Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggätare / Äter ägg!  (läst 15176 gånger)

Falin

• -
Äggätare / Äter ägg!
« skrivet: 18 maj-07 kl 10:31 »
Jag har precis upptäckt att en av mina hönor (vet ännu inte vilken), äter ägg.  :( Först trodde jag att någon varit klumpig, men nu syns det tydligt. Är det bara att göra av med den hönan, när jag listat ut vilken det är?

goldqueen

• Värmland
SV: Äggätare / Äter ägg!
« Svar #1 skrivet: 18 maj-07 kl 21:09 »
Det jag har lärt mig från min hemby är att hittar man en höna som äter ägg (man isolerar dom i mindre grupper och får till slut reda på VEM det är som är ägg ätare, sen nackar man den.

trottoarbonden

« Svar #2 skrivet: 18 maj-07 kl 22:11 »
hej,, ett tipps,,
ta ett ägg blås ur det och fyll det med senap(en stark)  och lägg in det på golvet,så kommer nog den som äter ägg att sluta med det,,,
vissa kanske tycker det är fel att göra så me det funkar,,
MVH jocke,,

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 19 maj-07 kl 16:45 »
Hönsen kan lära av varandra, försök ta reda på vem som äter äggen.

Plocka ägg väldigt ofta så kanske ovanan bedarrar.

Har haft sådana problem med vaktlar, kollade jag inte upp, spreds sig vanan till flera i buren.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Falin

• -
« Svar #4 skrivet: 03 jun-07 kl 21:24 »
Jag har nu tagit reda på vilken höna det är som äter ägg, och gjort en märklig upptäckt. Om jag sätter henne i ett eget utrymme rör hon inte ägget, men går hon med de andra äter hon upp det.  ??? Trots att de går fritt ute och har tillgång till all möjlig mat inne + kalk.

polly

• -
« Svar #5 skrivet: 06 jun-07 kl 10:00 »
Har gjort en fasansfull upptäckt-allihopa äter ägg ! Har visst tyckt att de värpt dåligt.. har en dålig höna som jag stod och studerade igår, när det kom en värpnödig höna och började bädda-då stod alla, inklusive tuppen runtom och hetsade henne tills hon värpt, och sen tog de ägget. Det var puts borta på en halv minut.Den ena hönan är väl beroende, för hon stod och flämtade av upphetsning medan hönan värpte...
Hör till saken att jag har värprede som de vägrar värpa i..
Tog ett ägg-fyllde med senap-uppätet ;)
Tog ett ägg-fyllde med sambal oelek-uppätet. :o
Nu är mina ideér slut..
Kan väl inte bara nacka allihopa.........?........
backstugesittare i nordostskåne, har höns, katt, tax, häst & sambo..samt möss i väggarna.

Melica

« Svar #6 skrivet: 06 jun-07 kl 12:56 »
Prova att lägga dit något hårt också. Jag hittade ägg med hack i, vet inte om det var misstag, men det har aldrig hänt sedan jag la in en golfboll i redet. Det ska visst fungera med gisp- eller träägg också.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

johe71

« Svar #7 skrivet: 07 jun-07 kl 09:44 »
Tog ett ägg-fyllde med sambal oelek-uppätet. :o

det är jag inte så förvånad av... efter vad jag har hört så funkar hönsens smaklökar (eller vad det nu heter på höns :)) inte på samma sätt som våra och capsaicin (det ämne som gör chilin stark) är en av de saker de inte känner alls

plocka (de riktiga) äggen ofta och ha hårda attrapper som de kan få picka på istället (golfbollar, redägg etc)
« Senast ändrad: 07 jun-07 kl 09:46 av johe71 »

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #8 skrivet: 26 mar-09 kl 11:58 »
Av av mina hönor som snällt brukar värpa i redet och aldrig har gjort ngt dumt med äggen gick idag runt i boxen och såg "bajsnödig" ut  ::) Hon" satte sig" gång på gång på gågn,  och tillslut kom det ut ett ägg, varpå hönan kastar sig om och hugger hål på skalet. Vad nu, har hon tänkt bli äggätare nu, eller var det en onödig tillfällighet tro...?
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 26 mar-09 kl 12:22 »
Håll koll på denna... Hon verkar ju lite lurig när du skriver att hon kastade sig om och högg hål på skalet.
Du kan ju testa ta ett annat ägg och lägga i något rede eller i hennes närhet... Äggätare brukar kasta sig över äggen på en gång och försöka få hål på skalet.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

peppz

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 26 mar-09 kl 12:49 »
låter som en äggätare..
när dom börjat så brukar dom kasta sig på ett ägg så fort dom ser det..

