Nu har det ju gått en tid, och förhoppningsvis har din lille vän förstått att inte äta skräp! Men här kommer mitt svar ändå, ifall han inte lärt sig, eller om någon annan behöver råd om detta.

Jag har en liten blandiskille på 4,5 månad, som oxå gillar skräp. Fast som tur är spottar han oftast ut det och sväljer inte. Men jag rådfrågade i alla fall en hundpsykolog om detta, som sade ungefär följande:
Hundar stjäl aldrig från andra hundar (utom möjligtvis valpar, för de är ofta så ivriga och har kanske inte lärt sig än). Därför reagerar hunden oftast väldigt negativt om vi som människor kommer och börjar gräva i munnen på den när den hittat värsta skatten här på gatan! Att ta det som tillhör din hund (det var ju han som hittade detta föremål) är en fruktansvärt ful handling ur hundögon sett. Och ofta blir följden att hunden inte litar på sin ledare, försöker svälja så fort som möjligt eller drar sig undan. Som någon sade, en konflikt skapas.
Två olika metoder för att lösa detta problem:
Metod nummer ett: Ha alltid med dig någon typ av godis som är så extremt galet jättejättegott att hunden glömmer allt annat! Ge den lite av godiset, och när hunden står och smaskar nöjt plockar du bort skräpet som hunden nu spottat ut på gatan. I hundens ögon är detta inget problem, därför att föremålet är endast i dennes ägo när den har det i munnen. Ett föremål som ligger på gatan är fritt för vem som helst att ta. Och håller du i föremålet så respekterar hunden att du äger det (om du inte lärt den att det är okey att stjäla, genom att göra det själv...).
Metod nummer två är nog den säkraste i längden, och går ut på att man använder sig av en klicker. En klicker är en liten dosa med en knapp som avger ett (inte helt oväntat kanske) klick-ljud, när man trycker på den. Man lär hunden att detta klicket betyder "nu gjorde du rätt! du får supergott godis strax!". Med hjälp av klickern så fångar man hundens uppmärksamhet och belönar när den spontant handlar rätt. I detta fallet så ska man klicka just när hunden fått syn på en smaskig snus på marken. Alltså, man klickar INNAN hunden hunnit ta den i munnen. Det handlar om bråkdelen av en sekund, så det gäller att vara uppmärksam på sin hund.

Men om man lyckas med detta, så lär sig hunden snart att "Oh! Jag har hittat skräp! Det betyder godis!!" och så springer den till matte och tigger godis i stället för att äta skräp från gatan. Det kan nog gå åt en del godis ett tag.. men hellre det än att hunden käkar upp allt den hittar, right? Jag är dock nybörjare på klicker och kan inte förklara så jätteingående hur man gör, bäst är att knata till en hundtränare eller bibloteket och lära sig.

Klicker är för övrigt den metod som de flesta proffs-djurtränare använder, t.ex för att lära delfiner hoppa genom ringar och sådant.
Lycka till!