Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggätare / Äter ägg!  (läst 15184 gånger)

Jakobsson

SV: Äggätare / Äter ägg!
« Svar #20 skrivet: 28 mar-10 kl 09:39 »
Vi hade äggätare nyligen, precis som ngn skrev ovan är det väldigt smittsamt.

Min man blåste ur några ägg, fyllde med lite olika blandningar, tjära, senap & ättiksblandning, tabasco/sambalolekblandning & sa la vi ner dom. Han gjorde så 3 dar i rad & på andra & tredje dagen låg dom kvar orörda :) Nu har vi inga problem längre.  ;D

Mvh
Jakobssons fru

esten

• -
« Svar #21 skrivet: 28 mar-10 kl 09:51 »
I värpreden som är långa/djupa och därför mörka brukar hönsen gilla att ligga , och i mörkret verkar det som om äggen får vara ifred bättre än i ljusa reden .

Så försök att "mörka" ner i ägg hörnan .

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #22 skrivet: 28 mar-10 kl 10:12 »
hej,

jag isolerade den skyldiga igår kväll och idag får äggen vara ifred.... men vad gör man med brottslingen......? yxan känns lite väl hårt då hon är 20 veckor bara och en fin lohman brun.... tjära tyckte hon var mumsig likaså senap......

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

esten

• -
« Svar #23 skrivet: 28 mar-10 kl 10:15 »
Man kan fylla ägget med gips eller "cement"

Träsktrollet

• -
« Svar #24 skrivet: 28 mar-10 kl 12:53 »
Jag har en höna som har varit "isolerad" en eller två veckor och hon började äta ägg. Små pickande till en början, sen så HÖGG hon ägget  :( La in ett redägg i trä och ställde mig och kollade...

I början så små högg om bara, men till slut blev hon (vad jag uppfattade) stressad och började hugga och jagade ägget runt buren... Ingen trevlig syn  :'(

Efter ett par minuter började hon nog fundera och lämnade ägget. I ett par dagar var det samma visa, jagade det till en början och var stressad, för att sen lämna det.

Igår så la hon ett ägg och lämnade det  ;D Hon bryr sig inte längre om träägget och (ta i trä) lämnar de ägg hon lägger! Hon är en väldigt fin höna och jag tror att hon började äta ägg när hon blev isolerad iom sin skada... Hon har inte varit ensam, utan har ett par unghönor brevid sig för sällskap. Men jag är så glad och hoppas att hon slutar upp med att äta ägg.

Kan äggätande triggas igång mer under vintern... Mörkt och trist att leva "inne"
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

gernsö

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 28 mar-10 kl 13:22 »
Det är ett stort problem när det uppstår, jag har en stor flock på omkring 40 höns och en massa tuppar, de har stort område att gå på och där finns massor att göra. Förra sommaren så plötsligen slutade de värpa, för varmt tänkte jag och väntade, sen ruggade de, och då var det ju nog anledingen tänkte jag, och sen..... tja inte fler orsaker än att det blivit vinter och kallt...... så en dag så blev två hönor sjuka från den gruppen, de sattes i ensam bur och jag började få ägg igen, upp till 6 ägg om dagen utan värpfoder..... nu har det gått en månad ungefär, jag har fortfarande de två skylldiga flytade och vet inte vad jag ska göra med dem, halsen antar jag, men så ser jag en annan springa med ett ägg och antalet ägg minskar till 1 -2 om dagen. antar att någon ny har börjat..... fan.
går ändå och kollar ägg 2-3 gånger per dag.
Sen har jag haft dvärg cochin i mindre gårdar över vintern, inne..... undrade varför de inte började värpa..... en dag lyckades jag vara där när en lade ett ägg och "angrep det...." , har fyra sådana gårdar, provade lägga in ägg i alla fyra, i tre av gårdarna angreps äggen direkt och i den fjärde ignorerade de ägget. Vad gör man nu.
Många säger att fallreden inte används, att hönsen väljer annat eller till och med golvet, då är ju fråga om man inte ska nacka skiten och börja om igen..... inte kul men jag får panik varje gång jag ser en höna med ett ägg....
En gång skulle en dvärg lägga ägg, alla tecknen liksom... jag gick och väntade och väntade, och gick ut en minut, kom in och det var det ägget, smaskigt sa hönan.... ja tuppen oxå för den delen.....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #26 skrivet: 28 mar-10 kl 14:15 »
hej,

jag har bestämt att min "skyldig" höna kommer att möta yxan imorgon när barnen är på dagis..... Det känns för riskabellt att sätta hon med några andra då hennes betende kanske smittar... och inte kan hon bo helt ensam.... det vore plågeri...

mvh

JOnathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #27 skrivet: 28 mar-10 kl 19:05 »
Hm, misstänker att jag också har golvvärpning och äggätning på gång igen... :-\
Ska lägga in ett träägg i morn och se vad som händer.

gernsö

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 30 mar-10 kl 15:47 »
Någon som  märkt skillnad på hönsens " hunger med ägg på golv mot i rede" Tröttnat på min kanibalistiska grupp och tänkte solla ut alla som äter ägg och nacka dem, även om det kanske blir alla, men tänkte lägga in ägg i rede och på golv, antingen eller, och stänga in ett par höns i huset medan jag är där och se vad som händer, ta den som hackar och nacka, och sedan slänga in nästa flock, och på så vis ta mig igenom flocken, vad tror ni, bra eller dåligt. Och ska jag välja i rede eller på golv...... eller båda....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #29 skrivet: 30 mar-10 kl 16:47 »
hej,

för min del var det bara en som var dum... när jag tog bort henne blev det lugnt.... det kan ligga ägg på golvet hela dagen utan problem....