äggätning är grymt "smittsamt" har jag insett, otroligt vad läraktiga dessa annars ganska korkade djur kan bli helt plötsligt...

Men det är ju som sagt lätt att kolla med ett annat ägg.

Dessutom finns det ett väldigt enkelt 100procentigt effektivt botemedel...
Kennel SweetCaileanz

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #11 skrivet: 26 mar-09 kl 12:56 »
Huggkubben, jo... men helst inte...  :-\  Har inte allt för gott om hönor av den här rasen.

I morse låg det dock ett ägg i ett rede som hon bara gick förbi utan att röra, och det hade legat en stund för det var kallt. Och igår värpte hon fint i redet och lämnade efter sig ett fint ägg...

Ja hon var verkligen våldsam, jag som stod en meter ifrån hann inte ens ta ägget utan hon for runt och högg. Inte pickade, högg...  ??? Eländiga djur!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

peppz

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 26 mar-09 kl 13:06 »
oavsett ras så är det enlig mig det enda raka att göra..
vet inget som stör mig så mycket som något så onaturligt som när ett djur (eller människa) skadar sin egen avkomma (eller ägg)..

Men det låter ju som om din just din höna kanske inte är "ää" trots allt...

vaka som en hök över henne är mitt tips
och plocka för guds skull in äggen tidigt...
Kennel SweetCaileanz

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #13 skrivet: 26 mar-09 kl 13:40 »
Att höns skulle vara korkade annars håller jag inte alls med om, inget jag märkt på våra i alla fall. Snarare människan som kanske är det ibland och ofta antar så mycket saker.  ;) vi har fått alla utom en höna att sluta upp med att äta ägg genom att man tagit undan henne från de andra ett tag och gett henne plast och senapsfyllda ägg. Haha, hennes blick av senapssmaken var för rolig... Blev nog en chock. Ni vet när man är berred på en smak så är det något helt annat. Hönan som inte slutade hamnade i en glad gammal mans gryta (man kan ju inte köpa höna i affären längre). Hon slutade visserligen ett tag men sen kom hon på att jag slutat med senapen... Suck.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #14 skrivet: 26 mar-09 kl 13:43 »
Har fått alla som börjat med ovanan att sluta menar jag. (svårt med mobilen ><)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #15 skrivet: 29 mar-09 kl 11:26 »
Hur lyckades du göra senapsfyllda ägg undrar jag?  :D

Det verkar ha varit en tillfällighet med hönan, för det har varit ägg i redena varenda dag utan att hon ens tittat åt dem, och hon har självt värpt i redet som vanligt också. *puh*

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #16 skrivet: 29 mar-09 kl 14:33 »
Jag blåste ur ett ägg, gjorde ena "blåshålsöppningen" lite större. Sedan spritsade jag i senap med en hemmagjord sprits genom hålet. (plastpåse med hål i) ;D

Mysgrisen

« Svar #17 skrivet: 25 jun-09 kl 11:25 »
Funkade senapsägget?

Våra värphybrider, eller någon av dem äter ägg för brinnande livet. Jag har inte fått in många ägg sedan de flyttade hit :(.

Vi tillverkade ett rede där äggen rullar undan, men där vill de inte värpa, så de värper på golvet istället, och då blir äggen uppätna.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #18 skrivet: 25 jun-09 kl 17:35 »
Har märkt att om någon råkar värpa på golvet så äts det upp ganska omgående. Äggen som värps i redena lämnar de snällt åt mig. Igår hade en höna värpt ute på gården när jag städade hönshuset, det ägget lämnades också ifred. Som väl är har jag bara en höna som värper på golvet ibland. ::)

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #19 skrivet: 27 mar-10 kl 18:39 »
Jag har också fått sådana höns....

Jag satt i en tjära fylld ägg idag och den åt de upp.....

vad mer kan man göra???

Det finns redan reden där äggen "försvinna" men de värpa ändå på golvet.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

119 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser