Hej Anna!
Flera låter bocken gå ihop med getterna hela året, därför föds killingarna mycket tidigt, ibland redan i slutet av året.
Fördelar: Arbetsbesparande, det behövs bara en hage, ett gethus/vindskydd, färre vattenhinkar/foderkrubbor osv. De getkillingar som föds så tidigt kan betäckas på senhösten.
Nackdelar: Det kan vara mycket kallt när killingarna föds. Det dröjer längre innan de får vårsol och kan beta. Getterna som gått igenom dräktighet och killning behöver komma på grönbete så snart som möjligt. Getterna kan brunsta ganska snart efter killning och bli dräktiga alldeles för snart igen. När jag haft problem med killingar, har de varit vinterfödda. Enl. min uppfattning är de vårfödda starkare, mer livskraftiga. Det kan också vara kallt för ägaren i gethuset vintertid vid ev. hjälp vid killning eller hjälpa svaga att dia.
Efter ett par år med bock ihop med getter hela året och en hel del problem, gick jag över till att styra när killingarna (Sv. Lantras) skulle födas. Jag har släppt in bocken nå´n gång mellan 1/11 och 15/11. Han kunde lufsa omkring i getternas närhet, hälsa på dem mellan spjälorna, så getterna var mycket samtidiga i brunst och betäcktes ganska omg. när han flyttat in hos dem.
Fördelar: Jag vet ganska exakt när killingarna ska komma. Inte så kallt i gethuset, vintern är över och våren på G. Jag kan snabbare dra nytta av grönbetet. Inga oplanerade dräktigheter som tär på getterna. Livskraftiga vårkillingar.
Nackdelar: Inga kända hos mig.
OBS! Detta är mina uppfattningar/erfarenheter, det finns naturligtvis andra.