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #30 skrivet: 30 mar-10 kl 18:33 »
Jag har bara varit med om att mina ätit ägg på golvet, aldrig i redet.

Gamina

« Svar #31 skrivet: 25 dec-10 kl 15:37 »
Idag fick jag äntligen visshet i att det är som jag misstänkt. Antalet ägg har varit väldigt skiftande vanligen 0 trots att jag har ett antal unghönor som börjat värpa. Igår hade jag inte tid att stanna och titta men det satt en tupp utanför ett rede där det låg en höna och värpte. Han var mycket intresserad och krälade nästan in till hönan. Idag satt samma tupp utanför när en höna värpte och jag gick tillbaka efter ca 5 minuter och då satt 5 hönor i redet och hade nästan ätit upp hela ägget lite vita fanns kvar i övrigt var det borta.
Då den tupp som satt utanför redet är en jag verkligen vill ha kvar (jag tror det är han som hackar hål på äggen och lockar till sig hönorna) så funderar jag på att testa knepet med senap innan yxan kommer fram. Frågan är kan man blanda ut senapen i något annat tex vetemjöl för att få bättre konsistens på det? Jag har ett antal äggskalshalvor som jag kan fylla och sätta ihop till "hela" ägg men bara senap tror jag blir för rinnigt för att inte säga dyrt.
Tuppen (om det nu är han) är värdefull rent genetiskt då han är bror till min nuvarande förstetupp istället för son. Dessutom skadar det inte att lära hönsakräken en läxa också så de inte får några nya dumma ideer  >:D.
Nästa fråga är varför börjar de såhär? Tristess? men vad gör jag åt vädret som de ite vill gå ut i, för många tuppar? ja jag borde slakt ut fler men frysen är full, brist på något? de får säd och foderärtor samt kalk så de borde få det de behöver.
Genbank för Gotlandshöns

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #32 skrivet: 25 dec-10 kl 19:44 »
Bästa är om man kan ha förvinnande reden så dom inte kommer åt äggen faktiskt .
Testa o lägg in massa lockbeten oxå , jag körde med plastägg , golfbollar ja allt som kunde likna ägg och det funkade för mej.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Gamina

« Svar #33 skrivet: 25 dec-10 kl 21:53 »
Försvinningsreden är inte aktuellt i nuläget. Ett djur som inte kan låta sin avkomma vara ifred är det fel på och det är inte välkommet i mitt hönshus. Jag kan tänka mig att försöka lära djuret att det är fel på uppträdandet men lär det sig inte så får det troligen bo i min frys.
Någon som vet ifall man kan "spä" ut senapen för att få bättre konsistens eller om det blir för svagt då?
Genbank för Gotlandshöns

fräsen

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 25 dec-10 kl 22:04 »
om du har möjlighet, stäng redena alt ta bort dom och sätt in/upp andra. Lite underhållning är ju aldrig fel, häng upp t.ex äpplen i snören så de får jobba lite för godiset.
Kanske flytta tuppen o ev nåra kompisar till ett annat boende ett tag, så kanske han glömmer knäppideerna

Gamina

« Svar #35 skrivet: 26 dec-10 kl 13:44 »
Lyckades sno till mig 1 ägg idag innan de hann äta upp det. Senapsägget slogs de om  ???.  Undrar om de fått för lite kalk, det är svårt att säga då de välter byttan hela tiden och plockar upp snäckskalen ur ströt. Fyllde byttan fler gånger idag så nu ska lla ha fått ordentligt, frågan är bara hur mycket som ligger utspritt runt om.
Genbank för Gotlandshöns

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #36 skrivet: 27 dec-10 kl 06:24 »
Äggätning brukar bero på att hönsen/tuppen har upptäckt att ägg är GOTT.. (ingen brist i fodret alltså)

Det kan vara svårt att få höns som upptäckt det, att sluta speciellt om dom är många..  :-\
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Existens?

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 27 dec-10 kl 07:30 »
Det är ju därför man har försvinningsreden... Det behöver väl inte vara fel i huvudet på en höna som äter ägg. Upptäcker dom att det är gott så gör dom det, inget konstigt.
Rekommendationen är ju t.ex att aldrig ge höns trasiga ägg att äta. I så fall bara trasiga äggskal som inte ger en direkt koppling till ett ägg.

Gamina

« Svar #38 skrivet: 27 dec-10 kl 08:27 »
Senapsägget slogs de om  ???.
Jag skrev såhär och det var det som gjorde att jag funderade på kalkbrist. Att de upptäckt att ägg är gott inser jag men ett djur ska inte äta sin avkomma även om den smakar gott. Byt ut höna mot en tik som äter upp sina valpar eller en katta som äter upp kattungarna.
Genbank för Gotlandshöns

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #39 skrivet: 27 dec-10 kl 08:37 »
hej,

jag hade samma problem i fjöl. Prövcade med tjära ägg golfbollar och senap inget fungerade. Till slut la jag fram ett ägg och tog det hönan som rusade fram först och satt henne ensam i en bur. samma sak gjorde jag tills de struntade i ägget. Jag hade då plockat bort tre hörnor. De fick bo själva i en vecka och jag fick inte ett enda ägg av de under den tiden. De åt tydligen upp sina egna ägg. Tyvärr var yxan det enda lösning. De andra i gruppen har inte ätit sina ägg sedan dess.

mvh

Jonathan

en tupp som äggätare är inget att avla vidare på.....
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

114 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser