Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dum fråga...  (läst 3257 gånger)

Skytten

• Skåne
SV: Dum fråga...
« Svar #20 skrivet: 29 mar-09 kl 23:16 »
Eftersom de cremefärgae är mycket populära har de säkert avlats mer än de viltfärgade på att vara snälla. Men sen beror det helt på stam också. Mitt råd är i alla fall att kläcka mycket och gallra bort alla som uppvisar hackbeteenden innan man kläcker av de nya djuren. På så sätt minskar beteendet i varje generation och försvinenr nästan helt tills lut. Men även de cremefärgade kan. De var bland de elakaste av mina när jag började med japaner -04 men nu är alla stammar och färger jag har mycket lugnare och det är sällan det blir hackskador.

Det finns många millioner vaktlar i industriproduktion i världen (och där är naturfärgade vanligast), och där har man inte dessa parametrar i aveln. För att få lugna vaktlar och slippa skalliga tuppar och blodtörstiga honor, gäller det att få en bra stam först, och sedan avla på, generationshastigheten är snabb, och vakteln används därför även som försöksdjur, där alla konstiga beteende kan framkallas.  Det går ganska fort att få fram sådana vaktlar man vill ha.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Körsbär

• Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
« Svar #21 skrivet: 30 mar-09 kl 08:18 »
Efter att ha läst om stirriga, elaka och hackande vaktlar tror jag nog att det får vara för min del ;) Jag har för tillfället en stirrig tupp (höns) som ska tas bort bara maken tar sig tid och jag blir stressad bara av att titta på den stackars kraken..

Jag såg en bild någonstans där man hade några vaktlar i ett stort akvarium, vet inte om det var ungdjur eller fullvuxna, men det kunde kanske vara ett användningsområde för vårt stora 750 liters akvarium som står och skräpar ;D

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #22 skrivet: 30 mar-09 kl 09:48 »
Jag menade naturligtvis hos oss hoppbyodlare. De stora uppfödarna tänker ju bara på äggantal eller slaktvikter, så där är temperament och färg oviktig. Vi odlar dem ju för att de är trevliga och kan ge lite ägg och eller kött tillbaka. Så hos oss små hobbyodlare tror jag att de cremefärgade är mest representerade ändå och då mer sållade i temerament.

Dela detta:

* Inloggade just nu

120 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser