Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svart kam av andra orsaker än kyla?  (läst 4994 gånger)

LEK

Svart kam av andra orsaker än kyla?
« skrivet: 09 feb-09 kl 22:22 »
Hej!
Jag går här och grubblar över om en tupp kan få svarta toppar på kammen av andra orsaker än kyla? Fick syn på min tupp nu i kväll med riktigt svarta toppar på kammen. Jag vet att vattenbrist kan ge svarta områden på kammarna så han fick en egen skål med vatten men den brydde han sig inte alls om. Jag kan inte tänka mig att det skulle bero på kyla då jag har värme på i hönshuset när det är minusgrader ute så det har inte under de senaste dagarna varit så kallt att vattnet frusit ens... Visserligen har jag haft dörren till hönshuset öppen de senaste två dagarna men det har samtidigt inte varit mer än max -3 grader. Visst är det märkligt? Har någon erfarenhet av något liknade?
Blev riktigt orolig... :-\
Kram Linda

Sirpa

• -
SV: Svart kam av andra orsaker än kyla?
« Svar #1 skrivet: 09 feb-09 kl 22:47 »
Intressant fråga.
Förfrysning ser visst ut så här
Höns och Liljor i min trädgård.

LEK

« Svar #2 skrivet: 09 feb-09 kl 22:50 »
Ja, jag skulle nog vilja påstå att min tupps kam påminner om bilden ovan. Fast kanske lite mörkare svart i topparna.
Jag har ju inte hållt koll på hur länge han varit ute under dagtid när hönshuset varit öppet men förfryst kam vid -3-4 grader? Jag har haft honom i två vintrar innan utan att han varit besvärad av kyla och inga tidigare tuppar heller. Hönsens kammar är röda och fina som vanligt...
Kram/Linda

Sirpa

• -
« Svar #3 skrivet: 09 feb-09 kl 23:03 »
Det kanske blåst?

0 och det blåser så motsvarar det -9
-5 och det blåser så motsvarar det -15

Eller kanske han fått snö på kammen?
Höns och Liljor i min trädgård.

LEK

« Svar #4 skrivet: 09 feb-09 kl 23:40 »
Jättesvårt att säja, apropå blåst... inte tycker jag att det blåst här i småland i dagarna...?!? Kanske har han fått snö på kammen för snöat har det ju gjort men när jag tänker efter så har jag ju faktiskt tak på hönsgården... Och slagsmål har han inte varit i och det ser inte heller ut som den typen av skador... Jag blir inte klok på detta!!!???
Tack för era tankar, kom gärna med fler om ni kommer på nå´t! Kram/Linda

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #5 skrivet: 10 feb-09 kl 00:09 »
Jag skulle föreslagit slagsmål, men det trodde du visst inte på.

Jag trodde att min ena tupp förfrysit kammen för jag hade hört talas om det, men det såg inte alls ut som på bilderna, det var två taggar som var lite svarta fläckvis bara.

Jag kunde inte förstå vad det kunde vara om det inte var kyla, för han och den andre tuppen slogs ju aldrig...

Men det såg jag några dagar senare att det gjorde de visst!

Det är väl våren som är i antågande...

Har du en tupp till kan han ju gett honom ett nyp i kammen?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 10 feb-09 kl 06:22 »
Är alla toppar svarta , antar jag att det är kyla.
Slåss de så blir det nog inte så.
Hedemorahöns

LEK

« Svar #7 skrivet: 10 feb-09 kl 09:21 »
Hej!
Nej, slagsmål är det inte, har bara en tupp och fyra väldigt lugna höns. Det måste vara förfrysning om det inte finns någon annan åkomma som kan göra kammen svart. Förstår bara inte hur det blivit så eftersom att jag alltid ser till att de inte har det för kallt. Typiskt...
Tack för svar iaf!/Linda

lynxlady

• Häst och hund-kvinna med blandad kompott av höns
    • Sidsjöhöns
« Svar #8 skrivet: 13 feb-09 kl 14:19 »
Men hur kallt måste det bli för att de ska förfrysa den? Jag har ingen värme till mina, (allt gick sönder) och vi har haft över 30 grader kallt. Jag har inga frysskador på mina tuppar.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 13 feb-09 kl 19:17 »
Det är väl jättebra !

Förfrysningsrisken ökar ju mera fukt det är i luften, värst om det hamnar snö på tuppens kam...
när det är riktigt kallt.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #10 skrivet: 13 feb-09 kl 19:26 »
Jag har läst att vid -20 börjar de riskera förfrysning. Dock räknas det ju alltid som kallare än vad termometern visar när det blåser.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

lynxlady

• Häst och hund-kvinna med blandad kompott av höns
    • Sidsjöhöns
« Svar #11 skrivet: 13 feb-09 kl 20:13 »
Ja, det är klart. Mina är inne när det är så här kallt så ingen vind eller snö.
De har en liten ladugård att traska i med tjockt hyvelspån på golvet. ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

115 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser