Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köttätande växter.  (läst 7067 gånger)

Valma

• Och allt är början, mittoppi och slut..
Köttätande växter.
« skrivet: 02 nov-05 kl 16:41 »
Jag har några köttätande växter hemma, en tätört, en Dionaea Muscipula och en som jag ej vet namnet på men som består av en samling höga rör med ett litet tak högst upp. Tätörten mår bra men Dionaean vill inte riktigt ta sig. Någon som har erfarenhet av köttätande växter och kan ge mig något råd utöver att de ej skall vattnas med kranvatten?

Sökte, förresten, på nätet efter information och hittade då en beskrivning av Dionaean:
"Vinröda rosettväxande gröna blad med tacosliknande fälla"

Jag fattade ju vad personen i fråga menade och det kan ju tyckas vara huvudsaken men det var ändå en himla kul referens.

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

cissi

• Gäst
Re:Köttätande växter.
« Svar #1 skrivet: 03 nov-05 kl 10:58 »
Dionaean håller på att somna! Förmodligen kommer din Sarracenia (flugtrumpet) att se hängig ut snart också. Dra ner på vattningen (jorden ska bara kännas fuktig, inte våt) och ställ svalt (men frostfritt) till i mars nångång. Under växtsäsongen ska Dionaean stå i en rätt "luftig" blandning av tillsatsfri torv och perlit/kalkfritt grus (2:1 ungefär) och vattnas underifrån.

Om du inte har tillgång till en bra övervintringsplats kan du klippa av alla blad som ser tråkiga ut (var rädd om tillväxtzonen i mitten), ta upp plantan och rengöra rötterna, linda in dem i levande vitmossa (skyddar mot svampinfektion) och lägga hela härligheten i kylen i en försluten plastpåse. Den klarar mörkret i kylen om det är mindre än sex grader (ingen fotosyntes).

Sarracenior är ofta vinterhärdiga, rötterna klarar vintern men bladen vissnar ner, men har du haft den inne klarar den inte att flytta ut nu.

Mvh Cecilia

PS. Sarracenior är utmärkta getingfällor, mycket bättre än såna man häller nån typ av sockerlösning i. Tätörter och sileshår i fönstret håller andra krukväxter fria från sorgmyggor.
PS2. Darwin var närmast besatt av köttätande växter. Det är lätt att bli det.
« Senast ändrad: 03 nov-05 kl 11:04 av cissi »

Valma

« Svar #2 skrivet: 03 nov-05 kl 11:50 »
Hej Cissi!

Tack för all information.
Hur stora blir Sarraceniorna och hur fångar de getingarna? Tänkte att jag kanske kan ha några på balkongen som skydd mot de små odjuren:)

Kanske du har något bra tips på vad min mamma skulle kunna plantera för köttätande växter på landet då hon har stora problem med fluginvasioner om sommaren (hon bor granne med en minkfarm)?

Och när jag ändå är igång med min utfrågning så passar jag på att undra var du köper dina växter? Har du någon favorit?

/Valma

cissi

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 nov-05 kl 19:01 »
Sarracenior kan bli ganska stora, vissa uppemot halvmetern höga. "Rören" är invändigt klädda med nedåtriktade hår, så den insekt som trillat ner kommer inte upp igen. Vissa sarracenior har en vätska matsmältningsenzymer längs ner i röret, andra dränker sina byten i regnvatten. Den här sidan är lite rörig men det finns massor av bilder och fakta:

http://www.sarracenia.com/faq.html

Jag köper mina växter där jag hittar dem - i affärer är de ofta förfärligt misskötta och står och skriker "rädda mig". En del har jag dragit upp från frön köpta på postorder. En art av bläddra (utricularia) fick jag av en kille i England i utbyte mot en laddning kompostmaskägg. De lite mer ovanliga växterna har jag köpt av en äldre dam här i Skåne som har tre växthus fulla av köttätare!
Det finns en svensk (nät)butik som heter Brutala Blommor, men jag har inte handlat från dem eftersom jag har Barbro på nära håll.

Mvh Cecilia

Valma

« Svar #4 skrivet: 04 nov-05 kl 09:35 »
Hej igen!

Nu har jag ännu en dröm att uppfylla, ett växthus med köttätande växter..
Skall genast kolla in sidan om sarracenior.

Tack för hjälpen :)
/Valma

Archibald

« Svar #5 skrivet: 04 nov-05 kl 12:40 »
Jag bara måste pusha för de här två killarna i Örebro, otroligt mycket kunskap om köttätande växter
http://www.brutalablommor.se/

Valma

« Svar #6 skrivet: 29 jan-06 kl 19:34 »
Min Sarracenia dog. Inte ville den äta getingen jag gav den heller för någon månad sedan. Tätörten verkar det vara liv i dock och Venusfällan har flyttat till Gotland.

/Valma

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
« Svar #7 skrivet: 06 feb-06 kl 02:40 »

Hej! Ledsen att höra att det inte gick så bra... Här är min berättelse som jag hoppas kan vara till inspiration och glädje nästa gång:)

Jag planterade en sarracenia purpurea i en c:a 7 liters glasburk, tog bort den torkade affärsjorden runt rötterna och lade vitmossa och annan mossa runt rötterna för att ge en lite fukthållande miljö. Ca 1 cm vatten är det i botten.

Hade just innan jag byggde "mjuggan" fått min första orkidé och läste på om hur man räddar dem. Tipsen därifrån i kombination med minnesbilder från hajk-programmen gav förhoppningar om att det skulle kunna bli en liten minivärld där innen i glasburken. Och det har det blivit! Småflugor, en tusenfoting och en daggmask har bott där sedan slutet av juli förra året, jag har inte vattnat sedan dess. Dagligen blir det imma på glasets insida, lyfter man locket och stoppar ner handen är det varmt därinne! Plantan, mossan och lite gräs växer och mår väldigt bra, djuren vet jag inte riktigt....det var inte med mening de hamnade där, och jag upptäckte dem när det var för kallt för att släppa ut dem. Lever ännu gör de i alla fall! Det är en fantastiskt fascinerande liten värld att få uppleva!

*lina
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Sol

• Skåne
    • fingerfardig
« Svar #8 skrivet: 01 mar-06 kl 10:20 »

De lite mer ovanliga växterna har jag köpt av en äldre dam här i Skåne som har tre växthus fulla av köttätare!

Mvh Cecilia

Exakt var bor denna häftiga dam!
Jag har varit inne på "brutala blommor" och kollat en del, men om jag nu kan hitta på närmare håll är det ju bättre.
Säljer hon bara blommor eller har hon frö oxå?, kunde ju va kul att dra upp en själv.
En sista fråga, måste man vattna med destillerat vatten?
Jag brukar koka vattnet till mina blommor, har märkt att de mår bättre av det, iallafall där jag bodde förut, det var så mycket kalk i vattnet.

Sol

• Skåne
    • fingerfardig
« Svar #9 skrivet: 13 apr-06 kl 11:55 »
Nu har jag köpt några frö på Tradera, helt otroligt vad man kan hitta roliga saker där, folk säljer ju allt!!!

Jag har följande frö: Nepenthes ventricosa,
                                 Sarracenia flava rugelli.
Nu behöver jag veta hur jag ska göra för att bäst lyckas med dom.
I vad ska man plantera dom, ska dom stå varmt, ska dom ha mycket vatten??

Alla tips och råd är välkomna!

Filip Skräplund

« Svar #10 skrivet: 13 apr-06 kl 12:19 »
Nu har jag köpt några frö på Tradera, helt otroligt vad man kan hitta roliga saker där, folk säljer ju allt!!!

Jag har följande frö: Nepenthes ventricosa,
                                 Sarracenia flava rugelli.
Nu behöver jag veta hur jag ska göra för att bäst lyckas med dom.
I vad ska man plantera dom, ska dom stå varmt, ska dom ha mycket vatten??

Alla tips och råd är välkomna!

Kanske kan du hitta nåt här:

http://www.google.se/search?hl=sv&q=k%C3%B6tt%C3%A4tande+v%C3%A4xter&meta=
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Sol

• Skåne
    • fingerfardig
« Svar #11 skrivet: 23 apr-06 kl 13:11 »
Nu har jag hittat en bra sida:
http://www.fumpan.com/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi

Dela detta:

* Inloggade just nu

148 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser