Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Löss !! Kan de vara resistenta?  (läst 5201 gånger)

tuvali

Löss !! Kan de vara resistenta?
« skrivet: 16 mar-09 kl 08:57 »
Har en höna som aldrig blir av med lössen. Har "puffat" på henne etotal säkert 10 gånger med jämna mellanrum. Men varje gång jag går igenom fjädrarna så ser jag lusägg. Kan lössen vara resistenta mot etotal ???  Eller kan kanske lusäggen sitta kvar länge fast hönan inte har löss? Kan inte hitta några löss men de brukar ju vara svåra att se..

Har nu börjat snegla på de där fästingmedlen som är för hund men de är ju giftiga och det lär ju sitta i upp till 3 mån. Hur gör ni med äggen? Hur lång karens kan det vara? Medlen är ju verksamma rätt länge..

Hur lång karens har ni efter etotal ???  Har kastat äggen efter den angripna hönan 3 veckor efter behandlingen, kan det vara lagom?

Skytten

• Skåne
SV: Löss !! Kan de vara resistenta?
« Svar #1 skrivet: 16 mar-09 kl 10:26 »
Etotal finns det än?   Etotal Ekto (avsett för mink)är vad man kan komma över, men det lär inte vara bra.
Resistens mot lusmedel är vanligt, speciellt om det används ofta och saneringen blir ofullständig.
Inget "godkänt" medel finns till höns förnärvarande.

Det finns de som använder citronolja eller pyretreum .

Det är stor ide att sanera hela hönshuset i samband med behandling.

Etotal är mycket giftigt, och kan skada såväl människor som höns om man inte är försiktig.
Pyretreum  har hyfsad effekt på insekter, men är inte så farlig för människa och fågel.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

sallyomolly

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 mar-09 kl 11:13 »
Det verksamma ämnet är cypermetrin i etotal

I fältförsök utförda i Mellan- och Sydeuropa har halveringstiderna för cypermetrin i regel legat på <1-2 månader. I vissa fall har dock mindre rester av cypermetrin i jord påträffats upp till 10 månader efter behandlingen. I sediment sker nedbrytningen långsamt (halveringstiden är troligen mer än 1 år). Cypermetrin anrikas också i själva ytskiktet av vattensamlingar och kan där nå mycket höga koncentrationer.
Den akuta giftigheten för fisk är mycket hög.
Cypermetrin bioackumuleras lätt. Resultat från fältförsök visar på ett snabbt upptag i fisk.
Bigiftigheten är hög.

Från en artikel:

Samma ämne har de börjat att använda i skogsindustrin....fina biverkningar.

Kemikalieinspektionen har nyligen godkänt ämnet cypermetrin för behandling av skogsplantor. Cypermetrin är tio gånger giftigare än det numera förbjudna permitrin.. Det är ett steg bakåt, bort från riksdagens miljömål om en giftfri miljö, säger Svenska Naturskyddsföreningen (SNF) som har överklagat beslutet. Cypermetrin har hög akut giftighet. Det är mycket farligt att hantera och har vid djurförsök gett upphov till bl.a. skador på nervsystemet, tumörer på lungor och andra organ, levernekros och koordinationsrubbningar. Redan vid användningen av permetrin rapporterades besvär bland arbetare som kommit i kontakt med medlet. De dokumenterade och befarade riskerna med permetrin och cypermetrin har lett till ett starkt motstånd från skogsarbetarnas fackförbund. Cypermetrin kan ge omfattande skador på fisk och andra vattenlevande organismer om det kommer ut i vattendrag, vid halter som ligger långt under detektionsgränsen för de analysmetoder som används inom miljöövervakningen. Andra insekter än snytbaggar kan skadas. Nedbrytningen av giftet sker långsamt och det anrikas i ytskiktet av vattensamlingar. De ekologiska konsekvenserna kan bli svåra både på lång och kort sikt. Det är helt orimligt att sprida kemiska preparat som är så giftiga för människor och natur – därtill i stor skala.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 mar-09 kl 11:16 »
Tänk på att droppar avsett för hund och katt inte är avsett för produktionsdjur. De har aldrig tittat på effekten under lång tid eftersom det inte är aktuellt. De flesta tycker att 10 dagars karens gäller då men tittar man på effekter av etotal så skulle jag nog hellre välja nåt medel som är avsett att lämna kroppen inom rinlig tid, alltså nåt medel som är avsett för produktionsdjur.

johe71

« Svar #4 skrivet: 16 mar-09 kl 13:21 »
alltså nåt medel som är avsett för produktionsdjur.

problemet är väl att det inte existerar något sådant medel.... [för att någon skulle vilja utveckla och testa för produktionsdjur så behöver det vara en produkt som går att sälja till de stora producenterna, att utveckla enbart för "hobbybruk" är inte lönsamt - och de stora producenterna har inget/väldigt litet behov av ett sådant medel då de slaktar ur och desificerar lokalen grundligt en gång om året...]

sallyomolly

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 mar-09 kl 15:32 »
nej det finns inget för höns men andra produktionsdjur, sen om det är bättre kan diskuteras men det kan ju vara en tröst att det är beräknat att det ska lämna kroppen i alla fall. Jag använder flusa, gjort i många år på kaniner och nu även på höns. 1 dr per kilo i nacken.

tuvali

« Svar #6 skrivet: 18 mar-09 kl 14:17 »
Fy!! Jag kommer aldrig mer att använda etotal >:(.  Alla mina "hönsvänner har rekomenderat etotal så jag trodde det var helt ok att använda.

Pyretreum verkar ju vara ett bra alternativ.  Exakt vad heter medlet? Var köper man det och hur använder jag det?

rina

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 18 mar-09 kl 14:50 »
Ja vad ska man använda om man får löss...tänk det ska inte finnas nåt bra medel mot detta....jag anser det som djurplågeri låta sina höns ha löss... >:(

sallyomolly

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 18 mar-09 kl 21:28 »
köp flusa på granngården.

tuvali

« Svar #9 skrivet: 19 mar-09 kl 14:40 »
Ok, det verkar lite snällare än etotal. Hur doserar ni på höns och hur lång karens på äggen ungefär ???

sallyomolly

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 mar-09 kl 15:00 »
läs karens på nöt, jag vet att det inte är till fjäderfä men det är åtminstonne till produktionsdjur som är till för att ätas, bättre tycker jag än etotal och medel till husdjur. De medlen har aldrig vart forskade på om de lämnar kroppen på grund av att det är inte produktionsdjur.

1 droppe per kilo i nacken har jag alltid använt till kanin och fjäderfä. Några droppar till om det vart mycket.  Upprepa efter en månad.

Läs karens på djurfass och bilda dig en egen uppfattning, jag kör på karensen för slakt, på mjölk står det noll. Det låter ju bra i alla fall.

tuvali

« Svar #11 skrivet: 19 mar-09 kl 21:13 »
Tack för råden, kommer definitivt aldrig att använda etotal igen >:(

MEN nu en superviktig fråga!

Lämnar etotal aldrig kroppen??  Kan jag någonsin använda äggen?? Eller måste jag skaffa nya hönor? :'(

Vill ha många råd!! Snälla nån som kan mer än jag.

åsbo

« Svar #12 skrivet: 23 mar-09 kl 22:56 »
Jag använder ett medel som heter Bayticol (osäker på stavningen) som jag droppar EN droppe på nackskinnet och EN droppe vid kloaken och sen återupprepning efter två veckor.
Bayticol är ej avsett för höns men för oss har det fungerat bra att använda det.

Och har en höna synliga löss ska alla höns behandlas!

Det är även bra om man samtidigt man avlusar rengör hönshus och inredning. Just in case!

Lycka till!  :)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Bayticol...
« Svar #13 skrivet: 24 mar-09 kl 00:51 »
Bayticol är ju rätt häftigt att använda på höns  :-\

Det är ju receptbelagt och används oftast mot skabb på nöt.
1 liter flaska, receptbelagd, 566.50 kr

Bayticol Bayticol vet. får t.ex ej användas till får som producerar mjölk för human konsumtion.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

sallyomolly

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 24 mar-09 kl 12:45 »
Låter bättre med flusa tycker jag.

tuvali

« Svar #15 skrivet: 24 mar-09 kl 14:30 »
Tack för alla goda råd!

Blir nog flusa i framtiden.

Päran

• Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
« Svar #16 skrivet: 24 mar-09 kl 23:07 »
Men frontline då, är de ännu värre eller ??? Eller är de ingen som använder det???
/Päran
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

johe71

« Svar #17 skrivet: 24 mar-09 kl 23:26 »
Men frontline då, är de ännu värre eller ???

det vet vi inte, och kommer aldrig att få veta. Flusa är testat på kor (och får), ger man en ko rätt dosering av flusa så är det testat hur länge det finns kvar spår av det aktiva ämnet i möjken och i köttet. Frontline är till för katter och hundar - inget (vi i sverige) använder för livsmedelsproduktion, alltså har det inte gjorts några tester för hur länge det finns kvar i kroppen....

att tänka på: en ko väger hysteriskt mycket mer än en höna, så jag misstänker att det är lätt att överdosera (en ko ska ha 10 ml)
att tänka på två: Det är inte testat om det kommer med något av det aktivt ämnet i äggen, jag kan inte nog för att säga att mjölkproduktion och äggproduktion tar upp ämnen på samma sätt... jag skulle alltså (trots att det är 0 dagar karens på mjölk) ha ett karensperiod efter en behandling med flusa

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #18 skrivet: 26 mar-09 kl 19:24 »
Särskilda miljörisker: Mycket giftigt för fisk och andra vattenlevande organismer.
Kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön.
Förorena inte avlopp, sjöar eller vattendrag.

det lät inte särskilt bra... vad kan man använder istället för flusa som inte är giftig?? finns det inget esterisk olja??

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #19 skrivet: 06 apr-09 kl 01:12 »
Prova med att srö ut etotal i deras reden. Då brukar det ha funkat hos oss.Lycka till!! ;D
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

150 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser