är inte alltid så enkel. Som jag ser det inkluderar jag mina tre hundar i vår familj, men jag är chef. De får gärna sova i sängen, eller bredvid, om det känns som det är väl mycket djur och barn i sängen (särskilt tomt i sängen blir det ändå inte, eftersom en make och två barn får stanna kvar i den...). Alltså, när jag ber dem gå ner, så får de lägga sig i reservsängen brevid eller i sin korg på golvet. En flock sover tillsammans, därför får de vara i sovrummet istället för t ex i köket. Så ser jag det, eller snarare: det funkar för oss.

Att man kan ha ledarskapsproblem har vid ett tillfälle varit mycket tydligt för ett antal år sedan; samma säng delades med make, inga barn, och makens wachteltik, som jag fick "på köpet". En natt hade jag varit nere på toa och kom upp och skulle lägga mig igen. Hunden hade tagit min plats i sängen, och när jag bad henne flytta på sig morrade hon djupt...Då insåg jag direkt hur illa det låg till. Den gången hjälpte en tid av konsekventa "gå före genom dörren-övningar" etc. För mig har det varit betydligt bättre än en ofta  föreslagen metod bland jakthundskretsar - nämligen att gå ut och 'spöa upp' hunden när den är runt året. Jag inser att det finns andra alternativ, och man ska inte heller förglömma att hundar är individer. Vår lille västgötaspets har solklart för sig vem som är chef, och den nye valpen verkar också vara en relativt mjuk individ. 

rosengård

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 27 jan-09 kl 01:16 »
Vad är det för idioter till hundägare som spöar upp hunden i förebyggande syfte? De kan aldrig få en hund som litar på sin ägare.  ???Och  glädjen ska vara ömsesidig.En del tycker väl att de är väldigt "macho" med sådana metoder.

Gräbban

• -
« Svar #17 skrivet: 27 jan-09 kl 09:05 »
Vad är det för idioter till hundägare som spöar upp hunden i förebyggande syfte? De kan aldrig få en hund som litar på sin ägare.  ???Och  glädjen ska vara ömsesidig.En del tycker väl att de är väldigt "macho" med sådana metoder.
Tyvärr finns det en hel massa olika metoder för att få hunden att "lyda". Tyvärr funkar givetvis en del av dessa hemska metoder, och de som börjat med dom (och inte lider av känslor för sina djur) vill väl inte sluta för att det funkar... >:(
Det finns ju faktiskt fortfarande människor som slår sina barn "för deras eget bästa".... Jäkla neanderthalare. ::)
Jag kör med positiv förstärkning i all inlärning och bryr mig inte om hunden gör fel. Jag gör bara om och gör rätt. Vad gäller om hundarna hittar på nåt dom inte får göra så gäller en skarp tillsägning och ibland ett grepp i nackskinnet. (men då gäller det ju sannerligen att man tar dom på bar gärning).

soleskog

« Svar #18 skrivet: 27 jan-09 kl 12:20 »
Precis min mening - helt hjärndött med såna sorgliga "uppfostringsmetoder". Det finns många bra, och duktiga jakthundsägare. Men också mer av gamla skitmetoder som att jakthundar aldrig ska gå fot och att man ska ge dem stryk. Sorgligt, tur att man har mål i mun och kan säga ifrån när såna fina förslag kommer upp!

covboy

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 27 jan-09 kl 13:20 »
Nåja, halvår och halvmånad hinner hända massor i hundvärden. ;D
Min erfarenhet var att valpen gjorde en protest för att barnen fick mera uppmärksamhet i den situationen.. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

210 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser