Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fördelar med killingar viss tid på året?  (läst 1880 gånger)

Anna

• -
Fördelar med killingar viss tid på året?
« skrivet: 16 feb-09 kl 14:20 »
Jag hra funderat lite på vad det är som styr när ni skaffar killiingar. Brunsten, såklart, men har man dem inte ihop med bock året om så väljer man väl ändå lite själv. Vad är det som gör att ni låter dem få när ni låter dem få?
Har läst här nu att många får killingar nu. Det kanske beror på att ni får killingarna nu varje år och att de brunstar på hösten. Elelr så styr ni killningen efter när ni vill få kunna börja mjölka. Eller så styr ni killiningen efter när det är lättast att sälja iväg killingarna och att de ska vara lagom stora vid den tidpunkten.
Själv har jag mest tänkt att jag vill få killingar på våren så det är varmare ute eftersom jag bor här i Västernorrland och har ouppvärmt hus åt dem och massor av snö, och mer lär det säkert komma innan vintern är över. Men man vill ju kunna sälja iväg nå'n killing också säkert, och då kanske bästa tiden för det är i början av sommaren. Jag har ju dvärggetter och har förstått att de brunstar oftare än många av de stora raserna. Man kan genast vara med och styra mer då. Funderar över när jag ska planera in ett köp/ lån av bock elelr utlåning av mina damer.
Skriv gärna lite hur ni resonerar kring detta. Är ny med getter och lär mej gärna från er som har mer erfarenhet. Skriv gärna också fördelar och nackdelar med olika tider på året.
/Anna
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: Fördelar med killingar viss tid på året?
« Svar #1 skrivet: 16 feb-09 kl 15:37 »
Här är det getterna som styr. Så jag får alla killingarna under loppet av 1-2 veckor i Februari. Jag fogar mig, men önskar ändå ibland att dom killade lite närmare när gräset börjar gro. Jag har inte märkt någon skillnad på året när folk vill köpa killingar. Dom hör alltid av sig när man minst anar det  :)

Tuve

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 16 feb-09 kl 17:17 »
Jag har hittills inte styrt, men funderar på att börja senarelägga det. Det eftersom vi nu råkat ut för att en liten prematur föddes mitt i en köldknäpp (-8 till-10 grader om nätterna, kallt för att vara Skåne). Kanske hade chanserna varit lite bättre om det inte varit så kallt. Han hann bli ganska kall innan jag bestämde att han måste in. Men man vet aldrig, han hade kanske inte klarat sig ändå.

Dessutom har vi fått en överraskningskilling på sommaren, kul, men oväntat, och modern riskerar ta ut sig med så många graviditeter. Så nu bromsar jag där med.
Jag är ganska ny med getter, haft dem i 1½ år nu.

Anna

• -
« Svar #3 skrivet: 16 feb-09 kl 22:39 »
Ja, det är ju lite skillnad på temperatur i vårt avlånga land. Här kan det ju vara neråt -20 på nätterna lite nu och då under jan-feb. Då vill man inte ha nå't ouppvärmt utrymme det föds några små killingar i... Det har alltså varit getternas val av tidpunkt som styrt hos er. Hur är det hos er andra? Lamm brukar folk ju vilja få till när det börjar bli grönt där man bor, men jag tnkte att det här med mjölkningen av getterna påverkade getägarna i när de ville ha killingar. Det kanske är fel?
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Mysse

« Svar #4 skrivet: 17 feb-09 kl 10:39 »
Hej Anna

Det mest naturliga är att låta dem killa på våren, april - tidig maj (i vår del av landet).
För din del tycker jag inte att det är något snack om att du ska försöka låta dem killa på våren, det är tufft att klara den första tiden om det kommer en köldknäpp. Alla parter har större glädje av vårfödsel.

Men hade du tänkt få killingar i år så är du nog lite sent ute, då kommer de mitt i sommaren.

Många mjölkbesättningar väljer att låta getterna killa så tidigt som möjligt på året, främst för att få avbrottet med mjölkningsjobbet runt jul och den mörkaste tiden - de ska sina två månader innan de killar.
De som avlar för kött (får) låter ofta lammningen komma tidigt för att de ska hinna växa lite till innan hösten, då de slaktas.
Välkommen hem till oss på en kopp te!

Sussilo

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 feb-09 kl 11:37 »
Hej Anna!

Flera låter bocken gå ihop med getterna hela året, därför föds killingarna mycket tidigt, ibland redan i slutet av året.
Fördelar: Arbetsbesparande, det behövs bara en hage, ett gethus/vindskydd, färre vattenhinkar/foderkrubbor osv. De getkillingar som föds så tidigt kan betäckas på senhösten.
Nackdelar: Det kan vara mycket kallt när killingarna föds. Det dröjer längre innan de får vårsol och kan beta. Getterna som gått igenom dräktighet och killning behöver komma på grönbete så snart som möjligt. Getterna kan brunsta ganska snart efter killning och bli dräktiga alldeles för snart igen. När jag haft problem med killingar, har de varit vinterfödda. Enl. min uppfattning är de vårfödda starkare, mer livskraftiga. Det kan också vara kallt för ägaren i gethuset vintertid vid ev. hjälp vid killning eller hjälpa svaga att dia.

Efter ett par år med bock ihop med getter hela året och en hel del problem, gick jag över till att styra när killingarna (Sv. Lantras) skulle födas. Jag har  släppt in bocken nå´n gång mellan 1/11 och 15/11. Han kunde lufsa omkring i getternas närhet, hälsa på dem mellan spjälorna, så getterna var mycket samtidiga i brunst och betäcktes ganska omg. när han flyttat in hos dem.
Fördelar: Jag vet ganska exakt när killingarna ska komma. Inte så kallt i gethuset, vintern är över och våren på G. Jag kan snabbare dra nytta av grönbetet. Inga oplanerade dräktigheter som tär på getterna. Livskraftiga vårkillingar.
Nackdelar: Inga kända hos mig.

OBS! Detta är mina uppfattningar/erfarenheter, det finns naturligtvis andra.
« Senast ändrad: 14 okt-11 kl 21:58 av Sussilo »

Dela detta:

* Inloggade just nu

130 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser