En nackdel med dessa 12/24volt system är att man måste ha så förbannad mycket koppar eller så blir det smältverk av alltihopa. Jag har sett en del heminstallerade 12/24Volts system där man åtminstone har legat 50% under rekommenderat kabeltjocklek. Har även sett 2 installationer där man har struntad i säkringar öht för 24 Volt är ju ofarligt. Att man sedan har en batteribänk med 500Ah och vad den kan leverera när det blir kortis har man inte den blekaste om.
Angående tidigare i denna tråd om invertrar:
Det finns 2 sorters invertrar, leksaker för semesterbruk som säljs på elfa, clasohlson, jula och en jävla massa andra ställen för priser mellan 400 och 3000kr. De klarar bara halva sin angivna effekt med långtidsanvändning. Sedan så finns det offgrid-invertrar, ibland kombinerad med laddare och annat godis. De klarar sin angivna effekt precis hur länge som helst. Till dessa invertrar räknas: victron, mastervolt, ASP, clayton, abb och några andra. De kostar typiskt från 5000kr upp till 35000kr per fas.
Man måste alltid avsäkra, för kortslutning kommer det att bli, förr eller senare.
Här är ett exempel hur det ser ut hos mig. Det här är ett provisorium, men det permanenta kommer i stort sett att innehålla samma kopplingar. Jag säger inte att det här är perfekt och jag är inte behörig elektriker, men tills en kunnig elektriker kan ge riktlinjer får det duga för mig.

B1 och B2 går till de två batteribankarna. De är vardera nedsäkrade till 32A. A, B och C är tre utgående till vägguttag i huset, de är vardera säkrade med 10A. L går till en batteriladdare, säkrad till 32A. Ovanför det hela skymtar kopparlisten med minuspolanslutning.
Att säkringarna ser ut som det gör är för att de kommer från en skräphink och inte är nyinköpta.
Den faran jag kan tänka mig här är att sladdarna från batteriet lossnar och kortsluter. Jag vet inte riktigt hur en korrekt nedsäkring från batterier ska se ut. I de här fallet är kablarna "för tunna" med flit, så att de helt enkelt brinner av vid en kortslutning. Utanför bild står en "proffs" gammal Tudor/Kraftelektronik batteriladdare för stationära batterier och den har helt enkelt en smältsäkring. Ska man vara helt korrekt sätter man kanske en smältsäkring nära batterierna, som rent kortslutningsskydd.
De här normala automatsäkringarna tycker jag är helt förträffliga. De löser ut vid minsta felaktighet. För det mesta löser säkringen i centralen ut innan säkringen i en apparat som just gått sönder.
Ska man distribuera 230V via en växelriktare, håller jag nog med dig att de billiga växelriktarna kanske inte duger så bra. Att däremot ha dem tillfälligt och plugga in dem i ett vägguttag, tycker jag de fungerar bra för. Sedan är det väl så att om man inte kan koppla 12/24V korrekt, då kan man ännu mindre koppla 230V korrekt.